Hvornår gå på barsel ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. januar 2011

Hvem?

thilde-tusindfryd skriver:

Der er sikkert stor forskel på, hvornår man føler behov for at gå på barsel, ku jeg forestille mig, men hvad er det normale ?

Hvornår har I planer om at tage barsel fra ? (altså fra hvilken uge, tænker jeg)

Og hvor længe har I planer om at holde barsel ?

Da jeg ventede min første, gik fra på barsel 8 uger før termin, da jeg er offentligt ansat og havde derfor muligheden for det, da der kun er 11 mdr. mellem mine drenge er jeg gået fra barsel til barsel, jeg bruger det hele af mi førstefødtes barsel, han er fra Januar og barselen for ham er slut, men jeg fødte en dreng den efterfølgende December, hvor jeg så har barsel nu, min starter min studier op igen til September og har derfor lidt barsel tilbage. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2011

Blyb

Jeg går på barsel 4 uger før forventet termin iflg. min overenskomst. Jeg ved endnu ikke helt hvor længe jeg holder barsel, det kommer lidt an på økonomi og om vi kan få pasning. Men jeg forventer omkring et års tid.

Jeg synes det virker meget optimistisk, hvis du kun tager 3 mdr. barsel. Men det er bare min mening. Du skal regne med en baby har et stort tryghedsbehov og vil en evt. dagplejer eller institution kunne klare dette job tilfredsstillende, med en masse andre børn omkring dem? Og vil du selv være klar til at aflevere din baby til andre en hel dag af gangen? Der er nok af overvejelser at gøre sig. Håber du finder den rigtige for Jer.

Blyb 10+4

Anmeld

23. januar 2011

MariaJ

thilde-tusindfryd skriver:

JO, det kan du dælme tro, det er !

Fuldtidsstudie er faktisk MERE krævende end fuldtidsarbejde, ihf timemæssigt, fordi man ikke har fri kl. 16 eller 17, men også skal sidde og læse om aftenen og til eksamen osv. Men der er den fordel ved mit studie, som sagt, at jeg ikke har mødepligt og at der kun er undervisning 2-3 dage om ugen. Det betyder så bare, at jeg skal arbejde hjemmefra de andre dage, inkl. weekend. Spørgsmålet er bare, om det er realistisk, fordi der jo skal ammes, skiftes bleer og man får ikke meget nattesøvn. Så jeg ved ikke, om man kan holde til det.

Det kommer jo rigtig meget an på dit kommende barn, hvor meget du kan lave ved siden af. Jeg har arbejdet lidt ved siden af barslen i hele perioden. I starten var det nemt nok, men her til sidst har det virkelig trukket tænder ud. Min datter var meget stille og nem i begyndelsen, så jeg har både kunnet arbejde hjemme mens hun sov og haft hende med til møder o.lign. Til gengæld blev det rigtig svært fra ca seks måneder og frem - fra da hun lærte at kravle. Siden da har vi simpelthen ikke haft et roligt øjeblik, og når hun har sovet middagslur har jeg været så totalt smadret af træthed (og bagud med absolut alle praktiske opgaver) at der ikke har været energi til arbejde overhovedet. Så det er svært at sige.

Jeg gik fra tre uger før fødslen, og det syntes jeg var lige sent nok. Jeg sov rigtig dårligt til sidst og havde virkelig svært ved at samle mig om andet end at jeg snart skulle være MOR. Jeg har været på barsel i 9 måneder.

Anmeld

23. januar 2011

DK

Hej Thilde!

Nu er du jo en single-mor, og så vil jeg ikke synes det er en god ide at tage væk 2 døgn om ugen, når din baby kun er 2,5-3 mdr. Du har jo ingen "far" at efterlade barnet hos, altså en person som barnet bor sammen med og er helt tryg hos! (Nu ved jeg jo ikke om du bor med din mor, men din alder taget i betragtning gætter jeg på at det ikke er tilfældet).

Hvis jeg var dig ville jeg NYDE det barn du sådan har ønsket dig og planlagt, og så holde barsel indtil 1/2. Det er stadig ikke et helt år, men kun fra et semester til det næste. Du har termin i starten af juni, ikke? Hvis du går to uger over tid, så er dit barn altså kun 2,5 mdr gammel når du starter op 1/9 (og vi på Århus uni starter endda ofte op sidst i aug...) Så i stedet ville jeg bare holde barsel indtil 1/2, så har du 7,5 mdr. at holde barsel i. Evt. kan du tage et enkelt fag, altså uden at følge det, og så gå til eksamen i det til næste sommer. Så har du ret til miks-klip, og altså et helt år med dobbelt-su klip (altså såfremt det er pengene der også har lidt at sige for hvorfor du så gerne vil så tidligt igang)

Husk at du er dig selv derhjemme, og at ALT arbejdet med hus og barn ligger på dine skuldre! Så er det altså meget at du OGSÅ lige skal følge en udd. imens!

-Ditte

Anmeld

23. januar 2011

Sofia

Jeg har ikke helt styr på, hvad jeg gør endnu. Plan 1 er at jeg tager barsel fra jeg føder til og med november = 8 måneder. Plan 2 er, at jeg tager barsel fra jeg føder til og med december, snupper en eksamen i januar, og derefter endnu to måneders barsel i  februar og marts. Så skriver jeg speciale i maj og juni, og bliver færdig med uddannelsen til 1. juli 2012. Ved simpelthen ikke hvilken en af modellerne, jeg skal vælge. Grunden til at vælge plan 1 er, at jeg så hurtigere kommer ud og får et job = løn, og at jeg tror, der er flere jobs at få i februar fremfor hvis jeg bliver færdig til juli, hvor rigtig mange bliver færdiguddannede. Men fordelen ved plan 2 er jo, at jeg får ca. 3 måenders ekstra barsel og tid sammen med vores barn. Jeg tror bare jeg ender med at beslutte mig hen af vejen, når jeg ser, hvornår barnet er klar til pasning i institution, og om der pludselig dukker nogle gyldne jobs op jeg bare er NØD til at søge, så må jeg jo skynde mig at blive færdig

Anmeld

23. januar 2011

Clisolka

Jeg gik på barsel 10 uger før termin - jeg har ret til 6 uger før termin og så snuppede jeg min restferie på 4 uger inden Det var den perfekte løsning for mig, idet jeg først kommer tilbage på mit arbejde engang til sep/okt igen.

Anmeld

23. januar 2011

Rosa

DK skriver:

Hej Thilde!

Nu er du jo en single-mor, og så vil jeg ikke synes det er en god ide at tage væk 2 døgn om ugen, når din baby kun er 2,5-3 mdr. Du har jo ingen "far" at efterlade barnet hos, altså en person som barnet bor sammen med og er helt tryg hos! (Nu ved jeg jo ikke om du bor med din mor, men din alder taget i betragtning gætter jeg på at det ikke er tilfældet).

Hvis jeg var dig ville jeg NYDE det barn du sådan har ønsket dig og planlagt, og så holde barsel indtil 1/2. Det er stadig ikke et helt år, men kun fra et semester til det næste. Du har termin i starten af juni, ikke? Hvis du går to uger over tid, så er dit barn altså kun 2,5 mdr gammel når du starter op 1/9 (og vi på Århus uni starter endda ofte op sidst i aug...) Så i stedet ville jeg bare holde barsel indtil 1/2, så har du 7,5 mdr. at holde barsel i. Evt. kan du tage et enkelt fag, altså uden at følge det, og så gå til eksamen i det til næste sommer. Så har du ret til miks-klip, og altså et helt år med dobbelt-su klip (altså såfremt det er pengene der også har lidt at sige for hvorfor du så gerne vil så tidligt igang)

Husk at du er dig selv derhjemme, og at ALT arbejdet med hus og barn ligger på dine skuldre! Så er det altså meget at du OGSÅ lige skal følge en udd. imens!

-Ditte

Lige præcis! Nyd dog dit lille barn så længe som muligt, det har da også fortjent al den mor det kan få, når der nu ikke er en far der bor sammen med det 

Anmeld

23. januar 2011

thilde-tusindfryd

Blyb skriver:

Jeg går på barsel 4 uger før forventet termin iflg. min overenskomst. Jeg ved endnu ikke helt hvor længe jeg holder barsel, det kommer lidt an på økonomi og om vi kan få pasning. Men jeg forventer omkring et års tid.

Jeg synes det virker meget optimistisk, hvis du kun tager 3 mdr. barsel. Men det er bare min mening. Du skal regne med en baby har et stort tryghedsbehov og vil en evt. dagplejer eller institution kunne klare dette job tilfredsstillende, med en masse andre børn omkring dem? Og vil du selv være klar til at aflevere din baby til andre en hel dag af gangen? Der er nok af overvejelser at gøre sig. Håber du finder den rigtige for Jer.

Blyb 10+4

Nej, jeg vil heller ikke overlade mit barn til dagpleje i to døgn   Det ku jeg da ikke finde på. Det blir enten et spm om, at min mor skal passe den lille de dage, jeg er væk, eller at faderen skal, eller at jeg tager den lille med + en barnepige til at tage sig af hende i dagtimerne, når jeg skal koncentere mig om undervisning.

Anmeld

23. januar 2011

thilde-tusindfryd

MariaJ skriver:

Det kommer jo rigtig meget an på dit kommende barn, hvor meget du kan lave ved siden af. Jeg har arbejdet lidt ved siden af barslen i hele perioden. I starten var det nemt nok, men her til sidst har det virkelig trukket tænder ud. Min datter var meget stille og nem i begyndelsen, så jeg har både kunnet arbejde hjemme mens hun sov og haft hende med til møder o.lign. Til gengæld blev det rigtig svært fra ca seks måneder og frem - fra da hun lærte at kravle. Siden da har vi simpelthen ikke haft et roligt øjeblik, og når hun har sovet middagslur har jeg været så totalt smadret af træthed (og bagud med absolut alle praktiske opgaver) at der ikke har været energi til arbejde overhovedet. Så det er svært at sige.

Jeg gik fra tre uger før fødslen, og det syntes jeg var lige sent nok. Jeg sov rigtig dårligt til sidst og havde virkelig svært ved at samle mig om andet end at jeg snart skulle være MOR. Jeg har været på barsel i 9 måneder.

Ja, du har ret. Der er selvfølgelig også den faktor, at det kommer an på barnet, at der er forskel på børn.

Du siger, at det i starten var nemt nok. Det er netop også det, jeg har hørt. At de jo primært sover og spiser. Så at der netop godt kan være tid til andet. Men spørgsmålet er så, hvornår de blir mere krævende. Du har oplevet, at det kom efter ½ år ? Hvor længe varede det så ? Eller er det stadig sådan ? og hvordan klarer du så hverdagen med arbejde ?

Anmeld

23. januar 2011

thilde-tusindfryd

DK skriver:

Hej Thilde!

-Ditte

Hej og tak for dit svar. Det er sikkert velment med det personlige råd, men der er mange elementer i de ting, du nævner, som ikke er aktuelle eller gældende for mig. Og det var nu heller ikke så konkrete personlige anbefalinger, jeg efterlyste, mere feedback på, hvordan I andre har gjort og hvorfor, så jeg selv kan danne mig et overblik over, hvad der evt. er muligt for mig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.