twinboys skriver:
Jeg fandt dette her på nettet og fik tanken hvad sker der mon..
Så har ikke sat mig ind i noget som helst...
MAjbritt
Nej, det forstod jeg på det link en anden sendte. Jeg misforstod bare dit første indlæg.
Personligt er jeg helt tryg ved døden, og har et afslappet forhold til det.
Vi har oplevet to dødfald i familien inden for de sidste par år. Dels en baby der blev 1½ mdr gammel, og dels oldefar der blev 87. Det er kun den sidste begravelse vores børn var med til, men de har hørt meget om den anden også, og hvordan M. som var far til barnet bar kisten ud af kirken.
Mine børn lege 'ofte' begravelse, så stiller de stole som som kirkebænke og i starten puttede de bamser og dukker ned i ækser eller kasser og begravede dem. De kan hele begravelsesritualet nu (af jord er du kommet, af jord skal du blive, af jord skal du gen-opstå). Nu har de udvidet leget til at de også er begyndt at bygge 'kister' til hinadnen (ofte bare en dyne eller tæppe) og så kappes de m at være den der er død. (der er jo en der er død og en der er præsten og resten altså mor, far, og 3. søskende) sidder så på kirkebænkene.
Så synger vi en 'salme' det kan være alt fra Hjulene på bussen til I østen stiger solen op, og så er der jordpåkastelse (som et hedder) og så synger vi igen, Lille Peter Edderkop eller hvad 'præsten' nu vælger Derefter skal 'kisten' bæres' ud af kirken, og 'graves ned'.
I starten synes min mand at det var grænseoverskridene og markabert at være med til vores børns 'begravelse', men nu har han vænnet sig til det. Jeg synes det er fedt at de har så afslappet og naturligt forhold til det. -og jeg er sikker på at det nok skal komme dem til gode, når de oplever svære og tragtiske dødsfald. For det kan næsten ikke undgås! Man kan ikke gå igennem et helt liv uden at blive ramt af en ubærlig sorg over at have mistet en kær, -og der tror (og håber) jeg på at det vil hjælpe dem at være fortrolige med begravelser og have vished med hvad der sker efter døden.
Det er ikke kun begravelse de leger, de leger også bryllup, med vielelse i 'kirken', bryllupskage, taler, brudevals og det hele. -og alt muigt andet!!! Bare så I ikke tror at vi går rundt og leger begravelse hver dag, for det gør børnene bestemt ikke!!!! -og de gør det KUN når de selv finder på det. De første par gange de gjorde det, var jeg meget overrasket, men det var da klart at de havde brug for at bearbejde at deres lille fætter på 6 uger, som vi havde været inde på barselsgangen og give tøj i gave som de havde været emd til at pakke ind, at han nu pludselig var død og skulle begraves!!!