Jeg var selv meget kræsen som barn - og det blev bare endnu værre af at folk masede på mig. Spis det, spis det, hvorfor spiser du ikke det, det er jo sååå godt, kan du virkelig ikke lide det? Det er da mærkeligt, alle vi andre kan jo lide det.... osv osv osv. Jo større opmærksomheden omkring det blev, jo vanskeligere var det for mig at smage og spise og ikke mindst synke maden, så jeg er temmelig "allergisk" overfor den slags kommentarer.
Hos os nu er det "lidt af alt på tallerknen" som gælder. Og så mindst mulig opstandelse og opmærksomhed ved kommentarer af typen: "det kan jeg ikke lide". Nejvel, så må du jo spise de andre ting. Og der kommer ikke alternativ mad på bordet. Hvis børnene er sultne når de skal i seng, er det brød eller havregryn som er alternativet. Den ældste har sine dage/perioder hvor hun ikke vil have bestemte ting. Et par måneder nægtede hun at spise kartofler. I går spiste hun kun kartofler og gulerødder. Det svinger lidt, men jeg tænker at så længe gennemsnittet over tid er varieret, og så længe de kan have et afslappet forhold til det at spise middag med andre mennesker, så kan det ikke være helt forkert. Selv må jeg stadig stoppe mig selv, fordi jeg spiser alt for hurtigt, for at få situationen overstået. Det sidder i mig endnu, at hvis jeg bare spiser hurtigt nok, så følger folk ikke rigtig med i, hvad jeg faktisk spiser, så jeg slipper kommentarer. Og det selvom jeg spiser helt almindeligt og sundt i dag og har gjort det i åresvis.... Jeg tror, man gør børnene en bjørnetjeneste ved at gøre måltidet til en presset situation som de ingen glæde har ved. Man rissikerer jo, at de - mere eller mindre ubevidst - tager det forhold til måltider/mad med sig ind i voksenlivet.
Ellers tror jeg meget på, at det er vigtigt at involvere børnene i arbejdet i køkkenet, så selv på travle dage forsøger jeg at give dem små opgaver - skære grønsager, røre i gryden, tilsætte krydder eller hvad det nu måtte være. Det giver et lidt andet forhold til maden, man ved, hvad der er i og har lidt mere ejerforhold til den.
Nu genstår det bare for vores del at se, om det fortsætter at fungere, når børnene bliver større.....
Anmeld