når ræven skyder igen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2011

SussieThyssen

Rosa skriver:

Der er så mange fordomme og uvidenhed omkring dette emne. Der findes naturligvis brodne kar indenfor enhver hobby, men derfra og så til at sige at alle jægere er lystmordere er sgu for hippieagtigt og naivt til mig (ikke at Sussie er det!) 

Drillepind

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2011

Laulund87

SussieThyssen skriver:

Skal vi ikke lade det hvile søde ven?

Jeg er vokset op på en stor gård på landet med fredede naturområder, og har set min del af skamskudte dyr, og gale flokke af jægere, selv vores køer eller får var ikke fredede, men er blevet anskudte og fyldt med hagl. De klippede vores hegn over, lagde gift ud og slog rovfugle ihjel, skød vore katte..så nej..jeg har intet til overs for jægere.
Da jeg boede nede ved Gavnø slot, så jeg kæmpe jægergrupper gå i flok og følge og nedskyde vildt..og ihhh hvor var de stolte af sig selv, når de havde dræbt rådyr, harer og fasaner, som ikke fik en jordisk chance pga klapperne.
God mad....helt ærligt...vel smager en rådyrryg godt, men hvis man absolut vil sætte tænderne i sådan en, så kan de købe det fra en vildtfarm, hvor dyrerne er født i fangenskab og aldrig har været ude i naturen og bliver avlet til slagt på samme måde som svin og høns.
At de lægger fodder ud til dyrene??
Ja, så der kan blive flere, de kan skyde.
Naturen regulerer sig selv, hvis man lader være med at blande sig.
Hver eneste stykke natur har sin egen lille niche, og holder sig i perfekt ballance, hvis man lader være med at blande sig.
Skab hos ræve...det opstår især når naturen er ude af ballance. Men jægere er ikke dem der skal holde skab nede hos ræve, hvis der var en vildtfoged eller to i hver kommune, som kunne holde øje med den slags, så var det nok.
I gamle dage bekæmpede man ikke skab, og mærkeligt nok fik man større dyr og flottere skind end man gør i dag..måske fordi naturen regulerede sig selv?? De svageste skulle naturen nok selv sortere fra.

Uvidenhed...nej..overhovedet ikke..tvært imod.
Da jeg var barn og ung, kom mine forældre meget sammen med venner, der var jægere, men efterhånden som årene gik, trak mine forældre sig helt væk fra dem, for de kunne ikke holde al deres macho-brovten ud og evige snak om jagtture her og der, hvor de tog hen og skød på stakkels dyr.
Derfor udlagde min far også en del af sin jord som naturreservat.
Men kunne dyrene få lov at være i fred der??
Krybskytteri og jagt om natten med projektører..skal jeg blive ved?

Nu vil du måske sige, at det er kun enkeltstående tilfælde.
Desværre nej...det foregår hele tiden og over hele landet.
Men...man skal nok være dyre- og naturfanatiker som jeg, for at kunne følge mig.
Jeg har haft denne diskussion mange gange før, og er før kommet i modvind fra jægerentusiaster, men lige dette punkt bøjer jeg ikke af på.
Når først man har stået og set en skamskudt hind lide de forfærdeligste kvaler eller en af ens husdyr med et overskudt forben komme humpende..så har man tabt alt for tid og evighed for den danske jægerstand.
Men..du må gerne have din mening for mig, ikke noget der...vi skal bare ikke diskutere jagt
Nu ved du hvorfor jeg har det som jeg har det, så kender du en lille bid mere af Sussie.

Nu har jeg ikke lige taget stilling til det her, men har du svært ved at andre modargumenterer dig? Hver gang det sker, lukker du af og vil lade den ligge Ja undskyld, men det oplever jeg altså tit..

Anmeld

18. januar 2011

*Toffee*

Jeg holder med ræven!  Men jeg er også både fordømmende og uvidende, så er det sagt. Altså groft sagt, synes jeg egentligt ikke at nogle skal skydes, hverken mennesker eller dyr, heller ikke de dyr jeg spiser frá slagterier.

Jeg forstår godt at der er bestande der skal holdes nede, men jeg er på ingen måde overbevist om at der skal SÅ mange jægere til det. Endvidere forstår jeg heller ikke at man opdrætter dyr, for at sætte dem ud, for derefter at skyde dem. Jeg synes egentligt det er lidt mærkeligt.

Der hvor jeg står helt af er nok mere tanken om at man idag er jæger fordi man godt kan lide at skyde dyr. Selve det faktum at skyde dem er spændende.  Det er ikke noget jeg forstår og er ikke noget jeg nogensinde kommer til at forstå. Af samme grund kunne jeg heller ikke være sammen med en jæger.

Men det er en svær debat, for jægerne synes jeg er en langt ude hippie freak med en romantisk forestilling om bambi og dyrene i hakkebakkeskoven og jeg synes det er underligt at man kan nyde at dræbe dyr.  

Anmeld

18. januar 2011

SussieThyssen

Laulund87 skriver:

Nu har jeg ikke lige taget stilling til det her, men har du svært ved at andre modargumenterer dig? Hver gang det sker, lukker du af og vil lade den ligge Ja undskyld, men det oplever jeg altså tit..

Nej da slet ikke... Jeg synes bare ikke, der er nogen grund til at diskutere, hvor det er noget der går en virkeligt nært til hjerte.
Og lige denne her, er jeg nok lidt vel overfølsom med.
Hmmm skulle nok have holdt min bøtte fra starten af.
Så du ser..ingen er perfekt...og slet ikke jeg
Men det er svært at holde mund med tilbagevirkende kraft.

Men jeg er da glad for at du gør mig opmærksom på det..skal nok lige holde øje med mig selv og ellers skubber du bare til mig

Anmeld

18. januar 2011

Laulund87

SussieThyssen skriver:

Nej da slet ikke... Jeg synes bare ikke, der er nogen grund til at diskutere, hvor det er noget der går en virkeligt nært til hjerte.
Og lige denne her, er jeg nok lidt vel overfølsom med.
Hmmm skulle nok have holdt min bøtte fra starten af.
Så du ser..ingen er perfekt...og slet ikke jeg
Men det er svært at holde mund med tilbagevirkende kraft.

Men jeg er da glad for at du gør mig opmærksom på det..skal nok lige holde øje med mig selv og ellers skubber du bare til mig

Tit så skriver du bare nogle svar hvor mange nok ville modargumentere, se bare på den der var med vinterdækkene

Tror du tit ser anderledes på tingene end mange andre, og det virker ikke til at du tager til dig at andre mener noget andet.

Men nej ingen er perfekt, det ville da være kedeligt..

Anmeld

18. januar 2011

SussieThyssen

Laulund87 skriver:

Tit så skriver du bare nogle svar hvor mange nok ville modargumentere, se bare på den der var med vinterdækkene

Tror du tit ser anderledes på tingene end mange andre, og det virker ikke til at du tager til dig at andre mener noget andet.

Men nej ingen er perfekt, det ville da være kedeligt..

Jo da..jeg tager bestemt tingene til mig, når folk mener noget andet...hmmm..det synes jeg da ellers at jeg prøver at understrege, at jeg respekterer andres meninger meget...gør jeg ikke??
Men, derfor behøver jeg da ikke være enig..gør jeg??

Hvad vil du så synes at jeg bør gøre, når jeg ikke er enig?
Altså ud over at sige, at jeg ikke er enig, men at jeg respekterer andres mening?
Og jeg gør altså hverken nar eller grin..det skal du ikke tro..jeg vil gerne lære noget her, så jeg er helt åben over for personlig kritik

Anmeld

18. januar 2011

Mi

Toffi skriver:

Jeg holder med ræven!  Men jeg er også både fordømmende og uvidende, så er det sagt. Altså groft sagt, synes jeg egentligt ikke at nogle skal skydes, hverken mennesker eller dyr, heller ikke de dyr jeg spiser frá slagterier.

Jeg forstår godt at der er bestande der skal holdes nede, men jeg er på ingen måde overbevist om at der skal SÅ mange jægere til det. Endvidere forstår jeg heller ikke at man opdrætter dyr, for at sætte dem ud, for derefter at skyde dem. Jeg synes egentligt det er lidt mærkeligt.

Der hvor jeg står helt af er nok mere tanken om at man idag er jæger fordi man godt kan lide at skyde dyr. Selve det faktum at skyde dem er spændende.  Det er ikke noget jeg forstår og er ikke noget jeg nogensinde kommer til at forstå. Af samme grund kunne jeg heller ikke være sammen med en jæger.

Men det er en svær debat, for jægerne synes jeg er en langt ude hippie freak med en romantisk forestilling om bambi og dyrene i hakkebakkeskoven og jeg synes det er underligt at man kan nyde at dræbe dyr.  

Griner, for hvor er det herligt at indrømme at man måske er fordømmende og uvidende  (altså ikke at du nødvendigvis er det, men god egenskab)

Der findes forskellige slags jægere, ligesom indenfor alt andet. Jeg kan fortælle dig hvordan der er herhjemme og hos min far og hans familie som også er jægere.

For dem er det at være jæger ikke først og fremmest forbundet med at skyde dyr. De har hver især nogle ret store jagtområder som der kun går ganske få jægere på. Min mands brødres jord, går min mand på, der er også et par andre jægere som har adgang til det. Dog må der ikke jages vildt på det, det vil bønderne ikke have

De laver alle meget vildtpleje. Planter og veligeholder krat og skov, fodre her når vinteren er hårdest. Skyder kun det råvildt som er forsvarelig, så bestanden kan vokse uden at der bliver for mange dyr på området. Typisk skyder de kun et rådyr om året, og nogle år slet ingen. De finder glæde ved at træne deres hunde og går til flugtskydning, for morskab og fordi de så bliver trænet i at ramme. De tager endda på jagt uden geværet ind i mellem, blot for at komme ud og se hvad der er af dyr derude. De spiser som regel det de skyder, selvom min mor og jeg ind i mellem fortæller dem, at det de har kokkereret skal man vist have skudt for at syntes om

De dyr som har levet i den vilde natur har jeg ingen kvaler med at spise, så længe der ikke er drevet rov på naturen. Derimod findes der mange dyr i fangeskab som ikke har de samme gunstige forhold.

Der er jo ristriktioner på hvilke dyr som må skydes i løbet af året, så man ikke må skyde når dyrene har unger fx.

Men jeg ved også godt at der findes jægere som ikke kan få skudt nok, og som ikke har den samme respekt for naturen, og dem så jeg også gerne frataget deres jagttegn

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

18. januar 2011

Laulund87

SussieThyssen skriver:

Jo da..jeg tager bestemt tingene til mig, når folk mener noget andet...hmmm..det synes jeg da ellers at jeg prøver at understrege, at jeg respekterer andres meninger meget...gør jeg ikke??
Men, derfor behøver jeg da ikke være enig..gør jeg??

Hvad vil du så synes at jeg bør gøre, når jeg ikke er enig?
Altså ud over at sige, at jeg ikke er enig, men at jeg respekterer andres mening?
Og jeg gør altså hverken nar eller grin..det skal du ikke tro..jeg vil gerne lære noget her, så jeg er helt åben over for personlig kritik

Jeg synes tit at du skriver at du vil lade den ligge og det virker, for mig, som om at du ikke tager det til dig. Men det er vel også fint hvis du ikke vil debattere.

Nej du behøver da ikke være enig, men du virker til at lukke ned når folk skriver noget andet. Det kan da godt være jeg ser helt forkert på det Jeg er heller ikke god til at forklare mig og bruge fine ord..

Anmeld

18. januar 2011

SussieThyssen

Laulund87 skriver:

Jeg synes tit at du skriver at du vil lade den ligge og det virker, for mig, som om at du ikke tager det til dig. Men det er vel også fint hvis du ikke vil debattere.

Nej du behøver da ikke være enig, men du virker til at lukke ned når folk skriver noget andet. Det kan da godt være jeg ser helt forkert på det Jeg er heller ikke god til at forklare mig og bruge fine ord..

Jeg har taget den til mig..og ellers så skriver du bare, hvis du synes, jeg trænger til et spark bag i...vil du love mig det??

Og jeg vil da sige at du er god til at sige tingene, så man forstår dem..du kan nemlig tit sige med få ord, hvad jeg kan være side op og side ned at få sagt LOL
Se nu bare her....en skovl er en skovl..og det er ski til at forholde sig til.
Så et knus skal du have.
..og et tak med på vejen.

Anmeld

18. januar 2011

Lone Jakobsen

uh hvor er jeg shokeret over at min tråd med en sjov lille historie (for sådan ser jeg det) har udviklet sig til en lang debat om hvorvidt jægere er gode eller onde.

det var sørme ikke meningen med indlægget.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.