Om at skrive om sit privatliv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. november 2010

Pige2009

18januar/kats skriver:

Ja så længe det ikke er klart hvem der tales om - så er det jo ligegyldigt!

Men hvis eksempelvis en bruger  (som har det rigtig fint med at være offentlig - og derfor er kendelig for enhver) også grundigt og måske endda på en ubehagelig måde, omtaler en tidligere kæreste eller en svigermor...  
Så bliver deres situation vel også offentlig - vel at mærke uden de har ønsket det... 

Og enig i at en ordentlig tone tilgodeser flest 

Ja, men jeg tvivler på, at der ligefrem er folk der tjekker direkte op på sådan noget. Selvfølgelig skal man tænke sig om i cyberspace både for sin egen og for andres skyld. Jeg synes bare ikke, jeg særlig tit ser brugere der direkte sviner andre til - kun som anonym vel at mærke...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2010

tinasmor

Baagøe skriver:

Men der nævnes jo ingen efternavne osv. så man skal vide siden er her. Jeg har ingen problemer med at folk skriver om deres privatliv eller problemer med diverse, så længe de holder indlægget i en sober tone Det er mener jeg også, såfremt jeg selv stod på den anden side...

Jeg har heller ikke problmer med det overhoved. Jeg svare da også de steder hvor jeg synes jeg kan give et indput. Men tænker bare, at hvis det var mig der var den anden person (altså den der bliver skrevet om), ville jeg blive ked af det, fordi man jo som den anden person ikke selv har en stemme.

Anmeld

10. november 2010

Kats

Ja, men jeg tvivler på, at der ligefrem er folk der tjekker direkte op på sådan noget. Selvfølgelig skal man tænke sig om i cyberspace både for sin egen og for andres skyld. Jeg synes bare ikke, jeg særlig tit ser brugere der direkte sviner andre til - kun som anonym vel at mærke...

Jeg ved heller ikke hvor stort problemet er..

Men i forhold til at svare trådstarter, som tænkte på om
"det er fair, at man skriver offentligt om en anden person"
- så må jeg sige næhhh, det er egentligt ikke fair.
Og derfor netop rigtig fint, når folk opretter et anonymt indlæg, hvis de er på Krigsstien.
Eller fint når de tænker over, hvem de bringer med ind i debatten.
Men det gør de fleste vel egentligt også ... ikke?

Anmeld

10. november 2010

tinasmor

18januar/kats skriver:

Jeg tror det "tinasmor" mener er, at alle kan kigge med - også folk der ikke er brugere af siden.

Det betyder ikke noget for dem, der selv har valgt hvad og hvor meget de vil fortælle - men det kan have betydning for dem der bliver fortalt om.

Ja netop. Det er det jeg mener.

Og I har selvfølgelig også ret i, at der ikke er mange der ville kunne gennemskue hvem der egentlig var man talte om (fordi x manden ikke lige er på baby.dk) Men det er mere bare det moralske i, at man "udleverer" (behøver jo ikke altid kun være dårligt det man skriver, men måske bare ting som en kæreste så som privat)  sin veninde/kæreste/svigermor/mor osv.

Men selvfølgelig skal det da være op til den enkelte om man ønsker at være anonym eller "offentlig".

Anmeld

10. november 2010

Pige2009

tinasmor skriver:

Jeg har heller ikke problmer med det overhoved. Jeg svare da også de steder hvor jeg synes jeg kan give et indput. Men tænker bare, at hvis det var mig der var den anden person (altså den der bliver skrevet om), ville jeg blive ked af det, fordi man jo som den anden person ikke selv har en stemme.

Hvis jeg et sted læste nogen, som jeg troede var om mig, ville jeg konfrontere ophavsmanden så vi kunne tale sammen. Personligt skriver jeg aldrig noget usandt om nogen og når jeg skriver om mit privatliv, er det kun om mig selv og Lauras far holdt i en sober og nøgtern tone. Jeg ville aldrig udlevere en veninde eller min familie i cyberspace...

Anmeld

10. november 2010

Kats

tinasmor skriver:

Ja netop. Det er det jeg mener.

Og I har selvfølgelig også ret i, at der ikke er mange der ville kunne gennemskue hvem der egentlig var man talte om (fordi x manden ikke lige er på baby.dk) Men det er mere bare det moralske i, at man "udleverer" (behøver jo ikke altid kun være dårligt det man skriver, men måske bare ting som en kæreste så som privat)  sin veninde/kæreste/svigermor/mor osv.

Men selvfølgelig skal det da være op til den enkelte om man ønsker at være anonym eller "offentlig".

Jeg er enig og kan sagtens følge dig i det moralske dilemma!

Anmeld

10. november 2010

Pige2009

18januar/kats skriver:

Jeg ved heller ikke hvor stort problemet er..

Men i forhold til at svare trådstarter, som tænkte på om
"det er fair, at man skriver offentligt om en anden person"
- så må jeg sige næhhh, det er egentligt ikke fair.
Og derfor netop rigtig fint, når folk opretter et anonymt indlæg, hvis de er på Krigsstien.
Eller fint når de tænker over, hvem de bringer med ind i debatten.
Men det gør de fleste vel egentligt også ... ikke?

Nej, det er ikke fair, men hvis du f.eks. skrev noget personligt, ville jeg jo aldrig vide, hvem personen bag indlægget virkelig var, så derfor synes jeg ikke det er så slemt, som nogen umiddelbart gør det til...

Anmeld

10. november 2010

tinasmor

Baagøe skriver:

Nej, det er ikke fair, men hvis du f.eks. skrev noget personligt, ville jeg jo aldrig vide, hvem personen bag indlægget virkelig var, så derfor synes jeg ikke det er så slemt, som nogen umiddelbart gør det til...

Nej det er rigtigt. Men bare som eksemple. Lad os sige at jeg have et profil billede af mig selv, og jeg f.eks skrev at, nu havde jeg så opdaget at min mand "Lars" havde et spilleproblem, været utro what ever. Eller at min ex-mand "Kenneth" nu igen ikke havde deltaget i barnets liv osv osv. Så tænker jeg bare, at det jo er private ting som høre mellem "Lars" og mig. Eller "Kenneth og mig", for jeg er da sikker på at hvis "Lars" så af uransaglige måder fandt ud af at der var skrevet en masse om ham, ja så ville jeg da som mand blive skuffet over at ens liv var blevet udbassumret.

Men det var nu også bare for at sætte gang i en lille "debat". Jeg ved jo godt, at det ikke er som om folk skriver om nogle med navn og efternavn så det lige kommer op når man googler navnet

Anmeld

10. november 2010

MariaJ

Baagøe skriver:

Men der nævnes jo ingen efternavne osv. så man skal vide siden er her. Jeg har ingen problemer med at folk skriver om deres privatliv eller problemer med diverse, så længe de holder indlægget i en sober tone Det er mener jeg også, såfremt jeg selv stod på den anden side...

Man skal i hvert fald være opmærksom på at siden ofte dukker op på googlesøgninger på alle mulige børnerelaterede emner, og at mange sikkert læser med uden at være oprettede som brugere.

Anmeld

10. november 2010

tinasmor

Baagøe skriver:

Hvis jeg et sted læste nogen, som jeg troede var om mig, ville jeg konfrontere ophavsmanden så vi kunne tale sammen. Personligt skriver jeg aldrig noget usandt om nogen og når jeg skriver om mit privatliv, er det kun om mig selv og Lauras far holdt i en sober og nøgtern tone. Jeg ville aldrig udlevere en veninde eller min familie i cyberspace...

Nej, og det tror jeg nu heller ikke der er mange der gør.

Som en anden også skrev, så er lang de fleste jo også anonyme hvis det er et eller andet man ikke har lyst til at "hele verden" skal vide omhandler en.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.