Jeg er ejer af et styks meget nervøs hund, så vi holder nytårsaften i sommerhus langt væk fra brag og truttelut, for hun kan gå helt i panik. Og det er bestemt ikke fordi jeg ikke har prøvet at træne hende i det, men hun er meget nervøs af natur, så selvom det er blevet meget bedre, så bliver det aldrig helt godt. Hun er border collie og de er ofte meget nervøse hunde. Det ligge ikke til din hunds race at være meget nervøs, men jeg ville alligevel teste det og arbejde med den op til nytårsaften. Prøv at vende den til høje lyde, og så sørg for, at den kan have en værelse, hvor der kan være trukket for, så den ikke kan se alle lysglimtene, da det faktisk ofte er dem, de reagerer på, og så er det vigtigt, at I lader som ingenting, når der bliver fyret af, ikke noget med at springe op og blive forskrækket eller vild og juble, for det kan forstærke en eventuel reaktion fra den lille mus. Lad som ingenting, og for guds skyld, så må ikke en ynke eller pyldre om den, hvis den skulle blive bange, da det forstærker reaktionen meget, hvis I ynker den, så vil den tro, at det jo er rigtigt nok at det er farligt. Der bliver jo fyre fyrværkeri af i dagene op til nytårsaften, så kan I jo se allerede der, hvordan den vil reagere, og så kan I jo tilpasse det hele efter det. Men det er en god ide med et rum, hvor den kan gå for sig selv, og lad nu være med at tage den med ud kl. 24 og i det hele taget lade den blive alene tilbage når det er allerværst med fyrværkeri. Det er lidt ærgeligt at gå glip af fyrværkeriet, men det handler trodsalt om et lille væsen, der kan risikere at blive meget bange alene tilbage 
Anmeld