Er det bedst for små børn at være hjemme hos mor/far?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Er det bedst for små børn at være hjemme hos mor/far?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

5.722 visninger
40 svar
0 synes godt om
16. september 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Der er fokuseret meget på billedet af den dårlige mor, som altid havde travlt, men den romantiske forestilling om mødre med meget tid er ikke altid ensbetydende med barnets bedste

Det udtaler en norsk sociolog.

Hvad mener du?

Er det bedst for små børn at være hjemme hos mor/far?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2008

Monique

Jeg har ikke valgt noget men vil sige både og.
jeg mener barnet et eller andet sted har bedst af og være hjemme hos forældrene, men det har jo også godt af og komme ud og blive passet engang imellem.
så vænner det sig jo også til og være hos andre så ikke man får problemer når de bliver større når de skal passes ude.

Men det er bare min mening :D

Anmeld

16. september 2008

fam.4xc

svært spørgsmål..... for ja det kommer vel an på forældre og barn. Er forældrene selv motiveret til at gå hjemme og opsøge andre børn og oplevelser så vil jeg helt klart svare ja til barnet ligeså godt kan nyde sin mor og far til det er 2 år før det kommer afsted...

Caroline startede vugger som 2 årige da jeg arbejdede aftenvagt og vi nød det begge selvom det da krævede lidt af moren:P

Catrine skal afsted når hun blir 11 mdr og jeg sgu helt ærligt hun er lille, men nu priotere vi vores fælles voksen/familie lidt højere når vi har 2 børn og jeg ik skal være væk om aftenen....

Men ja hvis det ik funker for Catrine så må jeg tilbage som aftenvagt - mine børns trivsel frem for alt.

Omvendt hvis jeg var typen der havde stort hjerte til jobbet så ku jeg ik gi hende det jeg ku da jeg gik hjemme - så jeg synes det er lidt et svært spørgsmål..

Anmeld

16. september 2008

Honningblomst

Jeg mener at børn op til 2½-3 år har bedst af at den primære omsorgsperson i løbet af dagen er deres mor eller far.
Jeg mener det er naivt at tro at det er godt, endsige udviklende for små børn at bruge størstedelen af deres vågne timer et sted med en masse børn og få voksne, hvor der skal kæmpes for de mest basale behov.

Havde jeg haft muligheden så havde mine drenge været hjemme indtil de var 2½-3 år...og kun været ude i maks 5 timer om dagen...dette kunne jeg gøre med de store, men nu her de næste 4 mdr, der får Konrad desværre nogle lange dage...og det mener jeg ikke på nogen måde er godt for ham.

Knus Eva..

Anmeld

16. september 2008

A.I.G.

Mit svar er indtil de er 2-3 år, hvis man som forædre kan skabe gode stimuli til dem.

Augusta der netop er blevet 3 år - startede i VS da hun var 1 år. Jeg tog hende ud af den da hun var 2 år og 2 mdr., da blev hun storesøster til Ella. For 1 måned siden røg hun så ind i systemet igen, og startede i BH med stor succes.

Ella skulle have startet på sin 1 års dag, men pga. manglende kvalificerede pasningstilbud har vi valgt at tage et stort lån og min arbejdsplads har givet mig orlov til næste sommer, så hun starter når hun er 20 mdr.

Jeg værdsætter og føler mig dybt priviligeret over at det er os muligt.
Det er ikke alle forundt. Det er en gave at have sine små børn hjemme, og det er det de har brug for !

Anette

Anmeld

16. september 2008

Honningblomst

A.I.G. skriver:

Mit svar er indtil de er 2-3 år, hvis man som forædre kan skabe gode stimuli til dem.

Augusta der netop er blevet 3 år - startede i VS da hun var 1 år. Jeg tog hende ud af den da hun var 2 år og 2 mdr., da blev hun storesøster til Ella. For 1 måned siden røg hun så ind i systemet igen, og startede i BH med stor succes.

Ella skulle have startet på sin 1 års dag, men pga. manglende kvalificerede pasningstilbud har vi valgt at tage et stort lån og min arbejdsplads har givet mig orlov til næste sommer, så hun starter når hun er 20 mdr.

Jeg værdsætter og føler mig dybt priviligeret over at det er os muligt.
Det er ikke alle forundt. Det er en gave at have sine små børn hjemme, og det er det de har brug for !

Anette

SÅ ENIG!!!!!!(L)(L)

Anmeld

16. september 2008

Tullebobs

Jeg var hjemme med Simon det første år, og nød hver eneste dag. Jeg synes, at det var hårdt at skulle aflevere ham, så hvis mulighederne havde været herfor ville jeg nok gerne have været hjemme endnu et halvt år.

Han startede i dp, for det synes vi bedst om i forhold til vuggestue, da der hos dp er mere hjemmelige forhold, og ikke så mange børn. Vi var rigtig heldige og fik en super dagplejer, og jeg var helt tryg ved at aflevere ham. Han elskede at være der, og blev som en et lille ekstra familiemedlem dernede - deres store datter passer Simon engang imellem nu hvor han er startet i BH. Jeg følte og føler, at dette var den næstbedste løsning, som fungerede rigtig fint for os.

(H) fra Trine

Anmeld

16. september 2008

twinboys

Hej jeg passede dem hjemme til de var 2år og så kom de i vuggestue ..:)

Og går nu i børnehave...:)

En god og dejlig tid med børnene... Så nu nyder vi virkelig at tage fridage sammen med børnnene... For den bedste tid er da at være sammen som familie... (L)(L)

Elsker mine drenge og nyder hvert sekundt med dem...(L)(L)(L)

Majbritt(H)

Anmeld

16. september 2008

qp

Jeg mener, at børn får det bedste udbytte med, at være hjemme hos forældrene det første år, hvor der bliver skabt et livsvarigt bånd imellem barn og forældre. Derefter synes jeg det er vigtigt, at de kommer ud og ser hvordan vores verden fungerer og hvordan deres kroppe hænger sammen med den verden vi lever i.
Børn sanser igennem kroppen og lærer gennem denne hvordan de kan bruge deres fysik og energi - og disse er med til, at give barnet et godt velvære både socialt, som fysisk og psykisk. Dette hænger i sidste ende også sammen med barnets udvikling af selvværd og selvtillid.
Dermed mener jeg ikke, at børn der bliver hjemme hos forældre indtil 3 års alderen har det dårligere med sig selv end dem der er kommet i institution i en tidlig alder, - men jeg mener dog at disse børn vil have sværete ved, at komme ind i et fællesskab end de andre. Det kan for nogle børn virke meget overvældende, at starte i en børnehave 8-16 - når de aldrig har haft kendskab til institutionsmiljøet tidligere.
Igen er børn forskellige og dermed er det også forskelligt hvordan de vil opleve det, men generelt er min holdning at jeg ikke ville holde et barn hjemme indtil det blev 3 år. ;)

Anmeld

16. september 2008

Mette+Mathias

Jeg har ikke valgt noget men vil sige både og.
jeg mener barnet et eller andet sted har bedst af og være hjemme hos forældrene, men det har jo også godt af og komme ud og blive passet engang imellem.
så vænner det sig jo også til og være hos andre så ikke man får problemer når de bliver større når de skal passes ude

Det argument holder altså ikke, synes jeg. Skal man så også slå sine børn lidt indimellem, så de er vant til det, hvis nu der er nogle som slår i vs eller bh?

Skal man så også udsætte dem for lidt røg indimellem, så deres lunger er hærdede, hvis de bliver udsat for passiv rygning?

Børnene skal NOK lære at blive passet ude, - det kan måske tage lidt længere tid hvis de er 3 år, end hvis de er 6 mdr., men det (tror jeg) er såmænd bare fordi de er meget mere bevidste om hvad de mister, - nemlig mor eller far i maaaaange timer hver dag, og børnene véd jo godt, hvor de har godt *S*

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.