Lærte man ikke at stave engang..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2011

SD21

Fru Nielsen skriver:

Det har været rigtig slemt, og kan huske at det først rigtig gik op for mig selv hvor slemt det egentlig var da jeg i 7 klasse havde min første kæreste som så skulle på ferie. han skrev et postkort hjem til mig og det var jeg nød til at bede min mor om at læse for mig, for jeg kunne simpelthen ikke finde ud af at sætte ordene sammen osv....

Har altid fået spacial undervisning i dansk, men blev til sidst simpelthen opgivet for jeg fattede overhovedet ikke hvordan bogstaverne O-P-V-A-S-K-E M-A-S-K-I-N-E skulle blive til noget...

Men som sagt, så begyndte jeg at skrive smser med ordbord, chattede rundt omkring, og ja lidt efter lidt har jeg lært mig selv at stave som jeg gør idag...

Der kan stadig være nogen gange hvor jeg sidder og får kolvsved over et ord jeg skal stave, men så kan jeg for det meste finde et andet ord for det, som betyder det samme eller formulere mig om, også får jeg det kringlet sådan....

Men tak for dine søde ord...

Okay, det synes jeg altså virkelig er vildt ! Altså, at se hvordan du har udviklet dig ! Jeg er virkelig imponeret !

Det var så lidt, man skal da i det mindste have credit for det man har kæmpet for!

Altså, jeg er stadig virkelig en dør til matematik f.eks. og jeg har faktisk nærmest opgivet, fordi jeg føler mig så dum !

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

Fru Nielsen

KaMa skriver:

Nu er jeg københavner, og jeg har lagt mærke til, hvordan nogle jyder herinde skriver i talesprog, så det bliver forkert tid.

Fx. læser jeg tit sætninger i denne her stil: "Jeg har lagt på min sofa" 

Jeg synes, det er så tyndt at skrive "staves??". Jeg tænker, at så kan man sgu slå det op! Eller google det.

Lige mht lagde, lagt og lå.....

Jeg er jyde, men det vil jeg ikke bruge som undskyldning for at jeg fatter minus af den gramatik...

men jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hovede hvordan det hænger sammen, og jeg har efterhånden opgivet at lære det, og jeg lever med det...

Anmeld

2. marts 2011

L.J.L

DK skriver:

Enig her. Jeg laver ofte mange slåfejl fordi jeg er for hurtig på tasterne og ikke altid gider læse mine indlæg igennem! Så hellere svare et par stykker ekstra, end læse korrektur på det hele!

Jeg har dog selv enorme problemer med ligge og lægge. Jeg mener nu efterhånden at fatte at lægge er "aktiviteten" altså en handling, hvor ligge er stilstand. Man ligger på sofaen, jeg lægger Bimmeren på sofaen.  Min mor siger at det er en sproglig "fejl"/et problem mange her i midtjylland har! Derudover er komma en by i Rusland for mig. Jeg var den generation de testede det nye komma på i et par år, hvorefter de gik tilbage til det gamle, så jeg kan hverken eller!

Lægge og ligge, det er også en typisk fejl mange laver. Jeg plejer gerne at huske det sådan:

At Lægge noget med Æ = bevægelse (Æ i både lægge og bevægelse)

At noget ligger med I = Stilstand (I i både ligger og stilstand)

Anmeld

2. marts 2011

Fru Nielsen

SD21 skriver:

Okay, det synes jeg altså virkelig er vildt ! Altså, at se hvordan du har udviklet dig ! Jeg er virkelig imponeret !

Det var så lidt, man skal da i det mindste have credit for det man har kæmpet for!

Altså, jeg er stadig virkelig en dør til matematik f.eks. og jeg har faktisk nærmest opgivet, fordi jeg føler mig så dum !

Taak.... har krævet lang tid og har endnu ikke styr på gramatiken på alle områder, men det har jeg lært og leve med måske aldrig bliver beder.... For mig er det stort folk kan forstå hvad jeg skriver

Go aften til dig....

Anmeld

2. marts 2011

Diana...

Albertesmor skriver:

Så små sko gider jeg ikke gå i

Anmeld

2. marts 2011

SD21

Fru Nielsen skriver:

Taak.... har krævet lang tid og har endnu ikke styr på gramatiken på alle områder, men det har jeg lært og leve med måske aldrig bliver beder.... For mig er det stort folk kan forstå hvad jeg skriver

Go aften til dig....

Jeg kan heller ikke altid finde ud af grammatikken !

Tak og i lige måde !

Anmeld

2. marts 2011

Carina1977

Jeg mener nu at jeg staver ganske udemærket. Men alligevel har jeg stemt at jeg er ret ligeglad. Jeg slår aldrig ord op, før jeg skriver noget herinde. Jeg synes det er ret så unødvendigt. Jeg klarede mig fint i folkeskolen, der står i hvert fald et pænt 11-tal i retstavning på mit afgangsbevis fra 10. klasse. På trods af det, så kan der da stadig være ord man måske staver forkert, og sådan er jeg ret sikker på at det vil være med os alle.

Jeg går ikke op i hvordan folk staver og om de har gramatikken i orden. Det vigtigste er at jeg forstår helheden, så kan det andet være ganske underordnet.

Jeg går ikke ud fra jeg er til eksamen herinde

Anmeld

2. marts 2011

Rockertand

Jeg synes, at tråden her er ok - men er så heller ikke blandt de, der føler sig ramt, da jeg får løn for at stave korrekt (det fritager mig ikke for at have en slåfejl af og til). Jeg forsøger i mine indlæg at stave korrekt og læser dem gerne igennem inden afsendelse....nogle gange bruger jeg mere krudt på, at alt er korrekt, hvor jeg nok skulle bruge lidt mere energi på at få det sagt på en pænere måde og putte flere smileys på - det er et emne til en helt anden tråd

Jeg er et par gange faldet over nogle indlæg, der er skrevet og stavet så dårligt, at jeg ikke kunne finde hoved og hale i det, men så må man jo spørge lidt ind til problematikken, hvis man føler, at man har nogle gode forslag.

Anmeld

2. marts 2011

Loa

Ha ha har tænkt præcis det samme!! Hader at læse indlæg der er smækfyldt med stavefejl (også selvom folk er ordblinde og ikke selv kan gøre for det.....) Jeg kan simpelthen finde på at droppe at læse indlægget færdigt, fordi jeg ikke kan holde ud at læse det 

Det er ikke for at spille hellig eller noget, for den kan da også smutte for mig ind i mellem

Hader til gengæld også at se hvis jeg selv har lavet en stavefejl i et indlæg...... 

Anmeld

2. marts 2011

AnneBJ

Secrets skriver:

Lærte man ikke, at man skulle stå ved hvem man var, hvis man i den grad skulle kritisere folk, engang?

Fra én som også lægger mærke til stavefejl, men er JÆVNT ligeglad! Jeg forstår jo godt hvad folk skriver og mener! Så kan de måske kaste og gribe en bold - det kan jeg ikke!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.