Fortæl om jeres putteritualer.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. november 2010

Tulle28

Vi giver hende et bad, nusser og så får hun nattøj på. Så ammer jeg hende inde i soveværelset i mørket, synger "den lille Ole med paraplyen" og så kommer hun i seng.

Det der med at græde hjerteskærende, det gør hun når vi er inde i perioder med tigerspring - så er det en kamp at lægge hende:-( Men hun får aldrig lov til at græde sig i søvn. Vi har en skråstol som kan lægges helt ned og vugge lidt, og har fundet ud af at det hjælper at lægge hende i den og vugge den til hun falder til ro/i søvn. Så flytter vi hende over i sengen når hun sover. I starten var vi MEGET principfaste om at hun skulle sove i sin egen seng og var meget påpasselige med ikke at give hende nogle dårlige vaner med at skulle vugges i søvn osv... Men i de "dumme" perioder må man altså gøre slække lidt på principperne for at overleve - når tigerspringene er overstået, er hun nem at putte igen:-)

Knus Tulle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. november 2010

Faith

Tulle28 skriver:

Vi giver hende et bad, nusser og så får hun nattøj på. Så ammer jeg hende inde i soveværelset i mørket, synger "den lille Ole med paraplyen" og så kommer hun i seng.

Det der med at græde hjerteskærende, det gør hun når vi er inde i perioder med tigerspring - så er det en kamp at lægge hende:-( Men hun får aldrig lov til at græde sig i søvn. Vi har en skråstol som kan lægges helt ned og vugge lidt, og har fundet ud af at det hjælper at lægge hende i den og vugge den til hun falder til ro/i søvn. Så flytter vi hende over i sengen når hun sover. I starten var vi MEGET principfaste om at hun skulle sove i sin egen seng og var meget påpasselige med ikke at give hende nogle dårlige vaner med at skulle vugges i søvn osv... Men i de "dumme" perioder må man altså gøre slække lidt på principperne for at overleve - når tigerspringene er overstået, er hun nem at putte igen:-)

Knus Tulle

Hvornår er det nu normalt de har tigerspring? Mine er født 7 uger for tidligt, så synes det er lidt svært at finde ud af.

Anmeld

1. november 2010

NoName

Tulle28 skriver:

Knus Tulle

prøver lige at bruge din metode... hvad tid ca putter du???

Anmeld

1. november 2010

Tulle28

smillaluna skriver:

Hvornår er det nu normalt de har tigerspring? Mine er født 7 uger for tidligt, så synes det er lidt svært at finde ud af.

Så skal du trække 7 uger fra - dvs. hvis hun er 20 uger, er hun reelt set kun 13 uger iflg. bogen:-)

Anmeld

1. november 2010

Tulle28

noname skriver:

prøver lige at bruge din metode... hvad tid ca putter du???

Hun kommer i seng 18.30 pt., vi kan simpelthen ikke trække den længere - tidligere kom hun i seng kl. 20.00, så var den 19.30, så 19 og nu er den altså 18.30... Hun sover sin sidste lur omkring kl. 15.30-16.00 og kun 30-45 minutter, men er bare sååååå træt omkring kl. 18.00.

Anmeld

1. november 2010

NinaNymannMadsen

min datter er 16 mdr, og sover på eget værelse.

vi skiftes til at putte hende, i hverdagene er det mig der putter og i weekenderne er det ham der putter.
hun bliver puttet klokken 19:00 og i weekenderne, får hun lov til at være vågen så længe hun kan.

nå men vi plejer at give hende nattøj på, børste tænder, skifte ble, og så tænder vi hendes lyskæde og slukker loft lampen, ligger hende i sengen, og nusser hende på maven eller på kinden indtil hun sover, rejser hun sig lægger vi hende ned igen. det er sådan vi gør.

Anmeld

1. november 2010

Pige2009

smillaluna skriver:

Lyder hyggeligt

Synes det har været lidt svært at lave en speciel rytme for dem, men det er så småt begyndt at fungere.

De får flaske + en lille smule grød kl 18 og så får de nattøj på. Hvis de ikke virker trætte hygger vi lidt i sofaen og når de begynder at gabe putter vi dem. Så starter kaos som regel! De græder fuldstændig hjerteskærende i ca 20 min inden de overgiver sig. Er det normalt nok eller.......? Ved godt at man ikke kan sige om ting er normalt, men er bare så bange for at vi gør noget forkert. Putter dem for tidligt eller for sent.... Eller at de simpelthen ligger og er bange.

Er vidst en rigtig pylremor

Jeg mindes ikke, at vi havde putteritual allerede, da Laura var 4 mdr., men vi startede først så småt op efter 6 mdr.. Derfor tror jeg også det er meget normalt, at de prøver en af, når de ikke er ældre. Jeg er sikker på, de nok skal falde hurtigere til ro, når de bliver ældre, for der er jo intet at udsætte på deres putteritual.

Anmeld

1. november 2010

Mor til Frederic og Freya

smillaluna skriver:

Hej tøser!

Er nysgerrig efter at høre om i gøre noget specielt når i putter jeres unger?

Vi er så småt begyndt at vænne drengene til at sove på egne værelser, men vi synes det er svært at få dem til at falde til ro.

- Bliver i siddende hos dem indtil de sover?

- Tager i dem op igen hvis de græder?

- Synger i for dem? Eller læser historie?

- Hvor gamle er jeres børn, og hvornår putter i dem?

Håber på en masse spændende svar!

Havde allerede inden han kom ud sagt at jeg ikke vil have time lange putteretualer - ikke side derinde til han sover og her er mad og legetøj forbudt i seng - en seng er til at sove i. Han har sovet i junior seng siden han var et ½ år gammel og sover stadig i den. Bliver også puttet som dengang.

- nej, han har bedst af selv at falde i søvn og vil ikke have vi er derinde.

- nej, men han får ved et kram når han vågner og virkelig er ked.

- Både og... De første 23 mdr af hans liv, blev han blot lagt - puttet fik fortalt vi/jeg elsker ham - tak for i dag og ses i morgen. Tog det for lang tid peged han blot hen på døren og hvisked; moar? den vej...

Fra 24 mdr og til nu er stort set det samme som de første 23 mdr - dog synger vi én sang hver aften. Nogle aftner kan han sige han ikke vil have jeg eller farmand synger sangen. 

Så fra vi træder over hans dørtrin til vi/jeg er ude igen går der max 3 min. 

Her er det naturligt at farmand også putter da jeg kører i et 9 ugers vagtskifte som gør at det i nogle uger er ham der henter i dp - handler ind - bader og leger med frederic og putter. Har de mest mærkelige arbejdstider (6-15/ 15-04/ 11.30-22/ 6.30-16/ 6.30-17/ 16-06/ 8.30-19) men har også uger med 2-3 arbejds dage. 

Frederic bliver 2 år+2 mdr (26 mdr) her på onsdag.

0-½ år blev han puttet kl 19.30 - 20 senest og blev vækket næste morgen kl 7.30. 

½ - nu bliver han puttet mellem 18.15 -18.45 og bliver vækket kl 8. I weekender får han lov at sove..

Anmeld

1. november 2010

Mathilde & Frederikkesmor

Herhjemme har vi i lang tid puttet Frederikke imellem kl.19-19-30, også sov hun i løbet af max. 30 min. Dette ændrede sig dog markant for en uges tid siden, fra den ene dag til den anden! Nu SKRIGER hun simpelthen når hun bliver puttet, og tårene står ud af hendes små øjne Det gør SÅ ondt indeni!

Vi valgte derfor 2 aftner at sætte hende over i autostolen da intet andet kunne berolige hende! Vi "vippede" den lidt frem og tilbage (you know) - det hjalp, og hun sov right away!

Dog er dette jo ikke holdbart i længden, så vi blev enige om at putte hende i sengen som vi plejer - kysse godnat og liste ud fra værelset. Når hun så "giver lyd", giver vi hende 5 min - derefter bliver hun trøstet, kysset godnat endnu engang og lagt i sengen igen, hvorefter vi går ud igen. Sådan forsætter det et par timer.....

Vi startede igår - der tog det 2½ time at få hende til at sove, men pludselig gav hun sig! Efter maaaaaaange "besøg" på værelset faldt hun til ro, og lagde sig til at sove.

Her til aften her det taget 2 timer, men er overbevist om at det i løbet af blot en uges tid vil gå langt bedre. Hun skal bare lige finde ud af når hun er lagt i sengen - så er det altså sovetid!

Kan i øvrigt godt nikke genkendende til det du skriver med, at du frygter lidt hvad drengene "tænker" når du går fra dem imens de græder... Har haft det lidt på samme måde med Frederikke, men kniber ballerne sammen, og holder fast ved det vi nu har besluttet os for - selvom 5 min. er LANG tid, når jeg kan høre at hun er ked af det inde i sengen.

Anmeld

1. november 2010

SaNiNa

Nicklas er knap 17 måneder og vi putter på følgende måde

omkring kl

18.30-18.45 nattøj på.

18.40-18.55 hygge med bog eller bare lege lidt og en lille bid mad for ellers vågner han midt på natten og er sulten

19.00- 19.20 bliver han lagt i seng bliver møzzet godt nat en tår at drikke og så gå vi ud igen når han er blevet lagt under dynen.

Ind til for få uger siden hvade vi en kamp med at få ham til at sove (han sove inde hos os, da han værelse ikke er klar endnu (ingen radiator så der er meget koldt). men så begyndte vi at gå ud når han var blevet lagt under dynen og blev stående på den anden siden af døren hvis han blev rigtig ked af det hvilket han aldrig er blevet. han har bare ligget og snakket og rubbet rund i sengen.

Nu tager det 5 min frem for 1-2½ time og vi har en meget frisker dreng.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.