Jeg gik ikke i byen, da jeg var gravid. For mig repræsenterer 'at gå i byen' det at tage på diskotek, hvor der er fulde mennesker, røg og pladsmangel. Det kan jeg ærligt talt ikke se det vildt sociale i.
Men fx at mødes med mine søstre på en café, og det være sig om aftenen eller dagen, det er jo noget helt andet. For mig er det vigtige netop at kunne have det sociale samvær, og det føler jeg personligt ikke bliver opfyldt på et diskotek, men i rolige omgivelser, hvor jeg kan være sammen med den person, som jeg har valgt at bruge tid på.
Jeg gik egentligt heller ikke rigtig i byen da jeg var gravid, men jeg kunne sagtens være 'længe' ude (dog var det begrænset hvor længe 'længe' kunne være, eftersom jeg jo var møgtræt).
Hvis jeg i dag skulle på diskotek og så en gravid kvinde der, så ville min første - og det er desværre helt ærligt - reaktion nok være, hvad hun dog laver her? Den næste reaktion ville være betinget af hendes opførsel (ja, jeg kan lige så godt være ærlig og sige, at jeg ville holde øje med hende). Hvis hun dinglede rundt og viste tydelige tegn på at være beruset, så ville jeg synes at det var vildt upassende og jeg håber, at jeg så ville have nosser nok til at gå hen og hjælpe hende med ikke at skade sit barn. Hvis hun til gengæld så ud til at have det sjovt uden at være beruset, så fred være med det. Så skal hun da have lov til at hygge sig, hvis hun mener, at det er fedt lige at være på diskotek.
Det bringer mig for øvrigt videre til næste punkt - hvorfor jeg heller ikke ville gå på diskotek, hvis jeg blev gravid igen. Jeg ville hade, at folk formentligt holdt øje med mig pga min mave. Jeg ville hade, at folk kiggede og tænkte "Ja, du er så også lige rimelig ung ik? Du skulle nok have ventet."
Men frem for alt ville jeg hade, hvis det viste sig at netop dét diskotek endte med at være dét diskotek, hvor der skete en ulykke dén aften, som jeg var der, og den ulykke gik ud over mit ufødte barn.
Til gengæld, hvis jeg kunne gå tilbage i tiden og være "Angelica, 17 år og gravid" igen, så ville jeg helt sikkert sætte mig ned og hvile mig. Jeg ville nyde at have en dag/aften, hvor jeg kunne være alene, uden at skulle have passet mit barn, hvor jeg kunne sætte mig ned og læse en rigtig god bog, gå tidligt i seng osv.... Jeg ville virkelig ikke have noget behov for at gå i byen og spilde min tid med fulde folk.