Kunne du amme en andens barn ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. februar 2011

DLM

kunne jeg godt hvis det var nødvendigt. det ville være vildt grænseoverskridende, men hvis det ville være den eneste løsning så ja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2011

Anaglad

Hej..

Nu så jeg ikke programmet.. men kan forstå det var i Afrika og, at børnene var 4-5 år? Jeg kan forestille mig, at deres virkelighed er noget anderledes dernede .. så hvis det var nødvendigt gjorde man det vel...

Et par stykker har nævnt det at amme andres børn bare for hyggesskyld.. altså det fremgik, som om dem i programmet også gjort det for hyggesskyld? Hvis det er korrekt forstået, så har det jo noget med deres kulturelle værdier og forhold at gøre? Hvis det er normalt for dem at gøre det, er der ingen der synes det er klamt.. men det er jo sådan det er i deres fælleskab..?

Jeg venter mit første barn og glæder mig meget til at amme ham.. jeg kan slet ikke forestille mig at amme andre børn end ham. Jeg forestiller mig, at der nok er meget nærhed og kærlighed mellem mor og barn mens man ammer. En særlig tid, hvor man har en særlig kontakt? Jeg glæder mig i hvert fald.

Så nej.. jeg ville personligt ikke amme andres børn for hyggesskyld eller for fællesskabsskyld.. men igen.. det har jo noget at gøre med min egen holdning og kulturelle værdier.. hvis det er normalt for dem dernede at gøre det, så er det sådan det er for dem jo.

Anmeld

18. februar 2011

celkt

nu kan jeg altså ikke lade være...

jeg syntes det er pudsigt, sådan som vi som 'race' har fået det, efterhånden som vi bliver 'civiliserede..' - grundlæggende set er vores mælkeorganer, læs vores bryster, skabt til at give mad vores afkom. Det har vi tilfælles med køer, heste, grise, delfiner, ect. og så er det ligemeget om det er kalve, føl eller whatever der får det serveret. Og rigtigt mange steder i dyreverdenen ammer hundyr hinandens unger, i det mindste inden for familien, sådan at en mormor giver sin datters unger mad, eller en tante sine niecer og nevøer...

Hos os er det i løbet af vores udvikling blevet sådan at vores bryster har en større betydning for os som seksual-objekter, der groft sagt bruges til at trække mulige han-køns til, end til at amme vores, eller andres, børn med. Ja, jeg ved godt, at der sikkert er mange der vil nægte at det er sådan vi tænker, og at vores bryster er noget vi er glade for for vores egen skyld, og at den så ikke er længere.

Men de har jo stor betydning for vores selvværd, hvilket igen er afhængig af hvad andre tænker ved synet af os. Hvis mine bryster ender med at hænge nede på knæene, kunne jeg da godt finde på at få dem opereret op på plads igen, og sådan er der vel mange der har det.

Jeg tror en mand ubevidst finder et par smukke velsiddende bryster mere tiltrækkende end et par der har facon som strømper med småsten i bunden, fordi han på den måde vurderer, at den her kvinder har ikke født så mange børn, at hun ikke sagtens ville kunne klare et par stykker til, ergo er hun en god 'avlshoppe', lad os se noget mere til hende....

Men i virkeligheden er der jo ikke noget som helst intimt ved et bryst, hvis man sammenligner det med alle andre dyremødre, der ammer deres små. De har faktisk intet at gøre med vores kønsorganer, som man med rette kan kalde intim-området, men vi gør dem til det, fordi vi pålægger dem en seksuel betydning. Og når vi gør det, bliver det også lige pludselig for intemt at amme andres børn, eller at lade sine egne amme af andre. Ja for nogle mødre er det endda for intimt at amme deres egen børn, de finder tanken væmmelig, og i vores tid hvor man kan få en flaske mme til sin baby, er det jo heller ikke nødvendigt...

det her er ikke ment fordømmende eller genereliserende, jeg syntes bare det er stof til eftertanke.

Anmeld

18. februar 2011

Anaglad

celkt skriver:

nu kan jeg altså ikke lade være...

jeg syntes det er pudsigt, sådan som vi som 'race' har fået det, efterhånden som vi bliver 'civiliserede..' - grundlæggende set er vores mælkeorganer, læs vores bryster, skabt til at give mad vores afkom. Det har vi tilfælles med køer, heste, grise, delfiner, ect. og så er det ligemeget om det er kalve, føl eller whatever der får det serveret. Og rigtigt mange steder i dyreverdenen ammer hundyr hinandens unger, i det mindste inden for familien, sådan at en mormor giver sin datters unger mad, eller en tante sine niecer og nevøer...

Hos os er det i løbet af vores udvikling blevet sådan at vores bryster har en større betydning for os som seksual-objekter, der groft sagt bruges til at trække mulige han-køns til, end til at amme vores, eller andres, børn med. Ja, jeg ved godt, at der sikkert er mange der vil nægte at det er sådan vi tænker, og at vores bryster er noget vi er glade for for vores egen skyld, og at den så ikke er længere.

Men de har jo stor betydning for vores selvværd, hvilket igen er afhængig af hvad andre tænker ved synet af os. Hvis mine bryster ender med at hænge nede på knæene, kunne jeg da godt finde på at få dem opereret op på plads igen, og sådan er der vel mange der har det.

Jeg tror en mand ubevidst finder et par smukke velsiddende bryster mere tiltrækkende end et par der har facon som strømper med småsten i bunden, fordi han på den måde vurderer, at den her kvinder har ikke født så mange børn, at hun ikke sagtens ville kunne klare et par stykker til, ergo er hun en god 'avlshoppe', lad os se noget mere til hende....

Men i virkeligheden er der jo ikke noget som helst intimt ved et bryst, hvis man sammenligner det med alle andre dyremødre, der ammer deres små. De har faktisk intet at gøre med vores kønsorganer, som man med rette kan kalde intim-området, men vi gør dem til det, fordi vi pålægger dem en seksuel betydning. Og når vi gør det, bliver det også lige pludselig for intemt at amme andres børn, eller at lade sine egne amme af andre. Ja for nogle mødre er det endda for intimt at amme deres egen børn, de finder tanken væmmelig, og i vores tid hvor man kan få en flaske mme til sin baby, er det jo heller ikke nødvendigt...

det her er ikke ment fordømmende eller genereliserende, jeg syntes bare det er stof til eftertanke.

Jeg er ikke helt enig.. havde vi været i en anden tid, hvor det var livsnødvendigt at amme hinandens børn er jeg sikker på, at det ville man gøre, for det ville være en del af ens virkelighed.

Men nu er tiden en anden, hvor vi bor i et civiliseret land og ikke har behov for at amme hinanden børn i flok, skulle en mor ikke have mælk. Der findes også mælkeerstatning osv.

Ja vi er pattedyr, men veludviklede og rationalle.. så så simpelt synes jeg ikke sammenligningen er.

Jeg glæder mig til at have den kontakt med min søn, hvor han og jeg skal have den nære kontakt til hinanden under amningen.

Anmeld

18. februar 2011

Jolene

Ej, hvor spøjst. Min kollega fortalte lige en historie fra en hun kenders mødregruppe, hvor moderen lige var gået på toilettet, og hendes barn begyndte at græde. Så var der en fra gruppen, der tog hende barn op og begyndte at amme det! Alle var helt paff! Og da moderen kom tilbage, fik hun noget af en overraskelse. Hun blev smidt ud af mødregruppen.

Jeg har ikke prøvet at amme endnu, da jeg er gravid for første gang, men jeg tror ikke, jeg ville kunne amme en andens barn. Jeg tror situationen skulle være ekstrem, før jeg kunne lægge et fremmed barn til mit bryst. Og hvis jeg ikke kunne amme mit eget barn, ville jeg nok købe brystmælk på flaske og selv holde mit barn og være tæt med det.

4 og 5 år! Det er for meget. ALT for meget. Min tanke er, at amme i ca. 6 måneder, og så er det det.

Anmeld

18. februar 2011

Tulle28

Nej pyyyyha det kunne jeg virkelig ikke tænke mig! Synes det at amme er så intimt, så at amme en andens barn... Selvfølgelig, hvis det var livsnødvendigt, men bare for "hyggen skyld" - nej tak!

Anmeld

18. februar 2011

Tulle28

Jolene skriver:

Ej, hvor spøjst. Min kollega fortalte lige en historie fra en hun kenders mødregruppe, hvor moderen lige var gået på toilettet, og hendes barn begyndte at græde. Så var der en fra gruppen, der tog hende barn op og begyndte at amme det! Alle var helt paff! Og da moderen kom tilbage, fik hun noget af en overraskelse. Hun blev smidt ud af mødregruppen.

Jeg har ikke prøvet at amme endnu, da jeg er gravid for første gang, men jeg tror ikke, jeg ville kunne amme en andens barn. Jeg tror situationen skulle være ekstrem, før jeg kunne lægge et fremmed barn til mit bryst. Og hvis jeg ikke kunne amme mit eget barn, ville jeg nok købe brystmælk på flaske og selv holde mit barn og være tæt med det.

4 og 5 år! Det er for meget. ALT for meget. Min tanke er, at amme i ca. 6 måneder, og så er det det.

WHAAAAAT!!?! Nej nej nej hvor grænseoverskridende!

Anmeld

18. februar 2011

CiSo

Hvad kanal var det program på??

Hvis det var nødvendigt jeg ammede en andens barn, så ville jeg klart gøre det! Men ellers ikke.. Ville heller ikke have det så godt med andre ammede mit barn.

Anmeld

18. februar 2011

misslea

KaMa skriver:

For det første ville jeg aldrig amme så store børn.  For det andet så er det enormt grænseoverskridende for mig, at man ammer hinandens børn for hyggens skyld og sammenligner det med at give hinanden et knus!

Jeg kunne sagens amme andre børn, hvis det var (livs)nødvendigt. Mine børn kunnne også godt få lov at få mælk hos en anden. Ville dog foretrække at hun malkede ud og gav det i flaske. Det er alt for intimt efter min mening at sutte på andre kvinders bryster.

Jeg ville skrive noget meget lignende!!!

Anmeld

18. februar 2011

Jolene

Tulle28 skriver:

WHAAAAAT!!?! Nej nej nej hvor grænseoverskridende!

Jeps! Det var også det, jeg tænkte. Jeg tror, jeg havde flippet ud, hvis det var mit barn en anden havde taget op og ammet!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.