Kontanthjælp....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.596 visninger
43 svar
0 synes godt om
8. februar 2011

Aves.

Sidder her og tænker på om det kh i sin tid var tiltænkt ikke er mere...altså det var vel bare en nød og korttidsløsning eller? lever man på kh nu og hvor mange år kan man modtage kh? kan man bare leve på det år efter år..?

Det er ikek dømmende det her, men jeg er nysgerrig, virker bare som om kh er blevet det nye dagpengesystem for dem der ikke har gidet bruge penge på a-kasse eller?

Hvis du har modtaget eller modtager kh hvor mange år har du så gjort det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2011

line90

Som skrevet i den anden tråd fik jeg kontanthjælp i tre måneder da jeg ikke fandt job efter jeg var blevet student. Personligt set vil jeg ALDRIG nogensinde på kontanthjælp igen. Det er sindssygt bøvlet at få plus jeg virkelig følte mig som en samfundsnasser idet jeg er ung og total arbejdsdygtig.

Anmeld

8. februar 2011

Aves.

line90 skriver:

Som skrevet i den anden tråd fik jeg kontanthjælp i tre måneder da jeg ikke fandt job efter jeg var blevet student. Personligt set vil jeg ALDRIG nogensinde på kontanthjælp igen. Det er sindssygt bøvlet at få plus jeg virkelig følte mig som en samfundsnasser idet jeg er ung og total arbejdsdygtig.

Det er vel også noget med den måde kh-modtager bliver set på, både af andre men især af systemet....kh-modtagere er vidst i systemes øjne det laveste af det laveste..men tror ikke det er sådan mere ude blandt folket, det virker i hvert fald som om der er mange der modtager det..?

Anmeld

8. februar 2011

line90

Ja, det tror jeg også der er. Jeg tror mere at det er min egen dårlige samvittighed der gør det. Det er jo ikke fedt at få penge hvis man ikke har arbejdet for dem!

Anmeld

8. februar 2011

LRJ

jeg fik det fra jeg blev smidt ud af uddannelse pga graviditet sep 09 til feb 10 nu starter jeg så på su igen, så vel omkring 1,5 år har jeg fået kh

Anmeld

8. februar 2011

SussieThyssen

Eva. skriver:

Sidder her og tænker på om det kh i sin tid var tiltænkt ikke er mere...altså det var vel bare en nød og korttidsløsning eller? lever man på kh nu og hvor mange år kan man modtage kh? kan man bare leve på det år efter år..?

Det er ikek dømmende det her, men jeg er nysgerrig, virker bare som om kh er blevet det nye dagpengesystem for dem der ikke har gidet bruge penge på a-kasse eller?

Jeg har prøvet at være på KH i omkring et år, da jeg faldt for dagpengeretten efter en lang periode med arbejdsløshed...og det var ikke spor morsomt.
Som jobkonsulent er det egentligt godt at have prøvet det selv også, så man ved, hvordan folk på KH bøvler med det.

Men du har ret..oprindeligt var KH tiltænkt de svageste grupper i samfundet, men i dag er det jo blevet nærmest hvermandseje, og koster samfundet rigtigt mange penge.
Der er endda hele grupper i samfundet, hvor det på det nærmeste er en kulturarv..desværre. Når forældrene har fået det, ja så får børnene det også.
Men igen..det er nu godt at det er der, når folk uforskyldt kommer ud i problemer, at der så er nogle, men heldigvis ikke så mange, som nogle går og tror, der udnytter det, kan man desværre ikke komme uden om.

Faktisk er kontanthjælpen jo udsprunget af den oprindelige fattighjælp, som eksisterede langt op i forrige århundrede, og som sådan har den også sin berettigelse i dag.
Den er jo så lav, at den kun lige skal kunne give det mest nødvendige, men helelr ikke mere, så man ansporer folk til at søge arbejde.
Problemet er jo så, at der bare ikke er noget arbejde at få.
Så derfor kan det blive utroligt hårdt at havne på kontanthjælp, hvis man ellers er et sundt og raskt menneske, som gerne vil lave noget.

Der hvor jeg synes systemet bliver misbrugt er, når folk af ligegyldighed IKKE melder sig ind i en a-kasse, medens de har arbejde, og så ellers har arbejdet i flere år, pludseligt bliver fyret og så sætter sig ned og hyler, over at de ingen penge har og at de VIL have KH.
Så kan jeg faktisk godt blive temmeligt harm.
Det er ens pligt at spare op til dårlige tider igennem en a-kasse, sådan at man er sikret til en evt. arbejdsløshed, og det er efter min mening ren forkælelse, når man tror man bare kan få hjælp fra samfundet, hvis jobbet så smutter.

Her vil jeg lige understrege, at jeg ikke taler om dem, der måske kun har arbejdet i kort tid og ikke har nået at opbygge dagpengeretten eller unge studerende osv. Jeg taler om Hr. og Fru. dit og dat som måske har arbejdet i 2-5-10 år og ikke meldte sig ind i en a-kasse den første dag de fik job.
For mit eget vedkommende har jeg stået i a-kasse fra dag 1. jeg fik arbejde, og jeg har aldrig været ude af en siden indtil 1. marts sidste år, hvor jeg blev overflyttet til flexydelse.
Og helt ærligt..jeg føler mig ret nøgen...LOL
Det er meget underligt ikke at have sin a-kasse i ryggen mere.

Jeg modtog KH i et år inden det lykkedes mig at få job..og hvor var jeg bare lykkelig, den dag jeg kunne vinke farvel til det system og endelig klare mig selv igen.
Trods alt er det godt at vi har det...det hjælper mange i en nødsituation, men jeg tror at befolkningen igen må lære, at KH KUN er en livline og ikke andet.

Kærligst
Sussie

Anmeld

8. februar 2011

Carina1977

Jeg har fået kontanthjælp i perioder, men ikke i en årrække ad gangen. Jeg har hadet det hver gang, for man vil jo gerne tjene sine penge selv, og man kan også meget nemt blive set ned på.

Nu får jeg førtidspension, og i starten havde jeg det egentlig også skidt med det, fordi jeg jo stadig ikke tjener mine egne penge. Jeg har så indset at jeg jo egentlig ikke kan gøre for det, sådan blev det bare. Så jeg har det fint med det idag

Jeg kender op til flere, der har modtaget kontanthjælp i 15-20 år.....det er nærmest blevet en livsstil for dem, hvis man kan kalde det det

Jeg ser ikke ned på kontanthjælpsmodtagere. De må jo have deres grunde til at modtage det, og det er ikke altid at ens liv bliver som man havde forestillet det. Jeg har det dog meget svært med de kontanthjælpsmodtagere, der bare læner sig tilbage, uden at gøre noget for at komme ud af det.....her hentyder jeg til dem, der nærmest nyder at være på kontanthjælp.

Anmeld

8. februar 2011

Lullaby

Eva. skriver:

Tja og så er der dem der er stolt af at være på kh

Anmeld

8. februar 2011

Diana...

NEJ man kan ikke leve på kontanthjælp jo måske hvis man ikke er gift men hvis man er gift kan man ikke så får man jo næsten ingen ting. 

Jeg ved faktisk ikke hvor mange år man må være på kontanthjælp det har jeg aldrig tænkt over. men man får mindre og mindre jo længere tid man har været på det. 

Knus Diana som GLÆDER sig til at være ude af det system og få nogen penge på kontoen. 

Anmeld

8. februar 2011

Carina1977

Diana... skriver:

NEJ man kan ikke leve på kontanthjælp jo måske hvis man ikke er gift men hvis man er gift kan man ikke så får man jo næsten ingen ting. 

Jeg ved faktisk ikke hvor mange år man må være på kontanthjælp det har jeg aldrig tænkt over. men man får mindre og mindre jo længere tid man har været på det. 

Knus Diana som GLÆDER sig til at være ude af det system og få nogen penge på kontoen. 

Får man mindre kontanthjælp, jo længere tid man har været på det? Er det noget nyt? Det har jeg godt nok aldrig hørt om før

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.