72 årig kvinde vil være gravid igen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. november 2010

Benjamins'mor

set i mine øjne kunne hun sikkert være en ligeså godt mor som alle andre. men alligevel er det forkert, tænk hvis hun dør i starten af 80'erne. jamen, så er barnet ikke ret gammelt. og jeg synes det er synd hvis et barn på 10-12 år skal miste sin forælder pga. at hun/de har været så egoistiske.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2010

Benjamins'mor

jeg har godt nok en veninde på 16, og hendes far er lige blevet 84. jeg synes simpelthen det er så syndt for hende. for hvad nu hvis han snart dør. hendes yngste storesøster er 54, hun kunne jo være hendes mor.

Anmeld

23. november 2010

Louisiana

christina1994 skriver:

jeg har godt nok en veninde på 16, og hendes far er lige blevet 84. jeg synes simpelthen det er så syndt for hende. for hvad nu hvis han snart dør. hendes yngste storesøster er 54, hun kunne jo være hendes mor.

Hun kunne være hende mormor..!!

Anmeld

23. november 2010

Benjamins'mor

Louisiana28 skriver:

Hun kunne være hende mormor..!!

ja, og det synes jeg simpelthen er syndt. uanset hvilket barn det er, så fortjener det at vokse op sammen med forældrene, og også have forældrene i det voksne liv. medmindre de er adopteret væk, men så skal de jo bare have adoptivforældrene. eller hvis de er blevet tvangsfjernet af kommunen, men så er det jo måske også det bedste.

Anmeld

24. november 2010

SussieThyssen

Louisiana28 skriver:

Når du nu siger, at det er naturen, der sætter sine grænser, så kommer jeg til at tænke på noget jeg læste engang. Jeg husker desværre ikke hvor, men der stod, at når menneskeracer blander sig - altså får børn, så kan deres børn f.eks. ikke få en rygmavstransplantation, for der er ingen der matcher dem. Hverken søskende, forældre eller andre der er blandet af racer.

Uden at det skal lyde racistisk, så synes jeg egentlig det er tankevækkende -  altså i forhold til hvordan naturen sætter grænser. Forstå mig ret

Og bare så ingen dunker mig i hovedet, så er det altså ikke mig der har skrevet artiklen  Så jeg vil altså ikke beskyldes for, at være racist eller lignende.

Nejda kunne ikke finde på at ponke nogen i hovedet
Men ret tankevæækende, det du skriver der. Men til gengæld så er chancen for skavanker færre når folk fra forskellige folkeslag blander gener, det giver nye variationer og bedre emunforsvar.

Anmeld

24. november 2010

Louisiana

SussieThyssen skriver:

Nejda kunne ikke finde på at ponke nogen i hovedet
Men ret tankevæækende, det du skriver der. Men til gengæld så er chancen for skavanker færre når folk fra forskellige folkeslag blander gener, det giver nye variationer og bedre emunforsvar.

Har du ikke et link til det sted du har læst det?? Jeg kan simpelthen ikke huske, hvor jeg læste det jeg skrev om  Har søgt på google, men fandt ikke noget

Anmeld

24. november 2010

SussieThyssen

Louisiana28 skriver:

Har du ikke et link til det sted du har læst det?? Jeg kan simpelthen ikke huske, hvor jeg læste det jeg skrev om  Har søgt på google, men fandt ikke noget

Åhr, der er såmænd ikke noget specielt link..det er almen genetisk viden..og så det at krydsninger i naturen altid vil forbedre genpuljen.
Hvis man altså ved noget om avl af fx husdyr.
Og mennesker hører jo også til naturen.

Anmeld

24. november 2010

Louisiana

SussieThyssen skriver:

Åhr, der er såmænd ikke noget specielt link..det er almen genetisk viden..og så det at krydsninger i naturen altid vil forbedre genpuljen.
Hvis man altså ved noget om avl af fx husdyr.
Og mennesker hører jo også til naturen.

Der er det, at jeg har læst, at f.eks. med hunde, er det en myte, at de får f.eks. stærkere immunforsvar, når de er gadekryds... Det er derfor jeg spørger

Anmeld

24. november 2010

Pena

Kageteenageren skriver:

Jeg er egentlig lidt ambivalent vedrørende dette. For selvom hun er gammel kan hun vel stadig godt være en god mor og gøre det ligeså godt som en på 28 eller 32! Og alligevel syntes jeg hun er for gammel til at få børn igen! Nu tænker jeg bare lidt på mine egne erfaringer. Jeg er altid blevet mobbet med at have gamle forældre, og de var altså kun hhv. 36 og 45 år, da de fik mig. Så hvad vil hendes måske kommende barn ikke kunne blive (!). Plus også barnet vil kunne få flere skavanker på grund af hendes alder. Jeg syntes egentlig det er møg egocentretet at vælge at få et barn i den alder. Hun gør det jo ikke for at bidrage til noget! Hun gør det jo kun for "hyggens" skyld, så og sige.

Arh jeg mener nu denne sag er så grotesk at der ikke er noget at være ambivalent over.

Hun ville være minimun 73 når barnet kom. Dvs når barnet er 7 år er hun 80. Det er immervæk en MEGET lille procentdel af de 80 årige som ville kunne magte et barn på 7 år fuldtid. Og ja hvor mange bliver 91 år, som ville være hendes alder når barnet er 18.

Nixen biksen. Nu må galskaben ha en ende.

Min mening er at når kroppen naturligt lukker ned for produktionen, så er den prut ude. (Eller hvad man nu siger)

Er 45 ikke også aldersgrænsen for insemination herhjemme? Der synes jeg ihvertfald personligt at grænsen bør gå.

Anmeld

24. november 2010

SussieThyssen

Louisiana28 skriver:

Der er det, at jeg har læst, at f.eks. med hunde, er det en myte, at de får f.eks. stærkere immunforsvar, når de er gadekryds... Det er derfor jeg spørger

Der er ingen myter i det..det er simpel logik.
Det der er til det er, at du har to genpuljer. Hver bærer deres sunde og usunde puljer. Der vil altid være en større mængde sund pulje end usund. Tager du to af samme race og krydser, vil mængden af sunde gener være større end de usunde, det samme gælder for 2 forskellige racer. Men da man har en tilbøjelighed til at vælge den samme race, vil chancen for at det er de samme genfejl, der er tilstede der, være større. Hvorimod hvis du tager to forskellige fra hver sin ende af arten og krydser ind, vil chancen for, at der ikke er de samme fejl være mindre.
Nu er jeg vokset op med avl af racerent kødkvæg, og netop der så man meget på det, at man ind imellem skulle krydse ind med andre typer, for at styrke racens genpuljer.
Problemet med små genpuljer er iøvrigt også forskernes store problem, når man arbejder med truede dyrearter. Derfor gør forskerne det i dag, at de kan selektere de dårlige gener fra i arbejdet med at redde arterne, og problemet med indavl kan derfor nedsættes betydeligt.
Selvfølgelig vil der altid være en risiko for misdannelser på generne, selvom man krydser to forskellige racer, men den vil være væsentligt mindre.
Tager man fx de to hunderacer Chow Chow og Grønlandsk slædehund, så har den første race desværre en tilbøjelighed til at udvikle kræft, og har generelt ikke noget jernhelbred. Den anden bliver ikke særligt gammel fra naturens hånd, idet det er en massiv arbejdshund, men har et glimrende helbred. Men  krydser man de to racer, vil en større mængde af hvalpene ikke få kræft eller måske først sent i livet udvikle det, samt at den får et generelt bedre helbred og kan leve længere.
Så hvis man avler på Chow'en vil man måske få 3 ud 5 hvalpe, der får kræft, hvorimod hvis man krydser Chow'en med en Slædehund, så vil kun een ud af fem få det.
I Usa lever der en befolkningsgruppe på grænsen til Canada. De kaldes for Mountain Billies, og er netop et typisk eksempel på isolation og indavl. De har i årevis været i forskernes søgelys, selvom de ikke skriver meget om det i de mere officielle medier. Men søger du i sciense magasiner og lign. så er der on and off meget stof omkring dem.
Du kan søge på dem på nettet. Det er meget interessant, for her kan man netop se et klassisk eksempel på hvad der sker, hvis man kører i de samme genpuljer, og hvad der sker, hvis der kommer friskt blod til.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.