fast føde - hvornår???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. oktober 2010

saxa

Min datter begyndte på grød da hun var omkring 4,5mdr.. Det var simpelthen fordi hun begyndte at vise vildt meget interesse for maden, når vi andre spiste (hvilket er et tegn på de er klar til det) Drøftede det med min sp dengang og hun syntes det var en god ide at prøve.. Og det gjorde vi.. Ammede hende dog imellem måltider + til natten til hun var 10mdr.

Denne gang med Oliver vil vi begynde med grød, når han selv viser interesse for det - eller når det simpelthen bliver nødvendigt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2010

Ox.

Anne85 skriver:

Synes bestemt også det gir mening at begynde på grød hvis baby pludselig begynder at vågne ofte om natten. Lige nu sover Nynne fint om natten - men hvis hun begynder at kræve mælk flere gange om natten vil jeg absolut også overveje om hun mon ikke længere har nok i modermælken

Ja præcis

Jeg ventede også til sp sagde go, for var sådan i tvivl eftersom hun havde kolik de første 3 måneder ca, om det bare var fordi hendes mave stadig bøvlede lidt ..

Anmeld

21. oktober 2010

Thalia

lisbeth2910 skriver:

Jeg er enig med dig, men vil bare lige sige at det altså ikke kun er hvis barnet IKKE tager på.

Min datter har taget så voldsomt på at jeg er blevet henvist til børnelæge og fået besked på at give hende 3 x faste måltider om dagen. Jeg er samtidig blevet bedt om ikke at amme hende ret meget (hvilket giver sig selv da jeg aldrig har haft mælk nok) dvs. 2 x amning dagligt max. Men for 3 uger siden stoppede mælken - samtidig med at hun begyndte på 3 måltider - og i de sidste 3 uger har hun slet ikke taget på. Så jeg har haft en god fløde

Vi skal til tjek igen på mandag, og så er jeg spændt på hvad de siger

Du har helt ret, jeg burde selvfølgeligt have skrevet hvis baby oplevede så store udsving på vækstkurven at lægen fandt grund til bekymring.

Jeg bliver selv lidt skræmt af at læse at så mange SP'er ikke retter sig efter de nye anbefalinger, og personligt ville jeg frabede mig flere besøg af en SP der fx anbefalede grød til en baby på 3½ mdr. - og jeg ville overveje om jeg var nødt til at klage over hende, for det er dælme skræmmende rådgivning at give.

Opstart med grød handler jo ikke kun om barnets interesse for omgivelserne. De fleste børn kigger jo langt efter stort set ALT når de er 4 mdr. Ikke kun forældrenes mad. Problemet er at deres mave og tarmsystem ikke er klar til at håndtere fast føde og man derfor potentielt set ender med at give dem fordøjelsesproblemer i det lange løb.

Det er helt rigtigt at nogle børn sover bedre om natten efter de begynder at få grød, men det er desværre også rigtigt at det i mange tilfælde skyldes at ungerne har fået forstoppelse af mad som de ikke er modne til at fordøje, og derfor ikke magter at spise mere hvad end de har brug for det eller ej. Man kan jo overveje om der er en sammenhæng mellem for tidlig opstart med grød, og det voldsomme forbrug af laktulose man ser hos spædbørn i dag...

Anmeld

21. oktober 2010

Risen

Ja tanken har også strejfet mig. Jeg venter til 5 måneder

Anmeld

21. oktober 2010

Valle81

Anne85 skriver:

Jeg blir lidt nysgerrig for hvad der for jer er afgørende for hvornår baby skal begynde på grød o.lign? Det er min opfattelse, at mange begynder så snart barnet er 4 måneder alene fordi man nu "må"  jeg skal da ærlig indrømme, at jeg også glæder mig til at se min lille prinsesse sidde der med grød i hele hovedet - men tænker samtidig, at jeg da håber jeg kan vente lidt længere end til de 4 måneder - så hendes lille mave får bedre tid til at modnes og fordøje den faste føde.

Jeg er ike begyndt fordi at nu må man - for mig er jeg begyndt nr det har været nødvendigt.

Med Asta var det omkring 6 mdr - hun trivedes fint med mme og sådan var det.

Anton var ie helt fyldt 4 måneder  - men han blev ikke længere mæt af flasen, han var skrupp sulten. Han begyndte at holde op med at sove om natten og var utilfreds om dagen - så vi startede op.

Og han lagde hårdt ud - to måltider om dagen - nu oppe på tre til fire og flasken er fatisk næsten på vej ud.

S synes man skal vente til ens barn har brug for det:0)

Christina

Anmeld

21. oktober 2010

Mor til Frederic og Freya

Vi begyndte først da han var et ½ år...

Han var ren amme barn og da han runded de 6 mdr var han nede og få bryst 3 gange om dagen. Knægten viser ikke sult, så vi har altid haft en til spændende opgave at få mad i ham. Uanset om det var bryst - senere grød og nu alm mad.

Selvom vi started 'sent' i manges øjne, så var det stadig grød beregnet fra 4 mdr  - for hans lille's maves skyld.

Vi kørte med de helt små avent ske'er, alt større gav opkastlyde og opkast. Klumper og grov grød var heller ikke særlig velkommen herhjemme. Og da han alligevel max kun tog 2-3 teske fulde pr portion, blev det til købe grød. Som nåed at blive for gammel, førend det blev brugt.

Men igen, kan intet forkert se i det at de starter ved 4 mdr, hvis barnet ikke bliver mæt nok.

Anmeld

21. oktober 2010

Maddox

Anne85 skriver:

Jeg blir lidt nysgerrig for hvad der for jer er afgørende for hvornår baby skal begynde på grød o.lign? Det er min opfattelse, at mange begynder så snart barnet er 4 måneder alene fordi man nu "må"  jeg skal da ærlig indrømme, at jeg også glæder mig til at se min lille prinsesse sidde der med grød i hele hovedet - men tænker samtidig, at jeg da håber jeg kan vente lidt længere end til de 4 måneder - så hendes lille mave får bedre tid til at modnes og fordøje den faste føde.

Jeg har præcis samme opfattelse som dig og tænker at det tit ér forældrenes behov frem for barnets, fordi det kunne være "sjovt" at begynde at made sin lille  "fugleunge"

Min datter begyndte på grød da hun var 6 mdr. (Blev ammet fuldt indtil da, og derefter mellem- og natammet til hun var 10 mdr.)

Min søn begyndte allerede på grøs da han var 5 mdr. mod moderens gode vilje   Men på det tidspunkt havde han i lang tid haft STOR interesse for vores mad, og SP sagde at vi så skulle begynde, inden han igen mistede interessen for "rigtig mad". (Han blev amet fuldt til de 5 mdr. og derefter mellemammet til 9-10 mdr og natammet til 14 mdr. )

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.