Multebær skriver:
Har det ligesom dig. Drikker en masse og føler tørst. Har ikke rigtig følt den slags tørst før jeg blev gravid men jeg tager det nu stille og roligt. Tænker at fostervandet jo bliver fornyet hvert 3 time og det må kræve en del væske. Dertil kommer at vejrtrækningen bliver mere belastet og væsken trykkes ud af blæren grundet mavens vægt.
Er det ikke graviditetssukkersyge de tjekker når man tisser på de der strips men 2 svar på? Har hele tiden troet at når de tjekker protein er det graviditetssukkersyge de undersøger for. Men måske er jeg helt galt på den.
Men som sagt tror jeg det er meget normalt og sund at drikke rigeligt sidst i graviditeten - kan være et tegn på sygdom men er det ikke i de fleste tilfælde tror jeg.
Det jeg skrev om proteinmåling og sukkersyge er vist forkert. Kan være jeg tager fejl men det her er hvad jeg har fundet om graviditetssukkersyge:
Urinprøven man foretager hos JM:
Urinen undersøges for sukker, fordi nogle få gravide kvinder kan udvikle en forbigående sukkersyge. Endvidere undersøges urinen for protein en gang imellem, fordi protein i urinen kan være tegn på begyndende svangerskabsforgiftning.
en anden brochure skriver:
Undersøgelse for sukkersyge under graviditeten
Hvem tilbydes yderligere undersøgelser?
Nogle gravide kvinder vil få tilbudt yderligere undersøgelser (blodprøver) for at se, om de eventuelt udvikler sukkersyge under graviditeten. Det drejer sig om kvinder der:
- er over 35 år
- har familiemedlemmer, der har sukkersyge
- har sukker i urinen
- er overvægtige (vejer 20% mere end normalvægten inden graviditeten)
- har født et barn, der vejede mere end 4.500 g ved fødslen
- har fået et dødfødt barn, hvor årsagen til barnets død ikke kendes
Du skal have ét af ovennævnte kendetegn for at blive tilbudt supplerende undersøgelser. Det er forholdsvis nyt, at ovennævnte kvinder tilbydes yderligere undersøgelser.
Denne brochure er godt nok fra 2002 så måske er det lidt forældet det der står.
Anmeld