Fra kh til su..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. februar 2011

Aves.

Fru'Rugaard skriver:

Din KH stopper måneden inden du får din SU- du kan på ingen måde få begge dele på samme tid Jeg står i samme situation, og har fået dette af vide af min sagsbehandler.

Rikke - Mor til Maja på 10 mdr.

Og alt andet ville da også være helt helt skævt...selvfølgelig modtager man ikek to gange hjælp og støtte fra samfundet...så fair nok..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2011

Fru'Rugaard

Eva. skriver:

Og alt andet ville da også være helt helt skævt...selvfølgelig modtager man ikek to gange hjælp og støtte fra samfundet...så fair nok..

Nej- men jeg som jeg har læst nogle af de andre indlæg, har jeg bare forstået det sådan, at de har skrevet at man godt kunne, det var skam kun derfor jeg skrev det.

Anmeld

12. februar 2011

Aves.

Fru'Rugaard skriver:

Nej- men jeg som jeg har læst nogle af de andre indlæg, har jeg bare forstået det sådan, at de har skrevet at man godt kunne, det var skam kun derfor jeg skrev det.

Ok... det undrer mig man tror det... men fik man feks løn, så var den god nok, så ville man modtage dobbelt op og det er jo skønt...

Anmeld

12. februar 2011

Carina1977

Dengang jeg i sin tid gik fra kh til su, der stoppede jeg selv min kontanthjælp 1 måned før. Jeg ringede simpelthen til mkin sagsbehandler og fortalte hende at jeg startede på udd den og den dato, og at jeg gerne ville have hjælpen stoppet måneden før. Dvs. at du sådan set kan hygge dig derhjemme 1 måned inden du starter på udd. Jeg synes også det var rart, for så kunne jeg stille og roligt få styr på alt det praktiske ang. uddannelses-start.

Held og lykke med det

Anmeld

12. februar 2011

FrkT

Reglerne siger at du SKAL have begge dele i sådan en situation. Og det er fordi, som en anden skrev, at din kh skal dække februar måned (fordi den er bagudbetalt), og din su skal dække marts måned (fordi den er forudbetalt). Derfor er du berettiget til at få din kh udbetalt til 1. marts (eller det bliver jo selvfølgelig udbetalt 28. februar), da du ikke har gået på uddannelse i februar måned, men har været på kh den måned.

Grunden til det er også, at når du engang er færdig med at studere, så formoder "man" jo at du får et arbejde, og de fleste arbejdspladser lønner deres medarbejdere bagud, ligesom kontanthjælpen også er. Derfor er det meningen at du i princippet "gemmer" den ene indkomst du får (altså enten din kh eller din su) til når du er færdig med at læse. For hvis du fx er færdig på uddannelse den 30. juni, og skal starte på job den 1. juli, så vil du få din sidste su udbetalt til den 1. juni, fordi den er forudbetalt. Og så vil du ikke få noget udbetalt til 1. juli, fordi du skal have arbejdet 1 måned på dit arbejde for at få din løn udbetalt der (bagudbetalt).

Så JA, du SKAL have begge dele og du ER berettiget til begge dele.

Anmeld

12. februar 2011

Carina1977

FrkT skriver:

Reglerne siger at du SKAL have begge dele i sådan en situation. Og det er fordi, som en anden skrev, at din kh skal dække februar måned (fordi den er bagudbetalt), og din su skal dække marts måned (fordi den er forudbetalt). Derfor er du berettiget til at få din kh udbetalt til 1. marts (eller det bliver jo selvfølgelig udbetalt 28. februar), da du ikke har gået på uddannelse i februar måned, men har været på kh den måned.

Grunden til det er også, at når du engang er færdig med at studere, så formoder "man" jo at du får et arbejde, og de fleste arbejdspladser lønner deres medarbejdere bagud, ligesom kontanthjælpen også er. Derfor er det meningen at du i princippet "gemmer" den ene indkomst du får (altså enten din kh eller din su) til når du er færdig med at læse. For hvis du fx er færdig på uddannelse den 30. juni, og skal starte på job den 1. juli, så vil du få din sidste su udbetalt til den 1. juni, fordi den er forudbetalt. Og så vil du ikke få noget udbetalt til 1. juli, fordi du skal have arbejdet 1 måned på dit arbejde for at få din løn udbetalt der (bagudbetalt).

Hvor står de regler beskrevet henne? For dem vil jeg meget gerne se

Jeg har aldrig nogensinde før hørt om nogen, der kunne få udbetalt både kh og su.

Anmeld

12. februar 2011

Fru'Rugaard

Eva. skriver:

Ok... det undrer mig man tror det... men fik man feks løn, så var den god nok, så ville man modtage dobbelt op og det er jo skønt...

Ja, det er rigtig

Anmeld

12. februar 2011

Aves.

FrkT skriver:

Det er slet ikek rigtigt.

http://www.aalborgkommune.dk/borger/voksne/oekonomisk-stoette/sider/kontanthjaelp.aspx

Her:

• Modtager du kontanthjælp og søger optagelse på en uddannelse, vil du kunne fortsætte med kontanthjælp indtil opstart på uddannelse. Du skal dog være opmærksom på, at SU betales forud, mens din kontanthjælp som udgangspunkt udbetales bagud. Denne forskel betyder, at du ikke vil være berettiget til udbetalingen af kontanthjælp måneden før opstart på din uddannelse.
                o Et eksempel. Du påbegynder uddannelse den 1. september. Du vil ikke få
                   udbetalt kontanthjælp pr. 31. august for august måned, da du samtidig får
                   udbetalt SU for september måned. Den sidste kontanthjælp vil derfor blive
                   udbetalt pr. 31. juli.
  • Anmeld

12. februar 2011

Fru'Rugaard

Carina1977 skriver:

Hvor står de regler beskrevet henne? For dem vil jeg meget gerne se

Jeg har aldrig nogensinde før hørt om nogen, der kunne få udbetalt både kh og su.

KH stopper måneden inden at SU'en kommer, da man på ingen måde kan få begge dele i den samme måned!- står selv i samme situation, så ved hvad jeg snakker om

Anmeld

12. februar 2011

Fru'Rugaard

Fru'Rugaard skriver:

KH stopper måneden inden at SU'en kommer, da man på ingen måde kan få begge dele i den samme måned!- står selv i samme situation, så ved hvad jeg snakker om

Ups, den skulle have været til det samme indlæg, som du har svaret til

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.