Mette 27 skriver:
"Slanke kvinder i godt form, kan altså sagtens risikere at få strækmærker. Men oftes er det kvinder, der er overvægtige, der får dem" Taget fra netdoktor.dk skrevet af en jordemoder
Og så håber jeg ikke du hentyder til det er mig der er hysterisk med hvad for meget fedt på kroppen er, da du intet ved om mig.
Nu har jeg flere i familien og vennekredsen der har uddannelse indenfor sundhed og sjovt nok så siger de det samme, at alle kan få det uanset om man har 10 kg for lidt eller 40 kg for meget på kroppen, så tror aldrig at nogen finder en 100 % logisk forklaring på dette, heller ikke selv om man sammeligner med folie.. Og hermed ikke sagt jeg ikke følge dig i din mening, for førhen tænkte jeg det samme indtil jeg undersøgte mere om det da jeg blev ramt sidste gang....
Det var skam ikke nogen personlig hentydning af nogen art. Men det er jo et faktum, at der er forskel på, hvornår man betragter noget som overvægt og som deller. Også blandt jordemødre og andre sundhedsprofessionelle, som også blot er mennesker. At være overvægtig i diætetisk forstand, betyder at du har en BMI over 25 og der skal altså ikke ret meget til. Så ifølge de officielle klassifikationer er over halvdelen af danskere overvægtige.
Det er ikke MIN definition af overvægtig. Og derfor kan vi lynhurtig komme til at tale om forskellige ting, fordi vi har forskellig forståelse af det.
Og den med, at det typisk er overvægtige ( i det hele taget) sammenlignet med slanke, der får strækmærker, den tror jeg sgu ikke på
ha ha ha......den var ret god...gad vide, hvor den jordemoder er uddannet....det skal jeg dælme se noget statistik på, for at hoppe på...
Men jeg kan forstå på de tilbagemeldinger, der er kommet, at der ihf tilsyneladende SER tilfældigt ud mht. hvem der får strækmærker eller ej. Dvs. det er ikke synlige forskelle, der gør sig gældende - igen, som jeg har sagt før, kan det betyde, at det er UNDERHUDEN OG GENER, der måske i fællesskab afgør, om man får strækmærker eller ej. Det blir spændende at se, når forskerne engang blir kloge nok til at finde forklaringen. Kan være den allerede ER fundet, men bare ikke er nået til danmark - som med så meget andet også, så sker tingene jo først i USA. Men har ikke rigtig tid til at undersøge det nærmere.
Foreløbig ser det heldigvis ikke ud til, at jeg selv får strækmærker, så det kan jeg da glæde mig over. Og jeg tror fuldt og fast på, at det har med mine deller at gøre