Nu med sukkersyge...eller?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.871 visninger
37 svar
0 synes godt om
20. februar 2011

ooo

Jeg var jo lige ude og sige hej på Hvidovre hospital her i fredags. Savnede sgu tøserne...

Nej, jeg gasser. Jeg skulle have taget den der glucose test, og det var bare ikke sjovt, Jeg havde slet ikke sovet om natten, er inde i en periode hvor søvn er noget der kommer meget pludseligt og nærmest overfalder mig, selvfølgelig på de mest mærkelige tidspunkter. Så jeg var rimelig træt, mens jeg sad der med 75 gram sukker i kroppen. Klam tanke, egentlig.

Nå, men jeg var så en af dem, der havde et højt tal, nemlig 9.5. Og så fik jeg faktisk ikke mere information ud af den sygeplejerske. Hun sagde mit tal var højt, og at jeg skulle testes igen, og det var det.

Jeg smuttede hjem, og var helt konfus, og ærgerlig over at jeg ikke fik spurgt nærmere  ind til hvad det betød. Har halvt om halvt kunne læse mig til, via google, at jeg har graviditetssukkersyge, men ved ikke hvad det kommer til at betyde rent praktisk med mad, og med babyen.

Og så må jeg indrømme, at jeg blev ret ked af det. Fik den der fornemmelse af, at jeg bare slet ikke burde være gravid, for jeg er bestemt ikke god til det. Jeg føler at der er en del småting, jeg skal tjekkes for, og nu også det her. Gad godt være en af dem, der havde det nemt med at være gravid, men må indrømme, at jeg bare synes det er rigtig hårdt. Og det havde jeg ikke lige regnet med. Ved godt at det er ynkeligt at have det sådan, men sådan havde, og har jeg det altså lige nu.

Senere på dagen var jeg til akupunktur, for at se om det kan hjælpe på den der kvalme. Damen sagde, at jeg højst sandsynligt ville mærke en forskel i løbet af weekenden, så nu må vi se, om det bare var det der skulle til. Jeg håber.

Jeg er ked af at komme med de her blahhh opdateringer, men I behøver at kommentere på indlægget her, jeg skal bare lige have tingene ud af systemet.

Kram Mette - der glæder sig til at mærke beboeren i maven. Kom så med det spark baby.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2011

msax

hejsa søde mette

det er da på ingen måde ok at sende dig hjem med sådan en besked uden at komme med en evt forklaring.

hvornår skal du derud til tjek igen? håber det er snart så du kan få lidt vished om hvad der sker. Jeg ville evt ringe ned til min egen læge og spørge ham ad - eller ringe ud til afdelingen så du ikke skal gå rundt og føre du gør noget forkert (hvilket du helt sikkert ikke gør, nogen gange hjælper det bare at få det afvide af en fagperson).

er ked af at høre du ikke syntes det er sjovt at være gravid, for fylder jo rigtig meget lige nu. Men ALLE dur til at være gravide - også DIG - der er bare nogen der har lettere ved det end andre (desværre).

håber nålene kan hjælpe dig så kvalmen snart er på retur.

Anmeld

20. februar 2011

KWL

Jeg har også fået taget denne test da jeg ventede Tilde. Føj for en oplevelse...

Men det betyder ikke at du har sukkersyge men at du kunne have eller kunne få det. Det er noget med hvordan din krop takler alt det sukker du bliver belastet med.

Men jeg ville ringe til min læge eller JM og få en forklaring - ingen skal da gå og bekymre sig over noget fordi de ikkwe havde fået en forklaring.

JO du fortjener at være gravid!!!

Og skriv du bare dine blaaa indlæg. Vi kan tage det

Anmeld

20. februar 2011

Skouboe

Jeg havde også diabetes med Freja og jeg fik at vide at hvis man var over 9, havde man diabetes og skulle testes igen og evt. snakke med en diætist og hvis den var over 10, skulle man på insulin.

Det betyder primært at babyen bliver lidt større og at du har en lidt forøget risiko for type II diabetes senere i livet og at lægerne skal overvåge at babyens blodsukker ikke falder for meget efter fødslen.

Anmeld

20. februar 2011

Klumpe-dumpe

Metchen skriver:

Hej søde Mette

Jeg havde graviditetssukkersyge.

Jeg kom til en diætist, og så skulle jg føre dagbog over hvordan mit blodsukker lå. (fik et app. hvor jeg skulle måle det)

Dit tal er ikke meget forhøjet da det skiller ved 9.

Mht. mad, så er det ikke så indviklet indda. Ikke for meget frugt og hvidt brød. drikkelse er bedst med vand, mælk og ligt produkter.

De vil blive tilbudt nogle ekstra vækstscanninger, da babyer har en tendens til at blive større (omkring hovedet og skulderparti) og så vil du blive sat igang i omkring uge 38 (måske det har ændret sig)

Samtidig skal bebes havde målt blodsukker efter fødslen 2 gange

Jeg er ikke 100% inde i det, da mit sukkersyge ligesom blev ned prionteret pga. alle de andre problemer.

AnnaJonas er sikker meget mere inde i det end jeg er.

Knus og kram.

Anmeld

20. februar 2011

ooo

msax skriver:

hejsa søde mette

det er da på ingen måde ok at sende dig hjem med sådan en besked uden at komme med en evt forklaring.

hvornår skal du derud til tjek igen? håber det er snart så du kan få lidt vished om hvad der sker. Jeg ville evt ringe ned til min egen læge og spørge ham ad - eller ringe ud til afdelingen så du ikke skal gå rundt og føre du gør noget forkert (hvilket du helt sikkert ikke gør, nogen gange hjælper det bare at få det afvide af en fagperson).

er ked af at høre du ikke syntes det er sjovt at være gravid, for fylder jo rigtig meget lige nu. Men ALLE dur til at være gravide - også DIG - der er bare nogen der har lettere ved det end andre (desværre).

håber nålene kan hjælpe dig så kvalmen snart er på retur.

Jeg synes også at det var meget forvirrende ikke at få en forklaring på hvad det egentlig indebærer. Jeg tror måske, at jeg vil ringe til min jordemoder på tirsdag, på hendes telefontid, og så høre nærmere.

Og liiiige lidt bonusinfo - so far har nålene ikke hjulpet en hujende fis. Sidder kampagtigt og krammer opvaskebaljen. Øv.

Anmeld

20. februar 2011

ooo

Kristinewl skriver:

Jeg har også fået taget denne test da jeg ventede Tilde. Føj for en oplevelse...

Men det betyder ikke at du har sukkersyge men at du kunne have eller kunne få det. Det er noget med hvordan din krop takler alt det sukker du bliver belastet med.

Men jeg ville ringe til min læge eller JM og få en forklaring - ingen skal da gå og bekymre sig over noget fordi de ikkwe havde fået en forklaring.

JO du fortjener at være gravid!!!

Og skriv du bare dine blaaa indlæg. Vi kan tage det

Jeg må indrømme at det er ret forvirrende.

Tror jeg ringer til min jordemoder på tirsdag, for lige at høre nærmere. Også bare for at sikre mig, at jeg ikke gør noget forkert rent madmæssigt set.

Anmeld

20. februar 2011

ooo

Skouboe skriver:

Jeg havde også diabetes med Freja og jeg fik at vide at hvis man var over 9, havde man diabetes og skulle testes igen og evt. snakke med en diætist og hvis den var over 10, skulle man på insulin.

Det betyder primært at babyen bliver lidt større og at du har en lidt forøget risiko for type II diabetes senere i livet og at lægerne skal overvåge at babyens blodsukker ikke falder for meget efter fødslen.

Arghh men altså.

Af hvad jeg kunne læse mig frem til, så betyder 9.5 også sukkersyge, og det kan jeg forstå at du også fik fortalt. Er ikke så begejstret for at kunne få sukkersyge igen senere hen, men sådan er det så bare. Og så er der det med en kæmpebaby, det er også rimeligt afskrækkende. Gider altså ikke at føde en baby på 10 kg.

Anmeld

20. februar 2011

ooo

Rose <3 skriver:

Hej søde Mette

Jeg havde graviditetssukkersyge.

Jeg kom til en diætist, og så skulle jg føre dagbog over hvordan mit blodsukker lå. (fik et app. hvor jeg skulle måle det)

Dit tal er ikke meget forhøjet da det skiller ved 9.

Mht. mad, så er det ikke så indviklet indda. Ikke for meget frugt og hvidt brød. drikkelse er bedst med vand, mælk og ligt produkter.

De vil blive tilbudt nogle ekstra vækstscanninger, da babyer har en tendens til at blive større (omkring hovedet og skulderparti) og så vil du blive sat igang i omkring uge 38 (måske det har ændret sig)

Samtidig skal bebes havde målt blodsukker efter fødslen 2 gange

Jeg er ikke 100% inde i det, da mit sukkersyge ligesom blev ned prionteret pga. alle de andre problemer.

AnnaJonas er sikker meget mere inde i det end jeg er.

Knus og kram.

Det er super med de forklaringer du kommer med.

Med hensyn til maden, så er det værste næsten, at jeg skal holde igen med frugt, da det er noget af det jeg ÆLSGER! Det gode er, at jeg i forvejen har haft meget svært med kager og slik efter jeg blev gravid, og efter jeg har været ved diætist for en tre uger siden, så er jeg også røget på light sodavand. Hvidt brød er jeg også gået væk fra.

Det gode er de ekstra vækstscanninger, det kan vi godt lide.

Tusind tak for svar Trine, det var lige hvad jeg havde brug for.

Anmeld

20. februar 2011

Bondepigen

Det er super med de forklaringer du kommer med.

Med hensyn til maden, så er det værste næsten, at jeg skal holde igen med frugt, da det er noget af det jeg ÆLSGER! Det gode er, at jeg i forvejen har haft meget svært med kager og slik efter jeg blev gravid, og efter jeg har været ved diætist for en tre uger siden, så er jeg også røget på light sodavand. Hvidt brød er jeg også gået væk fra.

Det gode er de ekstra vækstscanninger, det kan vi godt lide.

Tusind tak for svar Trine, det var lige hvad jeg havde brug for.

Jeg havde godt nok ikke graviditetssukkersyge med Emma, men blev alligevel vækstscannet, da jeg er meget hypermobil, sagde de...??? Men det gjorde bestemt ikke noget, det er jo kun et plus, som du selv siger.

Jeg skal til glukosebelastningstest på tirsdag...

Og til MD-scanning mandag, hvor de forhåbentlig kan se om jeg venter en dreng eller en pige... Efter at have hørt hjertelyd tror jeg på en pige...

Og ved du hvad, ingen skal komme at fortælle dig, at en graviditet skal forestille at være en dans på roser, for det er den bestemt ikke for alle. Jeg havde en hård første graviditet...manglede i den grad mine smertestillende, som jeg plejede at tage....

Min svoger gør nar af mig og siger jeg pylrer i forhold til nogle andre gravide i familien, men hvad pokker skulle HAN vide om den sag? For det første er han en "MAND" og for det andet er en graviditet aldrig ens... ikke engang for en selv! Nogle danser sig hele vejen gennem en graviditet, mens andre sidder lænket ved toilettet, eller ligger i sengen pga. smerter...

Jeg har i en periode nu her døjet med migræne mange gange, tror og håber dog det er ved at vende.

Men fordi du har en hård graviditet nu her, håber jeg ikke du lader dig afskrække af det, så du ikke vil være gravid igen senere, for det kan være du får det meget nemmere anden gang... Indtil videre synes jeg, at jeg har haft det meget bedre end første gang. Har det stadig hårdt (det er nok min lod, fordi jeg er syg i forvejen), MEN MEGET bedre end første gang.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.