Lærte man ikke at stave engang..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2011

Laulund87

Secrets skriver:

Lærte man ikke, at man skulle stå ved hvem man var, hvis man i den grad skulle kritisere folk, engang?

Nu har jeg ikke selv problemer med at stave, men der kan sagtens snige sig en slåfejl ind her og der eller sammensatte ord, som skulle have stået hver for sig. Men det synes jeg ærlig talt er så lille en detalje, at det kan være ligemeget. Folk ved, hvad jeg mener. Så længe jeg er obs på det i forbindelse med studiet, synes jeg vitterligt ikke, at det er jordens undergang, at der kan snige sig en fejl eller to med ind i et indlæg herinde. 

(Og angående kritikken hentyder jeg til dit sidste afsnit)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

4xGreve

Anonym skriver:

Nu har jeg efterhånden været bruger her i nogen tid, og lige fra første dag har jeg undret mig over, hvor dårligt mange herinde staver. Hov, nej, det var ikke pænt sagt, kan man mene, men ikke desto mindre sandheden, som jeg ser den. Er man ordblind, er det med selvfølgelighed en helt anden sag, men det ses tydeligt af mange stavelsesmåderne, at det er stavet, som man selv udtaler det. Og nutids-r er en by i Rusland for mange.

Nu er det så nok et godt tidspunkt at understrege, at jeg er IKKE er interesseret i at slå nogen i hovedet, men jeg undrer mig sådan og kunne godt tænke mig at vide, om man ikke går op i den slags længere?

Er I andre herinde mere eller mindre ligeglade med, om I ikke lige ved, om ord er stavet rigtigt? Eller er folkeskolen så presset efterhånden, at man ikke nødvendigvis er særlig stærk i stavning og læsning, når man går ud af 9. klasse?

Jeg er hverken dansklærer eller 49 - jeg er ganske almindelig og 29

Altså jeg vil sige at jeg aldrig har lært at stave rigtigt i skolen da jeg havde meget svært ved det havde de ikke rigtigt den tid der skulle til og tit bad jeg om ekstra opgave jeg kunne lave derhjemme mm. så jeg kunne blive beder men de kom aldrig med dem... så desværre må jeg erkende jeg nok er en af dem der staver dårligt men jeg får ikke noget af en ordbog da jeg heller aldrig har lært at bruge sådan + jeg kan ikek finde de ord jeg skal bruge så det har jeg også opgivet for det følels konstant som et nederlag, og dem syntes jeg jeg har nok af

Anmeld

2. marts 2011

Frøken J.

WiitrioeN skriver:

Altså jeg vil sige at jeg aldrig har lært at stave rigtigt i skolen da jeg havde meget svært ved det havde de ikke rigtigt den tid der skulle til og tit bad jeg om ekstra opgave jeg kunne lave derhjemme mm. så jeg kunne blive beder men de kom aldrig med dem... så desværre må jeg erkende jeg nok er en af dem der staver dårligt men jeg får ikke noget af en ordbog da jeg heller aldrig har lært at bruge sådan + jeg kan ikek finde de ord jeg skal bruge så det har jeg også opgivet for det følels konstant som et nederlag, og dem syntes jeg jeg har nok af

Man kan også sagtens læse hvad du skriver, så du skal ikke være ked af det, vil jeg bare lige bemærke

Anmeld

2. marts 2011

Anonym trådstarter

Secrets skriver:

Lærte man ikke, at man skulle stå ved hvem man var, hvis man i den grad skulle kritisere folk, engang?

Jeg har valgt at være anonym, fordi jeg før er blevet slagtet for at sige min mening, af folk som tog noget generelt meget nært. Det gider jeg ikke igen, det er spild af tid og energi.

Som jeg siger, vist endda flere gange, så er min mening ikke at kritisere nogen eller stille spørgsmål til intelligensen af pigerne herinde. Det er ren og skær UNDREN, når jeg ser ord, som tydeligvis ikke er en slåfejl. Jeg tænker ikke, det er Jordens undergang, men jeg undrer mig over, om mange rent faktisk staver så dårligt, som det ser ud til?

Anmeld

2. marts 2011

4xGreve

Secrets skriver:

Man kan også sagtens læse hvad du skriver, så du skal ikke være ked af det, vil jeg bare lige bemærke

mange tak det sætter jeg pris på...

Anmeld

2. marts 2011

Kay

Anonym skriver:

Nu har jeg efterhånden været bruger her i nogen tid, og lige fra første dag har jeg undret mig over, hvor dårligt mange herinde staver. Hov, nej, det var ikke pænt sagt, kan man mene, men ikke desto mindre sandheden, som jeg ser den. Er man ordblind, er det med selvfølgelighed en helt anden sag, men det ses tydeligt af mange stavelsesmåderne, at det er stavet, som man selv udtaler det. Og nutids-r er en by i Rusland for mange.

Nu er det så nok et godt tidspunkt at understrege, at jeg er IKKE er interesseret i at slå nogen i hovedet, men jeg undrer mig sådan og kunne godt tænke mig at vide, om man ikke går op i den slags længere?

Er I andre herinde mere eller mindre ligeglade med, om I ikke lige ved, om ord er stavet rigtigt? Eller er folkeskolen så presset efterhånden, at man ikke nødvendigvis er særlig stærk i stavning og læsning, når man går ud af 9. klasse?

Jeg er hverken dansklærer eller 49 - jeg er ganske almindelig og 29

kan godt se at man som en der kan stave kan finde det irriterende

jeg er selv svagt ordblind... hvilket udarter sig i at jeg læser langsommere end mange andre, og jeg har rigtig svært ved endelser og sammen satte/ikke sammen satte ord... jeg opdager derfor sjældent hvis andre staver forkert...

jeg tror det er meget forskelligt fra skole til skole.... hvordan man "behander" dårlige stavere... jeg er selv snart 24 og fik aldrig i min folkeskole tid "mærkatet" ordblind... min dansklære sagde bare til mig at jeg var dum.... og det var min egen skyld jeg ikke kunne lære at stave... (yderst motiverenede... eller!?)

jeg har lært at leve med det... og oplever tit folk trækker på smilebåndet over mine stave måder... så ja... stavefejl er en af de få gratis glæder i hverdagen... men er da ked af hvis det virker som et irritations moment for andre

Anmeld

2. marts 2011

4xGreve

Anonym skriver:

Jeg har valgt at være anonym, fordi jeg før er blevet slagtet for at sige min mening, af folk som tog noget generelt meget nært. Det gider jeg ikke igen, det er spild af tid og energi.

Som jeg siger, vist endda flere gange, så er min mening ikke at kritisere nogen eller stille spørgsmål til intelligensen af pigerne herinde. Det er ren og skær UNDREN, når jeg ser ord, som tydeligvis ikke er en slåfejl. Jeg tænker ikke, det er Jordens undergang, men jeg undrer mig over, om mange rent faktisk staver så dårligt, som det ser ud til?

tror det er svært at forstå hvor svært det faktisk falder noget ind at stave uden at de behøver at være ordblinde - jeg er ikke ordblind men dte falder mig meget svært, og man kan jo også have en mangleden ordforståelse osv. som heller ikke går ind under ordblind...

Anmeld

2. marts 2011

lisesp83

Anonym skriver:

Ved du hvad ordblindhed er???

Kan slet ikke forstå hvad du ville med dit indlæg!! Træde på andre? Eller?? Nå nej, du skriver jo at det ikke er din mening.

Anmeld

2. marts 2011

sweet

Secrets skriver:

Nu har jeg ikke selv problemer med at stave, men der kan sagtens snige sig en slåfejl ind her og der eller sammensatte ord, som skulle have stået hver for sig. Men det synes jeg ærlig talt er så lille en detalje, at det kan være ligemeget. Folk ved, hvad jeg mener. Så længe jeg er obs på det i forbindelse med studiet, synes jeg vitterligt ikke, at det er jordens undergang, at der kan snige sig en fejl eller to med ind i et indlæg herinde. 

(Og angående kritikken hentyder jeg til dit sidste afsnit)

helt enig med dig mener også at hvis man gerne vil vide det ,skal man vel også kunne stå inde for hvem man er..

Anmeld

2. marts 2011

Frøken J.

Anonym skriver:

Men når man læser dit indlæg lyder det som om, at man bare er uintelligent og/eller doven, hvis man ikke kan stave, med mindre man er ordblind. Men der findes jo folk, som staver dårligt, selvom de ikke er ordblinde, og det kan der være mange årsager til. De er jo ikke mindre intelligente af den grund. Naturligvis er det altid fint at gøre et forsøg med stavningen, men så længe det er nemt at forstå hvad folk skriver - trods stavefejl - ser jeg ingen alarm. Jeg går ikke så meget op i det, heller ikke når jeg blogger. Folk fanger meningen. Til gengæld er min kære kæreste journaliststuderende og ser altid mine fejl med det samme, det er altid lidt surt  

Der er jo bare nogen, som eksempelvis kommer fra baggrunde, hvor der ikke har været særlig stor opbakning til at lære at stave og kunne de almene færdigheder i skolen. Og de skal de absolut ikke dømmes elles klandres for, for det er jo ikke deres skyld. Så jeg tænker ikke over det overhovedet, når jeg ser stavefejl herinde. Heller ikke hvis jeg læser et indlæg skrevet af en ordblind. Det tager lidt længere tid at læse, men pyt med det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.