72 årig kvinde vil være gravid igen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. november 2010

Louisiana

SussieThyssen skriver:

Der er ingen myter i det..det er simpel logik.
Det der er til det er, at du har to genpuljer. Hver bærer deres sunde og usunde puljer. Der vil altid være en større mængde sund pulje end usund. Tager du to af samme race og krydser, vil mængden af sunde gener være større end de usunde, det samme gælder for 2 forskellige racer. Men da man har en tilbøjelighed til at vælge den samme race, vil chancen for at det er de samme genfejl, der er tilstede der, være større. Hvorimod hvis du tager to forskellige fra hver sin ende af arten og krydser ind, vil chancen for, at der ikke er de samme fejl være mindre.
Nu er jeg vokset op med avl af racerent kødkvæg, og netop der så man meget på det, at man ind imellem skulle krydse ind med andre typer, for at styrke racens genpuljer.
Problemet med små genpuljer er iøvrigt også forskernes store problem, når man arbejder med truede dyrearter. Derfor gør forskerne det i dag, at de kan selektere de dårlige gener fra i arbejdet med at redde arterne, og problemet med indavl kan derfor nedsættes betydeligt.
Selvfølgelig vil der altid være en risiko for misdannelser på generne, selvom man krydser to forskellige racer, men den vil være væsentligt mindre.
Tager man fx de to hunderacer Chow Chow og Grønlandsk slædehund, så har den første race desværre en tilbøjelighed til at udvikle kræft, og har generelt ikke noget jernhelbred. Den anden bliver ikke særligt gammel fra naturens hånd, idet det er en massiv arbejdshund, men har et glimrende helbred. Men  krydser man de to racer, vil en større mængde af hvalpene ikke få kræft eller måske først sent i livet udvikle det, samt at den får et generelt bedre helbred og kan leve længere.
Så hvis man avler på Chow'en vil man måske få 3 ud 5 hvalpe, der får kræft, hvorimod hvis man krydser Chow'en med en Slædehund, så vil kun een ud af fem få det.
I Usa lever der en befolkningsgruppe på grænsen til Canada. De kaldes for Mountain Billies, og er netop et typisk eksempel på isolation og indavl. De har i årevis været i forskernes søgelys, selvom de ikke skriver meget om det i de mere officielle medier. Men søger du i sciense magasiner og lign. så er der on and off meget stof omkring dem.
Du kan søge på dem på nettet. Det er meget interessant, for her kan man netop se et klassisk eksempel på hvad der sker, hvis man kører i de samme genpuljer, og hvad der sker, hvis der kommer friskt blod til.

Jeg er godt klar over alt du du skriver der, men det jeg mener med myte er, at mange tror, at blandingshunde genrelt har et bedre helbred (altså f.eks. en collie blandet med en blanding af boxer/labrador) end racerene hunde. Mange tror fejlagtigt, at blandningshunde er = længere levetid + bedre helbred. Det du her beskriver er kontrolleret blanding af hunderacer, hvilket også er vigtigt i hundeavl (og avl af andre dyr), men det betyder ikke, at en hund der har 5 forskellige racer i sig, og som er blevet tilfældigt til, har bedre helbred og levetid end racerene hunde.

De Mountain Billies du nævner, lever i et lille samfund, formere sig med hinanden, og tager ikke andre ind. Der ville sikkert ske fremskridt, hvis de blandede sig med f.eks. 3 andre byer (stilt meget firkantet op), men de tre byers befolkning kan sagtens ha' samme hudfarve som dem selv, og det ville stadig hjælpe. Det er ikke bestemt af race.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2010

SussieThyssen

Louisiana28 skriver:

Jeg er godt klar over alt du du skriver der, men det jeg mener med myte er, at mange tror, at blandingshunde genrelt har et bedre helbred (altså f.eks. en collie blandet med en blanding af boxer/labrador) end racerene hunde. Mange tror fejlagtigt, at blandningshunde er = længere levetid + bedre helbred. Det du her beskriver er kontrolleret blanding af hunderacer, hvilket også er vigtigt i hundeavl (og avl af andre dyr), men det betyder ikke, at en hund der har 5 forskellige racer i sig, og som er blevet tilfældigt til, har bedre helbred og levetid end racerene hunde.

De Mountain Billies du nævner, lever i et lille samfund, formere sig med hinanden, og tager ikke andre ind. Der ville sikkert ske fremskridt, hvis de blandede sig med f.eks. 3 andre byer (stilt meget firkantet op), men de tre byers befolkning kan sagtens ha' samme hudfarve som dem selv, og det ville stadig hjælpe. Det er ikke bestemt af race.

Hmm..er ikke helt sikker på hvad du mener med den sidste del her, men vil lige nærlæse det senere i dag, da jeg står og skal ud af døren...men ellers kan vi jo fortsætte debatten privat...LOL
jeg vender tilbage 

Anmeld

24. november 2010

Louisiana

SussieThyssen skriver:

Hmm..er ikke helt sikker på hvad du mener med den sidste del her, men vil lige nærlæse det senere i dag, da jeg står og skal ud af døren...men ellers kan vi jo fortsætte debatten privat...LOL
jeg vender tilbage 

Det er bare i orden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.