Må jeg godt sætte Lasse i den "nye" autostol?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. december 2010

Ryberg

Altså han er begyndt at være svær at sætte lige i autostolen og hovedet når toppen af autostolen nu.. så det er ikke kun benene der er et problem...

jeg kan ikke sætte stolen anderledes, da den sidder på en isofix base...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2010

Lone Jakobsen

Rasmus er jo en lille mand, så han var 9 mdr da vi skiftede. han vejede på det tidspunkt sikkert ikke 9kg, men han var for lang, og jeg vidste ikke at man sku opfylde begge dele.

Anmeld

28. december 2010

Ryberg

nutche skriver:

Rasmus er jo en lille mand, så han var 9 mdr da vi skiftede. han vejede på det tidspunkt sikkert ikke 9kg, men han var for lang, og jeg vidste ikke at man sku opfylde begge dele.

Altså jeg ved godt der er meget med sikkerheden, men det kræver jo også at de sidder godt og korrekt? ved også godt at det er helt top med at alle stolene skal sidde bagudvendt, men det er bare ikke en mulighed for os...

og efter at have googlet lidt, så er det 2 ud af de her 3 kriterier der skal være opfyldt

- 9 kg
- 9 mdr
- skal kunne sidde selv..

Kender en del der skifter inden de 9 måneder.. men havde ikke regnet med at der var så mange "hårde" meninger mod at man gjorde det... man sidder helt med den følelse at man virkelig er en dårlig forælder hvis man gør det

Jeg ved ikke lige hvad jeg gør.. er skisme lidt splittet indvendig...

Anmeld

28. december 2010

Lone Jakobsen

KittyGirl skriver:

Altså jeg ved godt der er meget med sikkerheden, men det kræver jo også at de sidder godt og korrekt? ved også godt at det er helt top med at alle stolene skal sidde bagudvendt, men det er bare ikke en mulighed for os...

og efter at have googlet lidt, så er det 2 ud af de her 3 kriterier der skal være opfyldt

- 9 kg
- 9 mdr

Kender en del der skifter inden de 9 måneder.. men havde ikke regnet med at der var så mange "hårde" meninger mod at man gjorde det... man sidder helt med den følelse at man virkelig er en dårlig forælder hvis man gør det

kan godt forstå du er forvirret. hvad med at kontakte forhandleren af stolen?

Anmeld

28. december 2010

Ryberg

nutche skriver:

kan godt forstå du er forvirret. hvad med at kontakte forhandleren af stolen?

Vi køber den brugt...

Vi er nemlig faldet over en Maxi Cosi Capriofix rigtig billigt, og derfor køber vi den selvfølgelig nu... men så tænkte jeg om han kunne bruge den allerede fordi han er så lang og den har jo den der sove position... hvor han ligger mere ned... Så sidder han faktisk ligesom i baby autostolen bare fremad rettet... og ved godt det med kollision.. at det KAN SKE... men hvad nu hvis det IKKE sker, og han kunne have siddet fantastisk i 1½ måned mere?

Anmeld

28. december 2010

Brams

KittyGirl skriver:

Ja, vi får vidst købt en "ny" autostol idag 9-18 kg... men tænker om det egentlig er ok om lasse kommer i den nu?

Han er over 9 kg, kan sagtens sidde selv... det eneste der ikke er opfyldt, er at han ikke er 9 mdr... bliver 8 mdr. d.7 januar...

tænker at jeg kan sætte autostolen i "sovestillingen", så han ligger lidt ned, og ikke sidder så ret op endnu... kan jeg så ikke bruge den?

Den baby autostol er bare så trang for ham... han er aaallt for lang til den og kan ikke rigtig være der...

Jeg ville helt sikkert også vente så længe som overhovedet muligt, da det som andre også skriver ikke er sikkert for nakke og ryg endnu hvis man kolliderer

Anmeld

28. december 2010

Thalia

- 9 kg
- 9 mdr

Jeg tror du skal regne med at der er hårde meninger fordi Danmark ikke er ret godt med når det gælder børns sikkerhed i bilen - desværre.

Et rigtig godt eksempel på det, er de autostole der forhandles i Danmark. Loven siger at de skal være EU godkendt, men problemet med testene ved EU, er at de kun tester ved frontal-kollisioner ved 50kmt, og kun frontalsammenstød. Det betyder at der sælges stole på det danske marked som er lovlige og godkendte, men som krøller sammen om barnet som en coladåse hvis man rammes fra siden - og det er desværre det mest almindelige form for ulykker (venstresvingsulykker).

Derfor er det en god ide at kigge TÆNKS test af autostole, for de tester dels ved 65kmt, og også ved sidekollisioner - og dumper mange af de ellers godkendte stole.

Du kan desuden flere steder se de crashtests der danne grund for at man i Norge og SVerige bagudvender børnene indtil de er 2 år gamle, og det er altså stof til eftetanke.

Faktum er nemlig at det er hamrende farligt at vende børnene fremadrettet når de er små, så mange vil for enhver pris lade børnene sidde bagudvendt så længe som muligt.

Anmeld

28. december 2010

Mor til Frederic og Freya

KittyGirl skriver:

Ja, vi får vidst købt en "ny" autostol idag 9-18 kg... men tænker om det egentlig er ok om lasse kommer i den nu?

Han er over 9 kg, kan sagtens sidde selv... det eneste der ikke er opfyldt, er at han ikke er 9 mdr... bliver 8 mdr. d.7 januar...

tænker at jeg kan sætte autostolen i "sovestillingen", så han ligger lidt ned, og ikke sidder så ret op endnu... kan jeg så ikke bruge den?

Den baby autostol er bare så trang for ham... han er aaallt for lang til den og kan ikke rigtig være der...

Altså frederic kom også i den anden inden han vejed 9 kg. 

Men tog frederic og auto stol under armen og sagde; det her passer bare ikke sammen mere, hvad gør jeg?

Hans hoved stak over i alle deres baby autostole, for vi prøved alle de andre, for at se om der var en der var bedre. Men nej, så han kom i vores 9-18 kg. 

Vi har generalt problemer med at finde en stol, for i 9-18 kg's stol må de kun side i til deres ører når kanten. Der har vi ca 5 cm tilbage. Men da han vejer 9,7 kg og er 90 cm, når han aldrig op på de 15 kg han skal veje for at komme i 15-36 kg's stol.

Så vi har kig på en 9-36 kg's stol, selvom det er imod hvad jeg ønsker. En stol der dækker over flere kg er også som regl ringere med sikkerhed.

Men hvad gør man lige?

Anmeld

28. december 2010

Ryberg

Thalia skriver:

Jeg tror du skal regne med at der er hårde meninger fordi Danmark ikke er ret godt med når det gælder børns sikkerhed i bilen - desværre.

Et rigtig godt eksempel på det, er de autostole der forhandles i Danmark. Loven siger at de skal være EU godkendt, men problemet med testene ved EU, er at de kun tester ved frontal-kollisioner ved 50kmt, og kun frontalsammenstød. Det betyder at der sælges stole på det danske marked som er lovlige og godkendte, men som krøller sammen om barnet som en coladåse hvis man rammes fra siden - og det er desværre det mest almindelige form for ulykker (venstresvingsulykker).

Derfor er det en god ide at kigge TÆNKS test af autostole, for de tester dels ved 65kmt, og også ved sidekollisioner - og dumper mange af de ellers godkendte stole.

Du kan desuden flere steder se de crashtests der danne grund for at man i Norge og SVerige bagudvender børnene indtil de er 2 år gamle, og det er altså stof til eftetanke.

Faktum er nemlig at det er hamrende farligt at vende børnene fremadrettet når de er små, så mange vil for enhver pris lade børnene sidde bagudvendt så længe som muligt.

Ja, og det ved jeg godt, og autostolen vi køber er også anbefales af tænk teste..

Men som sagt har vi ikke muligheden for at montere en bagudvendt autostol i vores bil, vi har forsøgt... der er IKKE plads...

Og ligefrem sælge vores bil for at købe en større bil pga. en autostol.. det gør vi altså ikke.... jo måske hvis bilen kun kostede omkring 10.000 ...

Men har været inde på www.sikkertrafik.dk og læse.. og der skriver de fra ca. 8 mdr alderen kan man sætte barnet i den næste autostol, hvis barnets hoved er ved at nå op over kante, og det varer altså ikke længe med Lasse...

Så venter da bare til Januar

Anmeld

28. december 2010

Ryberg

Mor til Frederic skriver:

Altså frederic kom også i den anden inden han vejed 9 kg. 

Men tog frederic og auto stol under armen og sagde; det her passer bare ikke sammen mere, hvad gør jeg?

Hans hoved stak over i alle deres baby autostole, for vi prøved alle de andre, for at se om der var en der var bedre. Men nej, så han kom i vores 9-18 kg. 

Vi har generalt problemer med at finde en stol, for i 9-18 kg's stol må de kun side i til deres ører når kanten. Der har vi ca 5 cm tilbage. Men da han vejer 9,7 kg og er 90 cm, når han aldrig op på de 15 kg han skal veje for at komme i 15-36 kg's stol.

Så vi har kig på en 9-36 kg's stol, selvom det er imod hvad jeg ønsker. En stol der dækker over flere kg er også som regl ringere med sikkerhed.

Men hvad gør man lige?

Ja lige præcis... Hvad gør man? Nu kan Lasse stadig være i hans... men det varer altså ikke længe.. og han kan være svær at placere lige i stolen også ...

som www.sikkertrafik.dk skriver, så handler det om at barnet skal sidde godt..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.