Er det bedst for små børn at være hjemme hos mor/far?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. september 2008

Plysbjørnen

Min datter kommer i dagpleje hver dag, og hun elsker det... det kan vi både se og mærke på hende, og jeg gør det for at hun har muligheden for at have samvær med andre børn...

Undervurdér ALDRIG den kontakt børn har til fætre/kusiner/naboens børn

Sikkert ikke nej, men nu er det ikke alle børn der har fætre/kusiner/nabobørn at have kontakt med... Her har min datter ikke kontakt med hendes kusine (det er kusinens forældres valg) og Nabobørnene er 10 år og opefter, kan garantere dig for at de er ligeglad med min lille datter...

Betina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. september 2008

Heidi B

Hey...

Har Jeppe og Mikkel der lige er blevet 2... (L)
Og kan love for at havde vi haft muligheden havde jeg været hjemme med dem, til de var 2, ihvertfald.
Men desværre havde vi ikke mulighed for at få mere fri...(læs råd)
De kom i VG da de var 13 mdr. Vi valgte at hve de sidst 2 måneder barsel sammen, alle fir(L), og da jeg så startede på job, var Jesper hjemme med dem og kørte dem ind i vuggestuen...
Drengene er rimelig priviligeret, da de har mindst en ugentlig fridag og kun er i DP fra 9-til de vågner af eftermiddagsluren. Så sms´er hun og mens vi cykler derned, kan hun nå at give dem en tør ble...
Jeg stemmer for vi får en ordning så dem der har lyst kan gå hjemme med deres børn til de skal i børnehave... :P

(H) Heidi

Anmeld

17. september 2008

Lullaby

Jeg var hjemme med Izabella til hun var 1½ år og hold da op hvor var det svært at aflevere hende. Hun skreg de første 14 dage hver gang hun så dpmoren. :'(

Anmeld

17. september 2008

Nadi

Min personlige mening er at både mor, far og barn har godt af at være sammen det første år.

Men næste gang skal jeg kun have barsel ca et halvt år og far skal have det sidste halve år. Men jeg synes så også at når det år er gået så er det godt for barnet at komme ud og er sammen med andre børn og oplever verden.

-Nadia

Anmeld

17. september 2008

Pia

Eva skriver:

Pia skriver:

Jeg har svaret ja det første år.

Der efter tror jeg det er sundt nok for barnet og komme ud blandt andre og opleve ting på en anden måde.
selvom jeg selv kunne lave en masse oplevelser med hende hver dag og tage ud og besøge div mennesker osv, så tror jeg ikke på at det gir det samme som når de kommer i dp, vs og bh.
Slet ikke hvis barnet som mit er genert og helst sætter sig meget tæt ind til mor/ far så snart der sker noget nyt eller hun møde nye mennesker.

Mener bestem ikke det er naivt og tror at det er sundt for barnet og komme ud blandt andre og blive passet andre steder.
Og tror også på at de fleste forældre kun sender deres børn afsted så få timer/ dage som det overhovdet er muligt.
For var det naivt og tro, så tror jeg på at verden var skruet anderledes sammen end den er i dag.

Mvh Pia

Tror du verden var det...det er da ikke af lyst vi sender vores børn væk så mange timer om dagen, er det??

At sende alle børn i et samfund som vores er et stort eksperiment...hvad mon vi skaber for mennesker?? jeg synes det er meget interessant, omend jeg ikke bryder mig om at det "bare" er normalen at smide sit barn i institution...og så mener jeg heller ikke kvaliteten af disse steder er som de burde..men bare min mening.

Knus eva..

Om vi sender vores børn afsted af lyst syntes jeg er en undelig måde og skrive det på..

Jo jeg sender mit barn afsted i dp hver dag fordi jeg har lyst til og komme afsted til mit arbejde og fordi jeg ved hun har lysten til og komme afsted i dp.

Om kvaliteten er som den skal være i de forskellige instutioner osv, det er de sikkert ikke i mange.
Men lad os nu ikke kæmpe alle steder over en kamp.
Vores dp er helt suveræn og vi kan ikke klage over det mindste..(L)
Og vi er sku nød til og tro på at der altid bliver gjort det bedste for vores børn indtil det modsatte er bevist..

Men jeg sender mit barn afsted når jeg har brug for det og med god samvittighed.

Kh Pia.

Anmeld

17. september 2008

qp

Eva skriver:

Snart Mor skriver:

Jeg mener, at børn får det bedste udbytte med, at være hjemme hos forældrene det første år, hvor der bliver skabt et livsvarigt bånd imellem barn og forældre. Derefter synes jeg det er vigtigt, at de kommer ud og ser hvordan vores verden fungerer og hvordan deres kroppe hænger sammen med den verden vi lever i.
Børn sanser igennem kroppen og lærer gennem denne hvordan de kan bruge deres fysik og energi - og disse er med til, at give barnet et godt velvære både socialt, som fysisk og psykisk. Dette hænger i sidste ende også sammen med barnets udvikling af selvværd og selvtillid.
Dermed mener jeg ikke, at børn der bliver hjemme hos forældre indtil 3 års alderen har det dårligere med sig selv end dem der er kommet i institution i en tidlig alder, - men jeg mener dog at disse børn vil have sværete ved, at komme ind i et fællesskab end de andre. Det kan for nogle børn virke meget overvældende, at starte i en børnehave 8-16 - når de aldrig har haft kendskab til institutionsmiljøet tidligere.
Igen er børn forskellige og dermed er det også forskelligt hvordan de vil opleve det, men generelt er min holdning at jeg ikke ville holde et barn hjemme indtil det blev 3 år. ;)

Børn sanser ogoplever jo ved alt de gør...faktisk mener jeg at institutioner og alle deres regler og krav kan være med til at hæmme frem for at udvikle...så jeg synes da ikke det er et argument for at sende små børn ud.
At man skal sende børn tidligt afsted med den begrundelse at det er sværre at sende dem afsted senere...den holder da ikke. Skal man så også lade være med at amme fordi de skal vænnes af igen.;)
Knus Eva...som virkelig ikke kan se det positive i at sende små børn på institution....

Det er rigtig, at børn sanser og oplever hele tiden, men det er da begrænser hvad et sæt forældre eller en enlig forælder har mulighed for, at give børn af oplevelser frem for en instution som også er fyldt med andre små børn som de også observerer, samspiller med og dermed stimuleres af. At institutioner skal være med til, at hæmme frem for, at udvikle, kan jeg ikke tage alvorligt idet jeg ikke ser nogen argumantation for hvorfor de skulle gøre dette i dit indslag.
Og min egen personlige holdning er da, at jeg mener det er vigtigt at børn oplever vuggestuemiljøet før de bliver sendt i børnehave idet, at det ikke vil virke så overvældende for dem som det ellers ville gøre hvis de kom fra hjemmets fire vægge og ind i en støjende og larmende børnehavegruppe. Jeg fornemmer, at du sammenligner det med amning for, at virke mere tydelig - men det virker nok nærmere mindre tydeligt for mig idet det er to vidt forskellige ting som (i min verden) slet ikke kan sammenlignes.

Snart Mor ;)

Anmeld

17. september 2008

qp

Pia skriver:

Der efter tror jeg det er sundt nok for barnet og komme ud blandt andre og opleve ting på en anden måde.
selvom jeg selv kunne lave en masse oplevelser med hende hver dag og tage ud og besøge div mennesker osv, så tror jeg ikke på at det gir det samme som når de kommer i dp, vs og bh.
Slet ikke hvis barnet som mit er genert og helst sætter sig meget tæt ind til mor/ far så snart der sker noget nyt eller hun møde nye mennesker.

Mener bestem ikke det er naivt og tror at det er sundt for barnet og komme ud blandt andre og blive passet andre steder.
Og tror også på at de fleste forældre kun sender deres børn afsted så få timer/ dage som det overhovdet er muligt.
For var det naivt og tro, så tror jeg på at verden var skruet anderledes sammen end den er i dag.

Mvh Pia

Jeg er meget enig :)

Anmeld

20. september 2008

Kvindemin

Min datter er snart 11 mdr., startede i dp da hun var 9 mdr. gammel, og ja hun er en bette eén. Men hun hygger sig bestemt, og de kan give hende meget mere end jeg kan herhjemme. Det er jo det samme hver dag.
Jeg ville ikke gå længere end de 10 - 12 mdr. Jeg skal igang med noget, men sådan er vi så forskellige jo.

Anmeld

20. september 2008

Honningblomst

Pia skriver:

Eva skriver:

Pia skriver:

Mvh Pia

Tror du verden var det...det er da ikke af lyst vi sender vores børn væk så mange timer om dagen, er det??

At sende alle børn i et samfund som vores er et stort eksperiment...hvad mon vi skaber for mennesker?? jeg synes det er meget interessant, omend jeg ikke bryder mig om at det "bare" er normalen at smide sit barn i institution...og så mener jeg heller ikke kvaliteten af disse steder er som de burde..men bare min mening.

Knus eva..

Om vi sender vores børn afsted af lyst syntes jeg er en undelig måde og skrive det på..

Jo jeg sender mit barn afsted i dp hver dag fordi jeg har lyst til og komme afsted til mit arbejde og fordi jeg ved hun har lysten til og komme afsted i dp.

Om kvaliteten er som den skal være i de forskellige instutioner osv, det er de sikkert ikke i mange.
Men lad os nu ikke kæmpe alle steder over en kamp.
Vores dp er helt suveræn og vi kan ikke klage over det mindste..(L)
Og vi er sku nød til og tro på at der altid bliver gjort det bedste for vores børn indtil det modsatte er bevist..

Men jeg sender mit barn afsted når jeg har brug for det og med god samvittighed.

Kh Pia.

Ja, fordi du er nød til det, som de fleste andre.
Jeg mener dog stadig det ikke er det bedste for små børn, hvis de da altså har en mor eller far som kan lide at gå hjemme med dem...ellers er det da helt sikkert bedre at sende dem ud til en prof. Problemet her er bare at hun ikke har kærligheden til barnet som udgangspunkt, ligesom vi forældre har.:)
Knus Eva

Anmeld

20. september 2008

Honningblomst

Chritinap skriver:

Min datter er snart 11 mdr., startede i dp da hun var 9 mdr. gammel, og ja hun er en bette eén. Men hun hygger sig bestemt, og de kan give hende meget mere end jeg kan herhjemme. Det er jo det samme hver dag.
Jeg ville ikke gå længere end de 10 - 12 mdr. Jeg skal igang med noget, men sådan er vi så forskellige jo.

Hvad tror du små børn har brug for?? Er bare nysgerrig??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.