Lærte man ikke at stave engang..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2011

Vial

Nu er jeg københavner, og jeg har lagt mærke til, hvordan nogle jyder herinde skriver i talesprog, så det bliver forkert tid.

Fx. læser jeg tit sætninger i denne her stil: "Jeg har lagt på min sofa" 

Jeg synes, det er så tyndt at skrive "staves??". Jeg tænker, at så kan man sgu slå det op! Eller google det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

Englehår

Profilbillede for Englehår
jeg synes bestemt ikke, at det er slemt herinde..?
Tilgengæld undrer det mig, at nogen vælger at skrive 'q' i stedet for 'g'.. Det er frygtelig irriterende, at læse et langt indlæg, hvor 'alt' bliver stavet 'forkert' - med vilje..!
Det giver, for mig, slet ingen mening..
Anja..

Anmeld

2. marts 2011

slettet_7530

Så små sko gider jeg ikke gå i

Anmeld

2. marts 2011

Stumpen

Albertesmor skriver:

Så små sko gider jeg ikke gå i

Anmeld

2. marts 2011

sweet

Fru Nielsen skriver:

Hejsa

Jeg ved godt du skriver at denne tråd ikke er til for at træde på nogen. Men når man er en af dem som ikke staver så godt, så føler man sig trådt på, hva enden det er din mening eller ej.....

Jeg har gennem alle mine skole år været MEGET ordblind, og er først her i mine voksne år jeg er blevet beder til at stave. Mit problem er specielt gramatik, fx lagde, lå osv, det kan jeg overhovedet ikke finde hovede og hale i, også er jeg rigtig slem til at stave et ord som jeg siger det.....

Skal siges det er blevet meget meget beder, for da jeg i sin tid (8klasse) fik mobil tlf, der kunne jeg knap finde ud af at svare på en sms fordi jeg havde svært ved at stave. Men med hjælp fra mobil og internet har jeg lært mig selv at blive beder til at stave...

Men er sørme ked af det ligefrem kan bringe folks pis i kog at der sidder folk som mig bag skærmen, som ikke staver særlig godt...

/Louise

forstår dig godt.. nu er jeg ikke selv ordblind... ikke hvad jeg ved af ihvertfald.. men min kæreste er.. så tænker ikke så meget over når jeg ser andre lave stavefejl og sådan er jo blevet vant til at læse hans beskeder... men selv for os andre smutter den jo også i farten nogen gange..

Anmeld

2. marts 2011

Kay

Fru Nielsen skriver:

Hejsa

Jeg ved godt du skriver at denne tråd ikke er til for at træde på nogen. Men når man er en af dem som ikke staver så godt, så føler man sig trådt på, hva enden det er din mening eller ej.....

Jeg har gennem alle mine skole år været MEGET ordblind, og er først her i mine voksne år jeg er blevet beder til at stave. Mit problem er specielt gramatik, fx lagde, lå osv, det kan jeg overhovedet ikke finde hovede og hale i, også er jeg rigtig slem til at stave et ord som jeg siger det.....

Skal siges det er blevet meget meget beder, for da jeg i sin tid (8klasse) fik mobil tlf, der kunne jeg knap finde ud af at svare på en sms fordi jeg havde svært ved at stave. Men med hjælp fra mobil og internet har jeg lært mig selv at blive beder til at stave...

Men er sørme ked af det ligefrem kan bringe folks pis i kog at der sidder folk som mig bag skærmen, som ikke staver særlig godt...

/Louise

ja lige netop...

jeg har kæmpet i flere år med at "turde" at skrive i sådanne forumer... er også en af dem der kom senere på facebook end mange af mine venner...

"turde" skal forstås sådan... ikke fordi jeg er flov over at være ordblind... men jeg er bare sååååå træt af at folk retter på mig... i fuld offentlighed (fx på facebook eller her inde)... føler lidt man bliver pillet ned...

Anmeld

2. marts 2011

Anonym trådstarter

Fru Nielsen skriver:

Hejsa

/Louise

Jeg er ked af, hvis du føler dig trådt på, og jeg håber, at du trods alt forstår, at det ikke var min mening, idet jeg i indlægget undtager ordblindhed fra min undren. Ej heller har jeg skrevet noget sted, at stavefejl bringer mit pis i kog. Den slags idéer er kommet fra dem, der er grunden til at jeg er anonym i min undren.

Som jeg skriver tidligere i tråden, har jeg arbejdet med ordblinde i flere år, og jeg har derfor nok mere respekt for lidelsen end så mange andre, og respekt for den KÆMPE indsats der ligger i både at ville blive bedre, samt at turde skrive i åbne fora som her, selv om man ved, at der er en bøf her og der

Anmeld

2. marts 2011

Fru Nielsen

SD21 skriver:

Du staver altså fuldt forståeligt og overhovedet ikke dårligt, så du har virkelig gjort et stort stykke arbejde, hvis det har været så slemt som du giver udtryk for !

Det har været rigtig slemt, og kan huske at det først rigtig gik op for mig selv hvor slemt det egentlig var da jeg i 7 klasse havde min første kæreste som så skulle på ferie. han skrev et postkort hjem til mig og det var jeg nød til at bede min mor om at læse for mig, for jeg kunne simpelthen ikke finde ud af at sætte ordene sammen osv....

Har altid fået spacial undervisning i dansk, men blev til sidst simpelthen opgivet for jeg fattede overhovedet ikke hvordan bogstaverne O-P-V-A-S-K-E M-A-S-K-I-N-E skulle blive til noget...

Men som sagt, så begyndte jeg at skrive smser med ordbord, chattede rundt omkring, og ja lidt efter lidt har jeg lært mig selv at stave som jeg gør idag...

Der kan stadig være nogen gange hvor jeg sidder og får kolvsved over et ord jeg skal stave, men så kan jeg for det meste finde et andet ord for det, som betyder det samme eller formulere mig om, også får jeg det kringlet sådan....

Men tak for dine søde ord...

Anmeld

2. marts 2011

Anonym trådstarter

KaMa skriver:

Nu er jeg københavner, og jeg har lagt mærke til, hvordan nogle jyder herinde skriver i talesprog, så det bliver forkert tid.

Fx. læser jeg tit sætninger i denne her stil: "Jeg har lagt på min sofa" 

Jeg synes, det er så tyndt at skrive "staves??". Jeg tænker, at så kan man sgu slå det op! Eller google det.

Det er fx den slags, jeg mener, ja.

Anmeld

2. marts 2011

DK

linselouise skriver:

Det generer mig ikke at nogle staver dårligere end andre. Jeg selv år op i at stave korrekt, men tit sniger der sig nogle dumme fejl ind, og det er ganske enkelt fordi jeg er for hurtig på tasterne, og ofte får jeg ikke lige læst alt igennem inden jeg trykker på opret.

Jeg har dog undret mig over den måde ordet lå/lagt/lagde, bliver brugt på.

Sommetider falder jeg over sætninger som " Jeg lå den lige henne i hjørnet" og "så lagt han bare på sengen" og "jeg lagde på stranden" ?! Er det fordi man ikke forstår måden at bøje ordet på, og brugen af disse i de rette sammenhænge eller ?

Jeg forstår det ikke

Enig her. Jeg laver ofte mange slåfejl fordi jeg er for hurtig på tasterne og ikke altid gider læse mine indlæg igennem! Så hellere svare et par stykker ekstra, end læse korrektur på det hele!

Jeg har dog selv enorme problemer med ligge og lægge. Jeg mener nu efterhånden at fatte at lægge er "aktiviteten" altså en handling, hvor ligge er stilstand. Man ligger på sofaen, jeg lægger Bimmeren på sofaen.  Min mor siger at det er en sproglig "fejl"/et problem mange her i midtjylland har! Derudover er komma en by i Rusland for mig. Jeg var den generation de testede det nye komma på i et par år, hvorefter de gik tilbage til det gamle, så jeg kan hverken eller!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.