Hvad f..... er det lige der sker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2010

Lise

lisbeth2910 skriver:

Normalt spiser hun torskerogn bare ned i mosen. Hun kan slet slet ikke klarer stykker af mad endnu. Hun fatter ikke at hun skal tygge på det. Hun synker det bare og er ved og blive kvalt.

Jeg startede med at søbe brødet i mælk... så gled det bare ned.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2010

Susan1978

Lisbeth kan hun ha ondt for tænder ? 

Anmeld

3. december 2010

LISBETH:-)

Tulle28 skriver:

Måske hun er blevet mere bevidst nu og vil selv? Der sker et eller andet der ved 6 mdr. Jeg fuldammede indtil 6 mdr., men endte faktiskmed at blev til 7 mdr. da grød og mos ikke var et hit overhovedet. Vi har haft megen glæde af BLW og har også lige skrevet om det i en anden tråd - måske er det også noget for jer:

http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm

Jeg troede min datter havde gang i et appetitspring da hun blev 6 mdr., men vi har altså haft et par måneder nu med dårlig søvn og mange opvågninger... Så jeg ved ikke om jeg udelukkende vil tilskrive det appetitspring. Tænder, motorisk udvikling og ikke mindst mental udvikling, tror jeg også spiller rigtig meget ind. Det er nemlig det samme stort set, for de andre børn i min mødregruppe. En af dem har sovet igennem siden hun var en måned, men vågner nu 2-3 gange hver nat.

Knus Tulle og undskyld mit egentlig ikke så opmuntrende svar

ALLE svar er velkomne!!!!

Tak det ser meget interessant ud og det vil jeg forsøge:-) Selvom hun umiddelbart ikke kan finde ud af at hun skal tygge.Vi øver hverdag med riskiks og skorper som hun gerne vil sidde og sutte på. Det har hun gjort den sidste måneds tid

Anmeld

3. december 2010

Lise skriver:

Ja, måske en god ide at give hende en rugbrød. Hun er jo dygtig til at spise, ikke? Du kan da prøve det..

Casper var blevet rigtig god til at spise, men så stoppede det pludselig igen. De seneste par uger har han også gerne ville leve af mælk - han ligner én der synes at, hvadsomhelst jeg putter i munden af ham, er klamt! Rimelig umotiverende at lave mad til ham 3-4 gange om dagen...

Hun har hele tiden været rigtig god til at spise. Fra dag 1 har hun bare kørt alt ind jeg har givet hende (altså uden for store klumper)

Og nej det er sku ikke særlig motiverende og lave mad, bare for at fodre det til skraldespanden 

Anmeld

3. december 2010

Lise skriver:

Jeg startede med at søbe brødet i mælk... så gled det bare ned.

Det må jeg prøve. Må vist ned og købe noget bondebrød

Anmeld

3. december 2010

SussieThyssen

lisbeth2910 skriver:

Min dejlige Elina på 6 mdr NÆGTER og spise nogen som helst former for ske mad???????????

Hun har UDEN PROBLEMER fra 3,5 mdr fået 3 faste skemåltider om dagen - grød, frugtmos og grønsagsmos. Hun har så de sidste par uger fået 4-5 skemåltider om dagen, men de sidste 3 dage har hun NÆGTET at spise nogen former for mad der skal ind med ske. MME vil hun meget gerne have??? Hvorfor nu det???? Nogen gode ideer til hvorfor hun pludselig ikke vil????

Jeg har prøvet ALT - lavet grøden tynd, tyk, med klumper, uden klumper, forskellige slags grød, mos og frugt osv. Jeg er løbet tør for ideer.

Hun har også været vågnet rigtig mange gange de sidste par nætter hvor hun har været sulten, så hun bliver helt klart ikke mæt af kun MME - hun er også en stor pige på 12 kg.

Kunne det tænkes, at hun er ved at få tænder???
Det er tit småbørn går i spise/sultestrejke når de er det.
At få tænder kan sommetider påvirke dem helt op i kæbemuskulaturen og nerverne bag ørerne, og gør det smertefuldt og ubehageligt at åbne munden både om skeen og at skulle synke grød og mos.
Så tjek om hun har hævede punkter i gummerne.
Ørepine kan også få dem til at gå i baglås på den måde, så få tjekket hendes ører.
Du kan evt prøve at give hende lidt panodil og se om det skulle hjælpe på spiselysten...men umiddelbart ville jeg nok lige få gummer og ører tjekket grundigt hos lægen.
Hun kan naturligvis også have lidt med maven uden det egentligt kan mærkes på hende, men det vil gå over af sig selv i løbet af et par dage eller tre.
Giv hende vælling et par gange om dagen på flasken og se om ikke det både stimulerer apetitten lidt og også giver hende mod på lidt mere bastant kost.

Kærligst
Sussie

Anmeld

3. december 2010

Susan1978 skriver:

Lisbeth kan hun ha ondt for tænder ? 

hmmmm ja måske kan ingen tænder mærke. Synes jo bare at hvis det var tænder, så burde hun spise den meget meget tynde grød jeg har forsøgt og lave igår (altså næsten flydende)

Anmeld

3. december 2010

SussieThyssen skriver:

Kunne det tænkes, at hun er ved at få tænder???
Det er tit småbørn går i spise/sultestrejke når de er det.
At få tænder kan sommetider påvirke dem helt op i kæbemuskulaturen og nerverne bag ørerne, og gør det smertefuldt og ubehageligt at åbne munden både om skeen og at skulle synke grød og mos.
Så tjek om hun har hævede punkter i gummerne.
Ørepine kan også få dem til at gå i baglås på den måde, så få tjekket hendes ører.
Du kan evt prøve at give hende lidt panodil og se om det skulle hjælpe på spiselysten...men umiddelbart ville jeg nok lige få gummer og ører tjekket grundigt hos lægen.
Hun kan naturligvis også have lidt med maven uden det egentligt kan mærkes på hende, men det vil gå over af sig selv i løbet af et par dage eller tre.
Giv hende vælling et par gange om dagen på flasken og se om ikke det både stimulerer apetitten lidt og også giver hende mod på lidt mere bastant kost.

Kærligst
Sussie

Hun har faktisk lige haft mellemørs betændelse som blev med pencilin. Måske det ikke er helt væk???? Jeg må lige få det tjekket

Anmeld

3. december 2010

SussieThyssen

lisbeth2910 skriver:

Hun har faktisk lige haft mellemørs betændelse som blev med pencilin. Måske det ikke er helt væk???? Jeg må lige få det tjekket

Det er tit penicillin ødelægger madlysten og tarmfloraen.
Dette kan du genopbygge ved at give hende noget drikkecultura. Køb den med hindbærsmag. De fleste børn elsker den, fordi den er sød i smagen fra hindbærerne.

Anmeld

3. december 2010

Skouboe

Jeg tænker umiddelbart to ting:

Den første er at hun er blevet mere bevidst og den der forbistrede frie vilje stikker sit hoved frem - nogle gange ville tingene bare være nemmere uden den. Prøv at give hende en ske magen til den du bruger til at made hende med og lad hende sidde og fægte med den - det udvirkede mindre mirakler herhjemme, selvom mor godt nok fik nogle mærker af at blive dasket over en kno med en teske, når datteren fægtede med den.

Nummer to er at det der med at tygge maden skal læres. Torskerogn er rigtigt godt at starte med - tag et lille stykke, og når du giver hende det ind i munden, så skub det ud mellem gummerne i siden af munden, så finder hun snart ud af at det skal tygges og det er der det skal ske. Hun er ikke så gammel, så hun har endnu ikke mundmotorikken til skubbe maden ud mellem gummerne med tungen, og heller ikke forståelsen for at det er der hun skal skubbe det hen - det kan du hjælpe hende med

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.