Privat kontra kommunal dagpleje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. februar 2011

Betteisen

twinboys skriver:

Dette her må en kommunal dagplejer også

Dp moderen sætter selv dagsordenen for dagen/ugen/mdr.

Hun må køre med ungerne og tage dem med på tur.

Ok... diskuterede det bare med vores dagplejemor, der er privat. Hun fortalte at de kommunale ikke måtte køre med børnene og det sætter ligesom ret store begrænsninger for hvilken dagsorden der kan forekomme.... specielt når man bor ude på bøhlandet som os. Vore unger kommer i hvert fald til at nyde godt af at de må køres med og de har bla. været i zoo, I Nordsøcenteret, på biblioteket, på besøg i børnehaven, i skoven, på natur-legeplads, ud at fodre rådyr--- mm mm mm

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2011

twinboys

Betteisen skriver:

Ok... diskuterede det bare med vores dagplejemor, der er privat. Hun fortalte at de kommunale ikke måtte køre med børnene og det sætter ligesom ret store begrænsninger for hvilken dagsorden der kan forekomme.... specielt når man bor ude på bøhlandet som os. Vore unger kommer i hvert fald til at nyde godt af at de må køres med og de har bla. været i zoo, I Nordsøcenteret, på biblioteket, på besøg i børnehaven, i skoven, på natur-legeplads, ud at fodre rådyr--- mm mm mm

Hvilken kommune er det???

Anmeld

25. februar 2011

Fru Hansen

Jeg er jo så kommunal dagplejer og kan se fordele ved både privat og kommunal.

De kommunale dpére må gerne køre med børnene. Jeg har fået køre tilladelse på mine børn og kan køre hvorhen jeg vil Jeg gør det dog sjældent, fordi jeg syntes det er nemmere at tage bussen. Her har jeg hænderne fri og kan have opmærksomhed på børnene og lade chaufføren om kørslen.
Her er ingen forskel på kommunal og privat.

Jeg får legetøjspenge og mangler jeg noget legetøj/materialer kan jeg bare ringe til min pæd. som kommer med det.
Hvis min barnevogn går i stykker skal jeg bare bede om at få den lavet. Jeg skal ikke lige spare op til en ny først.
En privat kan købe det legetøj hun selv vil, det skal ikke godkendes først. Det er nemmere for hende men det betyder også at man som forældre skal have tillid til at hun vælger legetøj der ikke er farligt.

Jeg har en kollega tilknyttet som tager mine børn når jeg er syg eller har fri. Mine børn er hos den samme gæstedagplejer 99% af gangene. Hos den private dagplejer er ferier oftest planlagt i god tid. Nogle gange tilbyder de gæstedagpleje hos andre private dagplejere. Men falder hun og brækker benet i morgen  vil det oftest være forældrenes problem at finde pasning.

Alle der passer børnene i en kommunal dagpleje er godkendt og der er indhentet børneattest på alle over 18 år i husstanden. Jeg kender ikke til reglerne som privat på dette område.

Hvis jeg mener at et barn har særlige behov kan jeg få min pæd. ud med kort varsel. Eller lige så vigtigt hvis jeg skulle stå med en opgave jeg ikke kan magte.
En privat dagplejer kan sagtens være uddannet pædagog  eller andet som børnene kan have glæde af. Men de kan også komme lige fra gaden og intet vide om børn og de ha ringen pædagog i baghånden.

Tilsynet hos den private dagplejer er vist nok to gange om året. Hos os får den kommunale dagplejer uanmeldt tilsyn hver 6 uge. 

Jeg er underlagt sparerunder og fyringsrunder. I morgen kan alt det sjove være sparet væk og jeg kan være fyret. Den usikkerhed er der ikke ved en privat dagplejer.

Hos den kommunale dagpleje kan du klage til en pædagog hvis vores samarbejde ikke er godt eller du kan få barnet flyttet. Hos den private dagplejer er der ingen leder at klage til. Til gengæld betaler du dagplejerens løn direkte til hende selv og hun er afhængig af dine penge for at drive sin forretning så man må forvente at hun er interesseret i at samarbejde.

Jeg er ret overbevidst om at både de kommunale og private dagplejere er engagerede dagplejere ... JEg kan slet ikke forestille mig at man vil have en arbejdsuge på 48 timer uden at holde af det. Det er bestemt ikke lønnen der trækker

Nogle gange kan jeg godt føle at en privat dagplejer nok har lidt mere frihed. Bl.a. kan de holde sommerfest for børnene på en lørdag. De kan lave forældre-arbejdsweekend og få hjælp til at få male gyngestativet, de kan tilbyde tillægsydelser som aftenpasning mm, de må fylde børnene med alt det sukker de vil . Jeg er alligevel godt tilfreds med den frihed under ansvar jeg har. Jeg føler mig ikke begrænset i hverdagen men er netop glad for den sikkerhed jeg har i form af gæstesystemet og pædagogerne.

De kommunale dagplejere bliver i denne tid fyret i hobetal. Hvis jeg bliver fyret i en af runderne ville jeg slet ikke betænke mig p at starte op som privat. Selv om jeg syntes at der er flere fordele ved det offentlig for både barnet og dagplejeren så er jeg alt for glad for mit job til at lade en fyring stoppe mig.

Anmeld

25. februar 2011

twinboys

bullerbassen skriver:

ja men de er vel stadigvæk underlagt og deltaje i de forskellige ting i grupperne..

Vores dagpleje mor vælger ihvertilfal ikke nåer fra - selv da silas skulle starte op .

Vi havde kune 3 dage til indkøring, som faldt sammen med et trolde projekt & det kunne hun da ikke glippe af.

Selv om det kun handlede om lidt tid formiddag så han kunne sove inden de gik

Desværre en dagplejer der tænker mere på sig selv end de små søde poder

Anmeld

25. februar 2011

Fru Hansen

ja det er jeg enig i. Men vil da lige pointere at det kan ske både i det private som det offentlige 

Jeg har oplevet en privat dagplejer stå og vente på bussen. I hendes vogn sad en knægt og hang. Hun fortalte mig at han havde feber og var træt fordi han var blevet vaccineret dagen forinden. Men at hun jo havde besluttet at de skulle på tur til byen, fra morgenstunden så nu ville hun altså gøre det, og så kunne han jo bare sove i vognen undervejs!!! Han skulle jo så sidde op fordi der var tre andre børn i vognene samtidig!! Havde hun været en kollega havde jeg kontaktet min pædagog med det samme men en privat kan jeg ikke gøre noget ved. Andet end at have mavepine og håbe at de forældre selv opdager at der er noget galt hos dagplejeren.

Anmeld

25. februar 2011

bullerbassen

fru-nielsen skriver:

De kommunale dpére må gerne køre med børnene. Jeg har fået køre tilladelse på mine børn og kan køre hvorhen jeg vil Jeg gør det dog sjældent, fordi jeg syntes det er nemmere at tage bussen. Her har jeg hænderne fri og kan have opmærksomhed på børnene og lade chaufføren om kørslen.

Jeg får legetøjspenge og mangler jeg noget legetøj/materialer kan jeg bare ringe til min pæd. som kommer med det.
Hvis min barnevogn går i stykker skal jeg bare bede om at få den lavet. Jeg skal ikke lige spare op til en ny først.
En privat kan købe det legetøj hun selv vil, det skal ikke godkendes først. Det er nemmere for hende men det betyder også at man som forældre skal have tillid til at hun vælger legetøj der ikke er farligt.

Jeg har en kollega tilknyttet som tager mine børn når jeg er syg eller har fri. Mine børn er hos den samme gæstedagplejer 99% af gangene. Hos den private dagplejer er ferier oftest planlagt i god tid. Nogle gange tilbyder de gæstedagpleje hos andre private dagplejere. Men falder hun og brækker benet i morgen  vil det oftest være forældrenes problem at finde pasning.

Alle der passer børnene i en kommunal dagpleje er godkendt og der er indhentet børneattest på alle over 18 år i husstanden. Jeg kender ikke til reglerne som privat på dette område.

Hvis jeg mener at et barn har særlige behov kan jeg få min pæd. ud med kort varsel. Eller lige så vigtigt hvis jeg skulle stå med en opgave jeg ikke kan magte.
En privat dagplejer kan sagtens være uddannet pædagog  eller andet som børnene kan have glæde af. Men de kan også komme lige fra gaden og intet vide om børn og de ha ringen pædagog i baghånden.

Tilsynet hos den private dagplejer er vist nok to gange om året. Hos os får den kommunale dagplejer uanmeldt tilsyn hver 6 uge. 

Jeg er underlagt sparerunder og fyringsrunder. I morgen kan alt det sjove være sparet væk og jeg kan være fyret. Den usikkerhed er der ikke ved en privat dagplejer.

Hos den kommunale dagpleje kan du klage til en pædagog hvis vores samarbejde ikke er godt eller du kan få barnet flyttet. Hos den private dagplejer er der ingen leder at klage til. Til gengæld betaler du dagplejerens løn direkte til hende selv og hun er afhængig af dine penge for at drive sin forretning så man må forvente at hun er interesseret i at samarbejde.

Jeg er ret overbevidst om at både de kommunale og private dagplejere er engagerede dagplejere ... JEg kan slet ikke forestille mig at man vil have en arbejdsuge på 48 timer uden at holde af det. Det er bestemt ikke lønnen der trækker

Nogle gange kan jeg godt føle at en privat dagplejer nok har lidt mere frihed. Bl.a. kan de holde sommerfest for børnene på en lørdag. De kan lave forældre-arbejdsweekend og få hjælp til at få male gyngestativet, de kan tilbyde tillægsydelser som aftenpasning mm, de må fylde børnene med alt det sukker de vil . Jeg er alligevel godt tilfreds med den frihed under ansvar jeg har. Jeg føler mig ikke begrænset i hverdagen men er netop glad for den sikkerhed jeg har i form af gæstesystemet og pædagogerne.

De kommunale dagplejere bliver i denne tid fyret i hobetal. Hvis jeg bliver fyret i en af runderne ville jeg slet ikke betænke mig p at starte op som privat. Selv om jeg syntes at der er flere fordele ved det offentlig for både barnet og dagplejeren så er jeg alt for glad for mit job til at lade en fyring stoppe mig.

Tak for dit svar - dejligt med et indlæg fra en dagpleje.

Ved ikke helt hvad jeg skal svare udover at du kommer godt rundt om det hele.

Vi har nu altid været glad for den kommunale dagpleje, og er det såment også endnu.

Tror bare det er små ting i hverdagen som gør at vi vælger at skifte. Bl.a vil vi gerne have en deltidsplads hvilket ikke er muligt i det kommunale system. Kan bliver skrevet op til en men ved ikke hvornår den kommer, og ville alligvel ikke kunne få den hos voes , da hun allerede har et barn i deltids.

Vores største bekymring hvad angår privat dagpleje , er ved sygdom og ved evt langtidssygdom. Men det må vi tage når / hvis de kommer . Vores kommune kan desværre ikke love pasning ved den samme dagpleje, og har oplevet ( ikke på egen hånd ) at en dagpleje blev sygemeldt ( langdtids ) og hendes børn blev kastet rundt til forskellige optil 3 på en uge. Og det vil jeg ikke byde mit barn.

Hvad angår ferie / fridage får vi det tit afvide ugen før. Så der er ikke så meget planlægning.

Ellers kan jeg bestemt se fordele & ulember ved begge dele.

Tilslut vi er glade for vores nuværende dagpleje, syntes måske ikke altis hun vægter børnenes behov frem for hendes eget. Og så igen de små ting i hverdagen. Og ja vi kan ringe og vælge en anden men vi kan jo ikke vide hvem det bliver. Da det jo bare er kommune som tildeler en

Tak fordi du gav dit besyv med

Anmeld

25. februar 2011

bullerbassen

twinboys skriver:

Ja det må man sige . Og syntes ofte det er sådan.

Hvordan går det med Oliver ??

Anmeld

26. februar 2011

Betteisen

twinboys skriver:

Hvilken kommune er det???

Hjørring

Anmeld

26. februar 2011

Lone Jakobsen

fru-nielsen skriver:

som privat dagpleje er vi godkendt på lige fod med kommunelle. der er indhentet de samme attester både for os og vores ægtefælle.

sukker....hmm... her er det forældrene der bestemmer, og hos mig er det et no go...men du har helt ret... det bestemmer vi selv.

jeg derimod ku nogen gange godt drømme om den sikkerhed der er hos de kommunelle der er god tryghed, du er sikret en indkomst, og du har langt færre udgifter

Anmeld

26. februar 2011

Christina.78

Vi har også kommunal dp og er superglade der for..hun må lige så meget som en privat her ved os..køre med, give kage osv..(hun har selv sukkersyge så ungerne bliver trods alt ikke overproppet med sukkerholdge sager)men ved hun vægter sunde kostvaner lige så højt som lidt sjov engang imellem..hun sørger for at vi 99% får den samme gæstedagplejer (de er en gruppe på 5 dagplejere der mødes hver 14 dag og laver legestue sammen, så børnene alle kender de 5 dp'ere..mht ferie og fridage får vi det vat vide i ret god tid einden så vi selv kan bestemme om vi får vores i gæstedp eller holder hjemme..vi som forældre har ikke rigtig mærket noget til sparerunder hos os ihvertfald..for vores tilfælde betaler vi gerne det ekstra det koster at få cecilie i kommunal dp..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.