Hypnose - virker det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2011

Ma'dikken

MajaPiraya skriver:

Tak for svar. Trist at det ikke har virket for dig. Ved du hvorfor du er bange for at køre bil? Troede du på at det ville virke før du blev hypnotiseret?

Nej jeg ved desværre ikke hvorfor, men tror det kommer af jeg engang er kørt galt.  

Altså jeg håbede meget på at det virkede, men man kan ikke lade vær med at være en smule mistroisk overfor sådan noget  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

matryoshka

lauras*mor* skriver:

Jeg har rigtig god erfaring... Jeg har været hos en der hedder jean felix.. han har bl.a. kontor i Århus..

Jeg kom dertil pga aaf min angst for edderkopper.. Mens vi sidder og snakker og jeg fortæller om hvordan jeg har det, siger han så om jeg har været til psykolog med det også? for det løs næsten som en sygelig angst.. Jeg kunne ikke skrive ordet, sige det og ikke engang tegne en edderkop kunne jeg... Det var alt fra de bitte små røde nogle til stankelben og kæmpe husedderkopper.. Begge mine forældre har aldrig været bange for dem, og som lille synes jeg faktisk de små røde edderkopper var vildt sjove...

Jeg var der 2x2 gange (jeg bor i aalborg så han lavede en slags dobbel tid når det var).. det kostede 1000 pr gang.. Og der er ALLE pengene værd!!!

Som i kan se kan jeg skrive edderkopper, jeg kan sige det, kan læse det, kan tegne en... Har sågar i  sommers slået 6 mindre edderkopper ihjel.. 2 af dem med et stykke papir i hånden bare, og en anden med en pensel.. de andre trampede jeg på.. hehe..

Jeg går stadig i koma over store, og har stadig nogle volsomme drømme om dem, hvor jeg vælter rundt i sengen og bader i sved mens jeg skriger.. Kan heller ikke se på programmer om edderkopper, da de som regel er ret store..Slår min mand en ihjel skal han vaske hænder 2 gange før han rører mig, ogg han skal skylde 2 gange ud i toilettet også.. Men i forhold til før behandlingen så kan jeg meget mere nu.. Så helt sikker vil jeg mene at hypnose virker.. Og det smarte er jo at det virker for altid..
Jean felix bruger ikke trance tilstande.. men vågen hypnose.. man er vågen hele vejen igennem, men man hører ikke efter hvad han siger.. og det gør man virkelig ikke..
Når han var færdig havde jeg det som om jeg havde sovet en hel nat, var frisk og ekstra glad også.. :-) min mand spurgte mig om hvad han havde sagt, men kunne slet ikke huske det eller noget..

Prøv evt at gå ind på hans hjemmeside og kig lidt rundt.. Der er næsten ikke det han ikke operere indenfor.. www.jeanfelix.dk

Tak for svar 

Hvor er det vildt at du har levet i såden en grad af frygt, og dejligt for dig at du ikke længere er styret af din frygt. 

Anmeld

2. marts 2011

matryoshka

Ma'dikken skriver:

Nej jeg ved desværre ikke hvorfor, men tror det kommer af jeg engang er kørt galt.  

Altså jeg håbede meget på at det virkede, men man kan ikke lade vær med at være en smule mistroisk overfor sådan noget  

Ok. Ja, nemlig.. Man ved jo ikke om det virker før man har prøvet det, men det kræver måske at man tror på det. Måske som en placebo-effekt 

Anmeld

2. marts 2011

Frøken J.

MajaPiraya skriver:

Ok. Ja, nemlig.. Man ved jo ikke om det virker før man har prøvet det, men det kræver måske at man tror på det. Måske som en placebo-effekt 

Jeg tror det er en vigtig pointe du har fat i der, med lige netop placebo-effekten

Anmeld

2. marts 2011

matryoshka

SussieThyssen skriver:

Hypnose er jo noget underligt noget, og der er mange meninger om det i forskerkredse.

Der er dog flere forskningsresultater, der påviser, at brugen af hypnose kan have gavnlig virkning fx ved afvænding af forskellige former for afhængihed, fobi'er og traumatiserende oplevelser.

Det der sker ved hypnose er, at patienten bringes i en tilstand mellem søvn og virkelighed, hvor der kan tales ind til underbevidstheden og ad den vej lede tankerne ad mere fornuftige spor eller genkalde sig oplevelser, der er fortrængt.
Problemenet er bare, at en person, der er i hypnotisk tilstand, også er letpåvirkelig netop fordi, der tales ind til underbevidstheden. Det vil sige, at der let kan indpodes falske minder og opfattelser med mere, som så afspejler sig i den hypnotiseredes bevidsthed som et eksisterende faktum.

Men...dermed ikke sagt at hypnose ikke kan have en gavnlig effekt på visse personer, fx i forbindelse med rygestop eller en fobi som tandlægeskræk eller højdeskræk og andet.
HVIS man altså kan hypnotiseres.
For det er ikke alle der kan det.
For at kunne blive hypnotiseret skal personen være villig til at ville lade det ske. Man kan nemlig ikke hypnotisere en uvillig.

Jeg har prøvet hypnose en gang i mit liv og gjorde det mest fordi jeg ville prøve det i forbindelse med et rygestop.
Hypnotisøren ville imidlertid ikke have noget for det, for han sagde lige ud, at han faktisk kunne love mig, at det IKKE virkede, fordi jeg ikke var villig til at slippe helt, og det gjorde det heller ikke..hehe.
Min ulyst til at ryge, da jeg gik derfra var god nok, men allerede efter to døgn var virkningen dampet helt af, så det var jo fair nok, at han ikke tog noget for det.

Jeg har i den senere tid overvejet hypnose som smertedæmper i forbindelse med tandlægebehandlinger, da jeg er voldsomt allergisk og ikke kan tåle lokalbedøvelser uden jeg er syg í flere dage efter, men igen....det kræver, at man som sagt er villig til at give helt slip og lade en anden få adgang til ens underbevidsthed.
Men et interessant emne, det er det bestemt.

Kærligst
Sussie

Ja, det er nemlig SÅ interessant og mystisk! 

Jeg vil også gerne prøve det, mest for sjov, men tror ikke jeg vil bruge penge på det, da det jo ikke er nødvendigt.

Jeg tror også, at det kræver at man virkelig vil gøre noget ved problemet og at det skal vedligeholdes. Og så skal man vel også have noget som man ser som et problem.. 

Tak for svar 

Anmeld

2. marts 2011

matryoshka

Secrets skriver:

Jeg tror det er en vigtig pointe du har fat i der, med lige netop placebo-effekten

Ja.. Så er det vel ikke så smart at blive hypnotiseret hvis man ikke rigtig tror på det eller bare har en lille smule skepsis  

Anmeld

2. marts 2011

lauras*mor*

MajaPiraya skriver:

Jeg vil dog lige tilføje at den eneste grund til at prøvede det var faktisk fordi han kørte en kampagne hvor den første gang var gratis.. :-) Det var min sidste mulighed.. jeg vil ikke ha at Laura kommer til at opleve min frygt for så at kopiere den.. Så gik absolut ikke ind i hypnose med troen på at det virkede.. Men håbede da... Et lille lysegrønt håb... Så kan man jo diskutere om det er håbet der har gjort forskellen.. Men det tror jeg ikke.. Men det er jo meget forskelligt.. Men har den opfattelse, at skulle hypnose endelig kun virke hvis man enten tror på det eller håber meget på det, så skulle effekten også gå af efter noget tid... Men det er 2 år siden jeg fik min sidste behandling, så jeg vælger at tro på at han faktisk har gjort en forskel.. Han snakkede bl.a. om at det at jeg frygter edderkopper så meget er faktisk bare kroppen/hjernens forsvar overfor noget den tror er farlig.. han skulle så sørge for at kroppen/hjernen ikke passede på mig i det tilfælde, fordi det netop ikke var farligt.. Der var selvfølgelig meget mere i det end bare det..

Men lad mig sige det sådan, at jeg tror ikke på spøgelser, ånder, akupunktur (prøvede det og fik flashback til min ulykke med samme slags smerte) eller andet i den retning.. Men hypnose har virket på mig, så det tror jeg selvfølgelig på.. Men er problemet stort nok så er der utrolig mange ting der kan virke.. Hjernen er en spøjs ting.. Har en kammerat derr har mistet 30% af sin lungefunktion og næsten har haft hver eneste knogle i kroppen brækket eller knust efter en ulykke... Han har selvsagt enorme smerter og har lagt i koma osv osv.. Men han kan faktisk ved hjælp fra en psykolog få tankerne væk fra daglige store smerter hver gang han trækker vejret.. Det er så vildt jo.. Al respekt for menneskehjernen!

Anmeld

3. marts 2011

Frøken J.

lauras*mor* skriver:

Jeg vil dog lige tilføje at den eneste grund til at prøvede det var faktisk fordi han kørte en kampagne hvor den første gang var gratis.. :-) Det var min sidste mulighed.. jeg vil ikke ha at Laura kommer til at opleve min frygt for så at kopiere den.. Så gik absolut ikke ind i hypnose med troen på at det virkede.. Men håbede da... Et lille lysegrønt håb... Så kan man jo diskutere om det er håbet der har gjort forskellen.. Men det tror jeg ikke.. Men det er jo meget forskelligt.. Men har den opfattelse, at skulle hypnose endelig kun virke hvis man enten tror på det eller håber meget på det, så skulle effekten også gå af efter noget tid... Men det er 2 år siden jeg fik min sidste behandling, så jeg vælger at tro på at han faktisk har gjort en forskel.. Han snakkede bl.a. om at det at jeg frygter edderkopper så meget er faktisk bare kroppen/hjernens forsvar overfor noget den tror er farlig.. han skulle så sørge for at kroppen/hjernen ikke passede på mig i det tilfælde, fordi det netop ikke var farligt.. Der var selvfølgelig meget mere i det end bare det..

Men lad mig sige det sådan, at jeg tror ikke på spøgelser, ånder, akupunktur (prøvede det og fik flashback til min ulykke med samme slags smerte) eller andet i den retning.. Men hypnose har virket på mig, så det tror jeg selvfølgelig på.. Men er problemet stort nok så er der utrolig mange ting der kan virke.. Hjernen er en spøjs ting.. Har en kammerat derr har mistet 30% af sin lungefunktion og næsten har haft hver eneste knogle i kroppen brækket eller knust efter en ulykke... Han har selvsagt enorme smerter og har lagt i koma osv osv.. Men han kan faktisk ved hjælp fra en psykolog få tankerne væk fra daglige store smerter hver gang han trækker vejret.. Det er så vildt jo.. Al respekt for menneskehjernen!

Men netop det at du så tror på det har virket kan jo netop resulterer i, at det virker. Kroppen og hjernen er en fantastisk ting, og placebo effekt er et meget interessant fænomen. Man ser faktisk, at visse hjernestrukturer kan ændre sig, fordi man TROR på noget virker, ikke fordi det faktisk gør. Vildt interessant område

Anmeld

3. marts 2011

matryoshka

Secrets skriver:

Men netop det at du så tror på det har virket kan jo netop resulterer i, at det virker. Kroppen og hjernen er en fantastisk ting, og placebo effekt er et meget interessant fænomen. Man ser faktisk, at visse hjernestrukturer kan ændre sig, fordi man TROR på noget virker, ikke fordi det faktisk gør. Vildt interessant område

Ja, meget interessant.. Jeg tror hypnose i fleste tilfælde er en placebo-effekt. Men jeg tror også fuldt og fast på det ubevidste og at man kan "have kontakt" med det. Det at jeg tror på det, er måske en betingelse for at få placebo-effekten til at virke.

Anmeld

3. marts 2011

Frøken J.

MajaPiraya skriver:

Ja, meget interessant.. Jeg tror hypnose i fleste tilfælde er en placebo-effekt. Men jeg tror også fuldt og fast på det ubevidste og at man kan "have kontakt" med det. Det at jeg tror på det, er måske en betingelse for at få placebo-effekten til at virke.

Bestemt Men måske virker det i virkeligheden også. Alt afhænger af hvad man tror på. Sidder lige og læser om fx akupunktur. Hvis man ikke tror på det virker, så virker det ikke, uanset om det er rigtig akupunktur eller "fake" placebo-akupunktur. Lidt det samme Sussie var inde på.

Undskyld jeg hele tiden siger: "Jamen jeg har lige læst og blablabla", men det er bare den del af mit studie jeg finder vanvittigt interessant, og jeg sidder faktisk lige og læser i og skriver noter til en bog, der hedder "Placebo Effects" af Fabrizio Benedetti as we speek, og det er måske derfor jeg er lidt overivrig. Sorry, det er bare et interessefelt for mig 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.