Strækmærker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2011

thilde-tusindfryd

Sallisørøver skriver:

Ja det er jo så din forklaring... har veninder som har været godt polstret.. og alligevel fået strækmærker trods de har en hel del løs hud.. og en veninde som er hel lille bitte som ikke ÉN har fået.. det kan ikke stilles sådan op...  

Jeg skriver jo netop, at det ikke er et spm om enten eller, men nok er en kombination. Og da jeg er uddannet indenfor sundhedssektoren og har haft en del fysiologi osv., så ved jeg da en smule om sådan noget.

Det er skam ikke et udtryk for ønsketænkning og heller ikke et udtryk for angst. Enten får man strækmærker eller også gør man ikke, og jeg tror heller ikke, der er så meget at gøre ved det egentlig. Jeg er bare nysgerrig og forsøger at finde en naturlig/fysiologisk forklaring, fordi jeg gerne vil forstå tingenes rette sammenhæng. At andre ikke kan se sammenhængen eller har viden om det, kan jeg jo ikke lade mig forstyrre af. Der er ALTID en forklaring og en sammenhæng. Så når læger og jordemoder bilder dig ind, at det er tilfældigt, så er det bare fordi DE ikke kan give dig en entydig forklaring. Det er manglende viden hos DEM. Ikke et udtryk for, at der ikke ER nogen forklaring. Husk det !

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2011

thilde-tusindfryd

Mette 27 skriver:

Har intet med hvor meget hud man har.. Jeg har altid haft godt med fedt på maven og min lår og jeg fik mange strækmærker da jeg ventet min søn, denne gang kommer de helt sikkert også, men ind til nu er der kun dem fra sidst det er samme farve som min hud, min søster der ikke ejer en eneste delle eller gram fedt på sin krop har ikke haft en eneste og hun var altså helelr ikke helt lille som gravid og er begge gange gået mere end en uge over tid.. Har også en veninde med ekstremt meget maveskin og hun fik altså også strækmærker og en anden der nok vejer alt forlidt og tog mange mange kilo på begge gange det intet fik.. Så nej det er ikke derfor man ikke får, og creme virker ikke, jeg har smurte mig godt ind altid, men fik alligevel, dog kom de første da jeg var omkring 35+

Jeg tror nu alligevel på sammenhængen. For den er både logisk og naturlig sammenhængende.

Hvorfor du så ikke mener, at det har haft en betydning i din familie, kan jeg jo ikke sige. Måske er det vurderingen af, hvad overvægtig og meget maveskind betyder. Nogle kvinder synes jo de er fede, bare de har 1g for meget på maven. DEt er ikke den slags hysteri, jeg overhovedet taler om, når jeg taler om mavefedt. Det er sådan noget der hænger. En hængebug. Og selvfølgelig (igen) har det en betydning, hvor løs huden er. Det siger jo sig selv. Faktisk er det ret indlysende.

Hvis du bager en pizza, eller skal ha noget folie omkring en skål, så vil den også give sig og strække sig og på et tidspunkt revne, hvis du spænder den for meget. Men det afhænger voldsomt meget af, hvor elastisk materialet er, ift. hvornår det revner.

Ren naturlov. Ren logik !

Men man kan selvfølgelig sige, at i og med, at det er UNDERHUDEN, der skal give sig og også revner, så er det selvfølgelig af betydning, hvor elastisk DENNE er, og ikke den ydre hud.

Anmeld

5. februar 2011

Mette 28

thilde-tusindfryd skriver:

Jeg tror nu alligevel på sammenhængen. For den er både logisk og naturlig sammenhængende.

Hvorfor du så ikke mener, at det har haft en betydning i din familie, kan jeg jo ikke sige. Måske er det vurderingen af, hvad overvægtig og meget maveskind betyder. Nogle kvinder synes jo de er fede, bare de har 1g for meget på maven. DEt er ikke den slags hysteri, jeg overhovedet taler om, når jeg taler om mavefedt. Det er sådan noget der hænger. En hængebug. Og selvfølgelig (igen) har det en betydning, hvor løs huden er. Det siger jo sig selv. Faktisk er det ret indlysende.

Hvis du bager en pizza, eller skal ha noget folie omkring en skål, så vil den også give sig og strække sig og på et tidspunkt revne, hvis du spænder den for meget. Men det afhænger voldsomt meget af, hvor elastisk materialet er, ift. hvornår det revner.

Ren naturlov. Ren logik !

Men man kan selvfølgelig sige, at i og med, at det er UNDERHUDEN, der skal give sig og også revner, så er det selvfølgelig af betydning, hvor elastisk DENNE er, og ikke den ydre hud.

"Slanke kvinder i godt form, kan altså sagtens risikere at få strækmærker. Men oftes er det kvinder, der er overvægtige, der får dem" Taget fra netdoktor.dk skrevet af en jordemoder

Og så håber jeg ikke du hentyder til det er mig der er hysterisk med hvad for meget fedt på kroppen er, da du intet ved om mig. 

Nu har jeg flere i familien og vennekredsen der har uddannelse indenfor sundhed og sjovt nok så siger de det samme, at alle kan få det uanset om man har 10 kg for lidt eller 40 kg for meget på kroppen, så tror aldrig at nogen finder en 100 % logisk forklaring på dette, heller ikke selv om man sammeligner med folie.. Og hermed ikke sagt jeg ikke følge dig i din mening, for førhen tænkte jeg det samme indtil jeg undersøgte mere om det da jeg blev ramt sidste gang....

Anmeld

5. februar 2011

thilde-tusindfryd

Mette 27 skriver:

"Slanke kvinder i godt form, kan altså sagtens risikere at få strækmærker. Men oftes er det kvinder, der er overvægtige, der får dem" Taget fra netdoktor.dk skrevet af en jordemoder

Og så håber jeg ikke du hentyder til det er mig der er hysterisk med hvad for meget fedt på kroppen er, da du intet ved om mig. 

Nu har jeg flere i familien og vennekredsen der har uddannelse indenfor sundhed og sjovt nok så siger de det samme, at alle kan få det uanset om man har 10 kg for lidt eller 40 kg for meget på kroppen, så tror aldrig at nogen finder en 100 % logisk forklaring på dette, heller ikke selv om man sammeligner med folie.. Og hermed ikke sagt jeg ikke følge dig i din mening, for førhen tænkte jeg det samme indtil jeg undersøgte mere om det da jeg blev ramt sidste gang....

Det var skam ikke nogen personlig hentydning af nogen art. Men det er jo et faktum, at der er forskel på, hvornår man betragter noget som overvægt og som deller. Også blandt jordemødre og andre sundhedsprofessionelle, som også blot er mennesker. At være overvægtig i diætetisk forstand, betyder at du har en BMI over 25 og der skal altså ikke ret meget til. Så ifølge de officielle klassifikationer er over halvdelen af danskere overvægtige.

Det er ikke MIN definition af overvægtig. Og derfor kan vi lynhurtig komme til at tale om forskellige ting, fordi vi har forskellig forståelse af det.

Og den med, at det typisk er overvægtige ( i det hele taget) sammenlignet med slanke, der får strækmærker, den tror jeg sgu ikke på  ha ha ha......den var ret god...gad vide, hvor den jordemoder er uddannet....det skal jeg dælme se noget statistik på, for at hoppe på...

Men jeg kan forstå på de tilbagemeldinger, der er kommet, at der ihf tilsyneladende SER tilfældigt ud mht. hvem der får strækmærker eller ej. Dvs. det er ikke synlige forskelle, der gør sig gældende - igen, som jeg har sagt før, kan det betyde, at det er UNDERHUDEN OG GENER, der måske i fællesskab afgør, om man får strækmærker eller ej. Det blir spændende at se, når forskerne engang blir kloge nok til at finde forklaringen. Kan være den allerede ER fundet, men bare ikke er nået til danmark - som med så meget andet også, så sker tingene jo først i USA. Men har ikke rigtig tid til at undersøge det nærmere.

Foreløbig ser det heldigvis ikke ud til, at jeg selv får strækmærker, så det kan jeg da glæde mig over. Og jeg tror fuldt og fast på, at det har med mine deller at gøre

Anmeld

5. februar 2011

Mette 28

Det var skam ikke nogen personlig hentydning af nogen art. Men det er jo et faktum, at der er forskel på, hvornår man betragter noget som overvægt og som deller. Også blandt jordemødre og andre sundhedsprofessionelle, som også blot er mennesker. At være overvægtig i diætetisk forstand, betyder at du har en BMI over 25 og der skal altså ikke ret meget til. Så ifølge de officielle klassifikationer er over halvdelen af danskere overvægtige.

Det er ikke MIN definition af overvægtig. Og derfor kan vi lynhurtig komme til at tale om forskellige ting, fordi vi har forskellig forståelse af det.

Og den med, at det typisk er overvægtige ( i det hele taget) sammenlignet med slanke, der får strækmærker, den tror jeg sgu ikke på  ha ha ha......den var ret god...gad vide, hvor den jordemoder er uddannet....det skal jeg dælme se noget statistik på, for at hoppe på...

Men jeg kan forstå på de tilbagemeldinger, der er kommet, at der ihf tilsyneladende SER tilfældigt ud mht. hvem der får strækmærker eller ej. Dvs. det er ikke synlige forskelle, der gør sig gældende - igen, som jeg har sagt før, kan det betyde, at det er UNDERHUDEN OG GENER, der måske i fællesskab afgør, om man får strækmærker eller ej. Det blir spændende at se, når forskerne engang blir kloge nok til at finde forklaringen. Kan være den allerede ER fundet, men bare ikke er nået til danmark - som med så meget andet også, så sker tingene jo først i USA. Men har ikke rigtig tid til at undersøge det nærmere.

Foreløbig ser det heldigvis ikke ud til, at jeg selv får strækmærker, så det kan jeg da glæde mig over. Og jeg tror fuldt og fast på, at det har med mine deller at gøre

Personligt så har jeg aldrig kigget BMI med min overvægt, men mere hvordan min krop ser ud, desværre er den ikke helt som jeg ønsker den skal være, selv nu hvor jeg idag er 28+0 så kan man sgu stadigt se den mega irriterende delle jeg har, så træls jo. Men jeg tror ikke på det med at det er arveligt da ingen i min familie nogen siden har haft de irriterende mærker, og ingen vil desværre købe dem, har spurgt i sjov på OUH hvor jeg skal have PKS om de ikke kunne komme til at skære den delle væk da alle mærkerne også sidder der, kunne da være skønt hv is man kunne få det gjort. Men med min søn havde jeg altså også en dejlig stor delle på maven men fik mærker alligevel selv om jeg ikke tog ret meget på, men de kom først omkring 35+, grrrr. Men håber da du slipper for dem for træls det er de men nu har jeg heldigvis lært at leve med dem og min ser man heller ikke tydeligt mere..

Anmeld

5. februar 2011

thilde-tusindfryd

Mette 27 skriver:

Personligt så har jeg aldrig kigget BMI med min overvægt, men mere hvordan min krop ser ud, desværre er den ikke helt som jeg ønsker den skal være, selv nu hvor jeg idag er 28+0 så kan man sgu stadigt se den mega irriterende delle jeg har, så træls jo. Men jeg tror ikke på det med at det er arveligt da ingen i min familie nogen siden har haft de irriterende mærker, og ingen vil desværre købe dem, har spurgt i sjov på OUH hvor jeg skal have PKS om de ikke kunne komme til at skære den delle væk da alle mærkerne også sidder der, kunne da være skønt hv is man kunne få det gjort. Men med min søn havde jeg altså også en dejlig stor delle på maven men fik mærker alligevel selv om jeg ikke tog ret meget på, men de kom først omkring 35+, grrrr. Men håber da du slipper for dem for træls det er de men nu har jeg heldigvis lært at leve med dem og min ser man heller ikke tydeligt mere..

Der er jo selvfølgelig også en tredje faktor - som jeg kort var inde på tidligere - og det er, om man tager på under graviditeten og hvor meget. For jo mere huden (underhuden) skal strække sig, jo mere elasticitet vil det kræve. Det er indlysende.

Ved ikke, om du har taget meget på under graviditeten ? Jeg har slet ikke taget noget på endnu (er i 22+3). Tvært imod ligger jeg oftest 1 kg under min startvægt.

Anmeld

5. februar 2011

misslea

Jeg har heldigvis ingen strækmærker endnu. Tænker at det er fordi, jeg havde så meget mavefedt og maveskind i forvejen, at det sagtens kan strækkes en del.

Men måske er det bare fordi, strækmærker først kommer senere ?

Har I fået strækmærker ?

Og i så fald hvornår begyndte det ?

Hejsa...

Jeg fik DESVÆRRE et par stykker DAGEN inden jeg fødte (fødte 41+1)!! Jeg var ellers så lykkelig over, at jeg ingen havde fået, meeeen så kom der sgu lige et par stykker allligevel.. hehe!!

De er ikke særlig tydelige, og jeg har da vænnet mig til, at de er der! Det e rjo også kun knapt 4 mdr. siden, jeg fødte, så mon ikke, at de blir endnu mere utydelige!!!

Håber du kan undgå dem, men ellers så vænner mig sig faktisk hurtigt til, at de er der... Især, hvis man ikke får så mange... heheh!

Anmeld

5. februar 2011

Zeus

Da jeg ventede min store pige, gik jeg fra 53 kg op til 59,5, hvilket vil sige jeg tog 6 1/2 kg på, i løbet af hele graviditeten.. Mine strækmærker kom 3 uger før termin... Det var ikke mange, men de var der..

Denne her gang startede jeg med en startvægt på 53 kg, og endte på 69,? (og så gik jeg ikke på vægten igen ), og fik ikke et eneste nyt strækmærke, på trods af, at jeg havde taget næsten 3 gange så meget på, som den første gang  

Anmeld

5. februar 2011

Mette 28

Der er jo selvfølgelig også en tredje faktor - som jeg kort var inde på tidligere - og det er, om man tager på under graviditeten og hvor meget. For jo mere huden (underhuden) skal strække sig, jo mere elasticitet vil det kræve. Det er indlysende.

Ved ikke, om du har taget meget på under graviditeten ? Jeg har slet ikke taget noget på endnu (er i 22+3). Tvært imod ligger jeg oftest 1 kg under min startvægt.

Har taget omkring 6 kg. på ind til nu, begyndt første omkring 21 at tage på og det er jeg godt tilfreds med, passer faktisk ikke på med mad og laver intet efter strenge ordre fra læge og rygcenter, har en prolaps i lænden efter sidste graviditet og så svær bækkenløsning, samt har blødt vildt meget fra omkring uge 10 til uge 22 så øv øv ingen motion til mig, og hmm min kost  er nok ikke helt sund, er lidt af en slik mund og nam nam nam cola er min gode ven, spiser dog også sundt så prinsessen har det godt, men ja kan jeg få sovs eller andet godt til maden så siger jeg da ikke nej... Gider ikke være sådan en der intet kan tillade sig, og synes ikke selv 6 kg. er for meget nu, sidste gang tog jeg omkring 14 kg på, min søn var så 3900g da han blev født og jeg havde vildt meget fostervand, så jordemoder på sygehuset fattede ikke jeg ikke havde taget mere på.. hmm det har jeg så ikke meget forstand på..

Anmeld

5. februar 2011

oerbaek

1 gang jeg var gravid tog jeg 5 kg på og var ikke overvægtig, men jeg fik en hulens masse strækmærker lige rundt om navlen, så det ligner en sol, desværre fik jeg dem på terminsdagen og gik 9 dage over

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.