Nu med sukkersyge...eller?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. februar 2011

JustAnotherName

Nu har jeg ikke læst alle de andre svar, så med fare for at gentage...

Så ér graviditeter slet ikke så romantiske og lyserøde, som det lader til på film, og når man ser andre gå og strutte så smukt og overskuds-agtigt.
Man er bombet ind i helgoland af træthed, har kvalme, alle dufte hørmer og ens følelses-register er helt ude af kontrol. Snere er det tyngende, tung og i vejen at blive stor, og man føler sig slet ikke så SMUK, som man ville have forventet ....nærmere bare stor, tung og....kæmpe-stor, og træt!!

Åh jo, søde Mette. Det er den ÆGTE bagside af medaljen.
Gu' er det da fantastisk og vidunderligt og helt usamligneligt at være gravid. Det kan ikke måles med noget andet, og ER noget helt specielt. Men det ér vitterligt heller ikke bare skønt og dejligt, smukt og sjovt. Slet ikke!

Men pudsigt nok, selvom man sidder med den viden og erfaring BAGEFTER, så husker man det let, som en helt fantastisk tid, når man tænker tilbage......Bagefter! Hjernen er en mærkelig fætter, og hukommelsen vrænger helt automatisk tingene til noget helt fantastisk.

Da jeg fik presse-veer og 8 minutter senere havde Celina ude (AV FOR SATAN!!), der lovede jeg mig selv, at det vil jeg ALDRIG NOGENSINDE udsætte mig selv for igen - ever!!
Meeeeen, det løfte kan jeg nok ikke garantere 100% mere, at jeg kommer til at holde for altid  

Tilbage til dig ....den der glukose-test :
Siden lægen ikke gav dig flere instrukser eller informationer, så er der nok ikke mere i dét, ihvertfald ikke lige for nu! Så ville h¤n have fortalt dig nærmere. Men øv at gå derfra med sådan en " øøøhh, jamen hva så?", uvished. Måske sker der ikke mere ved det. Måske ændrer det sig yderligere, og så skal der evt. gøres noget ved det. Men de sender sig ikke bare hjem, hvis det var noget alarmerende. Dét kan jeg ikke tro!

Håber dét der akupunktur har hjulpet?

Og jeg glæder mig vildt meget til at høre (måske se?) mere, når I har været afsted til scanning  ...Åååhh, sådan noget er ALTID spændende. Så fantastisk en oplevelse.

KNUS TIL DIG.
Og op med modet, søjde vense

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2011

ooo

anna-jonas skriver:

Ja, du har gestationel diabetes...............og det burde give ekstra besøg på hospitalet. Men ved ikke lige hvilke tilbud de giver jer "overthere".

Jeg kan fortælle at jeg havde GD under mine grav. med Anna og Ida. Da det blev konstateret, fik jeg indkaldelse til ekstra kontroller, og blev indlagt i en dag, for at lære at tage blodsukker, og tale med diætist.

Jeg er i begge grav. endt med at skulle have insulin, da jeg simpelthen sultede, for at holde mine blodsukre stabile, og lave nok. Når man får insulin, skal man scannes og tjekkes hver 14 dag, og man skal generlet være mere opmærksom på ens blodsukker. Det betyder også at baby'en skal indlægges på neonatal afd. efter fødslen, da de små ikke selv kan regulere blodsukkeret, og derfor skal have sonde og evt. have andet hjælp i starten. Anna fik jeg over på barselsafd. efter 1 døgn. Ida måtte ligge knap 2 døgn.

Spørg endelig hvis du vil vide noget.......................jeg er rimeligt rutineret ud i diabetes. Har jo fået konstateret type 2 sidste sommer, fordi jeg er for fed.

Men Mette..................hvis ikke du hører noget, så skal du selv tage kontakt, og forlange at blive fulgt.

Jamen Mette, vi er da et par succeshistorier...Det er nu meget rart at høre fra andre, der har erfaring med hvad det vil sige at have graviditets sukkersyge.Jeg troede egentlig, at det eneste jeg skulle passe på med, var at spise slik og kager, men kan så forstå, at det er al slags mad?På tirsdag må jeg ringe til min jordemoder, og høre hvad det egentlig betyder det her. Kan bare mærke, at jeg er forvirret, og mangler noget helt konkret at forholde mig til.

Anmeld

21. februar 2011

ooo

JustAnotherName skriver:

Nu har jeg ikke læst alle de andre svar, så med fare for at gentage...

Så ér graviditeter slet ikke så romantiske og lyserøde, som det lader til på film, og når man ser andre gå og strutte så smukt og overskuds-agtigt.
Man er bombet ind i helgoland af træthed, har kvalme, alle dufte hørmer og ens følelses-register er helt ude af kontrol. Snere er det tyngende, tung og i vejen at blive stor, og man føler sig slet ikke så SMUK, som man ville have forventet ....nærmere bare stor, tung og....kæmpe-stor, og træt!!

Åh jo, søde Mette. Det er den ÆGTE bagside af medaljen.
Gu' er det da fantastisk og vidunderligt og helt usamligneligt at være gravid. Det kan ikke måles med noget andet, og ER noget helt specielt. Men det ér vitterligt heller ikke bare skønt og dejligt, smukt og sjovt. Slet ikke!

Men pudsigt nok, selvom man sidder med den viden og erfaring BAGEFTER, så husker man det let, som en helt fantastisk tid, når man tænker tilbage......Bagefter! Hjernen er en mærkelig fætter, og hukommelsen vrænger helt automatisk tingene til noget helt fantastisk.

Da jeg fik presse-veer og 8 minutter senere havde Celina ude (AV FOR SATAN!!), der lovede jeg mig selv, at det vil jeg ALDRIG NOGENSINDE udsætte mig selv for igen - ever!!
Meeeeen, det løfte kan jeg nok ikke garantere 100% mere, at jeg kommer til at holde for altid  

Tilbage til dig ....den der glukose-test :
Siden lægen ikke gav dig flere instrukser eller informationer, så er der nok ikke mere i dét, ihvertfald ikke lige for nu! Så ville h¤n have fortalt dig nærmere. Men øv at gå derfra med sådan en " øøøhh, jamen hva så?", uvished. Måske sker der ikke mere ved det. Måske ændrer det sig yderligere, og så skal der evt. gøres noget ved det. Men de sender sig ikke bare hjem, hvis det var noget alarmerende. Dét kan jeg ikke tro!

Håber dét der akupunktur har hjulpet?

Og jeg glæder mig vildt meget til at høre (måske se?) mere, når I har været afsted til scanning  ...Åååhh, sådan noget er ALTID spændende. Så fantastisk en oplevelse.

KNUS TIL DIG.
Og op med modet, søjde vense

Jeg synes det er fedt at du stadig gerne vil have en baby mere. Så er der håb forude for mig, der ellers kategorisk har nægtet at gøre det her igen.

Med hensyn til den glucose test, så ringer jeg til min jordemoder på tirsdag, for lige at høre nærmere. Jeg synes det er lidt utrygt at gå rundt og ikke vide, hvad det helt præcist indebærer, så håber at hun kan kaste lidt lys over sagen.

Og så bliver det jo bare godt at komme til scanning igen. Jeg skal til MD scanning, ikke på fredag, men næste fredag igen. Så kan i få baby at se.

Anmeld

21. februar 2011

Bondepigen

Metchen skriver:

Jeg synes virkelig at det er rart med folk, der siger det som det er, det der med at være gravid.

Måske er jeg bare ikke typen, der synes det er fedt at være gravid. Det er jo også rimelig invaderende at have et barn i maven i 9 måneder, uden på noget tidspunkt at kunne få lidt privatliv. Normalt er jeg ganske gæstfri, men det her er lige i overkanten.

Og det med at det ikke er en sygdom at være gravid, har bare lyst til at sige til de folk der siger det - nej, men hvis DU gik og  knækkede dig hver dag, gik som om du havde skidt i bukserne og fik sukkersyge, ville du så ikke sige at du var bare en smule ramt???

Godt sagt...og jeg var syg næsten de første 3 mdr. under begge graviditeter her, hvis ikke det var det ene, så var det noget andet.... Sååe

Anmeld

21. februar 2011

Lilac

Nu har alle de andre sgat det der skulle sides, men for gentagelsens skyld, vil jeg sige at alt det hårde og trælse man er igennem som gravid og måske det første år, forsvinder som dug for solen når baby smiler, griner eller rykker én i håret - og senere siger "min mor" og giver kys og kram . Det er den største velsignelse at få børn, og det hele værd... Jeg håber ikke der går for længe inden du står med samme følelse 

Anmeld

21. februar 2011

Bondepigen

Lilac skriver:

Nu har alle de andre sgat det der skulle sides, men for gentagelsens skyld, vil jeg sige at alt det hårde og trælse man er igennem som gravid og måske det første år, forsvinder som dug for solen når baby smiler, griner eller rykker én i håret - og senere siger "min mor" og giver kys og kram . Det er den største velsignelse at få børn, og det hele værd... Jeg håber ikke der går for længe inden du står med samme følelse 

ja, den del må vi selvfølgelig ikke glemme! Men hvis ikke det var sådan, så var der nok heller ikke nogen der gad være gravid 2. gang...

Anmeld

21. februar 2011

lion

Metchen skriver:

Jeg var jo lige ude og sige hej på Hvidovre hospital her i fredags. Savnede sgu tøserne...

Den test er ALDRIG sjov, og nej hvor der smager. YRK

hehe sikke en tanke. træt og 75gr sukker i kroppen.

der er faktisk meget simple grunde til man bliver teste for graviditetssukkersyge. Ved et for højt BMI tal elelr sukkersyge i familien. Jeg skulle ha test 2 gange ved Cassandra og en gang ved Julius, så det er ikek fordi du skal "småting" i din graviditet, det er da kun dejligt at du kan blive tjekket og være sikker på at du og BABYEN har det godt.

Men det var da mærkelig hun ikke forklarede dig hvad et højt tal betød for dig og babyen.

2 graviditer er IKEK ens, min var en dans på roser med Cassandra og hårdere for mig med Julius og endte med at blive sygmeldt. Så brok dig bare, det er ok, at være gravid er ikke ikke altid en dans på roser. Der er Hormoner, kalme og alle de andre ting og folks kommentar. Nej det er ikke en sygdom at være gravid, men det kan det blive med sukkersyge, meget kvalme og svangerskabsforgiftning.  Hvis du spørg mig.

Anmeld

21. februar 2011

anna-jonas

Metchen skriver:

Jamen Mette, vi er da et par succeshistorier...Det er nu meget rart at høre fra andre, der har erfaring med hvad det vil sige at have graviditets sukkersyge.Jeg troede egentlig, at det eneste jeg skulle passe på med, var at spise slik og kager, men kan så forstå, at det er al slags mad?På tirsdag må jeg ringe til min jordemoder, og høre hvad det egentlig betyder det her. Kan bare mærke, at jeg er forvirret, og mangler noget helt konkret at forholde mig til.

Yes, succes er mit mellemnavn................NOT!!!

Det er forskelligt fra person til person, hvad der trigger et forhøjet blodsukker. Jeg kunne f.eks slet ikke spise hvidt brød, heller ikke grovbrød.............kun rugbrød, rugbrød og rugbrød. Men jeg kunne sagtens spise 3-4 stk. frugt om dagen, bare ikke på en gang.

Synes du skal ringe til din egen læge, eller jdm. hvis det er noget der fylder hos dig. For jeg er overbevist om, at der skal holdes ekstra øje med dig, resten af graviditeten.

Men søde, skriv endelig, hvis der er noget du har brug for, ikke??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.