Er jeg den eneste?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. september 2008

Christinahr

[citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Christinahr skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Loggidut skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat]Ryger eller ikke ryger - Mette+Mathias. Syntes ikke dit 'JEG ER KLOGERE END RYGERE', er så klogt skrevet. Det må jeg sq indrømme. Jeg ryger gerne et par smøger om dagen (på min terasse selfv'). Men det gør mig ikke til en dårlig mor.[/citat] Nu skrev jeg så vist ikke at jeg var klogere, - men at jeg var en bedre mor (end rygere) på det punkt, fordi jeg ikke røg under graviditeten, og det står jeg ved. Mit barn har haft et sundere liv i livmoderen end et barn hvis mor har røget x antal cigaretter om dagen, - det kan ikke diskuteres, det er et faktum. Jeg har heller ikke skrevet (så vidt jeg ved) at en mor som ryger er en dårligere mor, - hele diskussionen går jo på rygning under graviditeten!![/citat] så tabte du mig....du står ved at du er en bedre mor fordi du ikke har røget...men vil ikke vedkende dig at du siger hun er en dårligere mor fordi hun røg... med det ene siger du altså det andet...og her bliver det dælme da godt nok nasty! [/citat] Altså, - det jeg mener er; at ja, jeg synes man er en dårligere mor, hvis man røg mens man var gravid, og ja, jeg synes man er en bedre mor (mht. rygning) hvis man IKKE røg, da man var gravid. Hvis man så ser på, når man er holdt op med at amme og barnet er blevet lidt ældre, så synes jeg ikke nødvendigvis der er den store forskel (hvis man ikke udsætter barnet for røg), kan du følge mig? Selvom det jo helbredsmæssigt er bedre IKKE at ryge, fordi partikler kan sidde i tøjet, så er det jo trods alt minimalt ift. at "ryge sit barn i hovedet". Håber jeg fik gjort min mening forståelig?[/citat] Jg ved godt det her ikke er en ikke ryger vs ryger debat og det ikke er det tråden handeler om, men da den anden blev "lukket" bliver jeg nødt til at spørge om noget. Jeg kan satens se hvad du mener - helt seriøst ,og er på sin sin vis også enig selv om jeg er ryger. Hvis vi siger jeg er gravid og vælger at ryge da alternativet er mit barn bliver underudviklet pga af stres - vil du så stadig synes det er bedre jeg vælger smøgen fra og lader mit barn blive stresset og underudviklet? Har en veninde der stoppede helt og fødte en lille baby på under 2 kilo. Han er testet i hoved og røv og eneste resultat er moderen var stresset under graviditet bla pga rygestop. Det havde været sundere for hende arn at ryge et par cigaretter om dagen end at holde op. [/citat] Altså, nu er jeg jo ikke læge og bestemt ikke ekspert på området, - jeg ved bare at rygning er MEGET skadeligt for fostre, - men om noget andet er ligeså/mere skadeligt, - det kan jeg ikke vide. Hvis jeg var din veninde og man på magisk vis kunne have forudset hvad der ville ske, - ville jeg have spurgt lægerne/min jordemoder til råds, og formentlig have rettet mig efter hvad de sagde.[/citat] Tak for svar var bare nysgerrig... Selvfølgelig er rygning skadeligt for fostre ligesom så mange andre ting. Jeg synes personligt bare der skulle være ligeså meget fokus på parfume, stearinlys, bil-os, make up, kemikalier og alle de andre ting der er ligeså skadeligt. Hvis jeg som gravid stod og tog parfume ville jer personligt have ligeså dårlig samvittighed som hvis ejg røg - men det er vel et temprement spørgsmål...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. september 2008

Christinahr

[citat][f][småt]Jeanne skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Christinahr skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Loggidut skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat]Ryger eller ikke ryger - Mette+Mathias. Syntes ikke dit 'JEG ER KLOGERE END RYGERE', er så klogt skrevet. Det må jeg sq indrømme. Jeg ryger gerne et par smøger om dagen (på min terasse selfv'). Men det gør mig ikke til en dårlig mor.[/citat] Nu skrev jeg så vist ikke at jeg var klogere, - men at jeg var en bedre mor (end rygere) på det punkt, fordi jeg ikke røg under graviditeten, og det står jeg ved. Mit barn har haft et sundere liv i livmoderen end et barn hvis mor har røget x antal cigaretter om dagen, - det kan ikke diskuteres, det er et faktum. Jeg har heller ikke skrevet (så vidt jeg ved) at en mor som ryger er en dårligere mor, - hele diskussionen går jo på rygning under graviditeten!![/citat] så tabte du mig....du står ved at du er en bedre mor fordi du ikke har røget...men vil ikke vedkende dig at du siger hun er en dårligere mor fordi hun røg... med det ene siger du altså det andet...og her bliver det dælme da godt nok nasty! [/citat] Altså, - det jeg mener er; at ja, jeg synes man er en dårligere mor, hvis man røg mens man var gravid, og ja, jeg synes man er en bedre mor (mht. rygning) hvis man IKKE røg, da man var gravid. Hvis man så ser på, når man er holdt op med at amme og barnet er blevet lidt ældre, så synes jeg ikke nødvendigvis der er den store forskel (hvis man ikke udsætter barnet for røg), kan du følge mig? Selvom det jo helbredsmæssigt er bedre IKKE at ryge, fordi partikler kan sidde i tøjet, så er det jo trods alt minimalt ift. at "ryge sit barn i hovedet". Håber jeg fik gjort min mening forståelig?[/citat] Jg ved godt det her ikke er en ikke ryger vs ryger debat og det ikke er det tråden handeler om, men da den anden blev "lukket" bliver jeg nødt til at spørge om noget. Jeg kan satens se hvad du mener - helt seriøst ,og er på sin sin vis også enig selv om jeg er ryger. Hvis vi siger jeg er gravid og vælger at ryge da alternativet er mit barn bliver underudviklet pga af stres - vil du så stadig synes det er bedre jeg vælger smøgen fra og lader mit barn blive stresset og underudviklet? Har en veninde der stoppede helt og fødte en lille baby på under 2 kilo. Han er testet i hoved og røv og eneste resultat er moderen var stresset under graviditet bla pga rygestop. Det havde været sundere for hende arn at ryge et par cigaretter om dagen end at holde op. [/citat] Altså, nu er jeg jo ikke læge og bestemt ikke ekspert på området, - jeg ved bare at rygning er MEGET skadeligt for fostre, - men om noget andet er ligeså/mere skadeligt, - det kan jeg ikke vide. Hvis jeg var din veninde og man på magisk vis kunne have forudset hvad der ville ske, - ville jeg have spurgt lægerne/min jordemoder til råds, og formentlig have rettet mig efter hvad de sagde.[/citat] så du har aldrig gået en tur i barnevogn el.lign med dine børn inde i byen f.eks? Der er jo også røg fra biler, busser og måske ovenikøbet nogen der ryger på gaden.... du vil aldrig tage dine børn med til f.eks toykio (staves, tak(?)(?)), hvor der er smog-problemer?? Jannie - Nysgerrig;) [/citat] Jo selvfølgelig har jeg det, - nu synes jeg godtnok spørgsmålene er ved at komme langt ned i "niveau",- hvordan er det lige relevant i forhold til om jeg synes det er en god idé at ryge under graviditeten?[/citat] det handler jo netop IKKE OM VALGET AF RYGNING - sådan som jeg læser det. Beklager hvis jeg misforstår noget. For dig virker det til, at det handler om MENNESKET BAG det valg... og det synes jeg bare er så træls at læse.... bliver sgu ked af det på rygernes vegne.... det er et menneske der har truffet et valg, og vi to er enige om at vi ikke mener det er et hensigtsmæssigt valg - helt enig. Men jeg fordømmer ikke MENNESKET bag det valg. Jannie - der faktisk inderst inde er enig med dig. Synes bare at der er en tendens til at debatten går på MENNESKET bag valget om at ryge, og ikke på SELVE VALGET. [/citat] Altså, jeg ved godt at der er nogen som lægger stor vægt på forskellen i f.eks. de ting du nævner, ligesom der er nogen, der mener der er stor forskel på at sige "du må ikke...." og "Jeg vil ikke have at du.." - jeg synes i bund og grund det er det samme. Jeg synes ikke der er forskel på [k]mennesket[/k] eller [k]valget,[/k] for det er [k]mennesket[/k] som træffer [k]valget[/k], mennesket kan også vælge at lade være. De valg vi træffer, former os som mennesker og siger noget om os som mennesker. Det som det handler om for mig, er at rygning er skidt for børn, og hvis man vælger at udsætte sit ufødte barn for de giftstoffer,- ja, så har man truffet et dårligt valg, som menneske, - om jeg så synes mennesket er skidt eller jeg synes valget er skidt, - ja, det kan jeg ikke lige gennemskue :S [/citat] Der er da ENORM stor forskel på om man siger: "jeg synes du er dum fordi du valgte sådan" og "jeg synes det er et dum valg du har truffet". Også selvom du mener det samme. (H)[/citat] Både og, for de valg man tager viser jo hvem man er som person :P

Anmeld

20. september 2008

heaven

[citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Christinahr skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Loggidut skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat]Ryger eller ikke ryger - Mette+Mathias. Syntes ikke dit 'JEG ER KLOGERE END RYGERE', er så klogt skrevet. Det må jeg sq indrømme. Jeg ryger gerne et par smøger om dagen (på min terasse selfv'). Men det gør mig ikke til en dårlig mor.[/citat] Nu skrev jeg så vist ikke at jeg var klogere, - men at jeg var en bedre mor (end rygere) på det punkt, fordi jeg ikke røg under graviditeten, og det står jeg ved. Mit barn har haft et sundere liv i livmoderen end et barn hvis mor har røget x antal cigaretter om dagen, - det kan ikke diskuteres, det er et faktum. Jeg har heller ikke skrevet (så vidt jeg ved) at en mor som ryger er en dårligere mor, - hele diskussionen går jo på rygning under graviditeten!![/citat] så tabte du mig....du står ved at du er en bedre mor fordi du ikke har røget...men vil ikke vedkende dig at du siger hun er en dårligere mor fordi hun røg... med det ene siger du altså det andet...og her bliver det dælme da godt nok nasty! [/citat] Altså, - det jeg mener er; at ja, jeg synes man er en dårligere mor, hvis man røg mens man var gravid, og ja, jeg synes man er en bedre mor (mht. rygning) hvis man IKKE røg, da man var gravid. Hvis man så ser på, når man er holdt op med at amme og barnet er blevet lidt ældre, så synes jeg ikke nødvendigvis der er den store forskel (hvis man ikke udsætter barnet for røg), kan du følge mig? Selvom det jo helbredsmæssigt er bedre IKKE at ryge, fordi partikler kan sidde i tøjet, så er det jo trods alt minimalt ift. at "ryge sit barn i hovedet". Håber jeg fik gjort min mening forståelig?[/citat] Jg ved godt det her ikke er en ikke ryger vs ryger debat og det ikke er det tråden handeler om, men da den anden blev "lukket" bliver jeg nødt til at spørge om noget. Jeg kan satens se hvad du mener - helt seriøst ,og er på sin sin vis også enig selv om jeg er ryger. Hvis vi siger jeg er gravid og vælger at ryge da alternativet er mit barn bliver underudviklet pga af stres - vil du så stadig synes det er bedre jeg vælger smøgen fra og lader mit barn blive stresset og underudviklet? Har en veninde der stoppede helt og fødte en lille baby på under 2 kilo. Han er testet i hoved og røv og eneste resultat er moderen var stresset under graviditet bla pga rygestop. Det havde været sundere for hende arn at ryge et par cigaretter om dagen end at holde op. [/citat] Altså, nu er jeg jo ikke læge og bestemt ikke ekspert på området, - jeg ved bare at rygning er MEGET skadeligt for fostre, - men om noget andet er ligeså/mere skadeligt, - det kan jeg ikke vide. Hvis jeg var din veninde og man på magisk vis kunne have forudset hvad der ville ske, - ville jeg have spurgt lægerne/min jordemoder til råds, og formentlig have rettet mig efter hvad de sagde.[/citat] så du har aldrig gået en tur i barnevogn el.lign med dine børn inde i byen f.eks? Der er jo også røg fra biler, busser og måske ovenikøbet nogen der ryger på gaden.... du vil aldrig tage dine børn med til f.eks toykio (staves, tak(?)(?)), hvor der er smog-problemer?? Jannie - Nysgerrig;) [/citat] Jo selvfølgelig har jeg det, - nu synes jeg godtnok spørgsmålene er ved at komme langt ned i "niveau",- hvordan er det lige relevant i forhold til om jeg synes det er en god idé at ryge under graviditeten?[/citat] det handler jo netop IKKE OM VALGET AF RYGNING - sådan som jeg læser det. Beklager hvis jeg misforstår noget. For dig virker det til, at det handler om MENNESKET BAG det valg... og det synes jeg bare er så træls at læse.... bliver sgu ked af det på rygernes vegne.... det er et menneske der har truffet et valg, og vi to er enige om at vi ikke mener det er et hensigtsmæssigt valg - helt enig. Men jeg fordømmer ikke MENNESKET bag det valg. Jannie - der faktisk inderst inde er enig med dig. Synes bare at der er en tendens til at debatten går på MENNESKET bag valget om at ryge, og ikke på SELVE VALGET. [/citat] Altså, jeg ved godt at der er nogen som lægger stor vægt på forskellen i f.eks. de ting du nævner, ligesom der er nogen, der mener der er stor forskel på at sige "du må ikke...." og "Jeg vil ikke have at du.." - jeg synes i bund og grund det er det samme. Jeg synes ikke der er forskel på [k]mennesket[/k] eller [k]valget,[/k] for det er [k]mennesket[/k] som træffer [k]valget[/k], mennesket kan også vælge at lade være. De valg vi træffer, former os som mennesker og siger noget om os som mennesker. Det som det handler om for mig, er at rygning er skidt for børn, og hvis man vælger at udsætte sit ufødte barn for de giftstoffer,- ja, så har man truffet et dårligt valg, som menneske, - om jeg så synes mennesket er skidt eller jeg synes valget er skidt, - ja, det kan jeg ikke lige gennemskue :S [/citat] man er da ikke et dårligt menneske, fordi man træffer et valg andre ikke har gjort??? og man er da heller ikke en dårlig mor, det er godt nok set meget firkantet!! Man er en dårlig mor hvis man ikke giver sit barn tøj nok på, ikke giver det nok at spise og drikke, ikke skifter det, ikke lader det sover efter behov, hvis man ikke trøster når det er ked, ikke holder på panden når det kaster op, hvis man ikke deltager aktivt i barnets liv, hvis man ikke giver det kærtegn, hvis man ikke støtter og udfordrer det i dets udvikling osv osv ..... man bliver altså ikke en dårlig mor pga et "dårligt valg". og ved du hvad: Jeg er barn af rygere, er vokset op i røg og min mor røg under hendes graviditet. Jeg har et godt liv, fungere socialt, har mine eksamener og et godt job og jeg har ikke rygerelaterede sygdomme. OG MIN MOR ER EN FANTASTISK MOR trods hendes valg om rygning. Og ved du hvad mere: Folk der aldrig har været i nærheden af røg får også kræft, hjertesygdomme, bliver overvægtige osv.... Jeg vil til sidst understrege at jeg ikke synes rygning og graviditet er i orden, jeg synes det er skrækkeligt. Jeg har et ikke-ryger hjem, og der bliver aldrig røget inde, og jeg har aldrig røget under min graviditet. Jeg forstår ikke rygeres valg om rygning, men det er ikke min opgave at fordømme dem som mennesker, som du gør. Jannie

Anmeld

20. september 2008

Becks

[citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Christinahr skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Loggidut skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat]Ryger eller ikke ryger - Mette+Mathias. Syntes ikke dit 'JEG ER KLOGERE END RYGERE', er så klogt skrevet. Det må jeg sq indrømme. Jeg ryger gerne et par smøger om dagen (på min terasse selfv'). Men det gør mig ikke til en dårlig mor.[/citat] Nu skrev jeg så vist ikke at jeg var klogere, - men at jeg var en bedre mor (end rygere) på det punkt, fordi jeg ikke røg under graviditeten, og det står jeg ved. Mit barn har haft et sundere liv i livmoderen end et barn hvis mor har røget x antal cigaretter om dagen, - det kan ikke diskuteres, det er et faktum. Jeg har heller ikke skrevet (så vidt jeg ved) at en mor som ryger er en dårligere mor, - hele diskussionen går jo på rygning under graviditeten!![/citat] så tabte du mig....du står ved at du er en bedre mor fordi du ikke har røget...men vil ikke vedkende dig at du siger hun er en dårligere mor fordi hun røg... med det ene siger du altså det andet...og her bliver det dælme da godt nok nasty! [/citat] Altså, - det jeg mener er; at ja, jeg synes man er en dårligere mor, hvis man røg mens man var gravid, og ja, jeg synes man er en bedre mor (mht. rygning) hvis man IKKE røg, da man var gravid. Hvis man så ser på, når man er holdt op med at amme og barnet er blevet lidt ældre, så synes jeg ikke nødvendigvis der er den store forskel (hvis man ikke udsætter barnet for røg), kan du følge mig? Selvom det jo helbredsmæssigt er bedre IKKE at ryge, fordi partikler kan sidde i tøjet, så er det jo trods alt minimalt ift. at "ryge sit barn i hovedet". Håber jeg fik gjort min mening forståelig?[/citat] Jg ved godt det her ikke er en ikke ryger vs ryger debat og det ikke er det tråden handeler om, men da den anden blev "lukket" bliver jeg nødt til at spørge om noget. Jeg kan satens se hvad du mener - helt seriøst ,og er på sin sin vis også enig selv om jeg er ryger. Hvis vi siger jeg er gravid og vælger at ryge da alternativet er mit barn bliver underudviklet pga af stres - vil du så stadig synes det er bedre jeg vælger smøgen fra og lader mit barn blive stresset og underudviklet? Har en veninde der stoppede helt og fødte en lille baby på under 2 kilo. Han er testet i hoved og røv og eneste resultat er moderen var stresset under graviditet bla pga rygestop. Det havde været sundere for hende arn at ryge et par cigaretter om dagen end at holde op. [/citat] Altså, nu er jeg jo ikke læge og bestemt ikke ekspert på området, - jeg ved bare at rygning er MEGET skadeligt for fostre, - men om noget andet er ligeså/mere skadeligt, - det kan jeg ikke vide. Hvis jeg var din veninde og man på magisk vis kunne have forudset hvad der ville ske, - ville jeg have spurgt lægerne/min jordemoder til råds, og formentlig have rettet mig efter hvad de sagde.[/citat] så du har aldrig gået en tur i barnevogn el.lign med dine børn inde i byen f.eks? Der er jo også røg fra biler, busser og måske ovenikøbet nogen der ryger på gaden.... du vil aldrig tage dine børn med til f.eks toykio (staves, tak(?)(?)), hvor der er smog-problemer?? Jannie - Nysgerrig;) [/citat] Jo selvfølgelig har jeg det, - nu synes jeg godtnok spørgsmålene er ved at komme langt ned i "niveau",- hvordan er det lige relevant i forhold til om jeg synes det er en god idé at ryge under graviditeten?[/citat] det handler jo netop IKKE OM VALGET AF RYGNING - sådan som jeg læser det. Beklager hvis jeg misforstår noget. For dig virker det til, at det handler om MENNESKET BAG det valg... og det synes jeg bare er så træls at læse.... bliver sgu ked af det på rygernes vegne.... det er et menneske der har truffet et valg, og vi to er enige om at vi ikke mener det er et hensigtsmæssigt valg - helt enig. Men jeg fordømmer ikke MENNESKET bag det valg. Jannie - der faktisk inderst inde er enig med dig. Synes bare at der er en tendens til at debatten går på MENNESKET bag valget om at ryge, og ikke på SELVE VALGET. [/citat] Altså, jeg ved godt at der er nogen som lægger stor vægt på forskellen i f.eks. de ting du nævner, ligesom der er nogen, der mener der er stor forskel på at sige "du må ikke...." og "Jeg vil ikke have at du.." - jeg synes i bund og grund det er det samme. Jeg synes ikke der er forskel på [k]mennesket[/k] eller [k]valget,[/k] for det er [k]mennesket[/k] som træffer [k]valget[/k], mennesket kan også vælge at lade være. De valg vi træffer, former os som mennesker og siger noget om os som mennesker. Det som det handler om for mig, er at rygning er skidt for børn, og hvis man vælger at udsætte sit ufødte barn for de giftstoffer,- ja, så har man truffet et dårligt valg, som menneske, - om jeg så synes mennesket er skidt eller jeg synes valget er skidt, - ja, det kan jeg ikke lige gennemskue :S [/citat] man er da ikke et dårligt menneske, fordi man træffer et valg andre ikke har gjort??? og man er da heller ikke en dårlig mor, det er godt nok set meget firkantet!! Man er en dårlig mor hvis man ikke giver sit barn tøj nok på, ikke giver det nok at spise og drikke, ikke skifter det, ikke lader det sover efter behov, hvis man ikke trøster når det er ked, ikke holder på panden når det kaster op, hvis man ikke deltager aktivt i barnets liv, hvis man ikke giver det kærtegn, hvis man ikke støtter og udfordrer det i dets udvikling osv osv ..... man bliver altså ikke en dårlig mor pga et "dårligt valg". og ved du hvad: Jeg er barn af rygere, er vokset op i røg og min mor røg under hendes graviditet. Jeg har et godt liv, fungere socialt, har mine eksamener og et godt job og jeg har ikke rygerelaterede sygdomme. OG MIN MOR ER EN FANTASTISK MOR trods hendes valg om rygning. Og ved du hvad mere: Folk der aldrig har været i nærheden af røg får også kræft, hjertesygdomme, bliver overvægtige osv.... Jeg vil til sidst understrege at jeg ikke synes rygning og graviditet er i orden, jeg synes det er skrækkeligt. Jeg har et ikke-ryger hjem, og der bliver aldrig røget inde, og jeg har aldrig røget under min graviditet. Jeg forstår ikke rygeres valg om rygning, men det er ikke min opgave at fordømme dem som mennesker, som du gør. Jannie[/citat] Så enig!!! Knus Beck(H)

Anmeld

20. september 2008

Mette+Mathias

[citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Christinahr skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Loggidut skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat]Ryger eller ikke ryger - Mette+Mathias. Syntes ikke dit 'JEG ER KLOGERE END RYGERE', er så klogt skrevet. Det må jeg sq indrømme. Jeg ryger gerne et par smøger om dagen (på min terasse selfv'). Men det gør mig ikke til en dårlig mor.[/citat] Nu skrev jeg så vist ikke at jeg var klogere, - men at jeg var en bedre mor (end rygere) på det punkt, fordi jeg ikke røg under graviditeten, og det står jeg ved. Mit barn har haft et sundere liv i livmoderen end et barn hvis mor har røget x antal cigaretter om dagen, - det kan ikke diskuteres, det er et faktum. Jeg har heller ikke skrevet (så vidt jeg ved) at en mor som ryger er en dårligere mor, - hele diskussionen går jo på rygning under graviditeten!![/citat] så tabte du mig....du står ved at du er en bedre mor fordi du ikke har røget...men vil ikke vedkende dig at du siger hun er en dårligere mor fordi hun røg... med det ene siger du altså det andet...og her bliver det dælme da godt nok nasty! [/citat] Altså, - det jeg mener er; at ja, jeg synes man er en dårligere mor, hvis man røg mens man var gravid, og ja, jeg synes man er en bedre mor (mht. rygning) hvis man IKKE røg, da man var gravid. Hvis man så ser på, når man er holdt op med at amme og barnet er blevet lidt ældre, så synes jeg ikke nødvendigvis der er den store forskel (hvis man ikke udsætter barnet for røg), kan du følge mig? Selvom det jo helbredsmæssigt er bedre IKKE at ryge, fordi partikler kan sidde i tøjet, så er det jo trods alt minimalt ift. at "ryge sit barn i hovedet". Håber jeg fik gjort min mening forståelig?[/citat] Jg ved godt det her ikke er en ikke ryger vs ryger debat og det ikke er det tråden handeler om, men da den anden blev "lukket" bliver jeg nødt til at spørge om noget. Jeg kan satens se hvad du mener - helt seriøst ,og er på sin sin vis også enig selv om jeg er ryger. Hvis vi siger jeg er gravid og vælger at ryge da alternativet er mit barn bliver underudviklet pga af stres - vil du så stadig synes det er bedre jeg vælger smøgen fra og lader mit barn blive stresset og underudviklet? Har en veninde der stoppede helt og fødte en lille baby på under 2 kilo. Han er testet i hoved og røv og eneste resultat er moderen var stresset under graviditet bla pga rygestop. Det havde været sundere for hende arn at ryge et par cigaretter om dagen end at holde op. [/citat] Altså, nu er jeg jo ikke læge og bestemt ikke ekspert på området, - jeg ved bare at rygning er MEGET skadeligt for fostre, - men om noget andet er ligeså/mere skadeligt, - det kan jeg ikke vide. Hvis jeg var din veninde og man på magisk vis kunne have forudset hvad der ville ske, - ville jeg have spurgt lægerne/min jordemoder til råds, og formentlig have rettet mig efter hvad de sagde.[/citat] så du har aldrig gået en tur i barnevogn el.lign med dine børn inde i byen f.eks? Der er jo også røg fra biler, busser og måske ovenikøbet nogen der ryger på gaden.... du vil aldrig tage dine børn med til f.eks toykio (staves, tak(?)(?)), hvor der er smog-problemer?? Jannie - Nysgerrig;) [/citat] Jo selvfølgelig har jeg det, - nu synes jeg godtnok spørgsmålene er ved at komme langt ned i "niveau",- hvordan er det lige relevant i forhold til om jeg synes det er en god idé at ryge under graviditeten?[/citat] det handler jo netop IKKE OM VALGET AF RYGNING - sådan som jeg læser det. Beklager hvis jeg misforstår noget. For dig virker det til, at det handler om MENNESKET BAG det valg... og det synes jeg bare er så træls at læse.... bliver sgu ked af det på rygernes vegne.... det er et menneske der har truffet et valg, og vi to er enige om at vi ikke mener det er et hensigtsmæssigt valg - helt enig. Men jeg fordømmer ikke MENNESKET bag det valg. Jannie - der faktisk inderst inde er enig med dig. Synes bare at der er en tendens til at debatten går på MENNESKET bag valget om at ryge, og ikke på SELVE VALGET. [/citat] Altså, jeg ved godt at der er nogen som lægger stor vægt på forskellen i f.eks. de ting du nævner, ligesom der er nogen, der mener der er stor forskel på at sige "du må ikke...." og "Jeg vil ikke have at du.." - jeg synes i bund og grund det er det samme. Jeg synes ikke der er forskel på [k]mennesket[/k] eller [k]valget,[/k] for det er [k]mennesket[/k] som træffer [k]valget[/k], mennesket kan også vælge at lade være. De valg vi træffer, former os som mennesker og siger noget om os som mennesker. Det som det handler om for mig, er at rygning er skidt for børn, og hvis man vælger at udsætte sit ufødte barn for de giftstoffer,- ja, så har man truffet et dårligt valg, som menneske, - om jeg så synes mennesket er skidt eller jeg synes valget er skidt, - ja, det kan jeg ikke lige gennemskue :S [/citat] man er da ikke et dårligt menneske, fordi man træffer et valg andre ikke har gjort??? og man er da heller ikke en dårlig mor, det er godt nok set meget firkantet!! Man er en dårlig mor hvis man ikke giver sit barn tøj nok på, ikke giver det nok at spise og drikke, ikke skifter det, ikke lader det sover efter behov, hvis man ikke trøster når det er ked, ikke holder på panden når det kaster op, hvis man ikke deltager aktivt i barnets liv, hvis man ikke giver det kærtegn, hvis man ikke støtter og udfordrer det i dets udvikling osv osv ..... man bliver altså ikke en dårlig mor pga et "dårligt valg". og ved du hvad: Jeg er barn af rygere, er vokset op i røg og min mor røg under hendes graviditet. Jeg har et godt liv, fungere socialt, har mine eksamener og et godt job og jeg har ikke rygerelaterede sygdomme. OG MIN MOR ER EN FANTASTISK MOR trods hendes valg om rygning. Og ved du hvad mere: Folk der aldrig har været i nærheden af røg får også kræft, hjertesygdomme, bliver overvægtige osv.... Jeg vil til sidst understrege at jeg ikke synes rygning og graviditet er i orden, jeg synes det er skrækkeligt. Jeg har et ikke-ryger hjem, og der bliver aldrig røget inde, og jeg har aldrig røget under min graviditet. Jeg forstår ikke rygeres valg om rygning, men det er ikke min opgave at fordømme dem som mennesker, som du gør. Jannie[/citat] Som jeg har skrevet snart 1000 gange herinde, så synes jeg stadig at man er en dårlig mor/menneske hvis man vælger at ryge under sin graviditet, - men selvf. kun på punktet "røg", - man kan jo godt være fantastisk til at stimulere sit barn , lave sund mad eller hvad ved jeg. Det var slut for mig i denne debat, - jeg orker ikke at blive ved med at forklare hvad jeg mener, - eller korrigere hvad jeg har skrevet. :)

Anmeld

20. september 2008

heaven

[citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Christinahr skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Loggidut skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Mette+Mathias skriver:[/småt][/f] [citat]Ryger eller ikke ryger - Mette+Mathias. Syntes ikke dit 'JEG ER KLOGERE END RYGERE', er så klogt skrevet. Det må jeg sq indrømme. Jeg ryger gerne et par smøger om dagen (på min terasse selfv'). Men det gør mig ikke til en dårlig mor.[/citat] Nu skrev jeg så vist ikke at jeg var klogere, - men at jeg var en bedre mor (end rygere) på det punkt, fordi jeg ikke røg under graviditeten, og det står jeg ved. Mit barn har haft et sundere liv i livmoderen end et barn hvis mor har røget x antal cigaretter om dagen, - det kan ikke diskuteres, det er et faktum. Jeg har heller ikke skrevet (så vidt jeg ved) at en mor som ryger er en dårligere mor, - hele diskussionen går jo på rygning under graviditeten!![/citat] så tabte du mig....du står ved at du er en bedre mor fordi du ikke har røget...men vil ikke vedkende dig at du siger hun er en dårligere mor fordi hun røg... med det ene siger du altså det andet...og her bliver det dælme da godt nok nasty! [/citat] Altså, - det jeg mener er; at ja, jeg synes man er en dårligere mor, hvis man røg mens man var gravid, og ja, jeg synes man er en bedre mor (mht. rygning) hvis man IKKE røg, da man var gravid. Hvis man så ser på, når man er holdt op med at amme og barnet er blevet lidt ældre, så synes jeg ikke nødvendigvis der er den store forskel (hvis man ikke udsætter barnet for røg), kan du følge mig? Selvom det jo helbredsmæssigt er bedre IKKE at ryge, fordi partikler kan sidde i tøjet, så er det jo trods alt minimalt ift. at "ryge sit barn i hovedet". Håber jeg fik gjort min mening forståelig?[/citat] Jg ved godt det her ikke er en ikke ryger vs ryger debat og det ikke er det tråden handeler om, men da den anden blev "lukket" bliver jeg nødt til at spørge om noget. Jeg kan satens se hvad du mener - helt seriøst ,og er på sin sin vis også enig selv om jeg er ryger. Hvis vi siger jeg er gravid og vælger at ryge da alternativet er mit barn bliver underudviklet pga af stres - vil du så stadig synes det er bedre jeg vælger smøgen fra og lader mit barn blive stresset og underudviklet? Har en veninde der stoppede helt og fødte en lille baby på under 2 kilo. Han er testet i hoved og røv og eneste resultat er moderen var stresset under graviditet bla pga rygestop. Det havde været sundere for hende arn at ryge et par cigaretter om dagen end at holde op. [/citat] Altså, nu er jeg jo ikke læge og bestemt ikke ekspert på området, - jeg ved bare at rygning er MEGET skadeligt for fostre, - men om noget andet er ligeså/mere skadeligt, - det kan jeg ikke vide. Hvis jeg var din veninde og man på magisk vis kunne have forudset hvad der ville ske, - ville jeg have spurgt lægerne/min jordemoder til råds, og formentlig have rettet mig efter hvad de sagde.[/citat] så du har aldrig gået en tur i barnevogn el.lign med dine børn inde i byen f.eks? Der er jo også røg fra biler, busser og måske ovenikøbet nogen der ryger på gaden.... du vil aldrig tage dine børn med til f.eks toykio (staves, tak(?)(?)), hvor der er smog-problemer?? Jannie - Nysgerrig;) [/citat] Jo selvfølgelig har jeg det, - nu synes jeg godtnok spørgsmålene er ved at komme langt ned i "niveau",- hvordan er det lige relevant i forhold til om jeg synes det er en god idé at ryge under graviditeten?[/citat] det handler jo netop IKKE OM VALGET AF RYGNING - sådan som jeg læser det. Beklager hvis jeg misforstår noget. For dig virker det til, at det handler om MENNESKET BAG det valg... og det synes jeg bare er så træls at læse.... bliver sgu ked af det på rygernes vegne.... det er et menneske der har truffet et valg, og vi to er enige om at vi ikke mener det er et hensigtsmæssigt valg - helt enig. Men jeg fordømmer ikke MENNESKET bag det valg. Jannie - der faktisk inderst inde er enig med dig. Synes bare at der er en tendens til at debatten går på MENNESKET bag valget om at ryge, og ikke på SELVE VALGET. [/citat] Altså, jeg ved godt at der er nogen som lægger stor vægt på forskellen i f.eks. de ting du nævner, ligesom der er nogen, der mener der er stor forskel på at sige "du må ikke...." og "Jeg vil ikke have at du.." - jeg synes i bund og grund det er det samme. Jeg synes ikke der er forskel på [k]mennesket[/k] eller [k]valget,[/k] for det er [k]mennesket[/k] som træffer [k]valget[/k], mennesket kan også vælge at lade være. De valg vi træffer, former os som mennesker og siger noget om os som mennesker. Det som det handler om for mig, er at rygning er skidt for børn, og hvis man vælger at udsætte sit ufødte barn for de giftstoffer,- ja, så har man truffet et dårligt valg, som menneske, - om jeg så synes mennesket er skidt eller jeg synes valget er skidt, - ja, det kan jeg ikke lige gennemskue :S [/citat] man er da ikke et dårligt menneske, fordi man træffer et valg andre ikke har gjort??? og man er da heller ikke en dårlig mor, det er godt nok set meget firkantet!! Man er en dårlig mor hvis man ikke giver sit barn tøj nok på, ikke giver det nok at spise og drikke, ikke skifter det, ikke lader det sover efter behov, hvis man ikke trøster når det er ked, ikke holder på panden når det kaster op, hvis man ikke deltager aktivt i barnets liv, hvis man ikke giver det kærtegn, hvis man ikke støtter og udfordrer det i dets udvikling osv osv ..... man bliver altså ikke en dårlig mor pga et "dårligt valg". og ved du hvad: Jeg er barn af rygere, er vokset op i røg og min mor røg under hendes graviditet. Jeg har et godt liv, fungere socialt, har mine eksamener og et godt job og jeg har ikke rygerelaterede sygdomme. OG MIN MOR ER EN FANTASTISK MOR trods hendes valg om rygning. Og ved du hvad mere: Folk der aldrig har været i nærheden af røg får også kræft, hjertesygdomme, bliver overvægtige osv.... Jeg vil til sidst understrege at jeg ikke synes rygning og graviditet er i orden, jeg synes det er skrækkeligt. Jeg har et ikke-ryger hjem, og der bliver aldrig røget inde, og jeg har aldrig røget under min graviditet. Jeg forstår ikke rygeres valg om rygning, men det er ikke min opgave at fordømme dem som mennesker, som du gør. Jannie[/citat] Som jeg har skrevet snart 1000 gange herinde, så synes jeg stadig at man er en dårlig mor/menneske hvis man vælger at ryge under sin graviditet, - men selvf. kun på punktet "røg", - man kan jo godt være fantastisk til at stimulere sit barn , lave sund mad eller hvad ved jeg. Det var slut for mig i denne debat, - jeg orker ikke at blive ved med at forklare hvad jeg mener, - eller korrigere hvad jeg har skrevet. :)[/citat] okay, det er helt i orden. Rigtig god aften til dig....;) Jannie

Anmeld

20. september 2008

A.

hold da op det er en go´omgang grin her da :))

hvem f...giver jer lov til at dømme andre mennesker i er ikke en #"¤% berdre end andre når i gøre det..og i skal altså huske at man skal først har selv ryg fri for at snakke dømme eller hvad er det i har gang her..
håber så at i/du kan står foran spejl og sige til sig selv at i/du har aldrig gjort noget forkert i er bare for meget

Anmeld

20. september 2008

heaven

agnieszka skriver:

hvem f...giver jer lov til at dømme andre mennesker i er ikke en #"¤% berdre end andre når i gøre det..og i skal altså huske at man skal først har selv ryg fri for at snakke dømme eller hvad er det i har gang her..
håber så at i/du kan står foran spejl og sige til sig selv at i/du har aldrig gjort noget forkert i er bare for meget

rooolig nu... håber da ikke den var myntet på alle her i tråden;)

vi er jo nogen som "forsvare" i rygere, og stadig respekterer jer som mennesker og ikke mener i er dårlige mødre, ikke??? Jeg forstår ikke jeres valg, men jeg har som sagt fuld ud respekt for jer som mennesker.

Jannie

Anmeld

20. september 2008

Christinahr

heaven skriver:

agnieszka skriver:

vi er jo nogen som "forsvare" i rygere, og stadig respekterer jer som mennesker og ikke mener i er dårlige mødre, ikke??? Jeg forstår ikke jeres valg, men jeg har som sagt fuld ud respekt for jer som mennesker.

Jannie

Jeps... vi er her:P

Anmeld

20. september 2008

A.

heaven skriver:

agnieszka skriver:

Jannie

hehe nej nej:$ selvfølgeligt ikke på alle hehe

altså selvfølgeligt er det ikke super godt at man ryger når man er gravid men man kan ikke kalde en for dårlig mor det er så barnlig når man gøre det.. og man kan bare ikke sige at man har ikke respekt for en anden person..:-o det er ligesom jeg skulle ikke ha´respekt for folk som drikker kaffe når de ammer bruger cremer deo perfume vaskepulver hårlak spiser chorizo tømmer kattebakke når de er gravide osv osv osv synes bare at det er bare til grin det der..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.