når ræven skyder igen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2011

Mi

nutche skriver:

uh hvor er jeg shokeret over at min tråd med en sjov lille historie (for sådan ser jeg det) har udviklet sig til en lang debat om hvorvidt jægere er gode eller onde.

det var sørme ikke meningen med indlægget.

Det er nogle gange de sjoveste ting der er sprængfarlige  Men en sjov historie var det da

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2011

Laulund87

SussieThyssen skriver:

Jeg har taget den til mig..og ellers så skriver du bare, hvis du synes, jeg trænger til et spark bag i...vil du love mig det??

Og jeg vil da sige at du er god til at sige tingene, så man forstår dem..du kan nemlig tit sige med få ord, hvad jeg kan være side op og side ned at få sagt LOL
Se nu bare her....en skovl er en skovl..og det er ski til at forholde sig til.
Så et knus skal du have.
..og et tak med på vejen.

Det er ikke et spark, bare et lille prik på skulderen Men igen, det kan godt være jeg ser forkert på det..

Du får også et tilbage

Anmeld

18. januar 2011

Lone Jakobsen

MarianneSonne skriver:

Det er nogle gange de sjoveste ting der er sprængfarlige  Men en sjov historie var det da

ja den havde jeg sørme ikke set komme

Anmeld

18. januar 2011

*Toffee*

MarianneSonne skriver:

Griner, for hvor er det herligt at indrømme at man måske er fordømmende og uvidende  (altså ikke at du nødvendigvis er det, men god egenskab)

Der findes forskellige slags jægere, ligesom indenfor alt andet. Jeg kan fortælle dig hvordan der er herhjemme og hos min far og hans familie som også er jægere.

For dem er det at være jæger ikke først og fremmest forbundet med at skyde dyr. De har hver især nogle ret store jagtområder som der kun går ganske få jægere på. Min mands brødres jord, går min mand på, der er også et par andre jægere som har adgang til det. Dog må der ikke jages vildt på det, det vil bønderne ikke have

De laver alle meget vildtpleje. Planter og veligeholder krat og skov, fodre her når vinteren er hårdest. Skyder kun det råvildt som er forsvarelig, så bestanden kan vokse uden at der bliver for mange dyr på området. Typisk skyder de kun et rådyr om året, og nogle år slet ingen. De finder glæde ved at træne deres hunde og går til flugtskydning, for morskab og fordi de så bliver trænet i at ramme. De tager endda på jagt uden geværet ind i mellem, blot for at komme ud og se hvad der er af dyr derude. De spiser som regel det de skyder, selvom min mor og jeg ind i mellem fortæller dem, at det de har kokkereret skal man vist have skudt for at syntes om

De dyr som har levet i den vilde natur har jeg ingen kvaler med at spise, så længe der ikke er drevet rov på naturen. Derimod findes der mange dyr i fangeskab som ikke har de samme gunstige forhold.

Der er jo ristriktioner på hvilke dyr som må skydes i løbet af året, så man ikke må skyde når dyrene har unger fx.

Men jeg ved også godt at der findes jægere som ikke kan få skudt nok, og som ikke har den samme respekt for naturen, og dem så jeg også gerne frataget deres jagttegn

Marianne

www.stjerneleg.dk

Åååh men kender du det? Lige præcis på dette område er jeg så fordømmende og uvidende at det nærmest går hen og bliver latterligt, he he.. Nærmest som et barn der holder sig fra ørene og siger LA LALALALALA...

Ikke desto mindre har jeg selvfølgelig læst det du har skrevet og hvor er jeg glad for at du har skrevet det  For lige præcis DET er der ingen der har fortalt mig før. Normaltvis når jeg kommer i en debat som denne, så er det første, uden undtagelse, folk siger til mig ... " Nååå men så er du vel også vegetar ". Der ikke nogen der fotæller mig det, som du lige har gjort. Hvordan det egentligt foregår når man er jæger. For mit klare billede var selvfølgelig, at lige så snart det blev en mulighed, så var jægerne ude og plaffe små nuttede bambier. Jeg synes selvfølgelig stadig ikke at det er fedt at dyrene bliver skudt, men jeg er meget glad for at høre om den vildtpleje der bliver gjort, og det er måske lige præcis den der gør at jeg rent faktisk se en bambi engang imellem (Ved godt det ikke hedder en bambi i virkeligheden, men det er nok med til at holde fastholde min barnlige tilgang til det) .

Jeg sætter dog stor pris på de jægere der kommer ud ved påkørt eller på anden måde tilskadekommen vildt.

Men hvorfor er der nogen der opdrætter dyr for bare at lukke dem ud og skyde dem? Er der andre formål end at skyde dem?

Iøvrigt synes jeg du har en god pointe i forhold til at spise det. For selvom jeg ikke kan udstå tanken om at Rådyret bliver skudt, kan der da ikke være så meget tvivl om at den har haft et meget bedre liv end den ko, jeg gladeligt spiser fra køledisken.

Grineren kommentar med madlavningen i øvrigt, ha ha ha.. 

Anmeld

18. januar 2011

*Toffee*

nutche skriver:

ja den havde jeg sørme ikke set komme

Det er da ikke noget du skal være ked af  

Anmeld

18. januar 2011

eElak

1-0 til ræven... 

Anmeld

18. januar 2011

Mi

Toffi skriver:

Åååh men kender du det? Lige præcis på dette område er jeg så fordømmende og uvidende at det nærmest går hen og bliver latterligt, he he.. Nærmest som et barn der holder sig fra ørene og siger LA LALALALALA...

Ikke desto mindre har jeg selvfølgelig læst det du har skrevet og hvor er jeg glad for at du har skrevet det  For lige præcis DET er der ingen der har fortalt mig før. Normaltvis når jeg kommer i en debat som denne, så er det første, uden undtagelse, folk siger til mig ... " Nååå men så er du vel også vegetar ". Der ikke nogen der fotæller mig det, som du lige har gjort. Hvordan det egentligt foregår når man er jæger. For mit klare billede var selvfølgelig, at lige så snart det blev en mulighed, så var jægerne ude og plaffe små nuttede bambier. Jeg synes selvfølgelig stadig ikke at det er fedt at dyrene bliver skudt, men jeg er meget glad for at høre om den vildtpleje der bliver gjort, og det er måske lige præcis den der gør at jeg rent faktisk se en bambi engang imellem (Ved godt det ikke hedder en bambi i virkeligheden, men det er nok med til at holde fastholde min barnlige tilgang til det) .

Jeg sætter dog stor pris på de jægere der kommer ud ved påkørt eller på anden måde tilskadekommen vildt.

Men hvorfor er der nogen der opdrætter dyr for bare at lukke dem ud og skyde dem? Er der andre formål end at skyde dem?

Iøvrigt synes jeg du har en god pointe i forhold til at spise det. For selvom jeg ikke kan udstå tanken om at Rådyret bliver skudt, kan der da ikke være så meget tvivl om at den har haft et meget bedre liv end den ko, jeg gladeligt spiser fra køledisken.

Grineren kommentar med madlavningen i øvrigt, ha ha ha.. 

Jeg kan huske fra min barndom at min far en sjælden gang skød en bambi, men når han så kom hjem, ja så fik han det lidt dårligt med det og begyndte at sige at: "den kunne jo have fået lam til foråret, og det er jo også rart at komme derud og se på dem".  Så brægede min søster og mig til ham, med små hundeøjne og sagde: "Far du har vel ikke skudt bambi". Det var bare SÅ sjovt.

Det der med opdræt, tror jeg ikke er så udbredt, og egentlig bryder jeg mig ikke om tanken. Omvendt så tror jeg ikke at bambi lider mere ved at blive skudt, som når grisen eller kyllingen aflives. Hvis det er en normal jagt, så bliver bambi jo heller ikke jagtet vildt. Enten sidder de bare og venter på at dyret kommer af sig selv, og eller render hunden ind i et krat, og så løber bambi ud. Den opdager jo ikke at den bliver skudt.

Fx var der for noget tid siden en udsendelse om hvordan de fjer der er i vores dyner blev lavet. Det viste sig at man plukkede hønsene LEVENDE, for så voksede fjerene ud igen og sådan kunne man så gøre et par gange, før hønen døde af det. Det er skræmmende at sove under det.

Anmeld

18. januar 2011

Plysbjørnen

SussieThyssen skriver:

Haha...må undskylde at jeg sagde "Fryd!"
Det er ikke pænt, men når det kommer til jagt, så har jeg ingen mercy over for jægere.
Jo, hvis det er et must for at overleve, men ikke hvis det er som fritidsfornøjelse.
Og så vil jeg iøvrigt blæse enhver jagtfantast i øret.
Det er virkeligt en af de ting, der kan få mig til at gå berserk, at stå overfor en håndfuld jægere.
Igen..jeg har stor forståelse for naturjægeren, der skal overleve på det han kan skaffe, ikke noget brok der.
Men gå på jagt for at dyrke sit primitive urinstinkt i et velstandssamfund...no way.
Lev og lad leve...hvert eneste væsen, der dræbes unødigt eller med vilje, tages fra sin ret til livet.
Touché fra moder natur

Kærligst
Sussie
(der også flytter snegle fra fortove og kommer for sent på arbejde)

Så sandt så sandt. Kan ikke se hvad det skal gøre godt for.

Anmeld

18. januar 2011

Lone Jakobsen

Toffi skriver:

Det er da ikke noget du skal være ked af  

måske ikke.... men det er jeg nu

Anmeld

18. januar 2011

*Toffee*

MarianneSonne skriver:

Jeg kan huske fra min barndom at min far en sjælden gang skød en bambi, men når han så kom hjem, ja så fik han det lidt dårligt med det og begyndte at sige at: "den kunne jo have fået lam til foråret, og det er jo også rart at komme derud og se på dem".  Så brægede min søster og mig til ham, med små hundeøjne og sagde: "Far du har vel ikke skudt bambi". Det var bare SÅ sjovt.

Det der med opdræt, tror jeg ikke er så udbredt, og egentlig bryder jeg mig ikke om tanken. Omvendt så tror jeg ikke at bambi lider mere ved at blive skudt, som når grisen eller kyllingen aflives. Hvis det er en normal jagt, så bliver bambi jo heller ikke jagtet vildt. Enten sidder de bare og venter på at dyret kommer af sig selv, og eller render hunden ind i et krat, og så løber bambi ud. Den opdager jo ikke at den bliver skudt.

Fx var der for noget tid siden en udsendelse om hvordan de fjer der er i vores dyner blev lavet. Det viste sig at man plukkede hønsene LEVENDE, for så voksede fjerene ud igen og sådan kunne man så gøre et par gange, før hønen døde af det. Det er skræmmende at sove under det.

He he he... Det hele bliver jo også bare så personligt og eventyragtigt når det er Bambi istedet for et rådyr.

Nej du har selvfølgelig fuldstændig ret i at rådyret ikke ved hvad der skal ske. Og er på den måde meget bedre stillet end de industrielle dyr. (Uf det var da egentligt ikke et rart ord).

Min dyne og hovedpude er fyldt med kunstfiber, netop fordi jeg havde læst det med at de blev plukket levende. Yiakes..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.