Hej Mette
Først og fremmest er jeg ked af at høre at du er hårdt ramt. Jeg endte selv med at gå til kontrol på svangreambulatoriet i en periode indtil jeg fik nogenlunde kontrol over kvalmen og opkastningerne.
Mit første råd til dig går nok lidt imod hvad de andre siger, men hvis det virkelig står så slemt til som det lyder, bliver du simpelthen nødt til at spise noget. Det nytter ikke noget at lade være. Du får det hvertfald ikke bedre af det. Din kvalme er højst sandsynligt koblet med dit energiniveau, så jo mindre du spiser, jo mere kvalme får du. Det er en ond spiral. Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige at jeg havde det bedre da jeg spiste, men kastede op efter hvert måltid, end jeg havde da jeg ikke spiste, men bare lå og stirrede ud i luften med en spand ved siden af...
Råd nummer to: Optimér dit kalorieindtag. Du har brug for energi, så masser af fedt og sukker. Ingen slankeprodukter overhovedet. Det er simpelthen spild af spisning. Min kæreste fik et lille kursus på ambulatoriet, og det resulterede blandt andet i at alt hvad vi spiste som kunne indeholde mælk eller fløde fik et ordentlig skvæt piskefløde...
Råd nummer 3: Væske!! Det er utroligt nemt at blive dehydreret når man kaster op hele tiden, så du skal have masser af væske. Sygeplejerskerne lagde meget vægt på dette, så jeg endte med at drikke halvanden liter billig sportsvand om dagen i den periode hvor jeg havde det aller værst. Og jeg fik ros
Du skal holde øje med din urin. Hvis den bliver meget mørk skal du have fat i en læge.
Og så en lidt af de små ting som hjalp mig i hverdagen:
*Mandler - jeg ved ikke hvorfor, men der er noget i mandler der mindsker kvalme
*Ting man kan sutte på - fx bolscher eller endnu bedre sodavandsis (perfekt med både sutten, sukker og væske
)
*B-vitamin - fik at vide på ambulatoriet at det var en god idé da det både var en af ting man nemt kunne komme til at mangle når man kaster meget op, men også fordi det kunne tage toppen af kvalmen. Og det gjorde det faktisk også i en senere fase, men du må hellere snakke med en læge før du begynder at tage tilskud...
*Hold dig fra ting der er rigtig ubehagelige at få op igen: Spaghetti, hvidt brød, makrel i tomat etc. Og igen masser af væske - det er meget nemmere at kaste op hvis maven ikke er helt tør...
Håber du kan bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for at du snart får det bedre.
-Lea
*Tilføjelse: De fraråder ingefær som middel mod kvalme til gravide fordi der er observeret en sammenhæng mellem indtag af ingefær og aborter hos mus (eller en anden gnaver...)