Er det bedst for små børn at være hjemme hos mor/far?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. september 2008

Pia

Jeg har svaret ja det første år.

Der efter tror jeg det er sundt nok for barnet og komme ud blandt andre og opleve ting på en anden måde.
selvom jeg selv kunne lave en masse oplevelser med hende hver dag og tage ud og besøge div mennesker osv, så tror jeg ikke på at det gir det samme som når de kommer i dp, vs og bh.
Slet ikke hvis barnet som mit er genert og helst sætter sig meget tæt ind til mor/ far så snart der sker noget nyt eller hun møde nye mennesker.

Mener bestem ikke det er naivt og tror at det er sundt for barnet og komme ud blandt andre og blive passet andre steder.
Og tror også på at de fleste forældre kun sender deres børn afsted så få timer/ dage som det overhovdet er muligt.
For var det naivt og tro, så tror jeg på at verden var skruet anderledes sammen end den er i dag.

Mvh Pia

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2008

Honningblomst

Snart Mor skriver:

Jeg mener, at børn får det bedste udbytte med, at være hjemme hos forældrene det første år, hvor der bliver skabt et livsvarigt bånd imellem barn og forældre. Derefter synes jeg det er vigtigt, at de kommer ud og ser hvordan vores verden fungerer og hvordan deres kroppe hænger sammen med den verden vi lever i.
Børn sanser igennem kroppen og lærer gennem denne hvordan de kan bruge deres fysik og energi - og disse er med til, at give barnet et godt velvære både socialt, som fysisk og psykisk. Dette hænger i sidste ende også sammen med barnets udvikling af selvværd og selvtillid.
Dermed mener jeg ikke, at børn der bliver hjemme hos forældre indtil 3 års alderen har det dårligere med sig selv end dem der er kommet i institution i en tidlig alder, - men jeg mener dog at disse børn vil have sværete ved, at komme ind i et fællesskab end de andre. Det kan for nogle børn virke meget overvældende, at starte i en børnehave 8-16 - når de aldrig har haft kendskab til institutionsmiljøet tidligere.
Igen er børn forskellige og dermed er det også forskelligt hvordan de vil opleve det, men generelt er min holdning at jeg ikke ville holde et barn hjemme indtil det blev 3 år. ;)

Børn sanser ogoplever jo ved alt de gør...faktisk mener jeg at institutioner og alle deres regler og krav kan være med til at hæmme frem for at udvikle...så jeg synes da ikke det er et argument for at sende små børn ud.
At man skal sende børn tidligt afsted med den begrundelse at det er sværre at sende dem afsted senere...den holder da ikke. Skal man så også lade være med at amme fordi de skal vænnes af igen.;)
Knus Eva...som virkelig ikke kan se det positive i at sende små børn på institution....

Anmeld

16. september 2008

Honningblomst

Pia skriver:

Jeg har svaret ja det første år.

Der efter tror jeg det er sundt nok for barnet og komme ud blandt andre og opleve ting på en anden måde.
selvom jeg selv kunne lave en masse oplevelser med hende hver dag og tage ud og besøge div mennesker osv, så tror jeg ikke på at det gir det samme som når de kommer i dp, vs og bh.
Slet ikke hvis barnet som mit er genert og helst sætter sig meget tæt ind til mor/ far så snart der sker noget nyt eller hun møde nye mennesker.

Mener bestem ikke det er naivt og tror at det er sundt for barnet og komme ud blandt andre og blive passet andre steder.
Og tror også på at de fleste forældre kun sender deres børn afsted så få timer/ dage som det overhovdet er muligt.
For var det naivt og tro, så tror jeg på at verden var skruet anderledes sammen end den er i dag.

Mvh Pia

Tror du verden var det...det er da ikke af lyst vi sender vores børn væk så mange timer om dagen, er det??

At sende alle børn i et samfund som vores er et stort eksperiment...hvad mon vi skaber for mennesker?? jeg synes det er meget interessant, omend jeg ikke bryder mig om at det "bare" er normalen at smide sit barn i institution...og så mener jeg heller ikke kvaliteten af disse steder er som de burde..men bare min mening.

Knus eva..

Anmeld

16. september 2008

Christinahr

Hvis vi snakker om børn der enten via søskende eller andre veje kommer sammen med andre børn er der i mine øjne ingen grænser for hvor længe man kan hygge hjemme med mor eller/og far.

Problemet for mig er når børn ikke lære at færdes socialt blandt andre børn fordi de ikke er vant til det modspil det giver.

Har ikke stemt da jeg ikke synes ejg har sådan en sort hvis instilling til spørgsmålet

Anmeld

16. september 2008

Honningblomst

Christinahr skriver:

Hvis vi snakker om børn der enten via søskende eller andre veje kommer sammen med andre børn er der i mine øjne ingen grænser for hvor længe man kan hygge hjemme med mor eller/og far.

Problemet for mig er når børn ikke lære at færdes socialt blandt andre børn fordi de ikke er vant til det modspil det giver.

Har ikke stemt da jeg ikke synes ejg har sådan en sort hvis instilling til spørgsmålet

Det har du ret i...nok derfor det er meget godt at gå i børnehave...men når de er ældre så har de jo masser af kontakt og de små...tja, de kræver jo ikke den samme kontakt med andre børn.
Så er ganske enig i det du skriver...jeg havde en god barndom og især fordi jeg var hjemme og havde min mor hjemme...skønt, mange veninder var misundelige kan jeg huske.
knus..

Anmeld

16. september 2008

Christinahr

Eva skriver:

Christinahr skriver:

Det har du ret i...nok derfor det er meget godt at gå i børnehave...men når de er ældre så har de jo masser af kontakt og de små...tja, de kræver jo ikke den samme kontakt med andre børn.
Så er ganske enig i det du skriver...jeg havde en god barndom og især fordi jeg var hjemme og havde min mor hjemme...skønt, mange veninder var misundelige kan jeg huske.
knus..

Nej selvfølgelig har et barn på et ikke samme brug for det sociale fra andre børn, men tænker at det stadig er meget vigtigt at komme ud blandt andre børn - ellers må de da få noget af et chok når de kommer i børnehave hvor der f.eks er vuggestuebørn.

Mine forældre har ikke haft mulighed for at være der på den måde - tilgengæld har jeg et fantastiks forhold til min mormor og morfar der boede 500 fra os... Det synes jeg bare har været skønt og udfyldt hullet:)

Anmeld

16. september 2008

Honningblomst

Christinahr skriver:

Eva skriver:

Christinahr skriver:

knus..

Nej selvfølgelig har et barn på et ikke samme brug for det sociale fra andre børn, men tænker at det stadig er meget vigtigt at komme ud blandt andre børn - ellers må de da få noget af et chok når de kommer i børnehave hvor der f.eks er vuggestuebørn.

Mine forældre har ikke haft mulighed for at være der på den måde - tilgengæld har jeg et fantastiks forhold til min mormor og morfar der boede 500 fra os... Det synes jeg bare har været skønt og udfyldt hullet:)

Hvem siger de skal i vuggestue...;) ;)og alt andet lige så er det jo almen viden at børn skal have lidt alder for at kunne lege MED andre børn og det behov og evne skal de have lidt alder til.
Det kan man jo også se, et barn på 1 år har ikke samme glæde af andre børn som et på 3 år...endvidere har det barn på 1 år noget mere brug for en voksen end det 3 årige...
Knus..

Anmeld

16. september 2008

Christinahr

Eva skriver:

Christinahr skriver:

Eva skriver:

Christinahr skriver:

knus..

Hvem siger de skal i vuggestue...;) ;)og alt andet lige så er det jo almen viden at børn skal have lidt alder for at kunne lege MED andre børn og det behov og evne skal de have lidt alder til.
Det kan man jo også se, et barn på 1 år har ikke samme glæde af andre børn som et på 3 år...endvidere har det barn på 1 år noget mere brug for en voksen end det 3 årige...
Knus..

Jeg mener bestemt ikke de skal i vuggestue, jeg mener den eller de forældre der går hjemme skal sørge for at møde andre børn. Det kan være i mødregruppen, til svømning, gymnastik, legestue, legepladsen eller andet hvor der er andre børn så de ikke får et chok når de møder andre børn når de kommer i børnehave.

JEg tænker bare at børn der kommer fra vuggestue til børnehave og de store børnehavebørn kan virke skræmmende for et barn der er vant til at gå hjemme og ikke har set mange andre børn.

Anmeld

16. september 2008

Honningblomst

Christinahr skriver:

Eva skriver:

Christinahr skriver:

Eva skriver:

Christinahr skriver:

knus..

Knus..

Jeg mener bestemt ikke de skal i vuggestue, jeg mener den eller de forældre der går hjemme skal sørge for at møde andre børn. Det kan være i mødregruppen, til svømning, gymnastik, legestue, legepladsen eller andet hvor der er andre børn så de ikke får et chok når de møder andre børn når de kommer i børnehave.

JEg tænker bare at børn der kommer fra vuggestue til børnehave og de store børnehavebørn kan virke skræmmende for et barn der er vant til at gå hjemme og ikke har set mange andre børn.

Tror faktisk ikke det er tilfældet...ja, det er en stor verden, men de er jo som tre årige også meget klar til at møde denne del af verden og så har de jo en fantastisk ballast ved at de har gået hjemme ved deres mor eller far i mange år.:)
Så længe man tager en lang indkøring, så tror jeg bestemt ikke det er en ulempe at komme direkte i børnehave...:)
Er ellers enig i det du skriver...
Knus

Anmeld

16. september 2008

Astrid P

Eva skriver:

Christinahr skriver:

Eva skriver:

Christinahr skriver:

knus..

Hvem siger de skal i vuggestue...;) ;)og alt andet lige så er det jo almen viden at børn skal have lidt alder for at kunne lege MED andre børn og det behov og evne skal de have lidt alder til.Det kan man jo også se, et barn på 1 år har ikke samme glæde af andre børn som et på 3 år...endvidere har det barn på 1 år noget mere brug for en voksen end det 3 årige...
Knus..

Den der med om børn kan lege sammen eller ej, den har jeg også diskuteret med en veninde... Min Smilla på 14 måneder er lige startet i en lille vuggestue for en måned siden. Vi har haft en lang indkøring, for hun syntes mest at det var sjovt at være der når jeg også var der, og heldigvis er jeg studerende og havde en masse tid til indkøring. Nu er hun rigtig glad for at være der og hygger med de andre unger. Det kan godt være at de ikke kan lege regel-lege, men de sidder altså ved siden af hinanden og viser hinanden ting, sender klodser videre til hinanden og griner sammen når der sker noget sjovt. Jeg synes det virker som om Smilla synes de andre unger er vildt interessante og hun suger til sig og efterligner de ting de gør. Det synes jeg også at der er læring og kommunikation i, så for mig at se har hun betemt gavn af at være i vuggestuen.
Når det er sagt, så er hun der også kun 5 timer om dagen, og jeg er lykkelig over at jeg har mulighed for at hente hende tidligt hver dag... Det er det skønne ved at være studerende!

Astrid

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.