Jer der har ammet længe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.574 visninger
31 svar
0 synes godt om
3. marts 2011

MariaJ

og her tænker jeg på op til et år eller mere.

Hvor ofte blev jeres barn ammet omkring et års alderen, og hvordan trappede I ned for mængden af ammemåltider (hvis I gjorde det)? Var det noget jeres barn gjorde selv eller gjorde I noget aktivt for at vænne barnet fra?

Jeg ammer stadig Johanna på ti måneder, og regner med at fortsætte med det længe endnu/så længe hun har lyst. Mit udgangspunkt er at jeg ikke har lyst til at vænne hende fra, men bare lade det gå sin naturlige gang. Men hun er MEGET glad for brystet, især om natten, og som tiden går må jeg indrømme at mine fine principper og gode intentioner begynder at blive lidt flossede i kanten. Hun bliver ammet tre gange om dagen nu + flere gange om natten. Lige for tiden er hun småsyg og vil ikke rigtig have andet end brystet. Det er det samme hver gang hun får tænder. Jeg kan mærke at det kræver rigtig meget energi at holde gang i det her storproducent mejeri og samtidig gå på arbejde, og ikke sove ret meget, og for min egen skyld ville jeg virkelig ønske at vi kunne få antallet af ammemåltider ned på et par stykker om dagen og ingen om natten snart. Hun er jo stor nu og spiser fint af almindelig mad, men vil bare meget hellere have mors bryst (og gerne til bare at ligge og bide lidt i for hyggens skyld... AV, AV!).

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an. Kan jeg regne med at hun "af sig selv" bliver mindre og mindre interesseret i at spise så tit over de næste måneder, eller er jeg nødt til at gå hårdere til værks? Hvad gjorde du? Der er som sagt ikke snak om at stoppe med amningen, bare skære lidt ned, så malkekoen her kan få lidt mere energi til de andre forpligtelser hun har i livet .

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2011

Sitrani

Hmmm... nu har jeg ikke selv ammet, da baby stadig er i maven Men jeg har selv tænkt mig at amme længere end et halvt år, altså ved sidan af grød og diverse, når den tid kommer... Men måske ikke helt op til et år.... ved det ikke endnu, men det bliver noget lign.

Jeg tror ikke at hun selv siger fra med brystet, det er noget du stille og roligt skal vende hende fra... altså skær ned på det, lidt af gangen, og så skal hun nok få den nye vane, tror jeg...

Jeg siger dette, fordi jeg kender én, som blev ammet til han var i hvert fald 5 år..... og derfor drager jeg den konklusion, at børn ikke selv vender sig fra brystet..... og 5 år synes jeg personligt er alt for meget!

Anmeld

3. marts 2011

<3

Da min søn blev 1år så var han stor nok til at jeg bestemte at han "kun" skulle have en til to gange mælk om dagen. Om morgenen og evt. i løbet af dagen. Det blev ret hurtigt til en godmorgen-tår.

Om natten der var jeg hård og kontant "allerede" fra 8-9mdr at der sluttede natmaden

Også sagde han selv fra ved 17mdr.

Anmeld

3. marts 2011

Aves.

Jeg tror for din egen og dit barns skyld....tænder og god søvn...at du skal droppe den der natamning...det er jo en uvane og ikke et reelt behov og det gavner jer jo ikke.

Få din mand til at tage hende et par nætter...det om dagen, det stopper måske selv, måske ikke...tror det handler om at amme for barnets skyld og ikke for egen..altså når ikke hun vil mere, så stop det frem for måske lige at presse på.

Mine valgte selv fra...og jeg trappede de to yngste ud af natamning omkring de 5-6 mdr.

Anmeld

3. marts 2011

Mumto3

min børn blev kun ammet om natten de sidst mange 'amme-måneder'. min datter blev jeg nød til at vænne fra, min to sønner holdt op af sig selv. Jeg har ammet til de var mellem 14-17 mdr gamle. Men de sidste par månder tæller næsten ikke med. For det starter emd at jeg ikke lige får amme en dag, så går der et par dage med amning, og så kommer der en dag eller to uden amning, senere går der pludselig 3-4 dage uden amning, og til sidste går der 1-2 UGER mellem amningerne, og så glider det bare helt ud af sig selv.

Anmeld

3. marts 2011

Svenne

Jeg har været lidt i samme situation som dig! 

Min søn er også ti måneder... - og utrolig stædig!!
Vi bestemte os for, at nu skulle det være slut med nat-amning - for både min og arthurs skyld. Så min kæreste tog ham om natten.. gik rundt med ham i armene til han faldt i søvn igen.. og så stod jeg op med ham ved 5-tiden de første par dage..

Det er 4-5 uger siden nu - og nu kan han igen ligge og sove mellem os i sengen, hvis han vågner op om natten - uden at bede om noget at spise.

Han får stadig bryst inden sengetid (hvis jeg er hjemme) - er jeg ikke hjemme, får han ikke og det går fint..

Jeg håber, han selv en dag snart siger fra. Jeg vil ikke tage det helt fra ham nu, da han lige er startet i DP og jeg derfor føler, han har brug for den tryghed om aftenen.. 

Anmeld

3. marts 2011

SHERO

Jeg valgte at stoppe amningen da elias var 11 måneder, fordi jeg valgte at tage nogen medicin der gik i mælken så var det slut. Men tak skæbnen for det, for han har sovet igennem siden jeg stoppede det natte ammeri, og nu gider han sidde og hygge ved min uden at flå tøjet af mig.. :-D

Synes hvis man selv og barnet stadig finder det hyggeligt så skal man blive ved, men tror også du skal sige nej til natteammeriet, Elias endte med at vågne hver time fordi det var så hyggeligt...

Anmeld

3. marts 2011

tinasmor

Jeg stoppede natamning omkring 6 måneder tror jeg. Det var vist der Sundhedsplejesken sagde, at det ikke længere var et reelt behov og pga tænderne var det en dårlig ide.

Her tog manden over om natten.

Om dagen stoppede jeg da jeg var omkring 9-10 måneder. Jeg gjorde det fordi jeg blev Så træt at, at jeg aldrig bare kunne tage hende op og nusse osv. Hver gang hun kom om så søgte hun og ville have mælk. Det var jeg ikke interesseret i (altså at jeg kun skulle være lig med mælk) Det gik så nemt med af afvende (selv om jeg jo godt ved det ikke er det du spørger om, da det ikke er det du ønsker) Men hos mig var det dejligt da jeg stoppede med at amme, fordi jeg følte jeg fik et meget tættere forhold til min datter og kunne sidde og nusse, kæle, løfte hende op osv. unden at der skulle være tale om et måltid.

Anmeld

3. marts 2011

dorthemus

Runa er lidt over 9 måneder nu, og jeg har stoppet natamningen for et par uger siden...kort og kontant og hun skreg i tre laaaaaange timer den første nat  Det gjorde jeg fordi amningen tog appetitten fra den "rigtige" mad og efter jeg er stoppet spiser hun nu en stor portion havregrød/øllebrød med frugtmos om morgenen. Runa er MEGET glad for brystet og er stadig ikke særlig interesseret i anden mad og tager ALDRIG mad i munden hvis jeg giver hende noget. Så jeg har skåret amningen ned til tre gange om dagen for at skabe plads til anden mad. Det er dog skide svært i øjeblikket at være konsekvent omkring det - om dagen, ikke natten - for hun har et stort behov for den nærhed amningen giver, så ja engang imellem giver jeg efter, men først når hun har spist mad

Jeg forestiller mig, at jeg blir ved til hun ikke vil længere med mindre hun fortsat er uinteresseret i at spise selv...også når hun starter i vuggestue om en måned.

Anmeld

3. marts 2011

matryoshka

Jeg ammer stadigvæk min datter på 13½ måned. Men det er et enkelt "måltid" før hun bliver puttet om aftenen. Og enkelte gange når hun at været syg med feber og ikke har drukket/spist. Jeg er meget principfast, så jeg ikke ender op med en "lille hysterisk" bryst-afhængig 2 årig! ( &nbsp

Jeg har ikke ammet hende om natten siden hun var omkring 8 mdr., fordi hun godt kunne lide og spise sig mæt om natten hellere end at spise ordentlig mad om dagen. Og det er ikke ok! De har heller ikke behov for at spise om natten når de er så store, og jeg som mor havde virkelig brug for at får sammenhængende søvn efter 8 mdr. natamning. 

Jeg kan godt lide at amme, og min datter nyder det også max. Det er en dejlig stund vi to får sammen hver aften, og jeg kommer til at savne det når jeg stopper med at amme. Som planen er nu, stopper jeg til sommer, hvor hun er 17 måneder. Det er bl.a. fordi jeg er bange for at hun kommer at blive syg når jeg stopper, og jeg kan simpelthen ikke må få meget mere fravær i skolen.  Men er glad for at jeg har denne "undskyldning", for vi nyder som sagt amningen. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.