Overvældet nygravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. december 2010

Mumto3

MetteMe skriver:

Hehe Ikke tosset idé og tror også han med glæde ville servere balje-vis til mig Han smutter desværre bare på arbejde allerede ved sekstiden om morgenen... Og det er liiige lidt for tidligt til mig

Selvom det er tidligt, var det måske værd at prøve at han ligge stillede en skål yugurt ind til dig, og blidt lige vækkede dig inde han smuttede. Du kunne måske i halvsøvne spiste lidt, og så vågne senere og have det lidt bedre end du har nu.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2010

Sitrani

Hej..

Jeg render også og kaster op, og har gjort et nu i lidt over 2 uger, tror jeg.. Jeg er 11 uger henne.. Det er dog ikke så voldsomt at jeg taber mig af det! Men kaster op 1-2 gange om dagen.. Jeg tror ikke der er så meget at gøre ved det, men husk at drikke en masse vand! Så du ikke bliver dehydreret! Det er også nemt at kaste op, by the way.. hehe..

Men god bedring! Jeg venter stadig på at min kvalme går over...

Hilsen Sille, 11+0

Anmeld

11. december 2010

MetteMe

Mumto3 skriver:

Selvom det er tidligt, var det måske værd at prøve at han ligge stillede en skål yugurt ind til dig, og blidt lige vækkede dig inde han smuttede. Du kunne måske i halvsøvne spiste lidt, og så vågne senere og have det lidt bedre end du har nu.

Ja det kan da egentlig godt være... det er da værd at prøve

Anmeld

11. december 2010

MetteMe

STN skriver:

Hej..

Jeg render også og kaster op, og har gjort et nu i lidt over 2 uger, tror jeg.. Jeg er 11 uger henne.. Det er dog ikke så voldsomt at jeg taber mig af det! Men kaster op 1-2 gange om dagen.. Jeg tror ikke der er så meget at gøre ved det, men husk at drikke en masse vand! Så du ikke bliver dehydreret! Det er også nemt at kaste op, by the way.. hehe..

Men god bedring! Jeg venter stadig på at min kvalme går over...

Hilsen Sille, 11+0

Jeg kaster desværre op ret ofte (mellem 4 og 8 gange dagligt) Det er ikke altid at det er "hele" maveindholdet der kommer op (beklager de lækre detaljer) men det er rigeligt til at jeg åbenbart taber mig 

Ønsker dig rigtig god bedring, håber du får det bedre når du lige om lidt runder de "magiske" 12 uger 

Anmeld

11. december 2010

MetteMe

Jeamou skriver:

Ja og nej - jeg købte thebladene i et the-hus vi har i Kalundborg og så lavede min dejlige mand det til mig...

Okay, men så er det altså en færdig købt the. Jeg skulle bare lige vide om det var sådan at du stod og hakkede ingefær og lavede theen fra "bunden" (hvis man kan sige det)

Anmeld

11. december 2010

Laulund87

MetteMe skriver:

Havde en L**** dag igår og der synes jeg ikke de gjorde det vilde for mig. Idag er lidt bedre, så har ikke taget nogle endnu. Men giver dem da lige en chance mere

Prøv at give det lidt tid for det skader ikke at tage dem, og det kan godt vare lidt før de virker

Anmeld

11. december 2010

Alberts/

MetteMe skriver:

Hihi, tak skal du have. Ja han er skøn! Men også en smule utålmodig med mig lige nu... 

hihi han passer bare på dig, men sådan er det at være gravid(;

Anmeld

11. december 2010

SussieThyssen

MetteMe skriver:

Det var jeg ikke klar over. Så må jeg vist smide en frisk skive citron i alm. danskvand (det er vel ok?)

Det er der nogle der har glæde af ja..andre får voldsom halsbrand af det..men prøv det af

Anmeld

11. december 2010

Pikku Myy

Hej Mette

Først og fremmest er jeg ked af at høre at du er hårdt ramt. Jeg endte selv med at gå til kontrol på svangreambulatoriet i en periode indtil jeg fik nogenlunde kontrol over kvalmen og opkastningerne.

Mit første råd til dig går nok lidt imod hvad de andre siger, men hvis det virkelig står så slemt til som det lyder, bliver du simpelthen nødt til at spise noget. Det nytter ikke noget at lade være. Du får det hvertfald ikke bedre af det. Din kvalme er højst sandsynligt koblet med dit energiniveau, så jo mindre du spiser, jo mere kvalme får du. Det er en ond spiral. Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige at jeg havde det bedre da jeg spiste, men kastede op efter hvert måltid, end jeg havde da jeg ikke spiste, men bare lå og stirrede ud i luften med en spand ved siden af...

Råd nummer to: Optimér dit kalorieindtag. Du har brug for energi, så masser af fedt og sukker. Ingen slankeprodukter overhovedet. Det er simpelthen spild af spisning. Min kæreste fik et lille kursus på ambulatoriet, og det resulterede blandt andet i at alt hvad vi spiste som kunne indeholde mælk eller fløde fik et ordentlig skvæt piskefløde...

Råd nummer 3: Væske!! Det er utroligt nemt at blive dehydreret når man kaster op hele tiden, så du skal have masser af væske. Sygeplejerskerne lagde meget vægt på dette, så jeg endte med at drikke halvanden liter billig sportsvand om dagen i den periode hvor jeg havde det aller værst. Og jeg fik ros Du skal holde øje med din urin. Hvis den bliver meget mørk skal du have fat i en læge.

Og så en lidt af de små ting som hjalp mig i hverdagen:

*Mandler - jeg ved ikke hvorfor, men der er noget i mandler der mindsker kvalme

*Ting man kan sutte på - fx bolscher eller endnu bedre sodavandsis (perfekt med både sutten, sukker og væske)

*B-vitamin - fik at vide på ambulatoriet at det var en god idé da det både var en af ting man nemt kunne komme til at mangle når man kaster meget op, men også fordi det kunne tage toppen af kvalmen. Og det gjorde det faktisk også i en senere fase, men du må hellere snakke med en læge før du begynder at tage tilskud...

*Hold dig fra ting der er rigtig ubehagelige at få op igen: Spaghetti, hvidt brød, makrel i tomat etc. Og igen masser af væske - det er meget nemmere at kaste op hvis maven ikke er helt tør...

Håber du kan bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for at du snart får det bedre.

-Lea

*Tilføjelse: De fraråder ingefær som middel mod kvalme til gravide fordi der er observeret en sammenhæng mellem indtag af ingefær og aborter hos mus (eller en anden gnaver...)

Anmeld

11. december 2010

MetteMe

pokulati skriver:

Hej Mette

Først og fremmest er jeg ked af at høre at du er hårdt ramt. Jeg endte selv med at gå til kontrol på svangreambulatoriet i en periode indtil jeg fik nogenlunde kontrol over kvalmen og opkastningerne.

Mit første råd til dig går nok lidt imod hvad de andre siger, men hvis det virkelig står så slemt til som det lyder, bliver du simpelthen nødt til at spise noget. Det nytter ikke noget at lade være. Du får det hvertfald ikke bedre af det. Din kvalme er højst sandsynligt koblet med dit energiniveau, så jo mindre du spiser, jo mere kvalme får du. Det er en ond spiral. Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige at jeg havde det bedre da jeg spiste, men kastede op efter hvert måltid, end jeg havde da jeg ikke spiste, men bare lå og stirrede ud i luften med en spand ved siden af...

Råd nummer to: Optimér dit kalorieindtag. Du har brug for energi, så masser af fedt og sukker. Ingen slankeprodukter overhovedet. Det er simpelthen spild af spisning. Min kæreste fik et lille kursus på ambulatoriet, og det resulterede blandt andet i at alt hvad vi spiste som kunne indeholde mælk eller fløde fik et ordentlig skvæt piskefløde...

Råd nummer 3: Væske!! Det er utroligt nemt at blive dehydreret når man kaster op hele tiden, så du skal have masser af væske. Sygeplejerskerne lagde meget vægt på dette, så jeg endte med at drikke halvanden liter billig sportsvand om dagen i den periode hvor jeg havde det aller værst. Og jeg fik ros Du skal holde øje med din urin. Hvis den bliver meget mørk skal du have fat i en læge.

Og så en lidt af de små ting som hjalp mig i hverdagen:

*Mandler - jeg ved ikke hvorfor, men der er noget i mandler der mindsker kvalme

*Ting man kan sutte på - fx bolscher eller endnu bedre sodavandsis (perfekt med både sutten, sukker og væske)

*B-vitamin - fik at vide på ambulatoriet at det var en god idé da det både var en af ting man nemt kunne komme til at mangle når man kaster meget op, men også fordi det kunne tage toppen af kvalmen. Og det gjorde det faktisk også i en senere fase, men du må hellere snakke med en læge før du begynder at tage tilskud...

*Hold dig fra ting der er rigtig ubehagelige at få op igen: Spaghetti, hvidt brød, makrel i tomat etc. Og igen masser af væske - det er meget nemmere at kaste op hvis maven ikke er helt tør...

Håber du kan bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for at du snart får det bedre.

-Lea

*Tilføjelse: De fraråder ingefær som middel mod kvalme til gravide fordi der er observeret en sammenhæng mellem indtag af ingefær og aborter hos mus (eller en anden gnaver...)

Hej Lea

Tak for dit lange svar. Det er dejligt du har taget dig tid til at rådgive mig.

Først og fremmest tror jeg jeg må vælge en kombi af dit og mange af de andre pigers råd; altså forsøge at tvinge mere mad og drikke i mig end jeg egentlig har lyst til. Gir den gas lige nu med sodavandsis, hvilket er dejligt og faktisk lindrer min kvalme en del. -Så det blir jeg helt sikkert ved med.  Men må vist tage et måltid og en dag ad gangen lige nu. Andet kan jeg simpelthen ikke overskue...

Mht B vitamin, så vil jeg forhøre mig hos min læge når jeg alligevel har tid her på mandag.

Tak for de krydsede fingre, har brug for dem 

Mette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.