hvor længe må baby sidde i autostol?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. oktober 2010

NatasjaL

Macrolf skriver:

Selvfølgeligt er det vigtigere at du ikke ikke føler dig låst fast derhjemme i de første 3 måneder end at din baby har de bedst mulige vilkår..
- der findes jo offentlige transportmuligheder

Det muligt, men jeg kører IKKE 160 km, med min datter på dengang 1 ½ år og min søn, i bus eller tog, nej!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2010

Steph_Laurits

2606peanut skriver:

Er også det vi har fået at vide. Hvis vi har skulle på længere ture har vi taget offentligtransport

Syntes heller ikke det er noget man skal satse med og tænke "Nååh ja, det er jo "kun" nogle timer"!

Men folks eget valg

Anmeld

28. oktober 2010

sandratobias

mor-til-vanessa skriver:

man kan jo også købe en lift med sele i som de kan ligge i, hvis man skal på lange ture :-)

Ville nok være den bedste løsning zyz jeg...  

Anmeld

28. oktober 2010

DitteMarie

Tina&Martin skriver:

De anbefaler at bebs maks sidder i autostolen en halv time, og derefter aflastes i ryggen. Max op til 2 timer, og så en ordentlig omgang aflastning derefter.

Håber du kan bruge det, ellers mener jeg du kan finde det inde på trafik hjemmesider

Det var netop det jeg ledte efter- Tak- også tak for alle de andre svar, dejligt med reaktioner, når man er i tvivl

Anmeld

28. oktober 2010

DitteMarie

SeptemberBaby skriver:

Halløj

Jeg har som journalist beskæftiget mig med emnet til avis for sundhedssektoren, og der blev desværre ikke nogen artikel ud af det, da emnet var for fyldt med modsigelser til, at det var til at nå omkring det inden for den tid, der var afsat til det. MEN

Jeg researchede en hel del på det. I DK hedder anbefalingen 30 min. om dagen/ ad gangen. Helst om dagen, men ellers må man dele sin tur op med mange pauser. Gælder ISÆR indtil den lille selv kan holde hovedet. Så det vil måske typisk sige (hvis man skal generalisere) til ca. 3 mdrs alderen.

Selvfølgelig kan man gøre som man vil, men jeg mener faktisk, man skal tage disse retningslinjer ret seriøst:

I New Zealand har en professor i medicin forsket i emnet. Og han har lavet en række forsøg med nyfødte i autostole (efter mystiske vuggedødslignende episoder, hvor babyer har været ude at køre). Det  viser sig, at en stor procentdel af nyfødte, som sidder og sover i autostol under søvnen oplever apnølignende tilstand. Dvs. de ikke får ilt nok, og blodets mætning falder 20% ca.. (husker jeg). Det skyldes (måske) at hagen falder for langt ned mod brystet under søvnen pga. stillingen, og det lukker af for ideel vejrtrækning hos en hel del børn. 

I DK har vi haft to registrerede tilfælde (inden feb. 2009), hvor spædbørn er døde i autostol i forbindelse med køretur. Man har kaldt det vuggedød. Og sygehusene (det ene var Skejby) vil ikke gå mere ind i det, da man jo ikke kan bevise andet, end at barnet er dødt uforudsigeligt. 

Jeg talte med New Zealandsk forsker, og han var ikke i tvivl om, hvad dødsfaldene herhjemme skyldtes. Men igen: Umuligt at bevise efterfølgende. Derfor laver han nu sine undersøgelser, som forhåbentlig efterfølgende kan udstikke konkrete og velfunderede retningslinjer omkring brug af autostol til babyer. Han nævnte, egentlig sjovt at tænke på, at langt de fleste (forsøgs)babyers iltmætning steg, når man under forsøg blot fjernede den pude/stykke isolering, som sidder bag nakken på dem. Dette kan dog gøre stolen mindre sikker under eventuel ulykke....

Men altså mit knudrede råd: Max 30 min (uden pause), og så længe barnet er lille (under 3 mdr. ca.) så have medpassager, som kan sikre sig, at vejrtrækning mv. går fint også under søvnen... Kan være, det lyder hys, men altså... Jeg har siddet med mails fra nybagte forældre til - efter julebesøgstur - død lille dreng... 

Håber, du og andre kan bruge mit svar.

Kh.

Hold da op- skræmmende og spændende emne. Tak for svaret.

Anmeld

28. oktober 2010

Skouboe

Banditte skriver:

Hold da op- skræmmende og spændende emne. Tak for svaret.

Til TS og alle jer andre i øvrigt....

Så er det jo godt at vores gode venner hos Römer/Britax er kommet til hjælp... 

Denne autostol må de køre i så lang tid det skal være - og den  tester endda rigtigt godt hos FDM.

http://netbutik.fdm.dk/autostole/autostole-0-9-mdr/romer-baby-safe-sleeper.html

Og hvis der er nogen der mangler en, har jeg tilfældigvis en til salg

Vi købte den netop fordi vi kører langt, men Silja har desværre fået konstateret refluks og får nu syrehæmmende medicin for at forhindre syreskader i spiserøret. En følge af det er at hun ikke må ligge fladt på ryggen, heller ikke i autostolen.

Hvis der er nogen der er interesserede er kan den ses her: https://www.baby.dk/debat/66951pi1/babyudstyr/rmer-baby-safe-sleeper--ny-pris-.aspx#GoToMessage

Anmeld

28. oktober 2010

DitteMarie

Skouboe skriver:

Til TS og alle jer andre i øvrigt....

Så er det jo godt at vores gode venner hos Römer/Britax er kommet til hjælp... 

Denne autostol må de køre i så lang tid det skal være - og den  tester endda rigtigt godt hos FDM.

http://netbutik.fdm.dk/autostole/autostole-0-9-mdr/romer-baby-safe-sleeper.html

Og hvis der er nogen der mangler en, har jeg tilfældigvis en til salg

Vi købte den netop fordi vi kører langt, men Silja har desværre fået konstateret refluks og får nu syrehæmmende medicin for at forhindre syreskader i spiserøret. En følge af det er at hun ikke må ligge fladt på ryggen, heller ikke i autostolen.

Hvis der er nogen der er interesserede er kan den ses her: https://www.baby.dk/debat/66951pi1/babyudstyr/rmer-baby-safe-sleeper--ny-pris-.aspx#GoToMessage

Tak for info- jeg har hørt om den, også at man kan leje den på nogle tank stationer, så det er selvfølgelig også en mulighed.

Anmeld

28. oktober 2010

2721

StephanieJ skriver:

Syntes heller ikke det er noget man skal satse med og tænke "Nååh ja, det er jo "kun" nogle timer"!

Men folks eget valg

Præcis

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.