Fra kh til su..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. februar 2011

helora

FrkT skriver:

Reglerne siger at du SKAL have begge dele i sådan en situation. Og det er fordi, som en anden skrev, at din kh skal dække februar måned (fordi den er bagudbetalt), og din su skal dække marts måned (fordi den er forudbetalt). Derfor er du berettiget til at få din kh udbetalt til 1. marts (eller det bliver jo selvfølgelig udbetalt 28. februar), da du ikke har gået på uddannelse i februar måned, men har været på kh den måned.

Grunden til det er også, at når du engang er færdig med at studere, så formoder "man" jo at du får et arbejde, og de fleste arbejdspladser lønner deres medarbejdere bagud, ligesom kontanthjælpen også er. Derfor er det meningen at du i princippet "gemmer" den ene indkomst du får (altså enten din kh eller din su) til når du er færdig med at læse. For hvis du fx er færdig på uddannelse den 30. juni, og skal starte på job den 1. juli, så vil du få din sidste su udbetalt til den 1. juni, fordi den er forudbetalt. Og så vil du ikke få noget udbetalt til 1. juli, fordi du skal have arbejdet 1 måned på dit arbejde for at få din løn udbetalt der (bagudbetalt).

Så JA, du SKAL have begge dele og du ER berettiget til begge dele.

Det er ikke rigtigt. Du kan ikke få udbetalt dobbelt ydelse i en måned, som det jo ville være både at få udbetalt kontanthjælp og SU.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2011

Bb3031

Hun får IKKE dobbelt ydelse i en månede, som flere skriver og vedhæfter sig ved. Kontanthjælpen er for februar månede og su´en er for marts månede.

Kontanthjælpen er bagudbetalt, så kontanthjælpen, som bliver udbetalt 28. februar skal dækket februar måned. SU´en er forudbetalt, så udbetalingen 1. marts skal dække marts. Derfor har hun på den måde ingen periode, hvor hun bliver forsørget to steder fra.

Så hvis systemet er skruet sådan sammen, at hun ikke kan få kontanthjælp for februar månede, fordi hun får su for marts månede, så er der da noget helt galt.

Anmeld

12. februar 2011

Vidunderligeunger

jeg takker for jeres svar. Blev ikke meget klogere (da jeg bor i ringkøbing-skjern kommune, hvor der er een som har fået begge dele betalt) så jeg ringer til min sagsbehandler i morgen

men tak for indlæggene

Anmeld

12. februar 2011

Gittemor09

BlyViol skriver:

jeg takker for jeres svar. Blev ikke meget klogere (da jeg bor i ringkøbing-skjern kommune, hvor der er een som har fået begge dele betalt) så jeg ringer til min sagsbehandler i morgen

men tak for indlæggene

det er også bedst at ringe til din sagsbehandler, for det er hende der skal godkende det, om du må få kh sidst i februar...

er selv i aktivering og der har vi lige fået reglerne afvide.... man kan ikke både få kh og su udbetalt samme måned... men man kan alligevel risikere at få tilladelse til det af sin sagsbehandler...

for din su du får 1. marts skal jo gemmes og bruges den måned efter uddannelsen slutter.. så i realiteten er det jo ikke dobbeltpenge du får, men nogle du skal lægge til side (selvom det er gode penge at få

men jeg ville klart ringe og høre om det kan lade sig gøre...

Anmeld

12. februar 2011

helora

Peiner skriver:

Hun får IKKE dobbelt ydelse i en månede, som flere skriver og vedhæfter sig ved. Kontanthjælpen er for februar månede og su´en er for marts månede.

Kontanthjælpen er bagudbetalt, så kontanthjælpen, som bliver udbetalt 28. februar skal dækket februar måned. SU´en er forudbetalt, så udbetalingen 1. marts skal dække marts. Derfor har hun på den måde ingen periode, hvor hun bliver forsørget to steder fra.

Så hvis systemet er skruet sådan sammen, at hun ikke kan få kontanthjælp for februar månede, fordi hun får su for marts månede, så er der da noget helt galt.

Men den kontanthjælp hun får udbetalt for februar måned skal hun leve for i marts måned. Sådan er reglerne nu engang skruet sammen - rimeligt eller ej. Du kan klikke ind på det link, der er lagt ind tidligere i debatten. Spørgsmålet har været en tur i Ankestyrelsen, som har truffet denne afgørelse.

Anmeld

12. februar 2011

Mathilde & Frederikkesmor

Da jeg i sin tid for 6 år siden gik fra kh til su, skulle jeg betale kh tilbage.... Det var pænt mange penge at rive ud af bugettet og jeg er først blevet færdig med at betale de knap 12.000 kr tilbage for 1 år siden det er godt du er opmærksom på det så du ikke ender i saksen som jeg gjorde.... For det har man sgu ikke lige brug for når man samtidig går NED rent økonomisk ved at skifte til su

Anmeld

12. februar 2011

samantha1986

BlyViol skriver:

Nogen som kan svare korrekt på dette spørgsmål?

Jeg er pt på kontant hjælp, men stopper med dette d. 1.3.11 hvor jeg starter på SU. Får jeg så både su OG kh udbetalt, da su jo er forudbetalt og kh bagud??

knus.

Nu har jeg ikke læst din tråd igennem. Men jeg stod i samme situation her til februar.

Jeg var til smatale på kommunen i december og de sagde til mig at jeg fik Kh udbetalt sidste gang den 31 december. for jeg måtte ikke få til 1/2 når jeg også skulle have su. det var noget med dobbelt forsørgelse.

Anmeld

13. februar 2011

Vidunderligeunger

Mathilde & Frederikkesmor skriver:

Da jeg i sin tid for 6 år siden gik fra kh til su, skulle jeg betale kh tilbage.... Det var pænt mange penge at rive ud af bugettet og jeg er først blevet færdig med at betale de knap 12.000 kr tilbage for 1 år siden det er godt du er opmærksom på det så du ikke ender i saksen som jeg gjorde.... For det har man sgu ikke lige brug for når man samtidig går NED rent økonomisk ved at skifte til su

jamen jeg tænkte nok der var noget med det...

jeg synes da ikke jeg får mindre penge af su, med lån og det hele ?

Anmeld

13. februar 2011

Mathilde & Frederikkesmor

Det kan godt være det går lige op med su lån. Det var ikke noget jeg benyttede mig af dengang

Anmeld

13. februar 2011

Vidunderligeunger

Mathilde & Frederikkesmor skriver:

Det kan godt være det går lige op med su lån. Det var ikke noget jeg benyttede mig af dengang

nåh okay Det bliver jeg viddst nødt til, hvis jeg skal ha lidt til mig selv

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.