MajaPiraya skriver:
Hej ladies!
Jeg er blevet lidt nysgerrig, har set en masse reklame sedler om hypnose, og kan ikke lade være med at tvivle på om det i virkeligheden virker.
Hvad synes I om hypnose? Har I nogle erfaringer, eller kender I noget til det?

Hypnose er jo noget underligt noget, og der er mange meninger om det i forskerkredse.
Der er dog flere forskningsresultater, der påviser, at brugen af hypnose kan have gavnlig virkning fx ved afvænding af forskellige former for afhængihed, fobi'er og traumatiserende oplevelser.
Det der sker ved hypnose er, at patienten bringes i en tilstand mellem søvn og virkelighed, hvor der kan tales ind til underbevidstheden og ad den vej lede tankerne ad mere fornuftige spor eller genkalde sig oplevelser, der er fortrængt.
Problemenet er bare, at en person, der er i hypnotisk tilstand, også er letpåvirkelig netop fordi, der tales ind til underbevidstheden. Det vil sige, at der let kan indpodes falske minder og opfattelser med mere, som så afspejler sig i den hypnotiseredes bevidsthed som et eksisterende faktum.
Men...dermed ikke sagt at hypnose ikke kan have en gavnlig effekt på visse personer, fx i forbindelse med rygestop eller en fobi som tandlægeskræk eller højdeskræk og andet.
HVIS man altså kan hypnotiseres.
For det er ikke alle der kan det.
For at kunne blive hypnotiseret skal personen være villig til at ville lade det ske. Man kan nemlig ikke hypnotisere en uvillig.
Jeg har prøvet hypnose en gang i mit liv og gjorde det mest fordi jeg ville prøve det i forbindelse med et rygestop.
Hypnotisøren ville imidlertid ikke have noget for det, for han sagde lige ud, at han faktisk kunne love mig, at det IKKE virkede, fordi jeg ikke var villig til at slippe helt, og det gjorde det heller ikke..hehe.
Min ulyst til at ryge, da jeg gik derfra var god nok, men allerede efter to døgn var virkningen dampet helt af, så det var jo fair nok, at han ikke tog noget for det.
Jeg har i den senere tid overvejet hypnose som smertedæmper i forbindelse med tandlægebehandlinger, da jeg er voldsomt allergisk og ikke kan tåle lokalbedøvelser uden jeg er syg í flere dage efter, men igen....det kræver, at man som sagt er villig til at give helt slip og lade en anden få adgang til ens underbevidsthed.
Men et interessant emne, det er det bestemt.

Kærligst
Sussie