mor_sabina skriver:
Uhh det lyder spændende vil du dele opskrift på fransk oksegryde og kartoffel-purløgsbrød?
Det er også total yndlingsgryderet, deler gerne ud af den-Hele Danmark skal have lov til at nyde den 
Fransk oksegryde:
400g Gullash
150g Bacon
2 løg
1 glas hele champignoner
1 rød peberfrugt
3 spsk touch of taste oksefond m/rødvin
2 dl fløde (bruger cremefine)
1½ dl vand
1-2 tsk timian
salt og peber
Skær løg, bacon og perberfrugt i tern og svits det med champignonerne. Lægges i skål og kødet steges i samme gryde. tilsæt vand og fond og lad det koge mørt ved svag varme under låg ca. 20 min. De brunede grøntsager og bacon tilsættes samt fløde og timian. Smag til med salt og peber. Evt lidt mere fond.
Serveres med ris eller kartoffelmos og grøn salat.
Kartoffel-purløgskrans:
250g bagekartoffel
2½dl kartoffelvand
25 g gær+2 spsk vand
½ dl olie
½ dl purløg (fint hakket)
½tsk sukker
2 tsk salt
450-500 mel
æg til pensling
Kartoflerne skrælles og koges godt møre, vandet hældes fra og 2½ kartoffelvand gemmes. Det hele køles af.
Rør gæren ud i de 2 spsk vand og kartoffelvandet og olien tilsættes. purløg, og mosede kartofler, sukker, salt røres i. Melet kommes i lidt efter lidt indtil dejen slipper skålen.
Dejen hæver 1 time.
Pensel en randform med smør. Del dejen i 18-20 boller. læg dem i formen ved siden af hinanden, først en krans nederst og så en krans let forskudt ovenpå.
efterhæv brødet ca ½ time. pensel med æg og bag brødet nederst i en forvarmet ovn på 200 grader. ca 20 min. Brødet vendes forsigtigt ud af formen og bages yderligere 5-10 min til skorper er gyldenbrun.. Afkøles på rist.
Håber opskrifterne kan bruges
Anmeld