Okey.. lad os få den bordet, hvad forventer I af jeres jul??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.982 visninger
85 svar
0 synes godt om
15. december 2010

N&J

Nu har der været utallige julehjælpstråde, med mange undrende og til tider kritiske spørgsmål, men hvorfor?

Fordi vi alle har vores egen lille forventning om hvad julen bør indeholde og derved koste og hvad den indeholder/koster generalt, samtidigt udlægger medierne hvert år nogle fine statistikker, der fortæller os at vi bruger flere og flere penge på gaver for hvert år der går.. 

Så hvordan ser jeres forventninger til julen ud, mener selvfølgelig ikke at I skal smide et budget ind så I kan stå til regnskab for jeres forbrug, men hvad mener I der skal være penge til, den mere økonomiske julesteg eller den mere pebrede oksemørbrad, julegaver/julegave til kun barn eller også familie, træ/ikke træ.. osv

ALTSÅ HVAD SYNTES I DER SKAL VÆRE TIL JULEN????

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2010

Lone Jakobsen

her skal julen indeholde:

julepynt

hjemmebagte småkager

et juletræ

gaver til vores børn og familiens børn

and/flæskesteg

sne

Anmeld

15. december 2010

Englehår

Profilbillede for Englehår
Min forventning er helt klart, at alle skal have en dejlig aften..

For os er det ikke antallet/størrelsen på gaverne der afgør det hele.. Forrige år havde vi INTET at gøre med, så vi frabad os, at få gaver da vi ikke kunne give nogen - og vi havde en FANTASTISK aften..!!

Og ellers, så skal julen gerne være som den 'plejer'... Dvs med steg, juletræ og alt det andet gejl...

Anja

Anmeld

15. december 2010

Jyden

Vi holder i vores optik en helt "almindelig" jul.

Alle 4 unger får kalendergaver hver dag, der skal være juledekorationer i  køkken, alrum og stue, der skal pyntes op omkring 1. dec. Ungerne er med til at bage pebernødder og småkager et par gange i løbet af måneden.

Vi har altid et juletræ, der går helt til loftet, alle vores børn får julegaver for ca 1000kr hver fra os, og så får de jo også fra flere andre. Vi giver kun julegaver til alle de øvrige børn i vores familie + vores forældre og der giver vi for ca 300kr per person.

Julemiddagen er andesteg med alt det normale tilbehør, der skal være konfekt og chokolade til om aftenen + de næste par dage. Juleaften holder vi altid hjemme hos os selv, nogle gange har vi gæster, andre gange ikke.

Anmeld

15. december 2010

oo

hmmm...jeg tror ikke rigtig jeg forventer andet end brunede kartofler, hvis jeg skal være ærlig. Eller har brug for ret meget mere!

Vi har ikke træ hvert år, vores julepynt består 99% af ting vi selv har lavet som børn eller som min mormor eller oldemor har lavet til mig osv., vi giver ikke gaver hvert år, vores julemiddag er tilpasset dem vi holder jul med fx hvis vi holder med venner, er det ikke dem allesammen der spiser kød og så kan det jo være ligegyldigt at stå og svede over en and! osv osv.

det som SKAL være der for at det er jul for mig er, mennesker jeg holder af - også selvom det "kun" er Søren

Anmeld

15. december 2010

N&J

Kan også selv lige svare... 

For mit eget vedkommen, så holder vi det hjemme ved mine forældre.

Julemaden står mine forældre for, men vi får det samme som vi har gjort alle år, selv dengang hvor mine forældre virkelig ikke havde nogen penge, blev der købt en stor kalkun og and/fasan som ekstra udgifter, resten har været medregnet i det normale madbudget. 

Et juletræ - det har vi altid haft, og det koster jo et par hundrede, og ja det syntes jeg personlig hører med.. pynten havde vi men havde man den ikke ville jeg selv lave den.. 

Advent/kalendergaver - i år har jeg valgt kalendergaver for hyggens skyld, men egentlig så er Nikita blevet ligeså glad for en lille pose rosiner som malebogen, og ellers så er det vel muligt at finde 4 adventgaver til en hund tilsammen.. 

Småkager, konfekt og slik, det kan jeg heller ikke huske vi ikke har haft, vi boede tæt på tyskland, så vi tog altid derned, men det er nok der jeg ville have sparet hvis det var, købt en pose chokolader, bagt lidt småkager og så var det fint..

Så er der julegaverne...  altså for mig HØRER de altså til, jeg elsker at se hvordan min familie reagere når de får noget de ønsker sig, vi har altid haft et fast julebudget, så har vist hvor meget jeg skulle ligge til side, 2000, så er der gaver til alle, i år har jeg brugt omkring 300 ekstra på Nikita, og de år hvor pengene har været ekstra små, har gaverne bare været endnu mindre, så omkring 1000 kr. 

Så små 2000 ekstra udover normalbudgettet så ville jeg kunne holde en rigtig hyggelig jul med alt hvad JEG FORVENTER skal være der i julen.. 

Anmeld

15. december 2010

ekzunz

N&J skriver:

Nu har der været utallige julehjælpstråde, med mange undrende og til tider kritiske spørgsmål, men hvorfor?

Fordi vi alle har vores egen lille forventning om hvad julen bør indeholde og derved koste og hvad den indeholder/koster generalt, samtidigt udlægger medierne hvert år nogle fine statistikker, der fortæller os at vi bruger flere og flere penge på gaver for hvert år der går.. 

Så hvordan ser jeres forventninger til julen ud, mener selvfølgelig ikke at I skal smide et budget ind så I kan stå til regnskab for jeres forbrug, men hvad mener I der skal være penge til, den mere økonomiske julesteg eller den mere pebrede oksemørbrad, julegaver/julegave til kun barn eller også familie, træ/ikke træ.. osv

ALTSÅ HVAD SYNTES I DER SKAL VÆRE TIL JULEN????

I år har vi meddelt vores børn at de kan forvente væsentligt mindre julegaver end de plejer at få. Vi har også overfor resten af familien aftalt at vi sætter  budgettet lidt ned i år.  Vi har trods alt 6 børn og 1 svigerbarn og min søster har 4 (snart 5) børn, og så giver vi også stadig os voksne imellem. Så det løber op.

Men der skal bare være god mad (andesteg) og masser af den, god og hyggelig stemning, julemusik i baggrunden, utålmodige børn, masser af slik, frugt og hjemmebag - så er det en god jul. Og så forhåbentlig noget sne!!

Men stemningen er nok det der er vigtigst for mig (så læs lige i "børn+6"år ikk)

Anmeld

15. december 2010

N&J

nutche skriver:

her skal julen indeholde:

julepynt

hjemmebagte småkager

et juletræ

gaver til vores børn og familiens børn

and/flæskesteg

sne

æv jeg glemte sneen, den skal selvfølgelig også være med.. 

Anmeld

15. december 2010

lauras*mor*

Min forventning er at alle hygger sig, får noget godt mad, julekager og et hyggeligt pyntet juletræ.. En masse leg og en gang sjov pakkespil med vildt uduelige gaver som fx et 15 år gammelt VHS bånd... haha...

Jeg tør godt skrive at vi ikke bruger super meget på julegaverne.. Og de fleste af dem der kommer juleaften er vi faktisk ikke på gaver med.. Det højeste beløb er det min mand og jeg gir hinanden faktisk, som ligger omkring 700. Alle andre er 50kr eller 150.. 50 kr er til de børn der kommer den 24., som vi normalt ikke holder jul med, så det er mere en symbolsk gave... de 150 er til vores forældre, og søskende (dog ikke 2 af mine da de ikke  er der juleaften og faktisk ikke er på gaver med dem).. Vil sige at det jeg sætter mest pris på er ikke selve gaven, men det at der er nogen der kan og gider at bruge tid på at finde noget til mig... Jeg gir fx min lillebror men han gir ikke mig, fordi han ikke har råd.. og det er okay... Bare han kommer og julehygger... for det er det der er det vigtigste jo... alt i alt har vi købt 14 gaver og brugt 2300 kr... dvs gennemsnitligt  164 til hver, og faktisk gir vi alle folk noget fra deres ønskeseddel.. 

Jeg forventer en dag der er i familiens tegn, hygge, at mindes tilbage på gode minder, disneys juleshow, og måske endda en tur ud i den evt. sne med kælken.. :-) for det er DET julen hander om... for mig i hvertfald.. :-)

God jul

Anmeld

15. december 2010

N&J

AnjaM skriver:

Min forventning er helt klart, at alle skal have en dejlig aften..

For os er det ikke antallet/størrelsen på gaverne der afgør det hele.. Forrige år havde vi INTET at gøre med, så vi frabad os, at få gaver da vi ikke kunne give nogen - og vi havde en FANTASTISK aften..!!

Og ellers, så skal julen gerne være som den 'plejer'... Dvs med steg, juletræ og alt det andet gejl...

Anja

Det syntes jeg faktisk var en rigtig god måde at gøre det på, så man ikke sidder og får dårlig samvittighed.. og det at I havde en fantastisk aften..

Egentlig så tror jeg der er mange familier hvor de voksne ikke giver hinanden gaver, og ja for børn der vil noget de selv har lavet som en tegning da være en fantastisk gave... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.