Hjælp til tandbørsting:)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. februar 2011

Fru'Rugaard

tinasmor skriver:

Her gør vi det meget upædagogiske at hun får børstet tænder mens hun ser sit børnetv Hun har fokus et andet sted og derfor går det meget bedre. Vi (forældre) børster først og siden får hun selv lov at børste. Vi brugte en elektrisk børnetandbørste de første par år, nu bruger vi en alm. tandbørste.

I starten skal man bare være hård og sige"Sådan er det"! Så de VED der ingen vej er uden om, til sidst accepterer de det.

Ja, men det forstår min datter jo ik endnu altså, at man siger "det skal gøres".

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. februar 2011

sarahb

Fru'Rugaard skriver:

Nå okay, hvor gammel er han?

2,3 år og det har stået på lige siden han startede med tandbørstning. Han vil ikk selv, heller ikk hvis han børster mine først, ikke hvis det er far, ikke sidde osv osv. Så nu er det sådan og han ved der ikk er en vej uden om så han vælger selv hvor på gulvet vi skal sidde og så ryger armene under benene....

Anmeld

23. februar 2011

Fru'Rugaard

bondepigen skriver:

Nååårh, prøv at lade hende få en tandbørste hun kan lege med...putte i munden... Vis hende hvad du gør med en tandbørste, så hun kan se, hvad hun skal gøre med den.... Måske er du så heldig at hun får lettere ved at blive dus med tandbørstningen.... Det var det råd vi fik fra SP, men Emma gad bare ikke alligevel...

Altså, så hun har en imens jeg børster dem?

Anmeld

23. februar 2011

Fru'Rugaard

sarahb skriver:

2,3 år og det har stået på lige siden han startede med tandbørstning. Han vil ikk selv, heller ikk hvis han børster mine først, ikke hvis det er far, ikke sidde osv osv. Så nu er det sådan og han ved der ikk er en vej uden om så han vælger selv hvor på gulvet vi skal sidde og så ryger armene under benene....

Okay, det kunne være det var en mulighed så det bliver en "leg" for hende istedet

Anmeld

23. februar 2011

sarahb

Fru'Rugaard skriver:

Okay, det kunne være det var en mulighed så det bliver en "leg" for hende istedet

ja det synes han er sjovt, så napper jeg fusserne mens de er i vejret eller kilder navlen så er der intet brok...

Anmeld

23. februar 2011

Fru'Rugaard

sarahb skriver:

ja det synes han er sjovt, så napper jeg fusserne mens de er i vejret eller kilder navlen så er der intet brok...

hvor dejligt tak for dit råd

Anmeld

23. februar 2011

LC

Har en datter på 14måneder, og hun gider nogle dag og nogle dage ikke at have børstet tænder, og her er det lidt forskelligt hvad der hjælper.

Vi har altid 2 eller 3 tandbørster, alt efter behov... Men så kan hun  selv sidde med en eller 2 i hænderne og hjælpe imens vi så også har en og kan børste lidt. Nogle dage bruger vi 30minutter på det, fordi hun selv vil sidde med 2tandbørster i munden i 20min inden vi må komme bare lidt til andre dage åbner hun bare munden og lader os børste og så er vi færdige på 2min.

Vi har også en elektrisk tandbørste, den er et hit nogle dage, og andre dage vil hun slet ikke have den i munden, så skal vi bruge de almindelige tandbørster.

Og så er tandpasta nogle gange et hit. Har ikke brugt det ret meget, for er jo ikke nødvendigt før de får kindtænder, men nu har hun fået den første kindtand i sidste uge, så nu bruger vi det hver gang, men tidligere så synes hun det var ekstra hyggeligt når der var tandpasta på...

Og så er erfaringen med vores datter at hvis hun er tvær og vil holder hende så er hun dobbelt så sur hver gang hun skal børste tænder den næste uge, modsat hvis man bare tager sig tid og hygger i lang tid om tandbørstningen, og det lidt kører som hun gerne vil have det. Men som andre skriver så holder vi hende også ind imellem hvis hun nægter, for de små bisser skal bare børstes, alt andet vil være synd.

Men tror alle børn er forskellige, så er nok lidt med at finde sin egen metode til det...

Anmeld

23. februar 2011

Bondepigen

Fru'Rugaard skriver:

Altså, så hun har en imens jeg børster dem?

Nej, du bliver nok nødt til bare at tvinge hende nu her... Det skulle egentlig påbegyndes inden de små får tænder....

Børst hendes tænder om morgenen...giv hende hendes egen tandbørste ( en af dem med rundt skaft, så hun ikke kommer til skade med den), og lad hende lege med den i hendes mund... Vis hende hvordan du gør med din... Og tving hende så igen næste gang hun skal have børstet...

Måske lykkes det at gøre hende fortrolig med at en tandbørste skal køres rundt i munden, det er i hvert fald det der er planen med det..

Lad hende osse prøve at børste tænder på dig, evt mens du børster hendes...måske hun så " glemmer" at hendes bliver børstet... Det lykkedes lidt i starten hos os herhjemme...

Anmeld

23. februar 2011

tinasmor

Fru'Rugaard skriver:

Ja, men det forstår min datter jo ik endnu altså, at man siger "det skal gøres".

nej det gør hun ikke. Men det er jo ligesom man siger NEJ til helt små børn. De forstår det jo heller ikke. Men min pointe er også bare, at man bliver nød til at vise dem, at det er noget der skal gøres, sådan så man ikke den ene dag stopper når de græder, den næste dag fortsætter osv. Så bliver de forvirret og tror måske at det hjælper at slippe uden om, og det gør det jo desværre ikke.

Anmeld

23. februar 2011

Bondepigen

Altså jeg mener, at hun skal have en tandbørste som et stykke legetøj, som hun kan udforske/lege med hele dagen.... ( en med rund skaft)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.