Maja88 skriver:
Hej allesammen!!
er jeg den eneste som har fået mærkelig madvaner her under graviditeten- lige nu er jeg inde i en fase som hedder ovn pommes med tyk bearnaise sauce.
Normaltvis laver jeg aldrig knorsauce med smør, men jo mere smør der er i jo bedre. er lige før jeg godt kunne være foruden pommes. bare jeg må få sauce
så frem med det... er jeg den eneste som har fået nogen mærkelige madvaner
Hehe...jeg har da også haft mine...men det var gerne ting, som jeg normalt ikke spiser eller drikker.
Som fx mælk eller softice..jeg rører aldrig mælk og slet ikke softice..jeg får kvalme af det...men da jeg skulle have Nickolai lå jeg nærmest i blød i det i de første 3-4 måneder.
Og så æbler.
Jeg spiser meget sjældent et æble, men under alle mine graviditeter har jeg spist 2 æbler hver dag, og jeg var sikker på jeg døde, hvis jeg ikke fik dem.
og jeg kunne bare ikke med varm mad under nogle af mine graviditeter, så den stod på kold mad i 9 mdr 
I gamle dage fik man jo ikke vitaminer og mineraler på samme måde som man gør i dag, og under II verdenskrig stod det i det hele taget sløjt til med det at få helt frisk frugt og grønt under vinteren, især hvis man boede inde i byerne. Så her udviklede gravide ofte de underligste spisevaner, fordi de manglede vitaminerne og mineralerne.
Min mormor tog sig ofte af unge piger, der var kommet i "ulykke" som man sagde dengang, og de boede og arbejdede i huset hos min mormor og morfar indtil tiden var inde og pigerne så kom ud til en jordemoder på landet, hvor de fødte deres barn og meget ofte bortadopterede det bagefter.
Min mormor berettede engang om en ung pige hun havde boende, der om natten gik ned i kælderen og spiste...ja koks.
I tror det er løgn, men tilsyneladende manglede hun de mineraler, der var i koksen. Pigen blev afsløret, fordi hun var sort om munden om morgenen, når min mormor kom for at vække hende, og så måtte hun jo tilstå hvad hun gjorde.
Hun havde også en anden der åd syltede agurker i sengen. Min mormor kunne ikke forstå, hvorfor hendes lager af agurker forsvandt..og det viste sig så at pigen ikke bare åd agurkerne, nej hun drak også lagen de lå i.
Jeg havde til gengæld en veninde, der midt om vinteren var helt syg efter jordbær, men dengang omkring 78-80 kunne man ikke sådan få jordbær, som man sagtens kan i vore dage.
Så hun gik hen til købmanden og købte en shampoo med jordbærduft, og så lå hun og snuste til den, når hun blev ekstra vild efter jordbær. 
Det viste sig så at hun manglede jern, så da hun først blev sat på jernkur, så forsvandt hendes jordbærlyst hehe.

Kærligst
Sussie