hvor længe må baby sidde i autostol?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

49.817 visninger
37 svar
1 synes godt om
27. oktober 2010

DitteMarie

Hej

Mon ikke der er en derude, der kender anbefalingerne for hvor længe baby må sidde i autostol? Kan vi satse på at køre 4 timer med en baby på ca. 1 måned?

Tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2010

Maja88

Banditte skriver:

Hej

Mon ikke der er en derude, der kender anbefalingerne for hvor længe baby må sidde i autostol? Kan vi satse på at køre 4 timer med en baby på ca. 1 måned?

Tak

jeg vil sige det er hvad man har samvittighed til.

har hørt at man skal holde pause efter en 2 timer. men nu skal jeg til italien med min bebser når den er 3½ måned. og der var planen også at vi ville holde pauser hver anden time og kun køre halvvejs og så overnatte. men nu er det blevet til vi kører igennem med lidt flere pauser, men hvis bebser sover så bliver det ikke lige hver anden time. så har vi sat en regel om vi maks kører 4 timer uden pause.

Anmeld

27. oktober 2010

Sisley

Du kan godt en meget sjælden gang imellem køre en længere tur, men jeg vil også anbefale dig at holde pause fx en gang i timen med en så lille én. Under alle omstændigheder skal der vel tjekkes ble og fodres.

Anmeld

27. oktober 2010

Steph_Laurits

Faktisk siger de kloge at de kun er 15-30 min. pr. dag (gælder også bæresele).
Grunden er ganske enkel, baby's ryg er for svag og kan ikke holde baby udstrak. Rygsøjlen bliver simpelthen bøjet - og det kan give skæv ryg!
Siger ikke det sker, men det KAN ske!

Men hvad du selv har samvittighed til - er trods alt dig der bestemmer!

Anmeld

27. oktober 2010

Tina&Laura

Hej

Tak

Jeg har fået at vide flere steder fra, både fra sundhedsplejerske osv at man bare skal køre hvis baby sover - hvis ikke baby sover så hold ind hvis han/hun bliver helt ulykkelig.

Selv kørte vi med vores datter 14 dage gammel til Nordjylland i ét stræk (cirka 2 timer) fordi hun sov. På vejen hjem vågnede hun og så holdt vi ind.

Jeg tror ikke der er noget egentligt svar , men selvfølgelig skal baby ikke sidde i autostolen mere den dag så, eller de næste dage.

Anmeld

27. oktober 2010

2babygirls

Banditte skriver:

Hej

Tak

De anbefaler at bebs maks sidder i autostolen en halv time, og derefter aflastes i ryggen. Max op til 2 timer, og så en ordentlig omgang aflastning derefter.

Håber du kan bruge det, ellers mener jeg du kan finde det inde på trafik hjemmesider

Anmeld

27. oktober 2010

Frk. Himmelblå

Banditte skriver:

Hej

Tak

Halløj

Jeg har som journalist beskæftiget mig med emnet til avis for sundhedssektoren, og der blev desværre ikke nogen artikel ud af det, da emnet var for fyldt med modsigelser til, at det var til at nå omkring det inden for den tid, der var afsat til det. MEN

Jeg researchede en hel del på det. I DK hedder anbefalingen 30 min. om dagen/ ad gangen. Helst om dagen, men ellers må man dele sin tur op med mange pauser. Gælder ISÆR indtil den lille selv kan holde hovedet. Så det vil måske typisk sige (hvis man skal generalisere) til ca. 3 mdrs alderen.

Selvfølgelig kan man gøre som man vil, men jeg mener faktisk, man skal tage disse retningslinjer ret seriøst:

I New Zealand har en professor i medicin forsket i emnet. Og han har lavet en række forsøg med nyfødte i autostole (efter mystiske vuggedødslignende episoder, hvor babyer har været ude at køre). Det  viser sig, at en stor procentdel af nyfødte, som sidder og sover i autostol under søvnen oplever apnølignende tilstand. Dvs. de ikke får ilt nok, og blodets mætning falder 20% ca.. (husker jeg). Det skyldes (måske) at hagen falder for langt ned mod brystet under søvnen pga. stillingen, og det lukker af for ideel vejrtrækning hos en hel del børn. 

I DK har vi haft to registrerede tilfælde (inden feb. 2009), hvor spædbørn er døde i autostol i forbindelse med køretur. Man har kaldt det vuggedød. Og sygehusene (det ene var Skejby) vil ikke gå mere ind i det, da man jo ikke kan bevise andet, end at barnet er dødt uforudsigeligt. 

Jeg talte med New Zealandsk forsker, og han var ikke i tvivl om, hvad dødsfaldene herhjemme skyldtes. Men igen: Umuligt at bevise efterfølgende. Derfor laver han nu sine undersøgelser, som forhåbentlig efterfølgende kan udstikke konkrete og velfunderede retningslinjer omkring brug af autostol til babyer. Han nævnte, egentlig sjovt at tænke på, at langt de fleste (forsøgs)babyers iltmætning steg, når man under forsøg blot fjernede den pude/stykke isolering, som sidder bag nakken på dem. Dette kan dog gøre stolen mindre sikker under eventuel ulykke....

Men altså mit knudrede råd: Max 30 min (uden pause), og så længe barnet er lille (under 3 mdr. ca.) så have medpassager, som kan sikre sig, at vejrtrækning mv. går fint også under søvnen... Kan være, det lyder hys, men altså... Jeg har siddet med mails fra nybagte forældre til - efter julebesøgstur - død lille dreng... 

Håber, du og andre kan bruge mit svar.

Kh.

Anmeld

27. oktober 2010

NatasjaL

Vi kørte en tur på 2 timer da vores den mindste var 2 uger gammel, har aldrig taget det så tungt, skal du gøre som de kloge siger, kan du lige så godt pakke din baby ind i bobble plast!

Det er det samme med at være gravid.
Alt med måde!

Anmeld

27. oktober 2010

Klumpe-dumpe

SeptemberBaby skriver:

Halløj

Jeg har som journalist beskæftiget mig med emnet til avis for sundhedssektoren, og der blev desværre ikke nogen artikel ud af det, da emnet var for fyldt med modsigelser til, at det var til at nå omkring det inden for den tid, der var afsat til det. MEN

Jeg researchede en hel del på det. I DK hedder anbefalingen 30 min. om dagen/ ad gangen. Helst om dagen, men ellers må man dele sin tur op med mange pauser. Gælder ISÆR indtil den lille selv kan holde hovedet. Så det vil måske typisk sige (hvis man skal generalisere) til ca. 3 mdrs alderen.

Selvfølgelig kan man gøre som man vil, men jeg mener faktisk, man skal tage disse retningslinjer ret seriøst:

I New Zealand har en professor i medicin forsket i emnet. Og han har lavet en række forsøg med nyfødte i autostole (efter mystiske vuggedødslignende episoder, hvor babyer har været ude at køre). Det  viser sig, at en stor procentdel af nyfødte, som sidder og sover i autostol under søvnen oplever apnølignende tilstand. Dvs. de ikke får ilt nok, og blodets mætning falder 20% ca.. (husker jeg). Det skyldes (måske) at hagen falder for langt ned mod brystet under søvnen pga. stillingen, og det lukker af for ideel vejrtrækning hos en hel del børn. 

I DK har vi haft to registrerede tilfælde (inden feb. 2009), hvor spædbørn er døde i autostol i forbindelse med køretur. Man har kaldt det vuggedød. Og sygehusene (det ene var Skejby) vil ikke gå mere ind i det, da man jo ikke kan bevise andet, end at barnet er dødt uforudsigeligt. 

Jeg talte med New Zealandsk forsker, og han var ikke i tvivl om, hvad dødsfaldene herhjemme skyldtes. Men igen: Umuligt at bevise efterfølgende. Derfor laver han nu sine undersøgelser, som forhåbentlig efterfølgende kan udstikke konkrete og velfunderede retningslinjer omkring brug af autostol til babyer. Han nævnte, egentlig sjovt at tænke på, at langt de fleste (forsøgs)babyers iltmætning steg, når man under forsøg blot fjernede den pude/stykke isolering, som sidder bag nakken på dem. Dette kan dog gøre stolen mindre sikker under eventuel ulykke....

Men altså mit knudrede råd: Max 30 min (uden pause), og så længe barnet er lille (under 3 mdr. ca.) så have medpassager, som kan sikre sig, at vejrtrækning mv. går fint også under søvnen... Kan være, det lyder hys, men altså... Jeg har siddet med mails fra nybagte forældre til - efter julebesøgstur - død lille dreng... 

Håber, du og andre kan bruge mit svar.

Kh.

Jeg vil give dig helt ret mht. de NZ-retningslinjer.

Min datter er FTF, og måtte ikke sidde i en alm. autostol til at starte med.

Jeg fik jeg afvide, at det var ikke noget med, om baby sad godt eller ej, men det er simpelthen fordi baby, ikke kan transportere ilt rundt i kroppe til oragnerne. Og derved kan der opstår livsfarlige situationer, alla vuggedød - lever/nyresvigt/hjertesvigt.

Nå det var bare lige en kort inskudelselse.

Anmeld

27. oktober 2010

Frk. Himmelblå

Rose <3 skriver:

Jeg vil give dig helt ret mht. de NZ-retningslinjer.

Min datter er FTF, og måtte ikke sidde i en alm. autostol til at starte med.

Jeg fik jeg afvide, at det var ikke noget med, om baby sad godt eller ej, men det er simpelthen fordi baby, ikke kan transportere ilt rundt i kroppe til oragnerne. Og derved kan der opstår livsfarlige situationer, alla vuggedød - lever/nyresvigt/hjertesvigt.

Nå det var bare lige en kort inskudelselse.

Godt du fik det at vide!  Det er ellers ikke noget, de danske myndigheder har villet røre ved ( i hvert fald ikke inden min undersøgelse i begyndelsen af 2009).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.