lisbeth2910 skriver:
Jeg er enig med dig, men vil bare lige sige at det altså ikke kun er hvis barnet IKKE tager på.
Min datter har taget så voldsomt på at jeg er blevet henvist til børnelæge og fået besked på at give hende 3 x faste måltider om dagen. Jeg er samtidig blevet bedt om ikke at amme hende ret meget (hvilket giver sig selv da jeg aldrig har haft mælk nok) dvs. 2 x amning dagligt max. Men for 3 uger siden stoppede mælken - samtidig med at hun begyndte på 3 måltider - og i de sidste 3 uger har hun slet ikke taget på. Så jeg har haft en god fløde 
Vi skal til tjek igen på mandag, og så er jeg spændt på hvad de siger
Du har helt ret, jeg burde selvfølgeligt have skrevet hvis baby oplevede så store udsving på vækstkurven at lægen fandt grund til bekymring.
Jeg bliver selv lidt skræmt af at læse at så mange SP'er ikke retter sig efter de nye anbefalinger, og personligt ville jeg frabede mig flere besøg af en SP der fx anbefalede grød til en baby på 3½ mdr. - og jeg ville overveje om jeg var nødt til at klage over hende, for det er dælme skræmmende rådgivning at give.
Opstart med grød handler jo ikke kun om barnets interesse for omgivelserne. De fleste børn kigger jo langt efter stort set ALT når de er 4 mdr. Ikke kun forældrenes mad. Problemet er at deres mave og tarmsystem ikke er klar til at håndtere fast føde og man derfor potentielt set ender med at give dem fordøjelsesproblemer i det lange løb.
Det er helt rigtigt at nogle børn sover bedre om natten efter de begynder at få grød, men det er desværre også rigtigt at det i mange tilfælde skyldes at ungerne har fået forstoppelse af mad som de ikke er modne til at fordøje, og derfor ikke magter at spise mere hvad end de har brug for det eller ej. Man kan jo overveje om der er en sammenhæng mellem for tidlig opstart med grød, og det voldsomme forbrug af laktulose man ser hos spædbørn i dag...
Anmeld