Toffi skriver:
Jeg holder med ræven!
Men jeg er også både fordømmende og uvidende, så er det sagt. Altså groft sagt, synes jeg egentligt ikke at nogle skal skydes, hverken mennesker eller dyr, heller ikke de dyr jeg spiser frá slagterier.
Jeg forstår godt at der er bestande der skal holdes nede, men jeg er på ingen måde overbevist om at der skal SÅ mange jægere til det. Endvidere forstår jeg heller ikke at man opdrætter dyr, for at sætte dem ud, for derefter at skyde dem. Jeg synes egentligt det er lidt mærkeligt.
Der hvor jeg står helt af er nok mere tanken om at man idag er jæger fordi man godt kan lide at skyde dyr. Selve det faktum at skyde dem er spændende. Det er ikke noget jeg forstår og er ikke noget jeg nogensinde kommer til at forstå. Af samme grund kunne jeg heller ikke være sammen med en jæger.
Men det er en svær debat, for jægerne synes jeg er en langt ude hippie freak med en romantisk forestilling om bambi og dyrene i hakkebakkeskoven og jeg synes det er underligt at man kan nyde at dræbe dyr. 
Griner, for hvor er det herligt at indrømme at man måske er fordømmende og uvidende
(altså ikke at du nødvendigvis er det, men god egenskab) 
Der findes forskellige slags jægere, ligesom indenfor alt andet. Jeg kan fortælle dig hvordan der er herhjemme og hos min far og hans familie som også er jægere.
For dem er det at være jæger ikke først og fremmest forbundet med at skyde dyr. De har hver især nogle ret store jagtområder som der kun går ganske få jægere på. Min mands brødres jord, går min mand på, der er også et par andre jægere som har adgang til det. Dog må der ikke jages vildt på det, det vil bønderne ikke have 
De laver alle meget vildtpleje. Planter og veligeholder krat og skov, fodre her når vinteren er hårdest. Skyder kun det råvildt som er forsvarelig, så bestanden kan vokse uden at der bliver for mange dyr på området. Typisk skyder de kun et rådyr om året, og nogle år slet ingen. De finder glæde ved at træne deres hunde og går til flugtskydning, for morskab og fordi de så bliver trænet i at ramme. De tager endda på jagt uden geværet ind i mellem, blot for at komme ud og se hvad der er af dyr derude. De spiser som regel det de skyder, selvom min mor og jeg ind i mellem fortæller dem, at det de har kokkereret skal man vist have skudt for at syntes om 
De dyr som har levet i den vilde natur har jeg ingen kvaler med at spise, så længe der ikke er drevet rov på naturen. Derimod findes der mange dyr i fangeskab som ikke har de samme gunstige forhold.
Der er jo ristriktioner på hvilke dyr som må skydes i løbet af året, så man ikke må skyde når dyrene har unger fx.
Men jeg ved også godt at der findes jægere som ikke kan få skudt nok, og som ikke har den samme respekt for naturen, og dem så jeg også gerne frataget deres jagttegn
Marianne
www.stjerneleg.dk