MarianneSonne skriver:
Griner, for hvor er det herligt at indrømme at man måske er fordømmende og uvidende
(altså ikke at du nødvendigvis er det, men god egenskab) 
Der findes forskellige slags jægere, ligesom indenfor alt andet. Jeg kan fortælle dig hvordan der er herhjemme og hos min far og hans familie som også er jægere.
For dem er det at være jæger ikke først og fremmest forbundet med at skyde dyr. De har hver især nogle ret store jagtområder som der kun går ganske få jægere på. Min mands brødres jord, går min mand på, der er også et par andre jægere som har adgang til det. Dog må der ikke jages vildt på det, det vil bønderne ikke have 
De laver alle meget vildtpleje. Planter og veligeholder krat og skov, fodre her når vinteren er hårdest. Skyder kun det råvildt som er forsvarelig, så bestanden kan vokse uden at der bliver for mange dyr på området. Typisk skyder de kun et rådyr om året, og nogle år slet ingen. De finder glæde ved at træne deres hunde og går til flugtskydning, for morskab og fordi de så bliver trænet i at ramme. De tager endda på jagt uden geværet ind i mellem, blot for at komme ud og se hvad der er af dyr derude. De spiser som regel det de skyder, selvom min mor og jeg ind i mellem fortæller dem, at det de har kokkereret skal man vist have skudt for at syntes om 
De dyr som har levet i den vilde natur har jeg ingen kvaler med at spise, så længe der ikke er drevet rov på naturen. Derimod findes der mange dyr i fangeskab som ikke har de samme gunstige forhold.
Der er jo ristriktioner på hvilke dyr som må skydes i løbet af året, så man ikke må skyde når dyrene har unger fx.
Men jeg ved også godt at der findes jægere som ikke kan få skudt nok, og som ikke har den samme respekt for naturen, og dem så jeg også gerne frataget deres jagttegn
Marianne
www.stjerneleg.dk
Åååh men kender du det? Lige præcis på dette område er jeg så fordømmende og uvidende at det nærmest går hen og bliver latterligt, he he.. Nærmest som et barn der holder sig fra ørene og siger LA LALALALALA...
Ikke desto mindre har jeg selvfølgelig læst det du har skrevet og hvor er jeg glad for at du har skrevet det
For lige præcis DET er der ingen der har fortalt mig før. Normaltvis når jeg kommer i en debat som denne, så er det første, uden undtagelse, folk siger til mig ... " Nååå men så er du vel også vegetar
". Der ikke nogen der fotæller mig det, som du lige har gjort. Hvordan det egentligt foregår når man er jæger. For mit klare billede var selvfølgelig, at lige så snart det blev en mulighed, så var jægerne ude og plaffe små nuttede bambier. Jeg synes selvfølgelig stadig ikke at det er fedt at dyrene bliver skudt, men jeg er meget glad for at høre om den vildtpleje der bliver gjort, og det er måske lige præcis den der gør at jeg rent faktisk se en bambi engang imellem (Ved godt det ikke hedder en bambi i virkeligheden, men det er nok med til at holde fastholde min barnlige tilgang til det) .
Jeg sætter dog stor pris på de jægere der kommer ud ved påkørt eller på anden måde tilskadekommen vildt.
Men hvorfor er der nogen der opdrætter dyr for bare at lukke dem ud og skyde dem? Er der andre formål end at skyde dem?
Iøvrigt synes jeg du har en god pointe i forhold til at spise det. For selvom jeg ikke kan udstå tanken om at Rådyret bliver skudt, kan der da ikke være så meget tvivl om at den har haft et meget bedre liv end den ko, jeg gladeligt spiser fra køledisken.
Grineren kommentar med madlavningen i øvrigt, ha ha ha..