karantæne for dagpenge... hvad gør jeg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. januar 2011

Pige2009

BBK skriver:

kontanthjælp. ring og snak med kommunen

Det kan man ikke få samtidig med, at man er DP-berettiget. Jeg kunne intet få, da jeg sagde mit tidligere job op og var i karantæne.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. januar 2011

Steph_Laurits

Baagøe skriver:

En karantæne er en karantæne. Så du kan ikke få KH. Jeg har selv været i karantæne og havde ingen indkomt i perioden. Det er hvad de kalder selvforskyldt, da man selv har taget valget ved enten at sige op eller som dig lukke ned.

Det er hårdt og jeg føler med dig. Prøv at spørge i banken om du evt. kan overtrække i de uger

Det kan man altså godt.

Jeg sagde selv op fra et job sidste år og der fik jeg karentæne og kunne derfor ikke får KH, men jeg kunne så få KH som så skal betales tilbage - skide surt, men den eneste løsning der var!

Anmeld

11. januar 2011

Steph_Laurits

Jeg har også haft karantæne, og der kunne jeg kun få den kontanthjælp som skal tilbagebetales. Rigtig ærgeligt, men det er konsekvensen og havde ikke andre muligheder dengang 

Anmeld

11. januar 2011

betski

JulieE skriver:

Har du ikke noget ferie, du evt kan afholde? Det var min løsning da jeg stod som nyuddannet og først kunne få dagpenge efter den 5 uger karantæne (karensperiode). Træls ikke at have ferie resten af året, men økonomien var reddet

Jamen hvis man holder ferie starter karantæneperioden først efter afholdt ferie. Karatæner er til for at "ramme" os når vi uberettiget siger vores job op. Jeg har selv været turen igennem og måtte låne penge i banken.

Jeg forstår så ikke, hvordan man som selvstændig kan få karantæne for at stoppe sit firma. Så er der jo ligesom ikke noget arbejde længere og man har dermed fyret sig selv og ikke sagt op

Anmeld

11. januar 2011

JulieE

duddi. skriver:

Jamen hvis man holder ferie starter karantæneperioden først efter afholdt ferie. Karatæner er til for at "ramme" os når vi uberettiget siger vores job op. Jeg har selv været turen igennem og måtte låne penge i banken.

Jeg forstår så ikke, hvordan man som selvstændig kan få karantæne for at stoppe sit firma. Så er der jo ligesom ikke noget arbejde længere og man har dermed fyret sig selv og ikke sagt op

Ok... jeg var ikke klar over, det fungerede sådan. Som sagt, var det da jeg var nyuddannet og min læreplads ikke havde mulighed for at ansætte mig efter endt uddannelse. Når man som nyuddannet skal have dagpenge rygerr man ind i en såkaldt karensperiode (som svarer til karantænen) og det var ifølge min a-kasse ikke et problem at jeg afholdt min ferie der  -Men om de har givet mig forkrte oplysninger skal jeg ikke kunne sige... de har ikke just brillieret ved at været et toptjekket sted

Anmeld

11. januar 2011

Plysbjørnen

Når hun er berettet til dagpenge, men skal over en karantænesats, så mener jeg ikke at hun kan få kontanthjælp indtil da..

LØsningen må være at høre banken om de kan hjælp med et mindre lån. Alternativet er engangsydelse, men behandlingstiden er nok over 3 uger...

og så er det ellers at leve småt i de næste måneder..

Da jeg ville have gjort det samme, ringede jeg og snakkede med kommunen, og de ville gerne have hjulpet mig selvfølgelig med tilbage betalingspligt, men da jeg er gift skal min mands løn trækkes fra først og han tjente formeget til at jeg kunne få.

Anmeld

11. januar 2011

Plysbjørnen

Baagøe skriver:

Det kan man ikke få samtidig med, at man er DP-berettiget. Jeg kunne intet få, da jeg sagde mit tidligere job op og var i karantæne.

Da jeg ville have gjort det samme, ringede jeg og snakkede med kommunen, og de ville gerne have hjulpet mig selvfølgelig med tilbage betalingspligt, men da jeg er gift skal min mands løn trækkes fra først og han tjente formeget til at jeg kunne få.

Anmeld

12. januar 2011

Pige2009

BBK skriver:

Ja, men så er det jo også kun et lån

Anmeld

12. januar 2011

eElak

Ok... bare for forståelighedens skyld

Jer som snakker om kontanthjælp som skal tilbagebetales - det er IKKE kontanthjælp, men engangsydelse / lån af kommunen!

Der er ingen grund til at skabe yderligere forvirring

Anmeld

12. januar 2011

CS

Anonym skriver:

Jeg har været selvstændig i 9 mdr. Men da jeg nu er gravid og kæresten er skredet kan jeg ikke overskue det hele.

Har derfor valgt at lukke mit firma ned. Jeg er i 28 uge og har nu søgt om dagpenge. Det kommer jeg dog i karantæne i 3 uger og får først penge sidst i februar måned!!!

Er der nogle af jer der ved om man kan få hjælp af kommunen eller andre steder???

Har jo regninger, husleje og en stordreng der også skal have mad.......     kan da ikke leve af ingenting i over en måned???

Nu har jeg selv stået i selv samme sted som dig - og ja der er intet andet at gøre end at tale med banken om overtræk.

Sender dig også lige et kram det kunne du nok trænge til oven på al det!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.