Secrets skriver:
Det her er et brandfarligt emne, som så ofte før, når det har været oppe
Først besluttede jeg mig for ikke at skrive, men nu gør jeg det alligevel. Håber bare folk kan holde debatten på et sagligt niveau og ikke blive kørt op 
Lad mig starte med at sige, at jeg ikke dømmer rygere overhovedet. Jeg kender godt til at have en last, som er svær at slippe af med, og som man måske et eller andet sted ikke VIL af med, fordi det giver en nydelse. For mig var det mad! Jeg synes heller ikke, at man er en dårlig mor, fordi man ryger. Min egen mor er stor-ryger, og hun er den bedste mor, man kunne tænke sig. Jeg elsker hende højt. Og på trods af hendes rygevaner har jeg aldrig så meget som taget et hiv af en smøg.
Det jeg bare sidder og tænker, når jeg læser denne debat, er at mange har svært ved at tage ansvar og kommer med mange rationaliseringer, som jo et eller andet sted ikke holder. "Jamen der er SÅ mange ting, der er skadelige. At tage sol, at spise brændt brød, at bruge lækre cremer, så jeg ryger" - Jamen bare fordi andre ting er farlige, hvorfor så tilføje endnu en farlig ting til repetoiret, endda en, som er SÅ farlig? Den holder ikke så meget for mig. Heller ikke at sige: "Jamen i andre har sikkert også usunde vaner og gør ting, som er dårlige for jeres krop, så jeg ryger" - Jamen bare fordi andre gør noget dårligt, bliver rygningen jo ikke mindre farlig for dig.
Der er heldigvis mange, som tager ansvar for deres vane, og det er super godt. Det jeg personligt blot eftersøger er noget ansvar. Nogle flere, som dropper ovenstående rationaliseringer og siger: "Ja, jeg ryger, og det er pisse farligt. Det er skide dumt, at jeg gør det, og jeg er klar over det" - UDEN at begynde at sige: "Jamen alle andre gør også usunde ting!!!"
Det ville jo svare til, at jeg - da jeg var fed og havde madproblemer - havde rationaliseret min opførsel ved at sige: "Ja, jeg har lige spist 2 poser chips, selvom jeg er fed og det er farligt for mit helbred, men jeg spiste brunch med min ven forleden dag, og han spiste brændt toastbrød, og det kan man altså få KRÆFT af!!!" Det holder bare slet slet slet ikke i min bog. I stedet sagde jeg: "Ja, jeg erkender at det jeg gør, er rigtig farligt for mit helbred, men jeg erkender også, at jeg lige nu ikke er motiveret til at tage kampen op"
Den slags holdninger har jeg langt mere respekt for. At andre har en grim vane/gør noget usundt, gør jo ikke ens egen vane mindre usund 
Håber ikke i bliver vrede, og at i forstår, hvor jeg vil hen med det. Og at i også kan se, at jeg har forsøgt at understrege, at det ikke er alle rygere, der kommer med de rationaliseringer, men desværre en del, også her på siden. Og før nogen siger: "Jamen overvægtige kommer med de samme rationaliseringer" - Ak ja, så kan jeg jo starte min argumentation forfra. At nogen gør noget, gør ikke ens egen handling bedre 
ANSVAR! Hilsen en, som ikke har det mindste i mod rygere.
Jeg ryger fordi jeg simpelthen bare godt kan lide det. Jeg nyder det, og er ligeglad med hvad andre tænker om mig.
Jeg er ikke flov over at være ryger, men er bestemt ikke stolt af det. For ja, det er da dumt.
Jeg forsøger at passe på min krop, men nyder altså at ryge og har ikke tænkt mig at stoppe lige nu. (først når der kommer en baby i hulen igen
Der er igen gode argumenter for at ryge og en masse gode for at lade være.