de onde nisser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. december 2010

Charlotte Wberg

Ej helt ærlig... stakkels mand, mon ikke hans julesok var tom i december månederne i hans barndom, siden han udvikler så kraftigt et had til "Nissen" Jeg synes det er synes næsten det er synd for ham... 

Nok har jeg hørt om drilleNisser og da også de som går over stregen, meeen hos os er Nissen som regl meget sød og han får ikke engang risengrød på loftet...

Nisser er sjove og hyggelige ihh elsker nisser...

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. december 2010

Lone Jakobsen

og så var han væk

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1464596.ece

Anmeld

6. december 2010

Manakauapo

nutche skriver:

og så var han væk

Jeg var flad af grin

Anmeld

6. december 2010

Maja88

undskyld mig, men så må han jo tage sine børn ud af børnehaven i december måned..

skal alle andre børn straffes bare fordi HANS børn ikke må se nisser.

nu har jeg været i en børnehave hvor vi havde en jehovas vidne og der valgte de at holde en lang ferie i december med børnene.

Anmeld

6. december 2010

serinasmor

kunne ikke lade være med at grine ad det

men synes egentlig det sker hvert år til jul bare forskellige steder i landet ?? man undres

Anmeld

6. december 2010

SaNiNa

Det er bare for langt ude fik en besked fra dem på fb også og det syntes jeg er mega træls. skal ski da ikke støtte sådan noget

Anmeld

6. december 2010

SussieThyssen

nutche skriver:

og så var han væk

Top nice til den der "tog" nissen ned.
Er sikker på at den stakkels nisse er mere end lykkelig.
Men...mod dumhed kæmper selv den klogeste forgæves.

Anmeld

6. december 2010

Diana...

SussieThyssen skriver:

Nu må jeg lige komme med en rettelse.

Niskker har ALDRIG været dæmoner..aldrig.
De hørte til gruppen af de underjordiske, hvortil også trolde, feer og elvere hørte, og endeligt var de i slægt med Jætterne, som var det gudelige modstykke til Aserne i den nordiske mytologi.
Man kaldte dem også Vætter, og de boede mange forskellige steder ude i naturen, men var også glade for at bo på gårdene.
Nisserne/vætterne var en form for "Nemesis" i menneskeheden.
Og når den kære frikirkepræst kalder dem dæmoner, så har han i den grad tilpasset hele overleveringen til sin egen fortolkning og holder sig ikke til sandheden.

Det er rigtigt at nisser kunne drille og måske også være onde, men de var det aldrig uden grund.
De var et lille folk af naturen og holdt meget af dyr og tog sig kærligt af alt levende, der findes rundt om i mange folkeoverleveringer, historier om nisser, der også tog sig af vildfarne og syge mennesker. Boede de på en bondegård var det dem, der tog sig af gårdens dyr, og sørgede ,at de var sunde og raske. Men de forargedes over en bondes nærighed, uretfærdighed eller misligholdelse af sin gård og sine forpligtelser.
De kunne finde på at brænde en gård ned, hvis bonden var en led satan, men sørgede for at dyrene kom ud inden. De kunne finde på at skade ham og bringe misvækst, hvis han ikke sørgede ordentligt for folk og fæ.
Men som altid var det nissen, der fik skylden, når noget gik dårligt.
Og han har måttet lægge navn til mange skrøner, men når man læser historierne om nisserne, der bragte ulykke, så var det altid bonden selv, der havde startet hele balladen.
Huskede man derimod at sørge godt for alt på gården, også nissen, jamen så gik det godt på gården, overført, at var man retfærdig og gav enhver sit også de fattige til jul, så var man sikker på at klare sig godt.
Men dæmon har nissen aldrig været.

Ihh det er bare hyggelæsning 

Anmeld

6. december 2010

Diana...

Sanne og Nicklas skriver:

Det er bare for langt ude fik en besked fra dem på fb også og det syntes jeg er mega træls. skal ski da ikke støtte sådan noget

Jeg den besked fik jeg også for lidt siden. 

Anmeld

6. december 2010

Caroline86

Sanne og Nicklas skriver:

nu forveksler du det ikke med beskeden fra den gruppe jeg har inviteret dig til, vel? Vi vil sende ham en masse nisser

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.