Er det mig der er urimelig eller er det min svigermor...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. oktober 2010

SussieThyssen

Anonym skriver:

Kæresten siger det er mig...

Det er sådan, at vi de sidste to år har diskuteret, hvad vi skulle til jul... Altså efter vi har fået barn, for inden da holdt vi bare hver for sig med vores forældre...

Det første år var vores datter kun 3 mdr. gammel, så vi blev efter megen diskussion enige om at holde det hver for sig. Jeg tog så datteren med hos mine forældre. Jeg ønskede dengang, at vi holdt det alene bare os tre, men det ville han ikke, da han ikke ville have at hans far skulle sidde alene. Men hvorfor skulle det lige være os og ikke hans bror, der holdt jul hos ham. Mine forældre skulle jo osse sidde alene.

Sidste år, var det samme problem... Men der fik jeg ham overtalt til at holde jul herhjemme os tre alene, da jeg gerne vil skabe vores egne traditioner og synes det er mest rimeligt...

Han mener at hans forældre var "vigtigere" end mine, da mine forældre har flere børn... Men det ændrede jo ikke på, at mine forældre osse sad alene... Så jeg synes jo ikke der var nogen forskel...

Nu er der så sket det sørgelige, at hans far gik bort i august, og så kan man jo tænke at det er ærgeligt vi ikke holdt jul hos ham, men det samme kunne jo være sket for hvem som helst... det kan man jo ikke vide. Mine forældre er begge over 80 og det var hans far næsten osse, og jeg kan ikke bære tanken om at vi vælger den ene frem for den anden, så hellere holde det for os selv...

Men nu har hans mor spurgt om vi skal holde jul sammen i år, og kæresten kræver et svar i morgen, for der skal helst svares med det samme, ellers bliver hans mor fornærmet og ser det som en afvisning... Så sagde jeg, at det da ikke kan være mit problem, hvis hun bliver fornærmet over det... Vi har jo ikke engang selv talt om juleaften endnu...

Jeg har det bare træls med det, hvis vi skal være sammen med hans mor, og mine forældre skal sidde alene... De kan ikke komme her, da de ikke kan gå op af vores trapper.... Så jeg sagde til kæresten at jeg kunne prøve at foreslå mine forældre at vi og svigermor kommer der (og vi splejser om og laver maden)... men det ved jeg ikke om mine forældre har lyst til, da de hurtigt bliver trætte og min far slapper ikke så godt af, når der er gæster... altså udover nærmeste familie.... Jeg sagde, at det jo ikke var sikkert de kunne svare på det til i morgen... Og så får jeg at vide, at jeg skal svare i morgen, da hun ellers bliver fornærmet.

Hun er en meget "stolt" dame,50 år,  alkoholiker, har svigtet hendes søn og os flere gange, senest 3 gange efter svigerfars begravelse (hun og svigerfar har aldrig været gift eller kærester)... hvor han havde allermest brug for hende.. Så jeg synes egentlig ikke vi skylder hende noget... Plus at hun har skrevet i en sms engang til min kæreste at hun ikke kan fordrage mig. Og mange gange førhen har hun svigtet sin søn til jul... Sagt at hun ville komme, og kom så ikke alligevel, og har ikke engang ringet eller taget tlf, når han ringede.....

Hvorfor er det altid iiih og åååh så synd for hende, og hvorfor skal hun altid blive så skide fornærmet over bagateller. Og så er det mig der kommer til at høre for det...

Er det virkelig mig der er helt gal på den???

Skal lige siges at min kæreste kun har sin mor tilbage, da han og hans bror ikke taler sammen, og ikke har gjort det i mange år. Så jeg kan jo på en måde godt forstå ham, men så alligevel ikke... Hvor mange gange skal hun have lov til at pisse på mig/os, og stadig skal man gå på nåle, når man er omk. hende for at hun ikke bliver fornærmet..

Engang sagde jeg noget (husker ikke hvad) og hun fór op i en spids... min kæreste endte da med at smide hende ud, da jeg var brudt ud i gråd, for jeg anede simpelthen ikke hvad der udløste det, for jeg sagde intet ondt til hende... Dengang kendte jeg hende ikke så godt... Nu trækker jeg på skuldrene af det eller bliver hammer irriteret på at hun er så skide barnlig....... Øv det er bare øv!

Først skal du have et stort knus, for det tror jeg du trænger til
Puuhha ja, det er problematisk.
Kan I ikke lave lillejuleaften om til en minijuleaften hos dine forældre, og så kan i invitere "sviger-skrumlet" til juleaften og holde det hjemme hos jer selv?
Er sikker på, at dine forældre vil hygge sig med sig selv og nyde at I kommer på den måde, de har jo trods alt hinanden.

Vedr. svigermor, så ville jeg trække grænsen og sige NEJ!!!
Hvorfor skal et så ustabilt kvindemenneske ødelægge jeres jul?
Jeg slår altid på, at man ikke skal bruge sit liv på mennesker, der får en til at græde...og det må din kæreste også lære at indse.
Alkoholikere af hendes slags, kan ikke stoles på uanset hvor mange gange man tilgiver dem, og der må være en grænse.
Så du må mande dig op og sige fra.
Du kan med ret sige, at du ikke vil have din jul ødelagt. Færdig! Basta!

Kærligst
Sussie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2010

Ryberg

Puha.... jeg får altid ondt i maven op til jul og bestemt efter bassen er kommet, netop pga. det der "hvor skal man nu være henne"...

Jeg sagde fra starten af, at vi skiftes... det ene år hos min familie, det næste år hos kærestens familie....

Det er egentlig min families tur i år, men allerede nu har min mor sagt "jeg vil gerne springe over i år, så hold du bare nede ved Michaels....." hvorfor spurgte jeg.... "jo lasse er meget sjovere næste år...."

Og det holder heller ikke, så jeg holder på at det stadig er turnus her....

Inderst i mit hjerte ville jeg jo helst holde jul hos min familie hvert år, fordi min mormor og bedstefar jo er oppe i alderen.... og jeg ved ikke hvor længe jeg har dem.... derfor jeg glæder mig til julen med dem nu..... Men min kærestes forældre er samme alder som min mormor og bedstefar, så det gælder jo lidt samme følelser der...

Det er rigtig træls at skulle diskutere jul, men tror man bliver nødt til at træde i karakter og sige "sådan her bliver det" .... hvor det selvfølgelig er fair for begge hold...

Vi råder så bod for den "tabte" juleaften med en lækker jule middag et par dage efter

Anmeld

22. oktober 2010

saxa

Uhh det lyder som en træls situation..

Her hos os er vi skiftevis ved mine forældre og svigerforældrene.. Det er mest fair for alle - både begge vores forældrepar, os selv og vores børn.. Ved at både mine forældre og mine svigerforældre ville blive kede af at blive sprunget over..

Anmeld

22. oktober 2010

Margorie

Åhh det er det samme familie kaos hvert eneste år
Vi har bare gjort det at vi har meldt ud lige siden sidste jul at fra nu af ville vi selv holde, skabe vores egne traditioner for vores lille familie og at vi ikke gad diskutere det! Men det er jo også lidt nemmere når det både er mit og mandens ønske. Og med to børn og et forkælet kæledyr har vi jo også næsten hytten fuld så der er undskyldningen for hvorfor vi ikke vil invitere nogle

Anmeld

22. oktober 2010

Anonym trådstarter

Det er en rigtig rigtig træls og øv situation at stå i.

Men personligt syntes jeg at I selv skal vælge hvad I vil - eller lyder nok nærmere til at DU skal træffe en beslutning selv da det lyder til at kæresten er med på hans mors idé!

I har selv et barn og har stiftet familie og syntes altså I skal bestemme selv hvor I vil holde jul uanset om hun bliver fornærmet eller ej!
Det er Jeres liv og hun kan ikke forvente at du/I står på hovedet fordi hun har sat sig noget for - det er svært, men syntes du/I skal gøre hvad I syntes bedst om - og så må hun té sig hvis valget ikke falder på hende!

Idéen om at samle Jer lyder umiddelbart som den bedste løsning for alle (hvis dine forældre kan holde til det).

Ved godt dette svar ikke gav meget hjælp eller råd, men kan ikke sige hvad I skal og ikke skal - det er JERES liv og JERES valg!

Kærligst
StephanieJ

Ja, jeg kan ikke rigtigt tage anden beslutning end at invitere svigermor... Det har mine forældre sagt, at de synes vi skal og så tager vi over til dem til middag. Når de har det fint med det, så gør vi sådan. Som min mor sagde, så er de efterhånden blevet så voksne at det ikke betyder alverden...

Det er ikke det jeg har allermest lyst til, men ok han har lige mistet sin far, og har kun hende tilbage og vil jo bare gerne være sammen med hende. Han plejer bare at være så frygtelig stædig, når det kommer til jul... Men har sagt, at så er vi altså sammen med mine forældre næste år!

Jeg ville bare allerhelst holde det alene fra nu af...og havde egentlig mere eller mindre regnet med, det skulle være sådan fremover...

Anmeld

22. oktober 2010

Anonym trådstarter

Noneother skriver:

Uuhh den er svær den med mødre. -og svigermødre.

Jeg kan ikke fortælle dig hvad du skal gøre mht. julen, og jeg synes ikke du er urimelig, men lad for guds skyld være med at lade konflikten gå ud over din kæreste. Jeg kan love dig for at han har det svært nok med det hele.

Jeg har selv stået i lignende situation hvor min mor (som osse havde problemer med alkohol, som bl.a. gjorde hende syg) svigtede og tit endte med at være fuld - og til tider ondskabsfuld inden middagen. men på trods af det betød hun alt for mig, og jeg gik meget op i de juleaftner og højtider mm. jeg kunne få med hende. Ja sidste juleaften endte som jeg havde regnet med, men hvor er jeg glad for at vi holdte den. Det blev hendes sidste jul.

Vi vælger ikke selv vores forældre, og vi er ikke altid lige heldige med dem vi får tildelt, men kærligheden til dem vil næsten uden undtagelse altid være der. -og det at hun har svigtet din kæreste, gør nok bare at disse få "måske rare" stunder med hende betyder endnu mere, fordi at det ligesom er det man klamrer sig til hvis du forstår? -Selvom det kan være svært at se når man ikke selv står i det.

Undskyld for det lidt lange indlæg. Håber i finder en løsning der passer alle.

Allerførst, det gør mig ondt med din mor. Og dernæst mange tak for dit svar, for det fik det lige til at vende rigtigt i mit hoved.

Det med de "få rare stunder" var noget jeg godt kunne sætte mig ind i, men ikke lige havde tænkt over på den måde, efter diverse svigt. Så det var egentlig rart lige at få det sat på plads, for det er jo egentlig klart når man tænker over det.

Jeg har fundet en løsning. Mine forældre synes vi skal holde jul med svigermor, og når bare de selv synes det, så har jeg det ok med det, selv om jeg helst så vi holdt jul alene... men vores datter synes nok det er hyggeligt med besøg af farmor.

Min svigermor har aldrig været fuld her juleaften, for har hun været fuld førhen dukker hun bare ikke op... Men her finder vi jo ud af om hun kommer et par dage før juleaften, for hun plejer at komme et par dage før, og bliver en uges tid, da hun kommer langvejs fra.

Anmeld

22. oktober 2010

Anonym trådstarter

mariamiss6 skriver:

Jeg synes DU skal ringe til din svigeror, og sige at i gerne vil holde jul sammen med både hende og dine forældre. Men at det er rigtig svært for jer at vælge, så om hun kunne være interesseret i at holde jul hjemme hos dine forældre?

Spørg selvfølgelig dine forældre først...

Og så synes jeg ærligt talt din far må holde ud så længe han kan. Og når han bliver træt må han jo i seng....

The more the merryer...

Og så synes jeg måske i begge er urimelige, som du selv siger så er det da ærgerligt, når nu hans far døde, at i ikke holdt jul der sidste år.

Men jeg synes at i må beslutte at skiftes til at være hos hans og hos dine, og så må man vælge hans mor i år måske (hvis ikke i alle kan være samlet) når nu i valgte hans far fra sidste år, for din kærestes samvittigheds skyld. Og så må i på forhånd beslutte at det er dine forældre til næste år...

Her gjorde vi det, at vi simpelthen holdt jul her hjemme, så det var os selv og ALLE dem der havde lyst til at komme.... ingen i min familie er over 80, så det er måske lettere sagt end gjort i dit tilfælde.....

Men i må simpelthen enes, og en af jer må give jer, i år er det nok din tur til at give dig, siden din kæreste gav sig sidste år, og så må i ellers lave en fast aftale der gælder fra nu af og frem....

Jeg har spurgt mine forældre synes... om de gerne vil have min svigermor med hos dem, men havde en fornemmelse af at min far ikke ville orke det... Jeg ligner ham lidt på det område, og jeg ønsker egentlig heller ikke at pådutte dem noget, for at tilfredsstille mine behov. Havde jo osse allermest lyst til at vi kunne holde det bare vores egen lille familie fremover, og så være sammen med familien i juledagene... Men juleaften er åbenbart en meget vigtig aften for min kæreste...altså at han vil være sammen med sin mor lige DEN aften.

Jeg har sagt, at hun gerne må holde jul hos os denne gang, men så holder vi jul hos mine forældre næste år, og så håber jeg at vi kan holde det alene året efter igen. Jeg havde da egentlig også lyst til at holde jul hos mine forældre sidste år, ligesom han ønskede at holde det med hans forældre, men jeg tænkte at vi så måtte gå på kompromis og holde det alene, så var der jo ingen diskussion.

Anmeld

22. oktober 2010

Anonym trådstarter

N&J skriver:

Når folk fra plejehjem kan holde jul hjemme ved deres familier så kan I vel også, tænker lidt at det bliver den samme disskussion hvert år, så jeg ville holde julen selv og så invitere, og hvis det er for besværligt for dine forældre, jamen hvad så med at låne et sted hvor det ikke er et problem for dem med trappen, så kan de alle komme, jeg syntes faktisk ikke det ville være fair overfor din kæreste at tage hjem til dine forældre og jeg syntes ikke det ville være fair overfor dig at tage hjem til hans mor.. så et kompromis hvor det er jer der holder og så invitere ville være mest fair, og så må I finde en løsning på trappeproblemet.. men hvis du har flere søskene, hvorfor så ikke holde julen hjemme ved en af dem med dine forældre og din svigermor, så kan alle tage hjem når de vil.. 

Det er tros alt kun en dag om året... 

Det er ikke rigtig muligt med de forslag du kommer med, men nu kommer hun her i år, og så næste år er det mine forældre det skal holdes hos og så håber jeg vi kan holde det for os selv fremover så nogenlunde da.

Det er ikke kun den ene dag om året, når det gælder svigermor, da hun kommer lidt langvejs fra... så det er en uge...

Anmeld

22. oktober 2010

Anonym trådstarter

quar20 skriver:

Hmm.. Den er sku svær..

Jeg har dog en familie ud over min far, men har boet hos min fra siden jeg var 13år, og jeg er den eneste han har tilbage..!! Tanken om at han skal sidde alene juleaften den kan jeg bare SLET ikke bære, så vi har i de foregående år holdt jul for os selv, men sidste år var han inviteret hjem til os og vi holdt jul sammen..!!

Min Svigermor blev også STIK tosset fordi vi nu havde fået Tino og det ville hun gerne opleve.. Altså hans første jul..!! Jeg forklarede hende FLERE gange at de var mere end velkommen til at komme og fejre jul med os - men her er så problemet... Min far og mine svigerforældre KAN OVERHOVEDET IKKE KLARER SYNET AF HINANDEN..!! Nok fordi min far ikke vil se mig være SÅ ked af det igen..!! Mine svigerforældre har sagt og gjort rigtig mange ting der endte ud i af jeg fik en langvarig deperation..!!

Nu sidder jeg her og er gravid og har 5 uger til termin.. Dvs. at lillebror når at komme til verden inden juleaften - og igår er det så meningen at vi skal holde jul hos svigerforældrene..!! Ærligt JEG HAR INDERLIGT SLET IKKE LYST til at vise mig derude..!! Jeg føler mig overhovedet ikke tilpas - og viser mig sjældent derude..!! Mere fordi min søn IKKE skal mærke den spænding der er imellem mig og dem - så derfor vil jeg hellere holde mig derfra så meget jeg kan - også at Tino og min mand kan tage derud og besøge dem - få en go dag og på den måde kan jeg jo så få ordnet en masse herhjemme og gøre klar til de kommer hjem igen til evt. mad eller putning..!!

Jeg forstår godt din kæreste mht. til at lade et familiemedlem sidde alene juleaften - det er bare MONSTER svært.. Men samtidig skal man også tænke på at i er to mennesker som har fundet sammen - og der er altså forældre på begge sider..!!

Hvad med at inviterer din svigermor med hjem til dine forældre.. Så kan din kæreste jo kører hende hjem når luften fiser ud af ballonen..? Så har dine forældre hellere ikke det problem med jeres trapper..!! Ja det kræver selvfølgelig lige at dine forældre godkender det, men du kan jo forklarer dine forældre hvordan det hænger sammen..!!

Tjaa du er desværre ikke den eneste med problematikker omkring jul og svigerforældre..!!

Held og lykke med valget...!!

Tak. Jeg har i samråd med mine forældre besluttet at invitere svigermor hjem til os... Men svigermor ville ikke komme til at sidde alene, så ville hun bare være sammen med venner i stedet, som hun har været så mange gange før, når hun har svigtet min kæreste... Det er mere bare det at min kæreste gerne vil holde det med hans mor, men hvem vil ikke gerne holde det med sine forældre.. Men ok, når mine forældre direkte har sagt at de synes det er helt fint at vi holder med svigermor i år, så er det det vi gør. Han har nok ekstra brug for hende nu her efter hans fars død, og hvis det kan lade sig gøre til jul, så må det være der... selvom jeg godt kan blive lidt irriteret på hende, at hun har svigtet ham her lige efter hans fars død, hvor han har haft allermest brug for hende, og så har hun ikke været der.

Anmeld

22. oktober 2010

Anonym trådstarter

Lullaby skriver:

Hvad med at holde jul skiftesvis hos den ene det ene år og den anden det andet år? Det gør vi her og så er problemet løst. Ellers så må i leje et lokale hvor alle kan være samlet.

Desuden så kan i aftale at der hvor i ikke holder jul kan i komme 1 juledag og så bare hygge

Ville allerhelst bare holde det for os selv hvert år, og slippe for alle de bekymringer og besvær. Vil gerne lave vores heeeelt egne familietraditioner med vores datter.

Læs evt. svar til nogle af de andre... orker ikke lige at gentage mig selv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.