Er det bedst for små børn at være hjemme hos mor/far?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. september 2008

Honningblomst

Astrid P skriver:

Eva skriver:

Christinahr skriver:

Eva skriver:

Christinahr skriver:

Hvis vi snakker om børn der enten via søskende eller andre veje kommer sammen med andre børn er der i mine øjne ingen grænser for hvor længe man kan hygge hjemme med mor eller/og far.

Problemet for mig er når børn ikke lære at færdes socialt blandt andre børn fordi de ikke er vant til det modspil det giver.

Har ikke stemt da jeg ikke synes ejg har sådan en sort hvis instilling til spørgsmålet

Det har du ret i...nok derfor det er meget godt at gå i børnehave...men når de er ældre så har de jo masser af kontakt og de små...tja, de kræver jo ikke den samme kontakt med andre børn.
Så er ganske enig i det du skriver...jeg havde en god barndom og især fordi jeg var hjemme og havde min mor hjemme...skønt, mange veninder var misundelige kan jeg huske.
knus..

Nej selvfølgelig har et barn på et ikke samme brug for det sociale fra andre børn, men tænker at det stadig er meget vigtigt at komme ud blandt andre børn - ellers må de da få noget af et chok når de kommer i børnehave hvor der f.eks er vuggestuebørn.

Mine forældre har ikke haft mulighed for at være der på den måde - tilgengæld har jeg et fantastiks forhold til min mormor og morfar der boede 500 fra os... Det synes jeg bare har været skønt og udfyldt hullet:)

Hvem siger de skal i vuggestue...;) ;)og alt andet lige så er det jo almen viden at børn skal have lidt alder for at kunne lege MED andre børn og det behov og evne skal de have lidt alder til.Det kan man jo også se, et barn på 1 år har ikke samme glæde af andre børn som et på 3 år...endvidere har det barn på 1 år noget mere brug for en voksen end det 3 årige...
Knus..

Den der med om børn kan lege sammen eller ej, den har jeg også diskuteret med en veninde... Min Smilla på 14 måneder er lige startet i en lille vuggestue for en måned siden. Vi har haft en lang indkøring, for hun syntes mest at det var sjovt at være der når jeg også var der, og heldigvis er jeg studerende og havde en masse tid til indkøring. Nu er hun rigtig glad for at være der og hygger med de andre unger. Det kan godt være at de ikke kan lege regel-lege, men de sidder altså ved siden af hinanden og viser hinanden ting, sender klodser videre til hinanden og griner sammen når der sker noget sjovt. Jeg synes det virker som om Smilla synes de andre unger er vildt interessante og hun suger til sig og efterligner de ting de gør. Det synes jeg også at der er læring og kommunikation i, så for mig at se har hun betemt gavn af at være i vuggestuen.
Når det er sagt, så er hun der også kun 5 timer om dagen, og jeg er lykkelig over at jeg har mulighed for at hente hende tidligt hver dag... Det er det skønne ved at være studerende!

Astrid

Parallellege..:) og ja, de er sikkert glæde af det, men ikke mere end de ville have ved at være hjemme...det er min overbevisning og igen, så sender vi vel kun vores børn ud af nød?
Knus..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2008

Miamaja

jeg synes det er bedst at holde barnet hjemme til 1 år - det er så min mening;)

Anmeld

16. september 2008

KHS

Jeg føler mig priviligeret! Min mand og jer arbejder tit i forlængelse af hinanden, så én af os (næsten) altid er hjemme ved børnene. Jeg har tvillinger og er også af den overbevisning, at de har meget glæde af hinanden, og lærer at være sociale, som børn ellers oftes lærer, når de starter i institution.
Der udover bor mine forældre tæt på os og kan passe børnene, når vi begge er på arbejde.
Så jeg føler mig priviligeret...
Vi har derfor valgt at holde børnene hjemme, fordi vi netop har valget. Jeg synes stadig, at de er for små at sende i vuggestue eller i dagpleje, og mener at jeg kan tilbyde dem tryghed og nærvær, og et tæt forhold til deres mor og far (og deres bedsteforældre!) Noget mere vigtige ting i den alder de har nu, end at lære at være sociale. Dét skal de tids nok lære!
Jeg er ikke altid enig med dig, Eva, men jeg synes nu du har meget ret i det, du skriver i denne tråd. Det er vel af nød, at man sender sit 1 årige barn i vuggestue/dagpleje. Faktisk skriver du det meget rammende: en 1 årige har neget mere brug for en voksen (tæt på) end en 3 årige.
Børn har så uendelig mange år foran sig i institution. De skal nok lære det! Også selvom de ikke kommer i vuggestue/dagpleje.
Og så den der med at de får et chok, når de kommer i børnehave: jamen søde venner! Det får de da også når de kommer fra det trygge hjem og skal starte i vuggestue/dagpleje! Især når de er så små og ikke helt forstår verden endnu!
Bare min mening...

Anmeld

16. september 2008

Honningblomst

KHS skriver:

Jeg føler mig priviligeret! Min mand og jer arbejder tit i forlængelse af hinanden, så én af os (næsten) altid er hjemme ved børnene. Jeg har tvillinger og er også af den overbevisning, at de har meget glæde af hinanden, og lærer at være sociale, som børn ellers oftes lærer, når de starter i institution.
Der udover bor mine forældre tæt på os og kan passe børnene, når vi begge er på arbejde.
Så jeg føler mig priviligeret...
Vi har derfor valgt at holde børnene hjemme, fordi vi netop har valget. Jeg synes stadig, at de er for små at sende i vuggestue eller i dagpleje, og mener at jeg kan tilbyde dem tryghed og nærvær, og et tæt forhold til deres mor og far (og deres bedsteforældre!) Noget mere vigtige ting i den alder de har nu, end at lære at være sociale. Dét skal de tids nok lære!
Jeg er ikke altid enig med dig, Eva, men jeg synes nu du har meget ret i det, du skriver i denne tråd. Det er vel af nød, at man sender sit 1 årige barn i vuggestue/dagpleje. Faktisk skriver du det meget rammende: en 1 årige har neget mere brug for en voksen (tæt på) end en 3 årige.
Børn har så uendelig mange år foran sig i institution. De skal nok lære det! Også selvom de ikke kommer i vuggestue/dagpleje.
Og så den der med at de får et chok, når de kommer i børnehave: jamen søde venner! Det får de da også når de kommer fra det trygge hjem og skal starte i vuggestue/dagpleje! Især når de er så små og ikke helt forstår verden endnu!
Bare min mening...

SÅ ENIG...:) og så tror jeg som både søskende, veninders børn, kusiner og fætre kan give den børnekontakt som der er brug for, for de bette børn...(L)
I er heldige, bare det var mig der havde den mulighed....det havde jeg da jeg ikke var alene, så de store var ikkeså tidligt ude og har faktisk aldrig været mange timer...det er først nu, men heldigvis er Konrad blevet 2½ år..(L)
Knus..

Anmeld

16. september 2008

KHS

Nemlig! Undervurdér ALDRIG den kontakt børn har til fætre/kusiner/naboens børn osv osv. Også der igennem lærer de at være sociale med andre børn. Det er altså ikke KUN noget de lærer i vuggestuen!

(H)
Katja

Anmeld

16. september 2008

Honningblomst

KHS skriver:

Nemlig! Undervurdér ALDRIG den kontakt børn har til fætre/kusiner/naboens børn osv osv. Også der igennem lærer de at være sociale med andre børn. Det er altså ikke KUN noget de lærer i vuggestuen!

(H)
Katja

Nej, måske tværtimod, jeg mener i hvert fald ikke en institution giver de optimale betingelser for udvikling...men det er jo bare min mening..(L)

Anmeld

16. september 2008

MorCamilla

Jeg må lige starte med at indrømme at jeg ikke har læst alle de andre indlæg..:$
Her er min mening.:
Ja børn har bedst af at være hjemme ved mor og far det første års tid også gerne lidt længere hvis forældrene har mulighed for det..
Men samtidig vil jeg også sige at jeg tror at børn har godt af at komme ud, blandt andre børn inden skole alderen...

Knus fra Camilla.

Anmeld

16. september 2008

KHS

Jeg er enig med dig Eva! Og jeg er endda uddannet pædagog... Tankevækkende, ikke?!

Anmeld

16. september 2008

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Her startede C, da hun var 10 måneder i dagpleje. Hun var første barn hos en ny og fantastisk dagpleje, jeg er studerende, så vi tog en god lang indkøring. Hun er nu 14 måneder.

Jeg mener ikke at C skulle i DP af nød - i hvert fald ikke tidsnød - men var hun ikke startet, var jeg blevet sindssyg. Jeg elsker min datter højere end noget andet, jeg har en skøn mand, der er rigtig god til at hjælpe til (faktisk har han i en periode stået for alt herhjemme, da jeg skulle gøre speciale færdigt), så det er ikke fordi jeg har været overrumplet af opgaven som mor - men JEG havde virkelig brug for nogle timer alene hver dag. Nu er hun af sted 6-7 timer hver dag, for henter jeg hende tidligere, sover hun bare:)

Jeg har lige haft hende hjemme i 2 uger pga. ferie hos DP, og vi ønskede at nedsætte hendes tid i gæsteDP mest muligt - hun måtte dog af sted i en uge.

Jeg har følt en mærkbar forskel på hende i den tid hun har været hjemme, på en negativ måde. Hun har ellers været ude i frisk luft i mange timer og set og leget med andre børn hver eneste dag i de uger, men alligevel virker hun næsten understimuleret. Hun er pivet, sover elendigt og kan ikke lege selv mere. Dette var også tilfældet den sidste måned hun var hjemme inden DP start - selvom jeg gjorde hvad jeg kunne for at lege med hende, både ude og inde, mødes med andre med børn osv.
Når hun er i DP sover hun hele natten, falder i søvn selv efter puttehygge, leger selv (vi oplever aldrig ulvetime), piver næsten aldrig og er bare et stort frækt grin hver dag.

Så for vores familie har DP været noget af det bedste, og jeg er helt sikker på at C ikke skulle have været senere af sted. DP er det bedste for os alle - både C og mig og min mand. Jeg siger ikke at en tidlig start er bedst for alle børn, og heller ikke at forældre ikke kan foretage sig præcis det samme som en DP, men her fungerer det ikke for C at være sammen med os hele tiden. Vi kan også se, at hun lærer rigtig meget af andre børn - både fysisk og sprogligt, til trods for at vi ivrigt øver ord med hende, er det altid i legestuen, hun lærer det - men måske er vi bare totalt dårlige forældre, der ikke evner at lære fra os(?)?

Om det er bedst for børn at gå hjemme i flere år med forældre, sådan generelt, ved jeg ikke. Der er for mig både fordele og ulemper. Kigger man KUN på barnets behov etc. uden tanke for hvordan samfundet ellers fungerer med forældre job osv. så kunne det måske være fint nok - så længe de havde jævnlige input fra andre børn, for jeg er af den holdning at de sociale spilleregler skal indlæres meget tidligt (og om forældrene eller inst. eller DP står for denne kontakt til andre børn, er for mig ikke spørgsmålet - bare de får den). Men som samfundet ser ud, mener jeg det er bedst at de kommer ud i en relativ tidlig alder og netop lærer spilleregler og inst. miljøet at kende. Ikke fordi det nødvendigvis er bedst for barnet ud fra barnets behov, men fordi det måske kan gøre det nemmere for barnet, når/hvis mor og far ikke har mulighed for at holde dem hjemme i flere år.

I vores DP forsøgte de at indkøre en pige på 2 år, over 1½ måned, som ikke havde været ude før. Hun var så god til at lege - både selv og sammen med andre - MEN kun når hendes mor var der. Når moderen gik, skreg hun uafbrudt indtil hun kom igen, hun ledte fortvivlet efter hende, og når jeg hentede C hulkede hun panisk efter sin mor. Når DP-gruppen var i legestue, hvor der var mange flere børn til at aktivere hende, var det præcis det samme. Hun kunne godt sidde hos en af DP´erne, men de kunne ikke trøste hende, og så sad hun bare der og hikstede videre. Efter de 1½ måned begyndte det at påvirke de andre børn, og man blev enige om at hun skulle i vuggestue. Det er hun kommet, og det er det samme. Om hun havde haft bedst af at komme ud før, eller vente til børnehavealderen eller skolealderen endda ved jeg ikke - men det er synd for hende, at hun skal igennem det. Og forældrene skulle arbejde, så hun skulle lærer det på en eller anden måde.

Pyha, det blev langt. Men kort sagt: jeg er sikker på at det for C har været perfekt at komme ud da hun gjorde, for hun er så glad og tilfreds og lærer så meget af de andre børn. Det er som om, at hun også bliver træt af os forældre, hvis vi skal være sammen i flere uger ad gangen(?). Havde jeg haft muligheden for at holde hende hjemme endnu længere, tror jeg ikke jeg havde gjort det - men det er nok ligeså meget for min egen skyld - om jeg så er ego eller ej, så havde jeg også brug for nye indtryk efter 10 måneders barsel. Mit næste barn bliver skrevet op til DP, når det er 9 måneder (her kunne jeg mærke på C at der skulle ske noget mere og andet), og så må jeg se, om det har samme temp som C, eller det har behov for mere tid herhjemme. Men i bund og grund tror jeg det er forskelligt fra barn til barn. Og så har vi bare været heldig med en fantastisk DP, som C elsker.

Anmeld

16. september 2008

Miamaja

min trold på 17 mdr eeeelsker vuggeren men kom først i den 16 mdr gammel8(

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.