de onde nisser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. december 2010

Manakauapo

Jeg syntes han er decideret lam i hans udtalelser omkring det...

Og forresten! Jeg har lige oprettet en event på Facebook... Meld jer til   http://www.facebook.com/event.php?eid=170624912970331&num_event_invites=325

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2010

Lone Jakobsen

he he, nu er vi 2

Anmeld

5. december 2010

Manakauapo

nutche skriver:

he he, nu er vi 2

Wee... Jeg kunne ikke modstå fristelsen

Anmeld

5. december 2010

Lone Jakobsen

Kageteenageren skriver:

Wee... Jeg kunne ikke modstå fristelsen

lidt sjovt

Anmeld

5. december 2010

Manakauapo

nutche skriver:

lidt sjovt

Hehe tak

Anmeld

6. december 2010

Manakauapo

Kageteenageren skriver:

Hehe tak

Og så fik jeg lige polititilladelse til happeningen... Håber at flere vil melde sig til nu

Anmeld

6. december 2010

SiLiMiMa

fanatisme er noget møg i alle afskygninger....

Men synes faktisk , det er en smule komisk, at præsten udtaler, at han tror på nisser!!! HAHAHA.....

Anmeld

6. december 2010

Lone Jakobsen

Kageteenageren skriver:

Og så fik jeg lige polititilladelse til happeningen... Håber at flere vil melde sig til nu

he he, nej hvor godt

Anmeld

6. december 2010

Manakauapo

nutche skriver:

he he, nej hvor godt

Ja ikk

Anmeld

6. december 2010

Fru Dinesen

Fundet på wikipedia....

En  nisse er en husgud fra  dansk skånsk og  norsk  folkeminde, og minder således om de romerske  lares (plur. af lat.  lar).  Sverige har en lignende figur kaldet  Tomte, et navn, der er afledt af ordet tomt – en have, eller en grund. Nissen har sit navn fra det gamle danske navn Nis eller Niels. Tidligere blev nissen kaldt lille Niels. Niels Gårdbo eller bare Gårdbo, Gårdbukken eller Puge. Nissen er kendt som et væsen fra nordiske folkefortællinger og eventyr. Oftest gengivet med rød spids hue. I dag er nissen primært symbol på julen, men tidligere fortalte man historier om både skovnisser, kirkenisser og gårdnisser.

Nissen holder traditionelt til i huse, stalde og lader. Han optræder som en beskyttende  ånd for grunden. Her tager han sig af  husdyrene (specielt  hesteneer hans yndlinge) og praktisk arbejde og bringer lykke til  menneskene, der bor der. Tidligere var nissen dog ikke altid god. Hvis han ikke blev behandlet ordentligt kunne han tage en frygtelig  hævn og i værste fald tage livet af folk. Kunne også finde på at rejse sin vej i vrede. Skete det tog han  lykken med fra gården. Normalt nøjedes han dog med mindre drillerier, hvis han var utilfreds. Det er ikke særligt svært at holde sig gode venner med sin husnisse. Han kræver blot en skålfuld  grød med en stor  smørklat i midten til  højtider.

Huskede man grøden til nissen gjorde han sig umage for at hjælpe gården. Det kunne komme så vidt at han stjal ting og sager fra nabogårdene. Når det skete blev der tvister mellem de forskellige gårdnisser og det kunne ligefrem komme til slagsmål imellem dem. Ud over mindre venligt stemte fremmede gårdnisser havde nissen kun besvær med gård hunden, som han yndede at drille, så den gøede – tilsyneladende ad ingenting, da nisser har evnen til at gøre sig usynlige, eller forvandle sig til forskellige dyr – f.eks. en  ged, en  gås eller en hest.

I sin menneskeskikkelse er nissen ca. på størrelse med et ti-års barn. Han ligner en gammel mand, med hvidt skæg og han er iklædt gråt tøj og en rød hue – ca. samme påklædning som  bonden selv i gamle dage. Ud over sine pligter på gården og drillerierne beskæftiger nissen sig gerne med  kortspil og han ryger  pibe. På grund af nissens venlige egenskaber brugte  Haddon Sundblom ham som model, da han opfandt den moderne  julemands udseende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.