designerbabyer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2011

N&J

ivfmarie skriver:

Forestil jer det her:

Du eller din mand har en arvelig sygdom der ikke kan kureres, man ved at de der får sygdommen dør inden de fylder 10, eller de får et liv i svær lidelse.. Sygdommen rammer kun  fx drengebørn....

Ville det ikke være rart at kunne "bestille" en pige, så du ikke føder et dødsdømt barn?

Så må man finde en anden måde at få et barn på, fx ved at bruge en anden mands sæd eller adoptere, det andet syntes jeg på ingen måder er i orden. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2011

millesofie

Rikke&Liam skriver:

Jeg mener ikke at brugen af donorer er uetisk. Tror jeg heller ikke de andre gør.

Det er nok mere princippet i at "designe" sit barn og decideret vælge ud efter hårfarve, øjenfarve osv. Hvis man f.eks. ikke er tilfreds med sit røde hår og hellere vil have et blond barn.

der må jeg jo gribe tale røret

jeg hr selv valgt hvordan min baby skal se ud, ud fra øjn farve, hårfarve, vægt, og højde fra donor

men normale mennesker (som jeg går ud fra at jeg er) vælger jo hvad de normalt ser efter i en mand, jeg valgte hvad jeg så efter. så at mine fremtidige børn ikke ville blive for forskellige

jeg kan udenmærket godt se problemstillingen i at man ikke skal kunne vælge om det skal være en dreng og han skal være lyshåret og have grønne øjne og blive 180 høj og have en IQ på --->

men jeg har jo selv valgt mit barn

Anmeld

6. februar 2011

eElak

sne190810 skriver:

Jeg ved ikke om jeg spørger dumt, men bliver nødt til at spørge .. (Ellers bliver jeg jo aldrig klogere&nbsp

Men jeg tænkte bare på at nu når 1 donor kan have så uendelig mange børn, er det ikke farligt?

Når der kan gå så mange halvsøskende rundt, uden at kende til hinanden osv. Jeg tænker hvis 2 donorbørn (som uvist har samme donorfar) finder sammen, bliver kærester og vil lave børn ..... Kan barnet så ikke blive skadet iform af misdannelser osv fordi der er tale om en form for indavl?

Jeg spørger kun af ren uvished og nysgerrighed

Det er da et kanon godt spørgsmål!!! 

Men man har jo set at 2 mennesker falder for hinanden, og så viser de sig at være halvsøskende... 

Så ja - et eller andet sted, så må det næsten være inddavl - hårdt sat op... 

Anmeld

6. februar 2011

eElak

Fisenberg skriver:

jeg hr selv valgt hvordan min baby skal se ud, ud fra øjn farve, hårfarve, vægt, og højde fra donor

men normale mennesker (som jeg går ud fra at jeg er) vælger jo hvad de normalt ser efter i en mand, jeg valgte hvad jeg så efter. så at mine fremtidige børn ikke ville blive for forskellige

jeg kan udenmærket godt se problemstillingen i at man ikke skal kunne vælge om det skal være en dreng og han skal være lyshåret og have grønne øjne og blive 180 høj og have en IQ på --->

Det er jo samme kriterier som man vælger en mand i det hele taget - om han matcher nogle ting man selv kan lide.. 

Men gener er noget sjovt noget, så ham som du valgte skulle være doner til dine børn - han kunne ligesåvel have mørke gener i sig, som lyse.. Det er aldrig til at se før barnet ankommer og vokser op. 

F.eks. min søns far er halvt filipiner, dvs. lidt mørkere (asiat) i  huden, brune øjne og sort hår. Jeg selv er klassisk leverpostejs rødblond dansker.. 

Vores søn er blegfis med samme hårfarve som mor og blandingsøjenfarve af os begge.. 

Vi regnede med at knægten ville blive mørkere i det.. men er bestemt ikke skuffede..

Så det kan jo også "gå galt" med donerbørn, hvis man lægger for meget i hvordan de SKAL se ud (ikke at jeg siger at du gør det overhovedet) - tænker bare på ekstremerne..

Men tak for dit input i øvrigt - synes sq det er spændende at høre fra en anden side af sagen 

Anmeld

6. februar 2011

Rikke, Liam & Linus

Ja det er en ret svær ting at tage stilling til.

Jeg kan sagtens se at man, hvis man kun har den mulighed at bruge en donor. Selvfølgelig vil vælge en der ligner sig selv. Sagtens.

Nu så jeg ikke programmet igår.

Men jeg forestiller mig bare et grimt fremtidscenarie hvor alle børn er lavet på en klinik fordi de absulout skal være perfekte. Kan du følge min tankegang?

Ved godt det er lidt langt ude, men man kan jo ikke lade være med at spekulere.

Jeg er helt klart også en af dem der mener at f.eks. homoseksuelle skal have lov til at få børn. Så jeg er slet ikke så slem...

Anmeld

6. februar 2011

<3

Så det også! Fantastisk spændende!!

Min kæreste som jo er resultatet af en one-night-stand (meget dramatisk) blev straks inspireret af donor 150s børn/Jeffrey og googlede sine halvsøskende og Fårk! Hvor de ligner hinanden! Vildt!

Anmeld

6. februar 2011

Rikke, Liam & Linus

sne190810 skriver:

Jeg ved ikke om jeg spørger dumt, men bliver nødt til at spørge .. (Ellers bliver jeg jo aldrig klogere&nbsp

Men jeg tænkte bare på at nu når 1 donor kan have så uendelig mange børn, er det ikke farligt?

Når der kan gå så mange halvsøskende rundt, uden at kende til hinanden osv. Jeg tænker hvis 2 donorbørn (som uvist har samme donorfar) finder sammen, bliver kærester og vil lave børn ..... Kan barnet så ikke blive skadet iform af misdannelser osv fordi der er tale om en form for indavl?

Ved du hvad. Jeg så engang et program fra USA (no wonder)om en mand der arbejdede med kunstig befrugtning. Han boede så i denne her lille by og var desuden mormon (når man er mormon anses det for høj status at have mange børn, man får en plads tættere på Gud eller sådan noget)

Han valgte så at bruge sin egen sæd HVER gang han inseminerede. Man mener han er far til et 3cifret antal børn. Hvilket faktisk, hvis jeg husker rigtigt har resulteret i "søskende"ægteskaber i den lille by.

Klamt!!

Anmeld

6. februar 2011

ivfmarie

sne190810 skriver:

De danske sædbanker forsøger at holde styr på hvor mange graviditeter hver donor har i Danmark - netop for at undgå indavlsproblematikken.

Det kan bare kun lade sig gøre hvis de klinikker/klienter der anvender donorsæd anmelder hver gang en portion donorsæd har "givet gevinst". Det fremgik dog af programmet igår at der ikke var det helt store styr på det - men det er reelt set ikke sædbankernes skyld.

Jeg ved at Cryos har et maksimum på antal graviditeter pr donor i Danmark - jeg mener det er 25, men jeg er ikke sikker.

Det giver selvfølgelig en vis risiko for at møde en "halv-søster/bror". Den risiko vil jo altid være til stede, men måske kunne den nedsættes hvis der var mere kontrol på hvor mange børn en donor giver sit genetiske ophav til.

Marie

Anmeld

6. februar 2011

ivfmarie

Rikke&Liam skriver:

Ved du hvad. Jeg så engang et program fra USA (no wonder)om en mand der arbejdede med kunstig befrugtning. Han boede så i denne her lille by og var desuden mormon (når man er mormon anses det for høj status at have mange børn, man får en plads tættere på Gud eller sådan noget)

Han valgte så at bruge sin egen sæd HVER gang han inseminerede. Man mener han er far til et 3cifret antal børn. Hvilket faktisk, hvis jeg husker rigtigt har resulteret i "søskende"ægteskaber i den lille by.

Klamt!!

skide ulækkert og enormt uetisk!!

Anmeld

6. februar 2011

Pige2009

Er brugen af donorer uetisk....?????

Programmet omhandlede designerbabyer og den problemstilling at man kan bestemme køn, øjenfarve osv., og det mener jeg er meget uetisk!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.