Jeg mener, at børn får det bedste udbytte med, at være hjemme hos forældrene det første år, hvor der bliver skabt et livsvarigt bånd imellem barn og forældre. Derefter synes jeg det er vigtigt, at de kommer ud og ser hvordan vores verden fungerer og hvordan deres kroppe hænger sammen med den verden vi lever i.
Børn sanser igennem kroppen og lærer gennem denne hvordan de kan bruge deres fysik og energi - og disse er med til, at give barnet et godt velvære både socialt, som fysisk og psykisk. Dette hænger i sidste ende også sammen med barnets udvikling af selvværd og selvtillid.
Dermed mener jeg ikke, at børn der bliver hjemme hos forældre indtil 3 års alderen har det dårligere med sig selv end dem der er kommet i institution i en tidlig alder, - men jeg mener dog at disse børn vil have sværete ved, at komme ind i et fællesskab end de andre. Det kan for nogle børn virke meget overvældende, at starte i en børnehave 8-16 - når de aldrig har haft kendskab til institutionsmiljøet tidligere.
Igen er børn forskellige og dermed er det også forskelligt hvordan de vil opleve det, men generelt er min holdning at jeg ikke ville holde et barn hjemme indtil det blev 3 år. ;)
Anmeld