de onde nisser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. december 2010

Lone Jakobsen

helora skriver:

Fantastisk idé Forestiller ham siddende hel ude af sig selv fuldstændig dynget til med nisser

he he he

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2010

Lone Jakobsen

KaLee skriver:

BINGO!!! 

om jeg fatter at man skal lade sine syge ideer gå ud over børn... helt ærligt, skal man samle ind til at sende alle afsnittene af "nissebanden på grønland" til ham.. For de er i hvert fald ikke onde... 

åh nej det er da bare de skønneste nisser har lige snakket med manden om at det er den slags julekalender som jeg virkelig savner

Anmeld

5. december 2010

Lone Jakobsen

KittyGirl skriver:

Ja og så har han endda bedt pædagogerne i børnehaven om at hans børn IKKE skal i nærheden af nisser.....

Man burde overveje en nisse happening... ligesom man sendte citron måner til dansk folkeparti.. så kunne vi sende nisser til ham !!!

ja det synes jeg var en god ide

Anmeld

5. december 2010

Lone Jakobsen

SussieThyssen skriver:

Åhhja...ham var der focus på forleden dag på P4.
Knald i låget er min mening, og kan ikke tage ham en døjt seriøs.
Så skal juletræer og adventskranse også afskaffes.
Og selve julen...hmmm og påsken.
Altsammen har hedensk oprindelse.
Jesus blev født på et eller andet tidspunkt mellem oktober og marts, men ingen ved præcist hvornår..videnskaben hælder dog mest til slutningen af oktober.
Af folkelige hensyn bestemte et stormøde mellem en pave og hans biskopper, at fastlægge Jesus fødselsdag til den 25 dec, for at komme den hedenske jul til livs omkring år 300, og det har man så holdt ved siden.
Påsken handler om tilbedelse af frugtbarhed omkring forårsjævndøgn.
Juletræet er et lævn fra dødemandstræet som blev brugt til offertræer og adventskransen er et symbol for solen omkring vintersolhverv.
Skal jeg blive ved??
Der blir skutte meget jul tilbage. 

Kærligst
Sussie

he he heeee.... åh jeg elsker dine indlæg

Anmeld

5. december 2010

Lone Jakobsen

Amso skriver:

Jeg kan godt følge hans tro, med at nisser ikke altid har været et symbol på glæde henover julen. Men ligefrem at ytre sin tro på den måde..!! Han er jo bindegal.. hahaha.. Og må ikke være helt rask.. Kan ikke tage ham seriøst. Det må være en arbejdsskade..

jamen synes også det er okay at han har sine meninger, men hans måde at udtrykke dem på er jeg ikke vild med

Anmeld

5. december 2010

Lone Jakobsen

SeptemberBaby skriver:

Han er fremme hvert år.

Han er gak.

Håber ikke, at hans børn tager al for megen skade . Det er sørme synd med sådan en psykisk syg far, som ovenikøbet er autoritetsfigur i lokalsamfundet (frikirken). 

Han var i Aftenshowet sidste år op til jul. Gad vide, om man ikke kan youtube klippet eller lign...

har aldrig hørt om ham.... så prøve endelig at finde klippet

Anmeld

5. december 2010

Amso

nutche skriver:

jamen synes også det er okay at han har sine meninger, men hans måde at udtrykke dem på er jeg ikke vild med

Det er heller ikke ret moralsk syntes jeg.. Så må han hellere holde et foredrag hvor folk kan komme og høre på ham hvis de vil høre om gammel juletro og div.. En hængt nisse.? Den holder sku ikke helt... Gammel tos..

Anmeld

5. december 2010

Lone Jakobsen

Amso skriver:

Det er heller ikke ret moralsk syntes jeg.. Så må han hellere holde et foredrag hvor folk kan komme og høre på ham hvis de vil høre om gammel juletro og div.. En hængt nisse.? Den holder sku ikke helt... Gammel tos..

ja det er en meget umoden og grov måde at udtrykke sig på

Anmeld

5. december 2010

Frk. Himmelblå

nutche skriver:

har aldrig hørt om ham.... så prøve endelig at finde klippet

http://www.youtube.com/watch?v=SlRRNgLyIQQ

Anmeld

5. december 2010

SussieThyssen

duddi. skriver:

Ved ikke om det også var ham der var i medierne sidst år mht nisser og at hans børn ikke må være i nærheden af dem. Men rent faktisk var nisser jo set som dæmoner for maaaange år siden. Deraf drille nisser. For gav bonden ikke nisse mad, ødelagde de deres afgrøder og bonden måtte gå falit. man har derfor altid sat en skål risengrød på loftet for at holde nisserne væk. NÅR det så er sagt, så synes jeg jo også at denne mand går alt alt for vidt! Og tror da kun han gør det for at få opmærksomhed og ikke fordi han rent faktisk vil budbringe at nisser er dæmoner. Synes at det skal gå ud over hans børn, hvor må det være svært for dem

Jeg selv; ja jeg eeeelsker nisser

Nu må jeg lige komme med en rettelse.

Niskker har ALDRIG været dæmoner..aldrig.
De hørte til gruppen af de underjordiske, hvortil også trolde, feer og elvere hørte, og endeligt var de i slægt med Jætterne, som var det gudelige modstykke til Aserne i den nordiske mytologi.
Man kaldte dem også Vætter, og de boede mange forskellige steder ude i naturen, men var også glade for at bo på gårdene.
Nisserne/vætterne var en form for "Nemesis" i menneskeheden.
Og når den kære frikirkepræst kalder dem dæmoner, så har han i den grad tilpasset hele overleveringen til sin egen fortolkning og holder sig ikke til sandheden.

Det er rigtigt at nisser kunne drille og måske også være onde, men de var det aldrig uden grund.
De var et lille folk af naturen og holdt meget af dyr og tog sig kærligt af alt levende, der findes rundt om i mange folkeoverleveringer, historier om nisser, der også tog sig af vildfarne og syge mennesker. Boede de på en bondegård var det dem, der tog sig af gårdens dyr, og sørgede ,at de var sunde og raske. Men de forargedes over en bondes nærighed, uretfærdighed eller misligholdelse af sin gård og sine forpligtelser.
De kunne finde på at brænde en gård ned, hvis bonden var en led satan, men sørgede for at dyrene kom ud inden. De kunne finde på at skade ham og bringe misvækst, hvis han ikke sørgede ordentligt for folk og fæ.
Men som altid var det nissen, der fik skylden, når noget gik dårligt.
Og han har måttet lægge navn til mange skrøner, men når man læser historierne om nisserne, der bragte ulykke, så var det altid bonden selv, der havde startet hele balladen.
Huskede man derimod at sørge godt for alt på gården, også nissen, jamen så gik det godt på gården, overført, at var man retfærdig og gav enhver sit også de fattige til jul, så var man sikker på at klare sig godt.
Men dæmon har nissen aldrig været.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.