SeptemberBaby skriver:
Halløj
Jeg har som journalist beskæftiget mig med emnet til avis for sundhedssektoren, og der blev desværre ikke nogen artikel ud af det, da emnet var for fyldt med modsigelser til, at det var til at nå omkring det inden for den tid, der var afsat til det. MEN
Jeg researchede en hel del på det. I DK hedder anbefalingen 30 min. om dagen/ ad gangen. Helst om dagen, men ellers må man dele sin tur op med mange pauser. Gælder ISÆR indtil den lille selv kan holde hovedet. Så det vil måske typisk sige (hvis man skal generalisere) til ca. 3 mdrs alderen.
Selvfølgelig kan man gøre som man vil, men jeg mener faktisk, man skal tage disse retningslinjer ret seriøst:
I New Zealand har en professor i medicin forsket i emnet. Og han har lavet en række forsøg med nyfødte i autostole (efter mystiske vuggedødslignende episoder, hvor babyer har været ude at køre). Det viser sig, at en stor procentdel af nyfødte, som sidder og sover i autostol under søvnen oplever apnølignende tilstand. Dvs. de ikke får ilt nok, og blodets mætning falder 20% ca.. (husker jeg). Det skyldes (måske) at hagen falder for langt ned mod brystet under søvnen pga. stillingen, og det lukker af for ideel vejrtrækning hos en hel del børn. 
I DK har vi haft to registrerede tilfælde (inden feb. 2009), hvor spædbørn er døde i autostol i forbindelse med køretur. Man har kaldt det vuggedød. Og sygehusene (det ene var Skejby) vil ikke gå mere ind i det, da man jo ikke kan bevise andet, end at barnet er dødt uforudsigeligt.
Jeg talte med New Zealandsk forsker, og han var ikke i tvivl om, hvad dødsfaldene herhjemme skyldtes. Men igen: Umuligt at bevise efterfølgende. Derfor laver han nu sine undersøgelser, som forhåbentlig efterfølgende kan udstikke konkrete og velfunderede retningslinjer omkring brug af autostol til babyer. Han nævnte, egentlig sjovt at tænke på, at langt de fleste (forsøgs)babyers iltmætning steg, når man under forsøg blot fjernede den pude/stykke isolering, som sidder bag nakken på dem. Dette kan dog gøre stolen mindre sikker under eventuel ulykke....
Men altså mit knudrede råd: Max 30 min (uden pause), og så længe barnet er lille (under 3 mdr. ca.) så have medpassager, som kan sikre sig, at vejrtrækning mv. går fint også under søvnen... Kan være, det lyder hys, men altså... Jeg har siddet med mails fra nybagte forældre til - efter julebesøgstur - død lille dreng... 
Håber, du og andre kan bruge mit svar.
Kh.
skal lig være med......