Det er da helt utroligt så mange delte anbefalinger og meninger der er...
det som jeg har gået efter, og som jeg har hørt skulle være retningslinjen er - som nogle har nævnt - følgende..
vægten SKAL være over 9 kg
Barnet SKAL kunne sidde selv.
det anbefales at barnet er 9 måneder, men det er pga. styrken i barnets muskulatur i nakken. der er det blevet vurderet at et barn på 9 måneder typisk opfylder dette - idet at et typisk 9 mdr. barn vejer over 9 kg og kan sidde selv..
Så det var mere som en tidshorisont.
Min søn kom først over i sin 9-18 kg stol da han var ca 1 år gammel. Han var lige passeret de 9 kg, og da han er rimelig lille, så jeg ingen grund til at flytte ham før.
Sidste gang jeg brugte babystolen var da han var lidt over 1 år, og vi havde været i slagelse og besøge en veninde. Tænkte det ville være hyggeligt at have ham med på forsædet i babystolen (og ja airbagen var slået fra)... Det var han ikke tilfreds med, for han sad ikke godt i den...
Jeg har nu en Recaro Polaric som Baggøe beskriver.
Den er godt nok noget af en stor klods, men den vender bagud, og han elsker sin stol... :-)
Jeg har dog overvejet at undersøge om pengene rækker til en forudvendt stol, men det er kun småting som gør de overvejelser...
Så længe det er en 9-18 kg stol og du faktisk har muligheden for at tilpasse den til ham, så kan jeg personligt ikke se noget problem i det...
Anmeld